상업영화에 있어서 촬영감독의 역할은 감독 못지 않게 중요하다. 감독이 놓치는 부분에 대해서라든지 공동작업이라는 틀안에서 촬영감독의 역할은 그 빈자리를 채우는데 있어서 너무나도 중요한 역할이다. 그렇기 때문에 촬영감독의 위치에서 한 작품 전체를 분석하는 것은 뜻 깊은 작업일 수 있다. 필자는 이 논문을 통하여 한 영화가 제작되어지는 프리프로덕션 과정부터 마지막 포스트 과정까지 영화제작의 모든 과정을 통해 발생되어지는 특이점과 문제점들을 촬...
상업영화에 있어서 촬영감독의 역할은 감독 못지 않게 중요하다. 감독이 놓치는 부분에 대해서라든지 공동작업이라는 틀안에서 촬영감독의 역할은 그 빈자리를 채우는데 있어서 너무나도 중요한 역할이다. 그렇기 때문에 촬영감독의 위치에서 한 작품 전체를 분석하는 것은 뜻 깊은 작업일 수 있다. 필자는 이 논문을 통하여 한 영화가 제작되어지는 프리프로덕션 과정부터 마지막 포스트 과정까지 영화제작의 모든 과정을 통해 발생되어지는 특이점과 문제점들을 촬영감독의 관점에서 해석하고 그것을 어떻게 해결해나갔는가에 초점을 맞추어 분석을 했다. 또한 이론과 실재적인 영화현장의 차이점과 현장에서 발생되어지는 예기치 못한 상황들에 대한 대처법등을 다루었다. 논문 구성중 프리 단계부분에서는 촬영전 참고자료나 준비과정을 다루었고 프로덕션과정에서는 촬영장소별로 구분지어서 그 장소별 특이사항이나 운용방식등에 대하여 설명하였다. 마지막으로 포스트 과정에서는 필자의 느낀바와 어려웠던 점들에 대해서 서술을 하였다. 영화를 만드는 전 과정을 통해서 필자가 이론적으로만 알고 있었던 많은 것들이 현실적으론 많은 차이점이 있다는 것을 느끼게 되었고 한 작품에 있어서 촬영감독이란 과연 무엇을 하는 사람인가에 대해서 실질적으로 알게 되었다. 한 작품을 촬영적 관점에서 분석하고 그것을 연출적 측면이나 제작적 측면과 연계를 시킴으로서 한국 상업 영화에서의 촬영의 위치나 역할을 기술적, 미학적 측면에서 바라보고 증명하고자 하였다.
상업영화에 있어서 촬영감독의 역할은 감독 못지 않게 중요하다. 감독이 놓치는 부분에 대해서라든지 공동작업이라는 틀안에서 촬영감독의 역할은 그 빈자리를 채우는데 있어서 너무나도 중요한 역할이다. 그렇기 때문에 촬영감독의 위치에서 한 작품 전체를 분석하는 것은 뜻 깊은 작업일 수 있다. 필자는 이 논문을 통하여 한 영화가 제작되어지는 프리프로덕션 과정부터 마지막 포스트 과정까지 영화제작의 모든 과정을 통해 발생되어지는 특이점과 문제점들을 촬영감독의 관점에서 해석하고 그것을 어떻게 해결해나갔는가에 초점을 맞추어 분석을 했다. 또한 이론과 실재적인 영화현장의 차이점과 현장에서 발생되어지는 예기치 못한 상황들에 대한 대처법등을 다루었다. 논문 구성중 프리 단계부분에서는 촬영전 참고자료나 준비과정을 다루었고 프로덕션과정에서는 촬영장소별로 구분지어서 그 장소별 특이사항이나 운용방식등에 대하여 설명하였다. 마지막으로 포스트 과정에서는 필자의 느낀바와 어려웠던 점들에 대해서 서술을 하였다. 영화를 만드는 전 과정을 통해서 필자가 이론적으로만 알고 있었던 많은 것들이 현실적으론 많은 차이점이 있다는 것을 느끼게 되었고 한 작품에 있어서 촬영감독이란 과연 무엇을 하는 사람인가에 대해서 실질적으로 알게 되었다. 한 작품을 촬영적 관점에서 분석하고 그것을 연출적 측면이나 제작적 측면과 연계를 시킴으로서 한국 상업 영화에서의 촬영의 위치나 역할을 기술적, 미학적 측면에서 바라보고 증명하고자 하였다.
In feature film, cinematographer's role is as important as the role of a director. In collaboration with a director, cinematographer can fill in the blanks that a director might miss in the film. For this reason, it is a very meaningful to interpret a film work in the perspective of a cinematographe...
In feature film, cinematographer's role is as important as the role of a director. In collaboration with a director, cinematographer can fill in the blanks that a director might miss in the film. For this reason, it is a very meaningful to interpret a film work in the perspective of a cinematographer. In this thesis, the problems and the singularities that can happen during the process from the beginning of pre-production to the last post-production process was examined in the perspective of cinematographer, the writer of this paper. The writer tried to interpret and analyze the problems and found the differences between the theory and field experiences. The writer also covered how to handle the unexpected situations in the filming site. First, during?the pre-production process, related references and preparation process was covered. Secondly, during the production process, the equipment operation method and the characteristics of each location were explained and categorized by the shooting locations. Lastly, during the post-production process, the writer shared his know-how and difficulties from his field experience as a cinematographer. Through the process of making film in the field, the writer, as a cinematographer found out the differences between the theory and the reality, and realized the role of a cinematographer. Through analyzing the film in the perspective of a cinematographer, and attempt to relate this analysis in the director's aspect and production's aspect, the writer hopes this paper puts scaffolds in development of Korean feature film in technological and esthetical aspects.
In feature film, cinematographer's role is as important as the role of a director. In collaboration with a director, cinematographer can fill in the blanks that a director might miss in the film. For this reason, it is a very meaningful to interpret a film work in the perspective of a cinematographer. In this thesis, the problems and the singularities that can happen during the process from the beginning of pre-production to the last post-production process was examined in the perspective of cinematographer, the writer of this paper. The writer tried to interpret and analyze the problems and found the differences between the theory and field experiences. The writer also covered how to handle the unexpected situations in the filming site. First, during?the pre-production process, related references and preparation process was covered. Secondly, during the production process, the equipment operation method and the characteristics of each location were explained and categorized by the shooting locations. Lastly, during the post-production process, the writer shared his know-how and difficulties from his field experience as a cinematographer. Through the process of making film in the field, the writer, as a cinematographer found out the differences between the theory and the reality, and realized the role of a cinematographer. Through analyzing the film in the perspective of a cinematographer, and attempt to relate this analysis in the director's aspect and production's aspect, the writer hopes this paper puts scaffolds in development of Korean feature film in technological and esthetical aspects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.