노인장기요양보험 재가서비스 만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 광주광역시를 중심으로 Satisfaction of home care service for the long-term care insurance for the elderly: the case of Gwangju Metropolitan City원문보기
본 연구는 노인장기요양보험급여 중 재가서비스를 이용하는 일상생활수행능력 장애노인을 대상으로 서비스 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하여 효율적 서비스 제공을 위한 정책적 대안 마련과 실천 방향성을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 광주광역시에서 재가서비스를 제공하고 있는 장기요양기관 41개소를 선정하고 각 기관에서 서비스를 이용하고 있는 요양급여 등급판정자(1급~3급)를 대상으로 노인장기요양보험 재가서비스 만족도에 관한 설문조사를 실시하였으며, 종속변수인 만족도에 영향을 미치는 요인을 상관분석과 ...
본 연구는 노인장기요양보험급여 중 재가서비스를 이용하는 일상생활수행능력 장애노인을 대상으로 서비스 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하여 효율적 서비스 제공을 위한 정책적 대안 마련과 실천 방향성을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 광주광역시에서 재가서비스를 제공하고 있는 장기요양기관 41개소를 선정하고 각 기관에서 서비스를 이용하고 있는 요양급여 등급판정자(1급~3급)를 대상으로 노인장기요양보험 재가서비스 만족도에 관한 설문조사를 실시하였으며, 종속변수인 만족도에 영향을 미치는 요인을 상관분석과 다중회귀분석을 통하여 분석하였다. 독립변수는 서비스이용요인, 자원요인, 요구요인으로 설정하였으며 서비스 이용요인은 서비스내용과 서비스제공자의 질적 수준을 분석하였다. 자원요인은 서비스 비용, 요구요인은 요구사항 반영도를 각각 분석하였다. 이러한 분석을 통하여 다음과 같은 연구결과가 밝혀졌다. 먼저 서비스 만족도는 대체적으로 3점과 5점에 분포되어 상당히 높게 평가되었다. 만족도 평균은 방문요양서비스가 4.71±0.50, 방문목욕서비스가 4.73±0.45, 방문간호서비스가 4.57±0.58, 주야간보호서비스가 4.55±0.70, 복지용구 구입 및 대여 서비스가 4.19±0.80으로 방문목욕서비스 만족도가 가장 높았고 복지용구 구입 및 대여 서비스 만족도가 가장 낮았다. 요양등급별에 따른 서비스 만족도는 유의한 차이가 없었으며, 서비스이용 부담금이 많을수록 주야간보호 서비스와 복지용구 구입 및 대여 서비스의 만족도는 낮아 부(-)의 영향을 미쳤다. 또한 서비스이용 횟수가 많을수록 방문간호서비스 만족도가 높게 나타나 정(+)의 영향을 미쳤다. 이용노인의 인구사회학적 특성, 경제생활특성, 급여특성별 만족도의 차이는 방문요양서비스와 복지용구 구입 및 대여 서비스만 유의한 차이가 있었다. 다음으로 서비스 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 독립변수별로 서비스내용은 주야간보호서비스 만족도와 복지용구 대여 및 구입 서비스 만족도에 유의한 영향을 미쳤으며, 서비스제공자의 질적 수준은 방문요양서비스 만족도와 방문목욕서비스 만족도, 복지용구 대여 및 구입 서비스 만족도에 각각 유의한 영향을 미쳤다. 서비스 비용은 방문요양, 방문목욕, 방문간호, 주야간보호, 복지용구 및 대여 서비스 만족도 모두에게 유의한 영향을 미쳤다. 요구사항 반영도는 방문요양서비스 만족도에만 유의한 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 독립변수인 서비스 비용이 재가서비스 만족도에 영향을 끼치는 가장 중요하고 결정적인 요인임을 알 수 있으며, 서비스제공자 즉 요양보호사의 질이 서비스 전달요소로서 방문요양 및 방문목욕서비스 만족도를 높이는데 중요한 변수임을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통하여 노인장기요양보험이 안정적이고 효율적인 서비스를 제공하고 이용자 만족도를 제고하기 위해서는 현행 서비스 비용부담을 경감시킬 수 있는 제도개선과 함께 공급주체인 요양보호사의 질적 수준을 향상시키고 전달체계와 급여제공체계에 있어서 이용자 중심의 체계가 정비되어야 할 것이다. 주요어 : 재가서비스, 노인장기요양보험, 서비스만족도, 요양급여, 등급판정자
본 연구는 노인장기요양보험급여 중 재가서비스를 이용하는 일상생활수행능력 장애노인을 대상으로 서비스 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석하여 효율적 서비스 제공을 위한 정책적 대안 마련과 실천 방향성을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 광주광역시에서 재가서비스를 제공하고 있는 장기요양기관 41개소를 선정하고 각 기관에서 서비스를 이용하고 있는 요양급여 등급판정자(1급~3급)를 대상으로 노인장기요양보험 재가서비스 만족도에 관한 설문조사를 실시하였으며, 종속변수인 만족도에 영향을 미치는 요인을 상관분석과 다중회귀분석을 통하여 분석하였다. 독립변수는 서비스이용요인, 자원요인, 요구요인으로 설정하였으며 서비스 이용요인은 서비스내용과 서비스제공자의 질적 수준을 분석하였다. 자원요인은 서비스 비용, 요구요인은 요구사항 반영도를 각각 분석하였다. 이러한 분석을 통하여 다음과 같은 연구결과가 밝혀졌다. 먼저 서비스 만족도는 대체적으로 3점과 5점에 분포되어 상당히 높게 평가되었다. 만족도 평균은 방문요양서비스가 4.71±0.50, 방문목욕서비스가 4.73±0.45, 방문간호서비스가 4.57±0.58, 주야간보호서비스가 4.55±0.70, 복지용구 구입 및 대여 서비스가 4.19±0.80으로 방문목욕서비스 만족도가 가장 높았고 복지용구 구입 및 대여 서비스 만족도가 가장 낮았다. 요양등급별에 따른 서비스 만족도는 유의한 차이가 없었으며, 서비스이용 부담금이 많을수록 주야간보호 서비스와 복지용구 구입 및 대여 서비스의 만족도는 낮아 부(-)의 영향을 미쳤다. 또한 서비스이용 횟수가 많을수록 방문간호서비스 만족도가 높게 나타나 정(+)의 영향을 미쳤다. 이용노인의 인구사회학적 특성, 경제생활특성, 급여특성별 만족도의 차이는 방문요양서비스와 복지용구 구입 및 대여 서비스만 유의한 차이가 있었다. 다음으로 서비스 만족도에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 독립변수별로 서비스내용은 주야간보호서비스 만족도와 복지용구 대여 및 구입 서비스 만족도에 유의한 영향을 미쳤으며, 서비스제공자의 질적 수준은 방문요양서비스 만족도와 방문목욕서비스 만족도, 복지용구 대여 및 구입 서비스 만족도에 각각 유의한 영향을 미쳤다. 서비스 비용은 방문요양, 방문목욕, 방문간호, 주야간보호, 복지용구 및 대여 서비스 만족도 모두에게 유의한 영향을 미쳤다. 요구사항 반영도는 방문요양서비스 만족도에만 유의한 영향을 미쳤다. 이러한 결과는 독립변수인 서비스 비용이 재가서비스 만족도에 영향을 끼치는 가장 중요하고 결정적인 요인임을 알 수 있으며, 서비스제공자 즉 요양보호사의 질이 서비스 전달요소로서 방문요양 및 방문목욕서비스 만족도를 높이는데 중요한 변수임을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통하여 노인장기요양보험이 안정적이고 효율적인 서비스를 제공하고 이용자 만족도를 제고하기 위해서는 현행 서비스 비용부담을 경감시킬 수 있는 제도개선과 함께 공급주체인 요양보호사의 질적 수준을 향상시키고 전달체계와 급여제공체계에 있어서 이용자 중심의 체계가 정비되어야 할 것이다. 주요어 : 재가서비스, 노인장기요양보험, 서비스만족도, 요양급여, 등급판정자
This study aims at preparing for alternatives in policy and suggesting directions in practice to provide efficient services as well as the stable settlement of systems by analyzing factors the satisfaction of services use for recipients who use the in-home services of long-term care insurance for th...
This study aims at preparing for alternatives in policy and suggesting directions in practice to provide efficient services as well as the stable settlement of systems by analyzing factors the satisfaction of services use for recipients who use the in-home services of long-term care insurance for the elderly. In order to achieve such research objectives, 41 institution for the long-term care insurance for the elderly for those who had a qualification of grade from Grade 1 to 3 among those who have the home care service in each facility. The impact factors were analyzed using the correlation analysis and multiple regression analysis for dependent variable. Independent variables included the service use factor, resource factor, demand factor. The pattern of one's own charge, use channel and conformity on standard long-term care charge for using were analyzed in the resource factor. The quality of carer for nursing and contents of service were analyzed in the service use factor. The following findings were clarified through such analysis. First, as a result of analyzing factors affecting the relative satisfaction for entire survey objects, the quality of carer for nursing and frequency of service are positively affected the home care service. And service expense negatively affected the in-home service. In other words, we can understand the service expense is the most important and critical factor affecting the satisfaction. Also, we can understand there is no significant effect of qualification of grade from Grade 1 to 3 among those who have the home care service satisfaction. This study provides the following implications in policy. First, it is necessary to arrange all the systems for recipients, suppliers and managers matching to the introduction of systems for the right evaluation and suggestion in the policy directions for the long-term care insurance service for the elderly. Second, it is necessary to arrange systems for uses in the communication systems and allowance providing systems as well as to increase the quality level of carer for nursing as the entity of service supply in order to provide any service with stability and sufficiency in the long-term care insurance service for the elderly.
This study aims at preparing for alternatives in policy and suggesting directions in practice to provide efficient services as well as the stable settlement of systems by analyzing factors the satisfaction of services use for recipients who use the in-home services of long-term care insurance for the elderly. In order to achieve such research objectives, 41 institution for the long-term care insurance for the elderly for those who had a qualification of grade from Grade 1 to 3 among those who have the home care service in each facility. The impact factors were analyzed using the correlation analysis and multiple regression analysis for dependent variable. Independent variables included the service use factor, resource factor, demand factor. The pattern of one's own charge, use channel and conformity on standard long-term care charge for using were analyzed in the resource factor. The quality of carer for nursing and contents of service were analyzed in the service use factor. The following findings were clarified through such analysis. First, as a result of analyzing factors affecting the relative satisfaction for entire survey objects, the quality of carer for nursing and frequency of service are positively affected the home care service. And service expense negatively affected the in-home service. In other words, we can understand the service expense is the most important and critical factor affecting the satisfaction. Also, we can understand there is no significant effect of qualification of grade from Grade 1 to 3 among those who have the home care service satisfaction. This study provides the following implications in policy. First, it is necessary to arrange all the systems for recipients, suppliers and managers matching to the introduction of systems for the right evaluation and suggestion in the policy directions for the long-term care insurance service for the elderly. Second, it is necessary to arrange systems for uses in the communication systems and allowance providing systems as well as to increase the quality level of carer for nursing as the entity of service supply in order to provide any service with stability and sufficiency in the long-term care insurance service for the elderly.
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