화장품의 제조 기술의 평준화로 품질에 의해 자사 제품을 경쟁사의 제품과 뚜렷이 다르게 인식시키기가 어려워졌으며, 소비자들의 광고 기피 현상이 증가하고 있는 추세로 인해 가격이나 마케팅의 차별화에 의해 경쟁력을 확보하기도 매우 힘든 실정이다. 이 가운데 화장품 업체들은 적극적으로 자사의 브랜드를 노출하기 위해 온라인 구전이나 SNS를 통한 홍보와 광고에 많은 투자를 하고 있다. 기업의 모든 마케팅 활동은 유기적으로 관련되어 있으므로, 온라인 구매후기 관련 채널 자체에 대한 관리뿐만 아니라, 화장품 광고 태도 형성에 영향을 미치는 여러 요인들에 대한 총체적 관리가 이루어져야 ...
화장품의 제조 기술의 평준화로 품질에 의해 자사 제품을 경쟁사의 제품과 뚜렷이 다르게 인식시키기가 어려워졌으며, 소비자들의 광고 기피 현상이 증가하고 있는 추세로 인해 가격이나 마케팅의 차별화에 의해 경쟁력을 확보하기도 매우 힘든 실정이다. 이 가운데 화장품 업체들은 적극적으로 자사의 브랜드를 노출하기 위해 온라인 구전이나 SNS를 통한 홍보와 광고에 많은 투자를 하고 있다. 기업의 모든 마케팅 활동은 유기적으로 관련되어 있으므로, 온라인 구매후기 관련 채널 자체에 대한 관리뿐만 아니라, 화장품 광고 태도 형성에 영향을 미치는 여러 요인들에 대한 총체적 관리가 이루어져야 구매의도 유발에 효과적인 광고전략을 수립할 수 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 화장품 광고 효과에 영향을 미치는 주요 요인인 화장품 브랜드와 제조사 및 광고모델 인지도가, 광고효과를 구성하는 대표적 요인이라 할 수 있는 제품 신뢰도와 온라인 사용 후기 신뢰도 및 구매의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 자극물 광고와 설문지를 이용한 실험연구에 의해 이루어졌으며 표본은 화장품 구매가 빈번한 20대 - 50대의 여성 706명으로 구성되었다. 자료 분석을 위해 SPSS 18.0을 이용하여 요인분석과 삼원 변량분석(three way ANOVA)을 실시하였으며 AMOS 18.0을 통한 구조방정식 모델의 추정을 수행하였다. 결과는 다음과 같다. (1) 화장품 브랜드 인지도는 화장품의 가격, 기능, 용기 디자인에 대한 신뢰도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 온라인 사용 후기에 대한 신뢰도에도 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (2) 화장품 제조사 인지도는 화장품의 가격, 기능, 용기 디자인에 대한 신뢰도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 온라인 사용 후기에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. (3) 화장품 광고모델의 인지도는 화장품의 가격, 기능, 용기 디자인에 대한 신뢰도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 온라인 사용 후기에도 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (4) 화장품의 신뢰도는 화장품의 가격, 기능, 용기 디자인에 대한 신뢰도는 구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 온라인 사용 후기에 대한 신뢰도 역시 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (5) 제품과 온라인 사용 후기 신뢰도 및 구매의도에 미치는 브랜드와 제조사 광고모델 인지도 간의 상호작용 효과를 알아본 결과, 첫째, 제품 가격 신뢰도에 미치는 브랜드, 제조사, 광고모델 인지도의 상호작용에서 브랜드 인지도와 제조사 인지도 간 상호작용이 존재하는 것으로 나타났다. 그러나 브랜드 인지도와 광고모델 인지도, 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하지 않는 것으로 나타났다. 또한 브랜드 인지도와 제조사 인지도 및 광고모델 인지도 간 상호작용도 존재하지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 제품 기능 신뢰도는 브랜드 인지도와 제조사 인지도 간 상호작용, 브랜드 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용, 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용이 존재하는 것으로 나타났다. 또한 브랜드 인지도와 제조사 인지도 및 광고모델 인지도 간 상호작용도 존재하는 것으로 나타났다. 셋째, 용기 디자인 신뢰도는 브랜드 인지도와 제조사 인지도 간 상호작용은 존재하는 것으로 나타났으나, 브랜드 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용과 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하지 않는 것으로 나타났다. 또한 브랜드 인지도와 제조사 인지도 및 광고모델 인지도 간 상호작용도 존재하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 온라인 사용 후기 신뢰도에 미치는 브랜드와 제조사 및 광고모델 인지도의 상호작용에서, 브랜드 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하는 것으로 나타났으나, 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 나타나지 않았다. 그러나 브랜드 인지도를 통제한 경우, 인지도 낮은 브랜드에서 제조사와 광고모델 인지도 간의 온라인 사용 후기 신뢰도의 차이는 나타났다. 이외에 브랜드 인지도와 제조사 인지도 및 광고모델 인지도 간 상호작용도 존재하지 않은 것으로 나타났다. 다섯째, 구매의도에 미치는 브랜드와 제조사 및 광고모델 인지도의 상호작용에서, 브랜드 인지도와 제조사 인지도 간 상호작용과 브랜드 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하는 것으로 나타났으나 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하지 않은 것으로 나타났다. 그러나 브랜드 인지도를 통제한 경우, 인지도 낮은 브랜드에서 제조사와 광고모델 인지도 간의 구매의도 차이는 나타났다. 이외에 브랜드 인지도와 제조사 인지도, 광고모델 인지도의 상호작용도 존재하지 않은 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 화장품 브랜드에서 근래 중요한 관심사로 부상한 소비자 구매후기 채널 관리 전략의 효과적인 방향 수립과 브랜드와 제조사 인지도에 적합한 광고모델과 광고 전략 방안 모색에 필요한 기초자료를 제공하고자 하였다.
화장품의 제조 기술의 평준화로 품질에 의해 자사 제품을 경쟁사의 제품과 뚜렷이 다르게 인식시키기가 어려워졌으며, 소비자들의 광고 기피 현상이 증가하고 있는 추세로 인해 가격이나 마케팅의 차별화에 의해 경쟁력을 확보하기도 매우 힘든 실정이다. 이 가운데 화장품 업체들은 적극적으로 자사의 브랜드를 노출하기 위해 온라인 구전이나 SNS를 통한 홍보와 광고에 많은 투자를 하고 있다. 기업의 모든 마케팅 활동은 유기적으로 관련되어 있으므로, 온라인 구매후기 관련 채널 자체에 대한 관리뿐만 아니라, 화장품 광고 태도 형성에 영향을 미치는 여러 요인들에 대한 총체적 관리가 이루어져야 구매의도 유발에 효과적인 광고전략을 수립할 수 있을 것이다. 이에 본 연구에서는 화장품 광고 효과에 영향을 미치는 주요 요인인 화장품 브랜드와 제조사 및 광고모델 인지도가, 광고효과를 구성하는 대표적 요인이라 할 수 있는 제품 신뢰도와 온라인 사용 후기 신뢰도 및 구매의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 자극물 광고와 설문지를 이용한 실험연구에 의해 이루어졌으며 표본은 화장품 구매가 빈번한 20대 - 50대의 여성 706명으로 구성되었다. 자료 분석을 위해 SPSS 18.0을 이용하여 요인분석과 삼원 변량분석(three way ANOVA)을 실시하였으며 AMOS 18.0을 통한 구조방정식 모델의 추정을 수행하였다. 결과는 다음과 같다. (1) 화장품 브랜드 인지도는 화장품의 가격, 기능, 용기 디자인에 대한 신뢰도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 온라인 사용 후기에 대한 신뢰도에도 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (2) 화장품 제조사 인지도는 화장품의 가격, 기능, 용기 디자인에 대한 신뢰도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 온라인 사용 후기에도 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. (3) 화장품 광고모델의 인지도는 화장품의 가격, 기능, 용기 디자인에 대한 신뢰도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 온라인 사용 후기에도 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (4) 화장품의 신뢰도는 화장품의 가격, 기능, 용기 디자인에 대한 신뢰도는 구매의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며 온라인 사용 후기에 대한 신뢰도 역시 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (5) 제품과 온라인 사용 후기 신뢰도 및 구매의도에 미치는 브랜드와 제조사 광고모델 인지도 간의 상호작용 효과를 알아본 결과, 첫째, 제품 가격 신뢰도에 미치는 브랜드, 제조사, 광고모델 인지도의 상호작용에서 브랜드 인지도와 제조사 인지도 간 상호작용이 존재하는 것으로 나타났다. 그러나 브랜드 인지도와 광고모델 인지도, 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하지 않는 것으로 나타났다. 또한 브랜드 인지도와 제조사 인지도 및 광고모델 인지도 간 상호작용도 존재하지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 제품 기능 신뢰도는 브랜드 인지도와 제조사 인지도 간 상호작용, 브랜드 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용, 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용이 존재하는 것으로 나타났다. 또한 브랜드 인지도와 제조사 인지도 및 광고모델 인지도 간 상호작용도 존재하는 것으로 나타났다. 셋째, 용기 디자인 신뢰도는 브랜드 인지도와 제조사 인지도 간 상호작용은 존재하는 것으로 나타났으나, 브랜드 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용과 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하지 않는 것으로 나타났다. 또한 브랜드 인지도와 제조사 인지도 및 광고모델 인지도 간 상호작용도 존재하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 온라인 사용 후기 신뢰도에 미치는 브랜드와 제조사 및 광고모델 인지도의 상호작용에서, 브랜드 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하는 것으로 나타났으나, 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 나타나지 않았다. 그러나 브랜드 인지도를 통제한 경우, 인지도 낮은 브랜드에서 제조사와 광고모델 인지도 간의 온라인 사용 후기 신뢰도의 차이는 나타났다. 이외에 브랜드 인지도와 제조사 인지도 및 광고모델 인지도 간 상호작용도 존재하지 않은 것으로 나타났다. 다섯째, 구매의도에 미치는 브랜드와 제조사 및 광고모델 인지도의 상호작용에서, 브랜드 인지도와 제조사 인지도 간 상호작용과 브랜드 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하는 것으로 나타났으나 제조사 인지도와 광고모델 인지도 간 상호작용은 존재하지 않은 것으로 나타났다. 그러나 브랜드 인지도를 통제한 경우, 인지도 낮은 브랜드에서 제조사와 광고모델 인지도 간의 구매의도 차이는 나타났다. 이외에 브랜드 인지도와 제조사 인지도, 광고모델 인지도의 상호작용도 존재하지 않은 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 화장품 브랜드에서 근래 중요한 관심사로 부상한 소비자 구매후기 채널 관리 전략의 효과적인 방향 수립과 브랜드와 제조사 인지도에 적합한 광고모델과 광고 전략 방안 모색에 필요한 기초자료를 제공하고자 하였다.
As the manufacturing technique of cosmetics is developed, it was difficult to make the quality of its own products recognize with that of competitors distinctly, and it was very difficult situation to be competitive of price or marketing discrimination, due to increasing trend of consumers' evasion ...
As the manufacturing technique of cosmetics is developed, it was difficult to make the quality of its own products recognize with that of competitors distinctly, and it was very difficult situation to be competitive of price or marketing discrimination, due to increasing trend of consumers' evasion phenomenon for ads. In order to expose the own brands actively, cosmetics company are investing heavily on public relations and ads via on-line word of mouth or SNS. Only if it should be managed totally for factors affecting the attitude formation of cosmetics ads, as well as for channels related to purchase reviews of on-line, itself, it can be made the effective plan of ads strategy to cause the purchasing intention, since it is organically related for all marketing activity of enterprises. In this study, it is to analyze the effect of product reliability, called as main factor to constitute ads effect, credibility of purchase reviews of on-line, and purchase intention, by cosmetics brand, as main factor affecting the ads effect of cosmetics, awareness of cosmetics company, and ads model. It was done by experimental study using stimulus ads and questionnaire, and used total of 706 as data, focused on females in the 20s to 50s, buying cosmetics frequently. For analysis of data, it implemented analysis of exploratory factor, and three way ANOVA, using SPSS 18.0, and it carried out the estimate of verification of hypothesis, with AMOS 18.0. The result of this study is as follows: (1) The awareness of cosmetics brand on product and purchase reviews by on-line, it had significantly affected positive on reliability for price of cosmetics, function, and cosmetic case design in awareness of brand. Also, it had affected positive on reliability for purchase reviews by on-line, too. (2) The awareness of cosmetics company on product and purchase reviews by on-line, it had affected positive on reliability for price of cosmetics, function, and cosmetic case design in awareness of brand. Besides, it had affected significantly on reliability for purchase reviews by on-line, as well. (3) The awareness of cosmetics advertisement models on product and purchase reviews by on-line, it had significantly affected positive on reliability for price of cosmetics, function, and cosmetic case design in awareness of advertisement models. In addition, it had also affected significantly on reliability for purchase reviews by on-line. (4) As a result of searching over the effect of reliability of cosmetics and purchase reviews by on-line on purchase intention, it had significantly affected positive on purchase intention in awareness of reliability for price of cosmetics, function, and cosmetic case design. Furthermore, it had affected positive on purchase intention for reliability on purchase reviews of on-line, as well. (5) As a result of investigating the interactional effect of brand and awareness of advertisement models in manufacturing company on product, reliability of purchase reviews by on-line, and purchase intention, First, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company in the interaction of brand, manufacturing company, and awareness of advertisement models affecting the reliability of product price. However, it does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of advertisement models, and awareness of manufacturing company and awareness of advertisement models. Besides, it also does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models. Second, it exists the interactions among awareness of brand and awareness of manufacturing company in the interaction of brand, awareness of brand and awareness of advertisement models in the interaction of brand, and awareness of manufacturing company and awareness of advertisement models, for reliability of product function. Again, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models. Third, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company in the reliability of cosmetic case design, but it also does not exist the interactions between awareness of brand and advertisement models, and awareness of manufacturing company and advertisement models. Also, it does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models, too. Fourth, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of advertisement models in the interactions of awareness of brand, manufacturing company, and advertisement models affecting reliability of purchase reviews of on-line, but it does not show the interactions between awareness of manufacturing company and awareness of advertisement models. Nevertheless, in case of controlling the awareness of brand, it shows the difference of reliability of purchase reviews of on-line between manufacturing company and low awareness of brand, awareness of manufacturing company and advertisement models. In addition to this, it does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models, as well. Fifth, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company, and interactions between awareness of brand and advertisement models in the interactions of awareness for brand, manufacturing company, and advertisement models affecting purchase intention, but there is no interactions between awareness of manufacturing company and awareness of advertisement models. Nevertheless, in case of controlling the awareness of brand, it shows the difference of purchase intention of purchase reviews on awareness between manufacturing company and advertisement models for low awareness of brand. In addition to this, it also does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models. By using this result, it is to establish the effective direction of management strategy for channels of consumers' purchase reviews, emerged as important attention for brand of cosmetics recently, and to supply the suitable advertisement models for awareness of brand, manufacturing company and basic data necessary for seeking the strategy plan of ads.
As the manufacturing technique of cosmetics is developed, it was difficult to make the quality of its own products recognize with that of competitors distinctly, and it was very difficult situation to be competitive of price or marketing discrimination, due to increasing trend of consumers' evasion phenomenon for ads. In order to expose the own brands actively, cosmetics company are investing heavily on public relations and ads via on-line word of mouth or SNS. Only if it should be managed totally for factors affecting the attitude formation of cosmetics ads, as well as for channels related to purchase reviews of on-line, itself, it can be made the effective plan of ads strategy to cause the purchasing intention, since it is organically related for all marketing activity of enterprises. In this study, it is to analyze the effect of product reliability, called as main factor to constitute ads effect, credibility of purchase reviews of on-line, and purchase intention, by cosmetics brand, as main factor affecting the ads effect of cosmetics, awareness of cosmetics company, and ads model. It was done by experimental study using stimulus ads and questionnaire, and used total of 706 as data, focused on females in the 20s to 50s, buying cosmetics frequently. For analysis of data, it implemented analysis of exploratory factor, and three way ANOVA, using SPSS 18.0, and it carried out the estimate of verification of hypothesis, with AMOS 18.0. The result of this study is as follows: (1) The awareness of cosmetics brand on product and purchase reviews by on-line, it had significantly affected positive on reliability for price of cosmetics, function, and cosmetic case design in awareness of brand. Also, it had affected positive on reliability for purchase reviews by on-line, too. (2) The awareness of cosmetics company on product and purchase reviews by on-line, it had affected positive on reliability for price of cosmetics, function, and cosmetic case design in awareness of brand. Besides, it had affected significantly on reliability for purchase reviews by on-line, as well. (3) The awareness of cosmetics advertisement models on product and purchase reviews by on-line, it had significantly affected positive on reliability for price of cosmetics, function, and cosmetic case design in awareness of advertisement models. In addition, it had also affected significantly on reliability for purchase reviews by on-line. (4) As a result of searching over the effect of reliability of cosmetics and purchase reviews by on-line on purchase intention, it had significantly affected positive on purchase intention in awareness of reliability for price of cosmetics, function, and cosmetic case design. Furthermore, it had affected positive on purchase intention for reliability on purchase reviews of on-line, as well. (5) As a result of investigating the interactional effect of brand and awareness of advertisement models in manufacturing company on product, reliability of purchase reviews by on-line, and purchase intention, First, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company in the interaction of brand, manufacturing company, and awareness of advertisement models affecting the reliability of product price. However, it does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of advertisement models, and awareness of manufacturing company and awareness of advertisement models. Besides, it also does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models. Second, it exists the interactions among awareness of brand and awareness of manufacturing company in the interaction of brand, awareness of brand and awareness of advertisement models in the interaction of brand, and awareness of manufacturing company and awareness of advertisement models, for reliability of product function. Again, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models. Third, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company in the reliability of cosmetic case design, but it also does not exist the interactions between awareness of brand and advertisement models, and awareness of manufacturing company and advertisement models. Also, it does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models, too. Fourth, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of advertisement models in the interactions of awareness of brand, manufacturing company, and advertisement models affecting reliability of purchase reviews of on-line, but it does not show the interactions between awareness of manufacturing company and awareness of advertisement models. Nevertheless, in case of controlling the awareness of brand, it shows the difference of reliability of purchase reviews of on-line between manufacturing company and low awareness of brand, awareness of manufacturing company and advertisement models. In addition to this, it does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models, as well. Fifth, it exists the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company, and interactions between awareness of brand and advertisement models in the interactions of awareness for brand, manufacturing company, and advertisement models affecting purchase intention, but there is no interactions between awareness of manufacturing company and awareness of advertisement models. Nevertheless, in case of controlling the awareness of brand, it shows the difference of purchase intention of purchase reviews on awareness between manufacturing company and advertisement models for low awareness of brand. In addition to this, it also does not exist the interactions between awareness of brand and awareness of manufacturing company and advertisement models. By using this result, it is to establish the effective direction of management strategy for channels of consumers' purchase reviews, emerged as important attention for brand of cosmetics recently, and to supply the suitable advertisement models for awareness of brand, manufacturing company and basic data necessary for seeking the strategy plan of ads.
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