현대사회는 급변하는 사회경제구조, 가치관의 변화, 가족형태의 다양화 등으로 인하여 가족해체가 증가하고, 사회 양극화로 인한 빈곤층 증가와 빈곤의 지속화로 저소득층 빈곤가정에 있어 결손가정이 증가하고 있다. 그러므로 아동이 건강하고 인간다운 삶을 누릴 수 있는 사회구성원으로 성장하려면 아동기 때부터 부모의 일차적인 책임아래 보호, 양육이 제공되어야 한다. 지역아동센터를 이용하고 있는 아동과 학부모의 만족도에는 어떠한 상관관계가 있는지를 살펴보고, 단순한 양적확대에 그치지 않고 지역아동센터의 기능과 역할을 향상하며 지역사회의 욕구에 부합 할 수 있는 방안을 제공 하는 것에 있다. 수도권에 분포되어 있는 지역아동센터 중 임의로 선정한 센터 10곳에 대하여 2011년 3월 15일부터 4월 5일까지 설문조사를 실시하였으며 지역아동센터 이용아동과 이용아동을 둔 학부모를 대상으로 하였다. 서울에 위치한 지역아동센터의 매달 모이는 월례회의에서 지역아동센터 이용아동과 학부모 만족도에 관한 연구자의 설명과 인천광역시에서는 실무교사에게 전화로 먼저 협조를 구한 후 직접 만나 조사자의 요구에 응한 지역아동센터를 방문하여 나누어 주고 연구자가 시설마다 직접 방문하여 회수 하였습니다. 설문지는 307부가 회수 되어 판독이 명확치 않은 7부를 제외하고 아동용 설문지와 학부모용 설문지 본 연구에 사용하여 ...
현대사회는 급변하는 사회경제구조, 가치관의 변화, 가족형태의 다양화 등으로 인하여 가족해체가 증가하고, 사회 양극화로 인한 빈곤층 증가와 빈곤의 지속화로 저소득층 빈곤가정에 있어 결손가정이 증가하고 있다. 그러므로 아동이 건강하고 인간다운 삶을 누릴 수 있는 사회구성원으로 성장하려면 아동기 때부터 부모의 일차적인 책임아래 보호, 양육이 제공되어야 한다. 지역아동센터를 이용하고 있는 아동과 학부모의 만족도에는 어떠한 상관관계가 있는지를 살펴보고, 단순한 양적확대에 그치지 않고 지역아동센터의 기능과 역할을 향상하며 지역사회의 욕구에 부합 할 수 있는 방안을 제공 하는 것에 있다. 수도권에 분포되어 있는 지역아동센터 중 임의로 선정한 센터 10곳에 대하여 2011년 3월 15일부터 4월 5일까지 설문조사를 실시하였으며 지역아동센터 이용아동과 이용아동을 둔 학부모를 대상으로 하였다. 서울에 위치한 지역아동센터의 매달 모이는 월례회의에서 지역아동센터 이용아동과 학부모 만족도에 관한 연구자의 설명과 인천광역시에서는 실무교사에게 전화로 먼저 협조를 구한 후 직접 만나 조사자의 요구에 응한 지역아동센터를 방문하여 나누어 주고 연구자가 시설마다 직접 방문하여 회수 하였습니다. 설문지는 307부가 회수 되어 판독이 명확치 않은 7부를 제외하고 아동용 설문지와 학부모용 설문지 본 연구에 사용하여 SPSS Win. 17.0 통계프로그램을 사용하여 통계적 자료 처리를 실시 하였다. 구체적인 분석방법으로는 조사대상 아동과 학부모의 일반적 특성과 지역아동센터 이용 특성을 살펴보기 위하여 빈도분석을 통해 빈도와 백분율을, 지역아동센터의 만족도를 살펴보기 위하여 평균과 표준편차를 구하였고, 아동과 학부모간의 지역아동센터 만족도 차이를 살펴보기 위하여 t-test를 실시하였다. 이상의 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상 아동과 학부모의 일반적 특성에 대한 조사에서는 다른 선행연구와 유의미한 차이를 보이지 않았고, 학년과 학교 성적이 높은 아동일수록, 이용기간이 오래 되고, 가정환경이 열악할수록 만족도가 높게 나타났다. 또한 가정의 형태에서는 한 부모가정이 많았으며 월평균수입 100만원 미만이 많았다. 이는 최근 우리나라가 양극화되는 사회환경에 따른 가족해체의 한 단면을 볼 수 있는 부분이기도 하다. 둘째, 이용아동의 실태에 대한 조사는 다닌 기간은 2년이상-3년미만이 전체적으로 가장 많았으며, 부모님이 다니라고 하셔서가 대부분이었다. 지역아동센터에 다니지 않았을 경우 집에서 TV나 컴퓨터 게임을 하는 걸로 가장 많이 나타났다. 이는 지역아동센터를 이용하는 아동들에게 흥미있고 다양한 프로그램을 제공 할 수 있는 지속적인 참여와 시간이용의 효율성을 아동들에게 높여 주는 것이라 볼 수 있다. 셋째, 이용아동의 프로그램 선호도 조사에서는 일반적인 학습프로그램보다는 야외활동이 많은 체험학습과 견학, 공연관람, 캠프 등을 포함하는 문화체험학습 프로그램이 유의미한 수준에서 높게 나타나고 있어서, 아동들의 학습프로그램은 집단 주입식 실내학습보다는 자유롭게 참여할 수 있는 야외프로그램을 더 선호하는 것으로 볼 수 있다. 넷째, 조사대상 학부모의 지역아동센터 이용 만족도 특성에 대한 조사에서 지역아동센터에 보내는 이유로는 안심하고 직장생활을 하기 위해서가 가장 많았으며, 다음으로는 학습 및 숙제지도, 급식제공을 해주기 때문에의 순이었다. 또한 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았으나, 경제적인 상황이 일반 평균가정보다 열악한 수준일수록 만족도가 높게 나타났다. 이는 전형적으로 지역아동센터의 기본 기능과 역할이 학부모들의 인식과 크게 차이가 나지 않음을 보여주는 결과로 볼 수 있다. 다섯째, 아동과 학부모의 지역아동센터에 대한 만족도 차이를 살펴보면 프로그램 만족도와 교사만족도, 시설환경 만족도를 포함한 전반적 만족도에서 학부모의 만족도가 다소 높았다. 이는 학부모들의 가정 및 경제적 변인에 따라 아이들을 돌봐 주면서 학습지도를 해 줄 보호자가 필요한 자발적 요청에 의해 지역아동센터를 선택한 결과로 볼 수 있다. 위에 따른 선진외국의 저소득 아동정책을 살펴보면 빈곤의 조기개입이 아동의 교육환경에 영향을 주어 미래의 건전한 사회인으로 성장하는 데 도움을 줄 수 있다는 것을 알 수 있다. 저소득층 아동을 위한 복지정책에서 지역아동센터의 기능과 역할이 중요한 만큼 정부는 예산확보와 정책적 지원을 위한 적극적인 개입과 대책을 마련해야 할 것이다.
현대사회는 급변하는 사회경제구조, 가치관의 변화, 가족형태의 다양화 등으로 인하여 가족해체가 증가하고, 사회 양극화로 인한 빈곤층 증가와 빈곤의 지속화로 저소득층 빈곤가정에 있어 결손가정이 증가하고 있다. 그러므로 아동이 건강하고 인간다운 삶을 누릴 수 있는 사회구성원으로 성장하려면 아동기 때부터 부모의 일차적인 책임아래 보호, 양육이 제공되어야 한다. 지역아동센터를 이용하고 있는 아동과 학부모의 만족도에는 어떠한 상관관계가 있는지를 살펴보고, 단순한 양적확대에 그치지 않고 지역아동센터의 기능과 역할을 향상하며 지역사회의 욕구에 부합 할 수 있는 방안을 제공 하는 것에 있다. 수도권에 분포되어 있는 지역아동센터 중 임의로 선정한 센터 10곳에 대하여 2011년 3월 15일부터 4월 5일까지 설문조사를 실시하였으며 지역아동센터 이용아동과 이용아동을 둔 학부모를 대상으로 하였다. 서울에 위치한 지역아동센터의 매달 모이는 월례회의에서 지역아동센터 이용아동과 학부모 만족도에 관한 연구자의 설명과 인천광역시에서는 실무교사에게 전화로 먼저 협조를 구한 후 직접 만나 조사자의 요구에 응한 지역아동센터를 방문하여 나누어 주고 연구자가 시설마다 직접 방문하여 회수 하였습니다. 설문지는 307부가 회수 되어 판독이 명확치 않은 7부를 제외하고 아동용 설문지와 학부모용 설문지 본 연구에 사용하여 SPSS Win. 17.0 통계프로그램을 사용하여 통계적 자료 처리를 실시 하였다. 구체적인 분석방법으로는 조사대상 아동과 학부모의 일반적 특성과 지역아동센터 이용 특성을 살펴보기 위하여 빈도분석을 통해 빈도와 백분율을, 지역아동센터의 만족도를 살펴보기 위하여 평균과 표준편차를 구하였고, 아동과 학부모간의 지역아동센터 만족도 차이를 살펴보기 위하여 t-test를 실시하였다. 이상의 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상 아동과 학부모의 일반적 특성에 대한 조사에서는 다른 선행연구와 유의미한 차이를 보이지 않았고, 학년과 학교 성적이 높은 아동일수록, 이용기간이 오래 되고, 가정환경이 열악할수록 만족도가 높게 나타났다. 또한 가정의 형태에서는 한 부모가정이 많았으며 월평균수입 100만원 미만이 많았다. 이는 최근 우리나라가 양극화되는 사회환경에 따른 가족해체의 한 단면을 볼 수 있는 부분이기도 하다. 둘째, 이용아동의 실태에 대한 조사는 다닌 기간은 2년이상-3년미만이 전체적으로 가장 많았으며, 부모님이 다니라고 하셔서가 대부분이었다. 지역아동센터에 다니지 않았을 경우 집에서 TV나 컴퓨터 게임을 하는 걸로 가장 많이 나타났다. 이는 지역아동센터를 이용하는 아동들에게 흥미있고 다양한 프로그램을 제공 할 수 있는 지속적인 참여와 시간이용의 효율성을 아동들에게 높여 주는 것이라 볼 수 있다. 셋째, 이용아동의 프로그램 선호도 조사에서는 일반적인 학습프로그램보다는 야외활동이 많은 체험학습과 견학, 공연관람, 캠프 등을 포함하는 문화체험학습 프로그램이 유의미한 수준에서 높게 나타나고 있어서, 아동들의 학습프로그램은 집단 주입식 실내학습보다는 자유롭게 참여할 수 있는 야외프로그램을 더 선호하는 것으로 볼 수 있다. 넷째, 조사대상 학부모의 지역아동센터 이용 만족도 특성에 대한 조사에서 지역아동센터에 보내는 이유로는 안심하고 직장생활을 하기 위해서가 가장 많았으며, 다음으로는 학습 및 숙제지도, 급식제공을 해주기 때문에의 순이었다. 또한 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 않았으나, 경제적인 상황이 일반 평균가정보다 열악한 수준일수록 만족도가 높게 나타났다. 이는 전형적으로 지역아동센터의 기본 기능과 역할이 학부모들의 인식과 크게 차이가 나지 않음을 보여주는 결과로 볼 수 있다. 다섯째, 아동과 학부모의 지역아동센터에 대한 만족도 차이를 살펴보면 프로그램 만족도와 교사만족도, 시설환경 만족도를 포함한 전반적 만족도에서 학부모의 만족도가 다소 높았다. 이는 학부모들의 가정 및 경제적 변인에 따라 아이들을 돌봐 주면서 학습지도를 해 줄 보호자가 필요한 자발적 요청에 의해 지역아동센터를 선택한 결과로 볼 수 있다. 위에 따른 선진외국의 저소득 아동정책을 살펴보면 빈곤의 조기개입이 아동의 교육환경에 영향을 주어 미래의 건전한 사회인으로 성장하는 데 도움을 줄 수 있다는 것을 알 수 있다. 저소득층 아동을 위한 복지정책에서 지역아동센터의 기능과 역할이 중요한 만큼 정부는 예산확보와 정책적 지원을 위한 적극적인 개입과 대책을 마련해야 할 것이다.
In modern society, due to rapidly changing socioeconomic structure and social value and diversification of family structure, Deconstruction of core families is increasing. Gap between the rich and the poor has been widening, and continuing poverty is increasing the number of single parent families a...
In modern society, due to rapidly changing socioeconomic structure and social value and diversification of family structure, Deconstruction of core families is increasing. Gap between the rich and the poor has been widening, and continuing poverty is increasing the number of single parent families among the poor. Therefore, if a child is to become a constructive member of this society who enjoys a healthy and humane life, welfare must be provided under the parents' care. Satisfaction for children and parents that use regional children's center focuses on what kind of inter-relationship exists, and how to improve the quality of care to meet the need of the community, rather than simply increasing the amount of service. Surveys were conducted among 10 randomly selected regional children's centers in metropolitan area between March 15th, 2011 to April 5th, 2011. The surveys were done on parents with children who utilized these centers. In Seoul, researchers joined monthly meetings of regional children's center and collected the surveys in person; in Incheon, After researchers asked teachers of cooperation, they visited the facilities directly and collected the surveys. Total of 307 surveys were collected, with the exception of 7 that were illegible. These surveys, which included children's survey and parents' survey, were statistically analysed using SPSS Win. 17.0 statistics program. In order to characterize targeted children and parents and their use of the facilities, frequency distribution and percentages were used. For satisfaction level, the average and standard deviation were used. The difference between the satisfaction of children and parents was analysed by a t-test. First, Analysis of characteristics of targeted children and parents showed no statistically significant differences from previous research results. The higher grade & achievements kids have, the longer time they use and poverty makes a kid feel highly satisfied. Single-parent families dominated the chart, and the largest income group was at below 1 million won a month on average. This shows the recent social polarization in Korea which led to deconstruction of family structure. Second, Analysis of the children showed the largest group utilizing the facilities for 2~3 years, and the majority of them did because their parents forced them to. If a child did not attend a children's center, most of the time he/she would spend time watching TV or playing computer games at home. This shows that regional children's centers provide interesting and diversified range of programs to children who participate in, and teach them how to spend their time efficiently. Third, Analysis of program preference of the children showed a significantly higher preference for outdoor experiences that encourage participation, road trip, museum-visiting and camping over ordinary education programs. This shows that children prefer outdoor programs with freedom to indoor mass-cramming system of learning. Fourth, Analysis of the characteristics of targeted parents showed that going to work without the need to worry being the most popular reason why they send their kids to the centers. Education, homework help and provided meals came next. Although statistically insignificant, economically poorer families showed higher level of satisfaction. Overall, this shows that regional children's center's basic function and role do not differ greatly from parents' understanding. Fifth, Analysis of the difference between the satisfaction of children and that of parents showed higher satisfaction levels for parents on overall satisfaction level, including program satisfaction, teacher satisfaction and facilities satisfaction. This is the result of parents voluntarily choosing children's centers for academic guidance due to familial and economic variables. Following this and observing other developed nations' policies for children, we can say that providing early education for children from poor household can help the person grow into a constructive member of the society by influencing his/her educational environment. Since regional children's center's function and role in welfare policy for poor children are significant, government should actively provide them with necessary budget and policy.
In modern society, due to rapidly changing socioeconomic structure and social value and diversification of family structure, Deconstruction of core families is increasing. Gap between the rich and the poor has been widening, and continuing poverty is increasing the number of single parent families among the poor. Therefore, if a child is to become a constructive member of this society who enjoys a healthy and humane life, welfare must be provided under the parents' care. Satisfaction for children and parents that use regional children's center focuses on what kind of inter-relationship exists, and how to improve the quality of care to meet the need of the community, rather than simply increasing the amount of service. Surveys were conducted among 10 randomly selected regional children's centers in metropolitan area between March 15th, 2011 to April 5th, 2011. The surveys were done on parents with children who utilized these centers. In Seoul, researchers joined monthly meetings of regional children's center and collected the surveys in person; in Incheon, After researchers asked teachers of cooperation, they visited the facilities directly and collected the surveys. Total of 307 surveys were collected, with the exception of 7 that were illegible. These surveys, which included children's survey and parents' survey, were statistically analysed using SPSS Win. 17.0 statistics program. In order to characterize targeted children and parents and their use of the facilities, frequency distribution and percentages were used. For satisfaction level, the average and standard deviation were used. The difference between the satisfaction of children and parents was analysed by a t-test. First, Analysis of characteristics of targeted children and parents showed no statistically significant differences from previous research results. The higher grade & achievements kids have, the longer time they use and poverty makes a kid feel highly satisfied. Single-parent families dominated the chart, and the largest income group was at below 1 million won a month on average. This shows the recent social polarization in Korea which led to deconstruction of family structure. Second, Analysis of the children showed the largest group utilizing the facilities for 2~3 years, and the majority of them did because their parents forced them to. If a child did not attend a children's center, most of the time he/she would spend time watching TV or playing computer games at home. This shows that regional children's centers provide interesting and diversified range of programs to children who participate in, and teach them how to spend their time efficiently. Third, Analysis of program preference of the children showed a significantly higher preference for outdoor experiences that encourage participation, road trip, museum-visiting and camping over ordinary education programs. This shows that children prefer outdoor programs with freedom to indoor mass-cramming system of learning. Fourth, Analysis of the characteristics of targeted parents showed that going to work without the need to worry being the most popular reason why they send their kids to the centers. Education, homework help and provided meals came next. Although statistically insignificant, economically poorer families showed higher level of satisfaction. Overall, this shows that regional children's center's basic function and role do not differ greatly from parents' understanding. Fifth, Analysis of the difference between the satisfaction of children and that of parents showed higher satisfaction levels for parents on overall satisfaction level, including program satisfaction, teacher satisfaction and facilities satisfaction. This is the result of parents voluntarily choosing children's centers for academic guidance due to familial and economic variables. Following this and observing other developed nations' policies for children, we can say that providing early education for children from poor household can help the person grow into a constructive member of the society by influencing his/her educational environment. Since regional children's center's function and role in welfare policy for poor children are significant, government should actively provide them with necessary budget and policy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.