교사의 다차원적 완벽주의 성향에 따른 사회적 문제해결능력, 직무스트레스 및 행복 간의 관계분석 Analysis of the Relationship between Social Problem Solving Ability, Job Stress and Happiness by Teachers' Multidimensional Perfectionism원문보기
본 연구는 교사의 다차원적 완벽주의 성향에 따른 사회적 문제해결능력, 직무스트레스 및 행복 간의 관계를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 부산, 경남, 울산 내에 소재하는 초, 중, 고등학교에 재직하는 교사 300명을 대상으로 다차원 완벽주의척도, 사회적 문제해결능력척도, 교사 직무스트레스척도, 옥스퍼드 행복척도를 실시하였다. 배부한 설문지 중 불성실한 응답 및 누락된 답변이 포함된 설문지를 제외한 276부를 최종 분석대상으로 사용하였다. 그리고 ...
본 연구는 교사의 다차원적 완벽주의 성향에 따른 사회적 문제해결능력, 직무스트레스 및 행복 간의 관계를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 부산, 경남, 울산 내에 소재하는 초, 중, 고등학교에 재직하는 교사 300명을 대상으로 다차원 완벽주의척도, 사회적 문제해결능력척도, 교사 직무스트레스척도, 옥스퍼드 행복척도를 실시하였다. 배부한 설문지 중 불성실한 응답 및 누락된 답변이 포함된 설문지를 제외한 276부를 최종 분석대상으로 사용하였다. 그리고 SPSS Version 18.0 프로그램을 사용하여 주요변인들의 기술통계치 및 평균차이 분석을 하고, 독립 t검정(Independent t-test) 및 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 또한 매개효과를 알아보기 위하여 AMOS 7.0 통계 프로그램을 활용하여 구조방정식 모형(Structural Equation Modeling; SEM) 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 인구통계학적 변인에 따른 차이분석을 한 결과 연구결과에 영향을 줄 만큼 큰 차이가 나타나지 않았다. 연구변인들 간의 상관관계를 분석한 결과 자기지향 완벽주의는 사회적 문제해결능력은 부적상관을 나타냈고, 타인지향 완벽주의는 사회적 문제해결능력과 정적상관을 나타냈다. 사회적 문제해결능력과 행복은 정적상관을 나타냈으나 직무스트레스는 행복과 부적상관을 보였다. 한편 다차원적 완벽주의 중에 타인지향 완벽주의는 행복과 부적상관을 나타냈다. 다음으로 교사를 대상으로 한 다차원적 완벽주의(자기지향 완벽주의, 타인지향 완벽주의 및 사회부과된 완벽주의), 사회적 문제해결능력, 직무스트레스와 행복의 관계구조 모형에 대한 검증결과, 연구모형이 모두 충분한 적합도를 보였다. 구조모형 분석의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 자기지향 완벽주의, 사회적 문제해결능력, 직무스트레스와 행복의 관계에서 자기지향 완벽주의와 잠재변인들 경로에서 자기지향 완벽주의가 직무스트레스로 가능 경로를 제외하고 모든 경로가 유의한 것으로 나타났다. 매개모형 검증에서는 자기지향 완벽주의에서 사회적 문제해결능력과 직무스트레스를 이중매개로 하여 행복으로 가는 경로가 유의하였다. 즉 교사의 자기지향 완벽주의 성향이 높을수록 사회적 문제해결능력이 높아지고 이렇게 높아진 사회적 문제해결능력은 교사의 직무스트레스를 낮추어 교사의 행복을 증진하는 것으로 나타났다. 둘째, 타인지향 완벽주의, 사회적 문제해결능력, 직무스트레스와 행복의 관계에서 타인지향 완벽주의와 잠재변인들 경로에서 모든 경로가 유의한 것으로 나타났다. 매개모형 검증에서는 타인지향 완벽주의에서 사회적 문제해결능력을 거쳐 직무스트레스로 가는 경로, 사회적 문제해결능력이 직무스트레스를 거쳐 행복으로 가는 경로의 매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 그러나 타인지향 완벽주의가 사회적 문제해결능력과 직무스트레스를 이중매개로 하여 행복으로 가는 경로의 매개효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 즉 교사의 타인지향 완벽주의 성향이 높을수록 사회적 문제해결능력이 높아져 교사의 직무스트레스를 낮추는 결과를 가져온다. 셋째, 사회부과된 완벽주의, 사회적 문제해결능력, 직무스트레스와 행복의 관계에서 사회부과된 완벽주의와 잠재변인들 경로에서 사회부과된 완벽주의가 직무스트레스로 가는 경로와 사회부과된 완벽주의가 사회적 문제해결능력으로 가는 경로를 제외하고 모든 경로가 유의한 것으로 나타났다. 따라서 사회부과된 완벽주의와 관련된 매개모형 검증 결과를 종합해보면, 교사의 사회부과된 완벽주의는 행복에 직접적으로 영향을 미치지만 사회적 문제해결능력이나 직무스트레스를 매개로 행복에 영향을 주지는 않는다. 본 연구를 통해 교사의 다차원적 완벽주의가 행복에 미치는 영향이 확인되었다. 또한 교사의 완벽주의 차원에 따라 다차원적 완벽주의가 행복으로 가는 경로에서 사회적 문제해결능력과 직무스트레스의 매개효과 유무가 달라짐이 실증적으로 입증되었다. 이러한 연구결과는 교사의 행복에 영향을 미치는 교사의 성격특성과 관련 변인에 대한 구조적인 이해를 돕고 교사의 행복 증진을 위한 방안에 시사점을 제공한다. 또한 본 연구는 교사의 행복을 증진시키기 위해서는 업무 수행에서 문제해결능력을 높일 수 있는 효과적인 방안과 직무스트레스를 낮추는 환경의 조성이 완벽주의 차원에 따라 달라질 필요가 있음을 시사한다.
본 연구는 교사의 다차원적 완벽주의 성향에 따른 사회적 문제해결능력, 직무스트레스 및 행복 간의 관계를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 부산, 경남, 울산 내에 소재하는 초, 중, 고등학교에 재직하는 교사 300명을 대상으로 다차원 완벽주의척도, 사회적 문제해결능력척도, 교사 직무스트레스척도, 옥스퍼드 행복척도를 실시하였다. 배부한 설문지 중 불성실한 응답 및 누락된 답변이 포함된 설문지를 제외한 276부를 최종 분석대상으로 사용하였다. 그리고 SPSS Version 18.0 프로그램을 사용하여 주요변인들의 기술통계치 및 평균차이 분석을 하고, 독립 t검정(Independent t-test) 및 일원변량분석(one-way ANOVA)을 실시하였다. 또한 매개효과를 알아보기 위하여 AMOS 7.0 통계 프로그램을 활용하여 구조방정식 모형(Structural Equation Modeling; SEM) 분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 인구통계학적 변인에 따른 차이분석을 한 결과 연구결과에 영향을 줄 만큼 큰 차이가 나타나지 않았다. 연구변인들 간의 상관관계를 분석한 결과 자기지향 완벽주의는 사회적 문제해결능력은 부적상관을 나타냈고, 타인지향 완벽주의는 사회적 문제해결능력과 정적상관을 나타냈다. 사회적 문제해결능력과 행복은 정적상관을 나타냈으나 직무스트레스는 행복과 부적상관을 보였다. 한편 다차원적 완벽주의 중에 타인지향 완벽주의는 행복과 부적상관을 나타냈다. 다음으로 교사를 대상으로 한 다차원적 완벽주의(자기지향 완벽주의, 타인지향 완벽주의 및 사회부과된 완벽주의), 사회적 문제해결능력, 직무스트레스와 행복의 관계구조 모형에 대한 검증결과, 연구모형이 모두 충분한 적합도를 보였다. 구조모형 분석의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 자기지향 완벽주의, 사회적 문제해결능력, 직무스트레스와 행복의 관계에서 자기지향 완벽주의와 잠재변인들 경로에서 자기지향 완벽주의가 직무스트레스로 가능 경로를 제외하고 모든 경로가 유의한 것으로 나타났다. 매개모형 검증에서는 자기지향 완벽주의에서 사회적 문제해결능력과 직무스트레스를 이중매개로 하여 행복으로 가는 경로가 유의하였다. 즉 교사의 자기지향 완벽주의 성향이 높을수록 사회적 문제해결능력이 높아지고 이렇게 높아진 사회적 문제해결능력은 교사의 직무스트레스를 낮추어 교사의 행복을 증진하는 것으로 나타났다. 둘째, 타인지향 완벽주의, 사회적 문제해결능력, 직무스트레스와 행복의 관계에서 타인지향 완벽주의와 잠재변인들 경로에서 모든 경로가 유의한 것으로 나타났다. 매개모형 검증에서는 타인지향 완벽주의에서 사회적 문제해결능력을 거쳐 직무스트레스로 가는 경로, 사회적 문제해결능력이 직무스트레스를 거쳐 행복으로 가는 경로의 매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 그러나 타인지향 완벽주의가 사회적 문제해결능력과 직무스트레스를 이중매개로 하여 행복으로 가는 경로의 매개효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 즉 교사의 타인지향 완벽주의 성향이 높을수록 사회적 문제해결능력이 높아져 교사의 직무스트레스를 낮추는 결과를 가져온다. 셋째, 사회부과된 완벽주의, 사회적 문제해결능력, 직무스트레스와 행복의 관계에서 사회부과된 완벽주의와 잠재변인들 경로에서 사회부과된 완벽주의가 직무스트레스로 가는 경로와 사회부과된 완벽주의가 사회적 문제해결능력으로 가는 경로를 제외하고 모든 경로가 유의한 것으로 나타났다. 따라서 사회부과된 완벽주의와 관련된 매개모형 검증 결과를 종합해보면, 교사의 사회부과된 완벽주의는 행복에 직접적으로 영향을 미치지만 사회적 문제해결능력이나 직무스트레스를 매개로 행복에 영향을 주지는 않는다. 본 연구를 통해 교사의 다차원적 완벽주의가 행복에 미치는 영향이 확인되었다. 또한 교사의 완벽주의 차원에 따라 다차원적 완벽주의가 행복으로 가는 경로에서 사회적 문제해결능력과 직무스트레스의 매개효과 유무가 달라짐이 실증적으로 입증되었다. 이러한 연구결과는 교사의 행복에 영향을 미치는 교사의 성격특성과 관련 변인에 대한 구조적인 이해를 돕고 교사의 행복 증진을 위한 방안에 시사점을 제공한다. 또한 본 연구는 교사의 행복을 증진시키기 위해서는 업무 수행에서 문제해결능력을 높일 수 있는 효과적인 방안과 직무스트레스를 낮추는 환경의 조성이 완벽주의 차원에 따라 달라질 필요가 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between social problem solving ability, job stress and happiness by teachers' multidimensional perfectionism. Three hundred teachers working at elementary, middle and high schools in Busan, Ulsan and Gyeongsangnam-do were given questionnai...
The purpose of this study is to investigate the relationship between social problem solving ability, job stress and happiness by teachers' multidimensional perfectionism. Three hundred teachers working at elementary, middle and high schools in Busan, Ulsan and Gyeongsangnam-do were given questionnaires assessing multidimensional perfectionism, social problem solving, job stress and happiness. Of the 300 questionnaires distributed, 276 were returned and analyzed. The data were analyzed by SPSS 18.0 , Independent t-test and one-way ANOVA. Additionally, structural equation modeling analysis was conducted to verify meditating effects. The results of this study were as follows. Analysis of the difference based on demographic factors revealed that there were not many significant differences to influence on the result of this study. Analyzing the correlation between research variables showed there was a negative correlation between self-oriented perfectionism and social problem solving ability while others-oriented perfectionism had a positive correlation with social problem solving ability. Social problem solving ability and happiness were associated positively and job stress and happiness negatively. Others-oriented perfectionism in the multidimensional perfectionism, on the other hand, had a negative correlation with happiness. After verifying the structural model on the relation between multidimensional perfectionism for teachers(self-oriented perfectionism, others-oriented perfectionism and socially prescribed perfectionism), social problem solving ability, job stress and happiness, it was found that all the research models showed all findings statistically significant. Major findings of the structural model analysis were as follows. First, in the relation between self-oriented perfectionism, social problem solving ability, job stress and happiness through the path of self-oriented perfectionism and latent variables, all the paths were significant except the path from self-oriented perfectionism to job stress. Testing mediation model indicated that in self-oriented perfectionism, the path to happiness were significant by double mediating social problem solving ability and job stress. That is, it was revealed that the higher teachers' self-oriented perfectionism became, the higher their social problem solving ability became, and then such an enhanced social problem solving ability decreased their job stress, elevating their happiness. Second, in the relations between others-oriented perfectionism, social problem solving ability, job stress and happiness, all the paths resulted in being significant through the path of others-oriented perfectionism and latent variables. In testing mediation model, the mediating effect of the path from others-oriented perfectionism to job stress via social problem solving ability was significant. But the mediating effect of the path from others-oriented perfectionism to happiness by double mediating social problem solving ability and job stress was not significant. That is, the higher teachers' others-oriented perfectionism became, the higher their social problem solving ability and this result led to lowering teachers' job stress. Third, in the relation between socially prescribed perfectionism, social problem solving ability, job stress and happiness, through the path of socially prescribed perfectionism and latent variables, all the paths were significant except the path from socially prescribed perfectionism to job stress and that from socially prescribed perfectionism to social problem solving ability. Therefore, the results of testing the mediation model related with socially prescribed perfectionism indicated that teachers' socially prescribed perfectionism did not directly influence happiness through mediating social problem solving ability or job stress. In conclusion, this study investigates the influence that teachers' multidimensional perfectionism has on happiness. In addition, it is proven that depending on the level of teachers' perfectionism, the mediating effect of social problem solving ability and job stress can be different through the path from multidimensional perfectionism to happiness. This study also helps us understand the variables associated with teachers' characteristic features which has effect on teachers' happiness, suggesting how to enhance teachers' happiness. Additionally this study suggests the effective ways to improve problem solving abilities in performing tasks in order to elevate teachers' happiness and establish the proper environment in which job stress can be lowered based on the levels of perfectionism. Key words: teachers, multidimensional perfectionism, social problem solving ability, job stress, happiness
The purpose of this study is to investigate the relationship between social problem solving ability, job stress and happiness by teachers' multidimensional perfectionism. Three hundred teachers working at elementary, middle and high schools in Busan, Ulsan and Gyeongsangnam-do were given questionnaires assessing multidimensional perfectionism, social problem solving, job stress and happiness. Of the 300 questionnaires distributed, 276 were returned and analyzed. The data were analyzed by SPSS 18.0 , Independent t-test and one-way ANOVA. Additionally, structural equation modeling analysis was conducted to verify meditating effects. The results of this study were as follows. Analysis of the difference based on demographic factors revealed that there were not many significant differences to influence on the result of this study. Analyzing the correlation between research variables showed there was a negative correlation between self-oriented perfectionism and social problem solving ability while others-oriented perfectionism had a positive correlation with social problem solving ability. Social problem solving ability and happiness were associated positively and job stress and happiness negatively. Others-oriented perfectionism in the multidimensional perfectionism, on the other hand, had a negative correlation with happiness. After verifying the structural model on the relation between multidimensional perfectionism for teachers(self-oriented perfectionism, others-oriented perfectionism and socially prescribed perfectionism), social problem solving ability, job stress and happiness, it was found that all the research models showed all findings statistically significant. Major findings of the structural model analysis were as follows. First, in the relation between self-oriented perfectionism, social problem solving ability, job stress and happiness through the path of self-oriented perfectionism and latent variables, all the paths were significant except the path from self-oriented perfectionism to job stress. Testing mediation model indicated that in self-oriented perfectionism, the path to happiness were significant by double mediating social problem solving ability and job stress. That is, it was revealed that the higher teachers' self-oriented perfectionism became, the higher their social problem solving ability became, and then such an enhanced social problem solving ability decreased their job stress, elevating their happiness. Second, in the relations between others-oriented perfectionism, social problem solving ability, job stress and happiness, all the paths resulted in being significant through the path of others-oriented perfectionism and latent variables. In testing mediation model, the mediating effect of the path from others-oriented perfectionism to job stress via social problem solving ability was significant. But the mediating effect of the path from others-oriented perfectionism to happiness by double mediating social problem solving ability and job stress was not significant. That is, the higher teachers' others-oriented perfectionism became, the higher their social problem solving ability and this result led to lowering teachers' job stress. Third, in the relation between socially prescribed perfectionism, social problem solving ability, job stress and happiness, through the path of socially prescribed perfectionism and latent variables, all the paths were significant except the path from socially prescribed perfectionism to job stress and that from socially prescribed perfectionism to social problem solving ability. Therefore, the results of testing the mediation model related with socially prescribed perfectionism indicated that teachers' socially prescribed perfectionism did not directly influence happiness through mediating social problem solving ability or job stress. In conclusion, this study investigates the influence that teachers' multidimensional perfectionism has on happiness. In addition, it is proven that depending on the level of teachers' perfectionism, the mediating effect of social problem solving ability and job stress can be different through the path from multidimensional perfectionism to happiness. This study also helps us understand the variables associated with teachers' characteristic features which has effect on teachers' happiness, suggesting how to enhance teachers' happiness. Additionally this study suggests the effective ways to improve problem solving abilities in performing tasks in order to elevate teachers' happiness and establish the proper environment in which job stress can be lowered based on the levels of perfectionism. Key words: teachers, multidimensional perfectionism, social problem solving ability, job stress, happiness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.