본 연구의 목적은 PET(부모역할훈련)프로그램을 활용한 부모교육이 결혼이주여성의 양육태도와 부모효능감에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 연구문제는 첫째, PET프로그램을 적용한 부모교육 프로그램이 결혼이주여성의 양육태도에 영향을 미칠 것인가? 둘째,PET프로그램을 적용한 부모교육 프로그램이 결혼이주여성의 부모효능감에 영향을 미칠 것인가? 이다. 연구대상은 전남 화순지역에 거주하고 공공도서관을 이용하는 결혼이주여성 중 부모교육에 참가의사를 밝힌 14명을 실험집단으로 하여 1주일에 1회 3시간씩 8주에 거쳐 부모역할훈련을 실시하였다. 그 외 설문조사에 참여의사를 밝힌 15명을 통제집단으로 하여 아무런 조치를 취하지 않고 사전사후 검사를 실시하였다. 연구 도구로는 양육태도 검사지와 부모효능감 검사지를 사용하였으며, 부모교육프로그램은 Tomas Gorden의 PET(Parent Effectiveness ...
본 연구의 목적은 PET(부모역할훈련)프로그램을 활용한 부모교육이 결혼이주여성의 양육태도와 부모효능감에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 연구문제는 첫째, PET프로그램을 적용한 부모교육 프로그램이 결혼이주여성의 양육태도에 영향을 미칠 것인가? 둘째,PET프로그램을 적용한 부모교육 프로그램이 결혼이주여성의 부모효능감에 영향을 미칠 것인가? 이다. 연구대상은 전남 화순지역에 거주하고 공공도서관을 이용하는 결혼이주여성 중 부모교육에 참가의사를 밝힌 14명을 실험집단으로 하여 1주일에 1회 3시간씩 8주에 거쳐 부모역할훈련을 실시하였다. 그 외 설문조사에 참여의사를 밝힌 15명을 통제집단으로 하여 아무런 조치를 취하지 않고 사전사후 검사를 실시하였다. 연구 도구로는 양육태도 검사지와 부모효능감 검사지를 사용하였으며, 부모교육프로그램은 Tomas Gorden의 PET(Parent Effectiveness Training)프로그램을 적용하였다. 그리고 이상의 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 17.0 프로그램을 이용하여 처리하였다. 연구결과 첫째, PET프로그램을 활용한 부모교육이 결혼 이주여성의 양육태도변화에 미치는 효과는 애정 항목은 효과가 유의하게 유지되면서 격차가 더 벌어져 향상도가 높게 나타났으며, 통제항목은 반대 방향으로 실험집단의 평균이 더 낮아져 개선도가 더 높게 나타났다. 즉, 결혼 이주여성의 자녀에 대한 애정적인 양육태도는 향상되었으며 통제적인 양육태도는 감소하였다. 둘째, PET프로그램을 활용한 부모교육이 결혼이주 여성의 부모효능감 증진에 미치는 효과는 부모로서의 불안감과 좌절감의 항목이 사전실험에서는 통제집단에 높았으나 사후에는 통제집단 보다 유의하게 낮게 나타나 실험효과가 매우 크게 나타났다. 부모교육 실시 후 결혼 이주여성의 부모로서 불안감과 좌절감이 감소하는 효과를 보였다. 본 연구결과를 통해 몇 가지 제언을 하자면 부모교육은 인식이 중요하므로 결혼 이주 여성들이 관심을 가지고 참여할 수 있도록 동기조성 및 지속적인 홍보가 필요하며, 국제결혼 가정의 배우자와 함께 하는 프로그램 개발과 결혼이주여성의 출신국에 따른 문화적 차이를 고려한 다양한 방식의 프로그램 개발이 이루어져야 한다고 본다. 그리고 PET프로그램의 효과에 대한 시간의 경과에 따른 변화를 알아보기 위해 추수프로그램을 통한 지속적인 관심이 필요하다고 본다.
본 연구의 목적은 PET(부모역할훈련)프로그램을 활용한 부모교육이 결혼이주여성의 양육태도와 부모효능감에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 연구문제는 첫째, PET프로그램을 적용한 부모교육 프로그램이 결혼이주여성의 양육태도에 영향을 미칠 것인가? 둘째,PET프로그램을 적용한 부모교육 프로그램이 결혼이주여성의 부모효능감에 영향을 미칠 것인가? 이다. 연구대상은 전남 화순지역에 거주하고 공공도서관을 이용하는 결혼이주여성 중 부모교육에 참가의사를 밝힌 14명을 실험집단으로 하여 1주일에 1회 3시간씩 8주에 거쳐 부모역할훈련을 실시하였다. 그 외 설문조사에 참여의사를 밝힌 15명을 통제집단으로 하여 아무런 조치를 취하지 않고 사전사후 검사를 실시하였다. 연구 도구로는 양육태도 검사지와 부모효능감 검사지를 사용하였으며, 부모교육프로그램은 Tomas Gorden의 PET(Parent Effectiveness Training)프로그램을 적용하였다. 그리고 이상의 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Science) WIN 17.0 프로그램을 이용하여 처리하였다. 연구결과 첫째, PET프로그램을 활용한 부모교육이 결혼 이주여성의 양육태도변화에 미치는 효과는 애정 항목은 효과가 유의하게 유지되면서 격차가 더 벌어져 향상도가 높게 나타났으며, 통제항목은 반대 방향으로 실험집단의 평균이 더 낮아져 개선도가 더 높게 나타났다. 즉, 결혼 이주여성의 자녀에 대한 애정적인 양육태도는 향상되었으며 통제적인 양육태도는 감소하였다. 둘째, PET프로그램을 활용한 부모교육이 결혼이주 여성의 부모효능감 증진에 미치는 효과는 부모로서의 불안감과 좌절감의 항목이 사전실험에서는 통제집단에 높았으나 사후에는 통제집단 보다 유의하게 낮게 나타나 실험효과가 매우 크게 나타났다. 부모교육 실시 후 결혼 이주여성의 부모로서 불안감과 좌절감이 감소하는 효과를 보였다. 본 연구결과를 통해 몇 가지 제언을 하자면 부모교육은 인식이 중요하므로 결혼 이주 여성들이 관심을 가지고 참여할 수 있도록 동기조성 및 지속적인 홍보가 필요하며, 국제결혼 가정의 배우자와 함께 하는 프로그램 개발과 결혼이주여성의 출신국에 따른 문화적 차이를 고려한 다양한 방식의 프로그램 개발이 이루어져야 한다고 본다. 그리고 PET프로그램의 효과에 대한 시간의 경과에 따른 변화를 알아보기 위해 추수프로그램을 통한 지속적인 관심이 필요하다고 본다.
The purpose of this study was to investigate the effects of the Parents Education utilizing the PET(Parent Effectiveness Training) program on the Child-Rearing Attitude and Parents-Efficacy of the Marriage Migrant Women. The problems of the study were first, what were effects of the Parents Educatio...
The purpose of this study was to investigate the effects of the Parents Education utilizing the PET(Parent Effectiveness Training) program on the Child-Rearing Attitude and Parents-Efficacy of the Marriage Migrant Women. The problems of the study were first, what were effects of the Parents Education Program utilizing the PET program on Child-Rearing Attitude of the Marriage Migrant Women. Second, what were the effects of the Parents Education Program utilizing the PET program on Parents-Efficacy of the Marriage Migrant Women. The subjects of the study were 14 Marriage Migrant Women in Hwasun, Korea who use the public library and randomly assigned to an experimental group. The experimental group was received the Parent Effectiveness Training program of 8 session(3 hours per session over 8 weeks). Considering the rest 15 people who let me know they'll respond the survey as the control group, there was the ex ante and ex post research to control group without any actions. The method used in this study were the parenting attitudes scale inventory and Parents-Efficacy inventory. The Parents Education program which was utilized was PET(Parent Effectiveness Training) program by Thomas Gorden. Collected data were processed by the SPSS(Statistical Package for the Social Science)WIN 17.0 Program package. The results of the study first indicate that the effect of Parents Education utilizing PET program on the change of Child-Rearing Attitude of Marriage Migrant Women was in love clause, it was held only to show high advancement, and in control clause, in opposite, its average was down only to show higher improvement. That is, the Child-Rearing Attitude with love of Marriage Migrant Women was improved and Child-Rearing Attitude with control was decreased. Second, the effect of Parents Education utilizing PET program on promotion of Parents-Efficacy of Marriage Migrant Women was that anxiety and frustration as parents was much lower than that of in control group while experimental group recorded much higher rates than that of in control group before. It shows that there was the effect on reducing the anxiety and frustration as parents. Suggesting some ideas through this results were first, there needs lots of and continuos publicity and motive to encourage the participation of Marriage Migrant Women. Second, there needs development some programs that participate with their spouse and various methods considering the cultural difference of their homeland. And third, there needs continuous concerning by later program to research the change of the effect of PET program as time passes.
The purpose of this study was to investigate the effects of the Parents Education utilizing the PET(Parent Effectiveness Training) program on the Child-Rearing Attitude and Parents-Efficacy of the Marriage Migrant Women. The problems of the study were first, what were effects of the Parents Education Program utilizing the PET program on Child-Rearing Attitude of the Marriage Migrant Women. Second, what were the effects of the Parents Education Program utilizing the PET program on Parents-Efficacy of the Marriage Migrant Women. The subjects of the study were 14 Marriage Migrant Women in Hwasun, Korea who use the public library and randomly assigned to an experimental group. The experimental group was received the Parent Effectiveness Training program of 8 session(3 hours per session over 8 weeks). Considering the rest 15 people who let me know they'll respond the survey as the control group, there was the ex ante and ex post research to control group without any actions. The method used in this study were the parenting attitudes scale inventory and Parents-Efficacy inventory. The Parents Education program which was utilized was PET(Parent Effectiveness Training) program by Thomas Gorden. Collected data were processed by the SPSS(Statistical Package for the Social Science)WIN 17.0 Program package. The results of the study first indicate that the effect of Parents Education utilizing PET program on the change of Child-Rearing Attitude of Marriage Migrant Women was in love clause, it was held only to show high advancement, and in control clause, in opposite, its average was down only to show higher improvement. That is, the Child-Rearing Attitude with love of Marriage Migrant Women was improved and Child-Rearing Attitude with control was decreased. Second, the effect of Parents Education utilizing PET program on promotion of Parents-Efficacy of Marriage Migrant Women was that anxiety and frustration as parents was much lower than that of in control group while experimental group recorded much higher rates than that of in control group before. It shows that there was the effect on reducing the anxiety and frustration as parents. Suggesting some ideas through this results were first, there needs lots of and continuos publicity and motive to encourage the participation of Marriage Migrant Women. Second, there needs development some programs that participate with their spouse and various methods considering the cultural difference of their homeland. And third, there needs continuous concerning by later program to research the change of the effect of PET program as time passes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.