제7차 개정 음악과 교육과정에서 이해와 활동의 영역을 통합적으로 지도함을 강조하여 음악적 활동을 통한 개념의 이해를 중시하였다. 또한 내용 체계에서 ‘생활화’영역을 별도의 독립된 영역으로 구분, 제시하여 음악의 생활화를 추구하였다. 그런 면에서 국악극은 통합적 교육을 하는데 적합한 수업형태의 하나로 볼 수 있다. 국악극은 그 활동 내에 가창, 기악, 신체표현이 하나로 어우러져 있고, 전통 사회 모습을 배경으로 이야기를 중심으로 하여 극을 진행함으로써 자연스럽게 우리의 전통 생활양식을 이해할 수 있다. 이에 본 연구에서는 학생들의 흥미와 요구를 바탕으로 가창, 기악, 신체표현 각 영역의 단계적 활동을 기반으로 하는 통합적 국악극 형태의 수업 방법을 모색하는데 그 목적이 있다. 또한 학생들이 스스로 가창활동, 기악활동, 신체표현 외 연극적 요소를 창작하여 경험하는 가운데 자연스럽게 지적, 정의적, 신체적, 사회적 발달을 도모할 수 있는 국악교육을 할 수 있을 것이며 학생들에게는 우리음악에 더 친숙하게 느끼게 하고 또 이들이 성장하여서 일상의 삶 속에서 음악을 생활화하는데 기여할 수 있다는 데에 본 연구의 필요성을 두고 있다. 이를 위해, 다음과 같은 방법으로 연구하였다. 첫째, 국악극 개념에 관한 문헌 연구를 통하여 국악극의 개념을 국악 교육의 관점에서 재정의 하였다. 둘째, 국악 수업에 적용할 수 있는 국악극의 다양한 적용 방법을 고찰하였다. 셋째, 2007년 개정 음악과 교육과정을 고찰하고 초등학교 4학년 음악교과서의 국악 관련 단원을 분석하여 국악의 가(歌), 무(舞), 악(樂) 요소들을 통합적으로 지도할 수 있는 수업 지도 방법을 구안하였다.
본 연구를 진행하면서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 현행 음악 교과서는 제재곡 중심으로 단원이 구성되어있다. 그러나 국악 수업에서 제재곡에 내제되어 있는 국악 요소를 가르치는 것이 중요하므로 먼저 가르칠 단원별 국악 요소를 파악하고 계열성을 고려하여 단계적으로 지도하는 것이 효과적일 것이다. 둘째, 본 연구에서는 국악극의 예시로 4학년 1학기 음악교과서의 각 단원별로 가창, 기악, 신체표현, 통합적 국악극을 구성하였으나 학생들의 국악 ...
제7차 개정 음악과 교육과정에서 이해와 활동의 영역을 통합적으로 지도함을 강조하여 음악적 활동을 통한 개념의 이해를 중시하였다. 또한 내용 체계에서 ‘생활화’영역을 별도의 독립된 영역으로 구분, 제시하여 음악의 생활화를 추구하였다. 그런 면에서 국악극은 통합적 교육을 하는데 적합한 수업형태의 하나로 볼 수 있다. 국악극은 그 활동 내에 가창, 기악, 신체표현이 하나로 어우러져 있고, 전통 사회 모습을 배경으로 이야기를 중심으로 하여 극을 진행함으로써 자연스럽게 우리의 전통 생활양식을 이해할 수 있다. 이에 본 연구에서는 학생들의 흥미와 요구를 바탕으로 가창, 기악, 신체표현 각 영역의 단계적 활동을 기반으로 하는 통합적 국악극 형태의 수업 방법을 모색하는데 그 목적이 있다. 또한 학생들이 스스로 가창활동, 기악활동, 신체표현 외 연극적 요소를 창작하여 경험하는 가운데 자연스럽게 지적, 정의적, 신체적, 사회적 발달을 도모할 수 있는 국악교육을 할 수 있을 것이며 학생들에게는 우리음악에 더 친숙하게 느끼게 하고 또 이들이 성장하여서 일상의 삶 속에서 음악을 생활화하는데 기여할 수 있다는 데에 본 연구의 필요성을 두고 있다. 이를 위해, 다음과 같은 방법으로 연구하였다. 첫째, 국악극 개념에 관한 문헌 연구를 통하여 국악극의 개념을 국악 교육의 관점에서 재정의 하였다. 둘째, 국악 수업에 적용할 수 있는 국악극의 다양한 적용 방법을 고찰하였다. 셋째, 2007년 개정 음악과 교육과정을 고찰하고 초등학교 4학년 음악교과서의 국악 관련 단원을 분석하여 국악의 가(歌), 무(舞), 악(樂) 요소들을 통합적으로 지도할 수 있는 수업 지도 방법을 구안하였다.
본 연구를 진행하면서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 현행 음악 교과서는 제재곡 중심으로 단원이 구성되어있다. 그러나 국악 수업에서 제재곡에 내제되어 있는 국악 요소를 가르치는 것이 중요하므로 먼저 가르칠 단원별 국악 요소를 파악하고 계열성을 고려하여 단계적으로 지도하는 것이 효과적일 것이다. 둘째, 본 연구에서는 국악극의 예시로 4학년 1학기 음악교과서의 각 단원별로 가창, 기악, 신체표현, 통합적 국악극을 구성하였으나 학생들의 국악 표현능력의 발달 정도를 고려하여 수업에 적용하는 것이 효과적일 것이다. 셋째, 국악수업에서 학생들의 흥미와 요구를 기반으로 자발적 참여를 이끌어 내기 위하여 본 연구에서 제시한 대본을 그대로 사용하는 것보다 학생과 교사가 함께 국악극을 만들어 가는 창작과정에서 자연스럽게 지적, 정의적, 신체적, 사회적 발달을 도모할 수 있는 국악교육을 할 수 있을 것이다.
본 연구는 초등학교 국악수업에서 학생들의 흥미와 요구를 바탕으로 가창, 기악, 신체표현 각 영역의 단계적 활동을 기반으로 하는 통합적 국악극 형태의 수업 방법을 모색하는 데 중점을 두었다. 그러나 본 연구를 통해 구안하였던 수업지도 방안을 교육현장에서 적용하고 그 교육적 효과를 검증하는 과정을 아직 거치지 못했으므로, 그 효과에 대하여 단언하기는 어렵다. 따라서 본 연구자는 이 연구 이후에도, 논문에 제시된 수업지도 방안을 일선 교육현장에 계속하여 적용할 것이며 본 연구에 제시된 방법 이외에도 국악을 효과적으로 가르치는 다양하고 체계적인 연구들이 계속되어야 할 것이다.
제7차 개정 음악과 교육과정에서 이해와 활동의 영역을 통합적으로 지도함을 강조하여 음악적 활동을 통한 개념의 이해를 중시하였다. 또한 내용 체계에서 ‘생활화’영역을 별도의 독립된 영역으로 구분, 제시하여 음악의 생활화를 추구하였다. 그런 면에서 국악극은 통합적 교육을 하는데 적합한 수업형태의 하나로 볼 수 있다. 국악극은 그 활동 내에 가창, 기악, 신체표현이 하나로 어우러져 있고, 전통 사회 모습을 배경으로 이야기를 중심으로 하여 극을 진행함으로써 자연스럽게 우리의 전통 생활양식을 이해할 수 있다. 이에 본 연구에서는 학생들의 흥미와 요구를 바탕으로 가창, 기악, 신체표현 각 영역의 단계적 활동을 기반으로 하는 통합적 국악극 형태의 수업 방법을 모색하는데 그 목적이 있다. 또한 학생들이 스스로 가창활동, 기악활동, 신체표현 외 연극적 요소를 창작하여 경험하는 가운데 자연스럽게 지적, 정의적, 신체적, 사회적 발달을 도모할 수 있는 국악교육을 할 수 있을 것이며 학생들에게는 우리음악에 더 친숙하게 느끼게 하고 또 이들이 성장하여서 일상의 삶 속에서 음악을 생활화하는데 기여할 수 있다는 데에 본 연구의 필요성을 두고 있다. 이를 위해, 다음과 같은 방법으로 연구하였다. 첫째, 국악극 개념에 관한 문헌 연구를 통하여 국악극의 개념을 국악 교육의 관점에서 재정의 하였다. 둘째, 국악 수업에 적용할 수 있는 국악극의 다양한 적용 방법을 고찰하였다. 셋째, 2007년 개정 음악과 교육과정을 고찰하고 초등학교 4학년 음악교과서의 국악 관련 단원을 분석하여 국악의 가(歌), 무(舞), 악(樂) 요소들을 통합적으로 지도할 수 있는 수업 지도 방법을 구안하였다.
본 연구를 진행하면서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 현행 음악 교과서는 제재곡 중심으로 단원이 구성되어있다. 그러나 국악 수업에서 제재곡에 내제되어 있는 국악 요소를 가르치는 것이 중요하므로 먼저 가르칠 단원별 국악 요소를 파악하고 계열성을 고려하여 단계적으로 지도하는 것이 효과적일 것이다. 둘째, 본 연구에서는 국악극의 예시로 4학년 1학기 음악교과서의 각 단원별로 가창, 기악, 신체표현, 통합적 국악극을 구성하였으나 학생들의 국악 표현능력의 발달 정도를 고려하여 수업에 적용하는 것이 효과적일 것이다. 셋째, 국악수업에서 학생들의 흥미와 요구를 기반으로 자발적 참여를 이끌어 내기 위하여 본 연구에서 제시한 대본을 그대로 사용하는 것보다 학생과 교사가 함께 국악극을 만들어 가는 창작과정에서 자연스럽게 지적, 정의적, 신체적, 사회적 발달을 도모할 수 있는 국악교육을 할 수 있을 것이다.
본 연구는 초등학교 국악수업에서 학생들의 흥미와 요구를 바탕으로 가창, 기악, 신체표현 각 영역의 단계적 활동을 기반으로 하는 통합적 국악극 형태의 수업 방법을 모색하는 데 중점을 두었다. 그러나 본 연구를 통해 구안하였던 수업지도 방안을 교육현장에서 적용하고 그 교육적 효과를 검증하는 과정을 아직 거치지 못했으므로, 그 효과에 대하여 단언하기는 어렵다. 따라서 본 연구자는 이 연구 이후에도, 논문에 제시된 수업지도 방안을 일선 교육현장에 계속하여 적용할 것이며 본 연구에 제시된 방법 이외에도 국악을 효과적으로 가르치는 다양하고 체계적인 연구들이 계속되어야 할 것이다.
The 7thRevision of Music Curriculum emphasized the understanding of concepts through musical activities by stressing instructions integrating domains of understanding and activities. It also pursued making music a way of life by dividing and presenting a domain of ‘making a way of life’ as an indepe...
The 7thRevision of Music Curriculum emphasized the understanding of concepts through musical activities by stressing instructions integrating domains of understanding and activities. It also pursued making music a way of life by dividing and presenting a domain of ‘making a way of life’ as an independent domain the curriculum. In this aspect, Korean music dramas might be regarded as an appropriate type of instruction in teaching music in an integrated way. Since a Korean music drama harmonizes songs, musical instruments and body expressions, and its plot is around traditional society, it would make student understand our traditional way of life. In this context, the purpose of this study was to find a suitable type of music instruction on the framework of Korean music drama which integrates step-by-step activities of various domains, i.e., songs, instruments, and body expression based on interests and demands of students. The necessity of this study was that this type of instruction would make students learn Korean classical music which would promote intellectual, emotional, physical and social development naturally while creating and experiencing singing, playing instruments and making body expressions as well as dramatic factors by themselves, and made Korean music more familiar to them, as well as contributed to make Korean music a way of life. For this purpose, the following methods were adopted for the study. First, the concept of Korean music drama was redefined through documentation researches on the concept. Second, various application of Korean music drama applicable to classes were studied. Third, an instruction method was devised to teach elements of Korean classical music such as singing, dancing and playing instruments in an integrated way based on the research on music curriculum as defined in the 2007 revision and the analysis of chapters on Korean classical music in a textbook of the 4th grade of elementary school. The conclusion obtained from the study was as follows: First current music textbooks were composed around music pieces. However, in a class of Korean classical music, it is important to teach elements in such music pieces, so it will be more effective to comprehend the musical elements contained in each chapter at first and then teach the music progressively by taking into account their affiliation. Second, although this study tried to make Korean music drama by integrating singing, playing instruments and body expression for each chapter of a textbook of the first semester of Grande 4, it would be more effectively if the drama is adopted in the class by taking students’ ability to express into account. Third, it would be more effective for a teacher to design a drama along with students than to use the scenario presented in the study in bringing up the students’ intellectual, emotional, physical and social capabilities based on their interests and demands. This study focused on finding comprehensive Korean music drama-type teaching method based on step-by-step activities of various domains, i.e., songs, instruments, and body expression based on interests and demands of elementary schoolchildren. However, as the instruction method devised in this study has not yet proved its educational effectiveness on the field, it would be too early to assert its effectiveness. Accordingly, the writer would continue to apply the instruction method presented in the paper afterwards. In addition, it would be necessary to study further on how to teach Korean classical music more effectively in a diverse and systematic way.
The 7thRevision of Music Curriculum emphasized the understanding of concepts through musical activities by stressing instructions integrating domains of understanding and activities. It also pursued making music a way of life by dividing and presenting a domain of ‘making a way of life’ as an independent domain the curriculum. In this aspect, Korean music dramas might be regarded as an appropriate type of instruction in teaching music in an integrated way. Since a Korean music drama harmonizes songs, musical instruments and body expressions, and its plot is around traditional society, it would make student understand our traditional way of life. In this context, the purpose of this study was to find a suitable type of music instruction on the framework of Korean music drama which integrates step-by-step activities of various domains, i.e., songs, instruments, and body expression based on interests and demands of students. The necessity of this study was that this type of instruction would make students learn Korean classical music which would promote intellectual, emotional, physical and social development naturally while creating and experiencing singing, playing instruments and making body expressions as well as dramatic factors by themselves, and made Korean music more familiar to them, as well as contributed to make Korean music a way of life. For this purpose, the following methods were adopted for the study. First, the concept of Korean music drama was redefined through documentation researches on the concept. Second, various application of Korean music drama applicable to classes were studied. Third, an instruction method was devised to teach elements of Korean classical music such as singing, dancing and playing instruments in an integrated way based on the research on music curriculum as defined in the 2007 revision and the analysis of chapters on Korean classical music in a textbook of the 4th grade of elementary school. The conclusion obtained from the study was as follows: First current music textbooks were composed around music pieces. However, in a class of Korean classical music, it is important to teach elements in such music pieces, so it will be more effective to comprehend the musical elements contained in each chapter at first and then teach the music progressively by taking into account their affiliation. Second, although this study tried to make Korean music drama by integrating singing, playing instruments and body expression for each chapter of a textbook of the first semester of Grande 4, it would be more effectively if the drama is adopted in the class by taking students’ ability to express into account. Third, it would be more effective for a teacher to design a drama along with students than to use the scenario presented in the study in bringing up the students’ intellectual, emotional, physical and social capabilities based on their interests and demands. This study focused on finding comprehensive Korean music drama-type teaching method based on step-by-step activities of various domains, i.e., songs, instruments, and body expression based on interests and demands of elementary schoolchildren. However, as the instruction method devised in this study has not yet proved its educational effectiveness on the field, it would be too early to assert its effectiveness. Accordingly, the writer would continue to apply the instruction method presented in the paper afterwards. In addition, it would be necessary to study further on how to teach Korean classical music more effectively in a diverse and systematic way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.