화장관여도 요인에 따른 집단 분류별 유행선도력 및 화장품의 구매행동 (A) study on group classification of fashion leadership and cosmetic purchase behavior by make-up involvement원문보기
본 연구는 화장품 구매 소비자들의 특성을 파악하는데 있어서 소비자들의 구매행동과 정보탐색 행위에 큰 영향을 끼치는 화장관여도와 새로운 스타일을 직접구매, 타 소비자의 채택을 자극시키는 유행선도자에 관해 연구해 봄으로써 화장품 판매 촉진 및 마케팅 수립 전략을 제시하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 10-30대 젊은 여성소비자들을 대상으로 설문 조사를 하였으며, 이들의 유행선도력과 관여도에 따른 소비자의 집단을 분류하고 각 집단에 따른 화장품 구매행동 및 구매 후 평가의 차이를 알아보며 화장품 구매행동이 구매 후 평가에 미치는 영향을 알아보고자 2010년 6월 20일부터 8월 20일까지 서울?경기 지역의 여성을 대상으로 배포된 총 700부의 설문지 중 650부가 회수되었으며, 이 중 응답이 불성실한 설문지 35부를 제외한 615부의 설문지가 최종 분석에 사용되었다. 그 결과. 첫째, 조사대상을 군집화한 결과 각 집단의 특성에 따라 집단 1은 무관심집단, 집단 2는 자기표현집단, 집단 3은 혁신집단, 집단 4는 관심집단으로 분류되었다. 화장관여도 집단별 인구통계학적 특성을 알아보기 위해 ...
본 연구는 화장품 구매 소비자들의 특성을 파악하는데 있어서 소비자들의 구매행동과 정보탐색 행위에 큰 영향을 끼치는 화장관여도와 새로운 스타일을 직접구매, 타 소비자의 채택을 자극시키는 유행선도자에 관해 연구해 봄으로써 화장품 판매 촉진 및 마케팅 수립 전략을 제시하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 10-30대 젊은 여성소비자들을 대상으로 설문 조사를 하였으며, 이들의 유행선도력과 관여도에 따른 소비자의 집단을 분류하고 각 집단에 따른 화장품 구매행동 및 구매 후 평가의 차이를 알아보며 화장품 구매행동이 구매 후 평가에 미치는 영향을 알아보고자 2010년 6월 20일부터 8월 20일까지 서울?경기 지역의 여성을 대상으로 배포된 총 700부의 설문지 중 650부가 회수되었으며, 이 중 응답이 불성실한 설문지 35부를 제외한 615부의 설문지가 최종 분석에 사용되었다. 그 결과. 첫째, 조사대상을 군집화한 결과 각 집단의 특성에 따라 집단 1은 무관심집단, 집단 2는 자기표현집단, 집단 3은 혁신집단, 집단 4는 관심집단으로 분류되었다. 화장관여도 집단별 인구통계학적 특성을 알아보기 위해 교차분석을 한 결과는 연령, 결혼여부, 직업, 월수입에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 무관심집단(집단1)에 속하는 표본의 경우 연령이 높을수록 화장관여도에 무관심한 것으로 나타났다. 둘째, 유행선도력의 차원을 밝히고 세분집단에 따른 유행선도력의 차이를 알아 본 결과, 유행의견선도자요인과 유행혁신자 요인으로 분류되었다. 유행의견선도자 요인의 경우, 자기표현집단(집단2)과 혁신집단(집단3), 관심집단(집단4)에서 비슷한 수준으로 나타났으며, 무관심집단(집단1)의 경우는 낮게 나타났다. 유행혁신자 요인의 경우, 혁신집단(집단3)이 가장 높게 나타났으며, 자기표현집단(집단2)과 관심집단(집단4), 무관심집단(집단1) 순으로 나타났다. 즉, 유행을 리드해나가는 혁신자의 경우일수록 화장관여도에 있어서 혁신, 자기표현, 관심집단 순으로 높게 나타나며 무관심집단의 경우가 낮게 나타남으로써 화장관여도와 유행선도력간의 밀접한 관계가 있음을 보여주고 있다. 셋째, 화장품 정보원의 집단 간 차이를 살펴보면 자기표현집단(집단2), 혁신집단(집단3), 관심집단(집단4)의 값이 비슷한 수준으로 주변사람의 의견을 많이 듣고, 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 조사대상자의 화장관여도 집단별 구매 후 평가에서 집단 간의 차이를 알아본 결과, 혁신집단(집단3)의 경우 제품 구입 후 만족도에서 평균값(M=4.00)이 가장 높게 나타났으며, 관심집단(집단4)의 경우 점포 재이용 의도(M=4.04)와 추천의도(M=3.74)에서 평균값이 가장 높게 나타났다. 이로써 화장관여도에 긍정적으로 생각하는 경우, 제품 구입 후에 만족도가 높으며, 점포를 재 이용하고자 하는 의사가 큰 것으로 나타났다. 화장관여도에 높은 집단과 유행혁신집단일수록 화장품 구매행동 및 구매 만족도에 긍정적인 영향을 미치고 있으며 구매 후 만족 또한 높으며 재 구매 의사에도 유의한 영향을 미치고 있는 것을 알 수 있다. 따라서 화장품 소비자에서 다양한 화장품 광고 및 판매 서비스의 강화로 인한 구매 시의 즐거움을 증가하고 유행에 대한 지속적인 정보 제공으로 화장품에 대한 관심을 증가, 구매로 발생할 위험을 인지시켜 주는 것과 같이 관여를 높여주기 위한 다양한 마케팅 활동을 수행함으로써 구매 후 만족을 높일 수 있을 것으로 생각된다. 구매 후 만족은 내적정보로 활용되어 구전 활동에도 유리하게 작용한다는 점을 고려할 때 마케터는 소비자가 신중한 구매를 할 수 있도록 세심한 배려를 하는 것이 도움이 될 것으로 판단된다. 본 연구는 화장관여도의 차원을 4가지로 한정, 측정하였으며, 유행선도력 집단을 유행혁신 및 유행의견선도자 집단 2가지로 한정되어 이에 따른 화장관여도 세분집단간의 차이를 보았으나 후속 연구는 더 다양한 차원을 포함하여 연구함으로써 세분화에 유용한 차원에 대한 탐색, 제시가 이루어져야 할 것이다. 마지막으로, 본 연구의 연구대상이 서울, 수도권 지역의 젊은 여성으로 한정되어 있는데, 후속 연구는 다양한 지역과 연령대를 포함하여 조사한 후 본 연구결과와의 비교, 검토를 제시함으로써 객관적이고 일반화된 화장품 소비자 행동을 제시할 수 있을 것이다.
본 연구는 화장품 구매 소비자들의 특성을 파악하는데 있어서 소비자들의 구매행동과 정보탐색 행위에 큰 영향을 끼치는 화장관여도와 새로운 스타일을 직접구매, 타 소비자의 채택을 자극시키는 유행선도자에 관해 연구해 봄으로써 화장품 판매 촉진 및 마케팅 수립 전략을 제시하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서 10-30대 젊은 여성소비자들을 대상으로 설문 조사를 하였으며, 이들의 유행선도력과 관여도에 따른 소비자의 집단을 분류하고 각 집단에 따른 화장품 구매행동 및 구매 후 평가의 차이를 알아보며 화장품 구매행동이 구매 후 평가에 미치는 영향을 알아보고자 2010년 6월 20일부터 8월 20일까지 서울?경기 지역의 여성을 대상으로 배포된 총 700부의 설문지 중 650부가 회수되었으며, 이 중 응답이 불성실한 설문지 35부를 제외한 615부의 설문지가 최종 분석에 사용되었다. 그 결과. 첫째, 조사대상을 군집화한 결과 각 집단의 특성에 따라 집단 1은 무관심집단, 집단 2는 자기표현집단, 집단 3은 혁신집단, 집단 4는 관심집단으로 분류되었다. 화장관여도 집단별 인구통계학적 특성을 알아보기 위해 교차분석을 한 결과는 연령, 결혼여부, 직업, 월수입에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 무관심집단(집단1)에 속하는 표본의 경우 연령이 높을수록 화장관여도에 무관심한 것으로 나타났다. 둘째, 유행선도력의 차원을 밝히고 세분집단에 따른 유행선도력의 차이를 알아 본 결과, 유행의견선도자요인과 유행혁신자 요인으로 분류되었다. 유행의견선도자 요인의 경우, 자기표현집단(집단2)과 혁신집단(집단3), 관심집단(집단4)에서 비슷한 수준으로 나타났으며, 무관심집단(집단1)의 경우는 낮게 나타났다. 유행혁신자 요인의 경우, 혁신집단(집단3)이 가장 높게 나타났으며, 자기표현집단(집단2)과 관심집단(집단4), 무관심집단(집단1) 순으로 나타났다. 즉, 유행을 리드해나가는 혁신자의 경우일수록 화장관여도에 있어서 혁신, 자기표현, 관심집단 순으로 높게 나타나며 무관심집단의 경우가 낮게 나타남으로써 화장관여도와 유행선도력간의 밀접한 관계가 있음을 보여주고 있다. 셋째, 화장품 정보원의 집단 간 차이를 살펴보면 자기표현집단(집단2), 혁신집단(집단3), 관심집단(집단4)의 값이 비슷한 수준으로 주변사람의 의견을 많이 듣고, 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 조사대상자의 화장관여도 집단별 구매 후 평가에서 집단 간의 차이를 알아본 결과, 혁신집단(집단3)의 경우 제품 구입 후 만족도에서 평균값(M=4.00)이 가장 높게 나타났으며, 관심집단(집단4)의 경우 점포 재이용 의도(M=4.04)와 추천의도(M=3.74)에서 평균값이 가장 높게 나타났다. 이로써 화장관여도에 긍정적으로 생각하는 경우, 제품 구입 후에 만족도가 높으며, 점포를 재 이용하고자 하는 의사가 큰 것으로 나타났다. 화장관여도에 높은 집단과 유행혁신집단일수록 화장품 구매행동 및 구매 만족도에 긍정적인 영향을 미치고 있으며 구매 후 만족 또한 높으며 재 구매 의사에도 유의한 영향을 미치고 있는 것을 알 수 있다. 따라서 화장품 소비자에서 다양한 화장품 광고 및 판매 서비스의 강화로 인한 구매 시의 즐거움을 증가하고 유행에 대한 지속적인 정보 제공으로 화장품에 대한 관심을 증가, 구매로 발생할 위험을 인지시켜 주는 것과 같이 관여를 높여주기 위한 다양한 마케팅 활동을 수행함으로써 구매 후 만족을 높일 수 있을 것으로 생각된다. 구매 후 만족은 내적정보로 활용되어 구전 활동에도 유리하게 작용한다는 점을 고려할 때 마케터는 소비자가 신중한 구매를 할 수 있도록 세심한 배려를 하는 것이 도움이 될 것으로 판단된다. 본 연구는 화장관여도의 차원을 4가지로 한정, 측정하였으며, 유행선도력 집단을 유행혁신 및 유행의견선도자 집단 2가지로 한정되어 이에 따른 화장관여도 세분집단간의 차이를 보았으나 후속 연구는 더 다양한 차원을 포함하여 연구함으로써 세분화에 유용한 차원에 대한 탐색, 제시가 이루어져야 할 것이다. 마지막으로, 본 연구의 연구대상이 서울, 수도권 지역의 젊은 여성으로 한정되어 있는데, 후속 연구는 다양한 지역과 연령대를 포함하여 조사한 후 본 연구결과와의 비교, 검토를 제시함으로써 객관적이고 일반화된 화장품 소비자 행동을 제시할 수 있을 것이다.
This study aims to find the patterns of cosmetic consumers by studying the degree of make-up involvement, direct purchase of new style and the trend leaders who has affect on the purchase choice of other consumers which has great affects on consumers purchase pattern and how they search for cosmetic...
This study aims to find the patterns of cosmetic consumers by studying the degree of make-up involvement, direct purchase of new style and the trend leaders who has affect on the purchase choice of other consumers which has great affects on consumers purchase pattern and how they search for cosmetic related information to promote sales of cosmetics as well as to suggest marketing strategies. To achieve this goal of the research, a survey was conducted to young women consumers from teens to 30's. The consumers were classified by the degree of effect on leading trend and preference. The survey was to find the difference between each group's cosmetic purchase pattern and difference in the evaluation of the product after the purchase. The survey was conducted from June 20th to August 20th, 2010 to women in Seoul and Kyung-gi area and total of 650 surveys were collected among 700 distributed. Out of 650 collected, 615 surveys were used in the final analysis, disregarding the 35 surveys which were insufficient for use. Following is the brief summary of the result of this study. First, classification was done by consideration of traits of the surveyors. Group 1 as not interested, group 2 as self-expressive, group 3 as innovative and groups 4 as interested. Cross-tabulation was done to find the demographic characteristics of each group. The result show that age, marital status, occupation and monthly income had similar differences and in not interested(group1), the older the participants were, they showed more apathy to the degree of make-up involvement. Second, resulting from the measuring the degree of trend preferences and differences between trend preferences of three groups, it can be classified into factors of trend leader and trend innovator. Incase of trend opinion leader, self-expressive group(group2), innovative group(group3), interested group(group4) showed similar level and not interest group (group1) scored low. In case of trend innovative factor, innovative group(group3) scored highest followed by self-expressive group(group2), interested group (group4) and not interest group(group1) following the order. In other words, innovators who are the leaders of the trend, in case of cosmetic influence, showed that innovation as highest and self-expression, interested group consecutively and not interested group showed low score proving that there is close relation between make-up involvement and trend preferences. Third, in case of cosmetic information groups, self-expressive group (group2), innovative group(group3) and interested group(group4) showed similar level and they listen to other people's advices and consider them seriously. The result from the differences between the groups regarding the participant's degree of make-up involvement after purchase and its evaluation, innovative group(group3) showed highest scores in satisfaction by average means(M=4.00). Also the result showed that interest group(group4) scored highest in average means in intention to revisit the store(M=4.04) and intention to recommend(M=3.74). Therefore, it proved that if the participants consider make-up involvement positively, satisfaction after purchase was high and the intentions to visit the store was high as well. The group who scored high in make-up involvement and trend innovative had positive affect in the satisfaction after purchase and showed similar influence in repurchase intentions of the participants. Therefore, when there are various cosmetic advertisement and increase in sales service, consumers showed more pleasure when purchasing cosmetics. Also, by providing consistent information regarding new cosmetics causes increase in interest and by various marketing activities it provides the awareness of the dangers which might be caused by the purchase of the cosmetic to increase satisfaction. Considering that degree of satisfaction after purchase can be utilized as internal information to function as positive factors in word of mouth, marketer should pay careful consideration for the consumer's needs to incorporate considerable purchase. This research limited the make-up involvement level in to 4, limits to trend leading groups as trend innovative and trend opinion leader two groups. According to this, make-up involvement showed difference between three groups but the later research should include more various levels to study classified information which can be useful and suggest better results. Finally, the participants of this research is limited to young women in Seoul and Kyung-gi area but the later research should include various areas and age group. The study should be conducted in this respect and compared and considered to suggest more objective and generous patterns of cosmetic consumers.
This study aims to find the patterns of cosmetic consumers by studying the degree of make-up involvement, direct purchase of new style and the trend leaders who has affect on the purchase choice of other consumers which has great affects on consumers purchase pattern and how they search for cosmetic related information to promote sales of cosmetics as well as to suggest marketing strategies. To achieve this goal of the research, a survey was conducted to young women consumers from teens to 30's. The consumers were classified by the degree of effect on leading trend and preference. The survey was to find the difference between each group's cosmetic purchase pattern and difference in the evaluation of the product after the purchase. The survey was conducted from June 20th to August 20th, 2010 to women in Seoul and Kyung-gi area and total of 650 surveys were collected among 700 distributed. Out of 650 collected, 615 surveys were used in the final analysis, disregarding the 35 surveys which were insufficient for use. Following is the brief summary of the result of this study. First, classification was done by consideration of traits of the surveyors. Group 1 as not interested, group 2 as self-expressive, group 3 as innovative and groups 4 as interested. Cross-tabulation was done to find the demographic characteristics of each group. The result show that age, marital status, occupation and monthly income had similar differences and in not interested(group1), the older the participants were, they showed more apathy to the degree of make-up involvement. Second, resulting from the measuring the degree of trend preferences and differences between trend preferences of three groups, it can be classified into factors of trend leader and trend innovator. Incase of trend opinion leader, self-expressive group(group2), innovative group(group3), interested group(group4) showed similar level and not interest group (group1) scored low. In case of trend innovative factor, innovative group(group3) scored highest followed by self-expressive group(group2), interested group (group4) and not interest group(group1) following the order. In other words, innovators who are the leaders of the trend, in case of cosmetic influence, showed that innovation as highest and self-expression, interested group consecutively and not interested group showed low score proving that there is close relation between make-up involvement and trend preferences. Third, in case of cosmetic information groups, self-expressive group (group2), innovative group(group3) and interested group(group4) showed similar level and they listen to other people's advices and consider them seriously. The result from the differences between the groups regarding the participant's degree of make-up involvement after purchase and its evaluation, innovative group(group3) showed highest scores in satisfaction by average means(M=4.00). Also the result showed that interest group(group4) scored highest in average means in intention to revisit the store(M=4.04) and intention to recommend(M=3.74). Therefore, it proved that if the participants consider make-up involvement positively, satisfaction after purchase was high and the intentions to visit the store was high as well. The group who scored high in make-up involvement and trend innovative had positive affect in the satisfaction after purchase and showed similar influence in repurchase intentions of the participants. Therefore, when there are various cosmetic advertisement and increase in sales service, consumers showed more pleasure when purchasing cosmetics. Also, by providing consistent information regarding new cosmetics causes increase in interest and by various marketing activities it provides the awareness of the dangers which might be caused by the purchase of the cosmetic to increase satisfaction. Considering that degree of satisfaction after purchase can be utilized as internal information to function as positive factors in word of mouth, marketer should pay careful consideration for the consumer's needs to incorporate considerable purchase. This research limited the make-up involvement level in to 4, limits to trend leading groups as trend innovative and trend opinion leader two groups. According to this, make-up involvement showed difference between three groups but the later research should include more various levels to study classified information which can be useful and suggest better results. Finally, the participants of this research is limited to young women in Seoul and Kyung-gi area but the later research should include various areas and age group. The study should be conducted in this respect and compared and considered to suggest more objective and generous patterns of cosmetic consumers.
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