아동발달과 유아교육 분야의 여러 연구들을 살펴 보면 유아기의 언어습득, 성격발달과 신체적 능력, 지능, 사회적 애착, 두뇌 발달 등이 태어나서부터 세 살 정도까지의 아이의 개성과 능력을 형성하는데 매우 중요함을 잘 알 수 있다. 북스타트는 단계별 프로그램 및 그 세부 프로그램들을 통하여 자녀-부모-가족-이웃에게 소통의 기회를 제공하려고 노력하고 있다.
북스타트와 관련된 선행연구 조사결과 국내의 연구들은 주로 북스타트의 도입 및 운영현황, ...
아동발달과 유아교육 분야의 여러 연구들을 살펴 보면 유아기의 언어습득, 성격발달과 신체적 능력, 지능, 사회적 애착, 두뇌 발달 등이 태어나서부터 세 살 정도까지의 아이의 개성과 능력을 형성하는데 매우 중요함을 잘 알 수 있다. 북스타트는 단계별 프로그램 및 그 세부 프로그램들을 통하여 자녀-부모-가족-이웃에게 소통의 기회를 제공하려고 노력하고 있다.
북스타트와 관련된 선행연구 조사결과 국내의 연구들은 주로 북스타트의 도입 및 운영현황, 북스타트와 도서관과의 관계, 북스타트 운영의 만족도와 문제점, 부모 교육의 중요성 그리고 아이와 보호자와의 책읽기를 통한 상호작용이 아이의 성장에 긍정적인 영향을 미치는지 등에 관한 것들이다. 그러나 본 연구와 같이 우리나라 북스타트 단계별 프로그램 및 그 세부 프로그램 운영 현황과 문제점들에 대한 연구는 없었다.
본 연구에서는 도서관에서 추진하고 있는 북스타트의 단계별 프로그램 운영상의 문제점과 부족한 점이 무엇인지 알아보기 위해 설문조사를 실시하였다. 즉, 북스타트 단계별 프로그램을 운영하고 있는 도서관의 세부 프로그램에 참여한 보호자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 구체적인 조사 방법 및 내용은 다음과 같다.
조사 대상 도서관은 북스타트 담당 사서가 있으며, 지역별 분포와 도서관 운영 형태 등을 고려하여 선정하였고, 이들 도서관을 대상으로 북스타트 단계별 예산, 인력, 공간, 자원활동가, 강사 등 운영 전반에 대해 조사하였다. 그리고 북스타트 단계별 프로그램 및 그 세부 프로그램에 참여한 보호자들을 대상으로 참여 만족도와 문제점에 대해 조사하였다. 조사결과는 다음과 같다.
우리나라의 북스타트는 지자체별로 시행기관에 따라 예산, 인력, 공간 등의 여건이 모두 다르고, 그에 따른 제약이 많이 있었다. 보호자들은 육아에 대한 정보와 교육에 대한 요구가 많고, 어머니들은 육아에 정보교류의 어려움을 가지고 있었다. 북스타트 단계별 프로그램 및 세부 프로그램 운영의 예산, 인력, 공간, 프로그램, 품앗이 공동육아 동아리 등 개선되어야 할 부문들을 파악하였다.
본 연구에서 조사‧분석한 결과를 토대로 북스타트 단계별 프로그램을 활성화하기 위한 방안은 다음과 같다. 지역의 여건에 맞는 다양한 북스타트 단계별 프로그램의 지속적인 개발이 필요하다. 프로그램의 질을 높이기 위해 북스타트 담당 사서가 영유아에 관련된 교육을 통해 전문성을 가지고 프로그램을 기획하고 운영해 나갈 수 있도록 교육의 기회나 강사인력 풀을 마련한다. 더불어 프로그램의 질을 높일 수 있는 방안 마련이 필요하겠다. 또한 북스타트를 도입하고 있는 도서관의 모든 담당 사서와 참여 보호자 모두 북스타트에 대한 이해를 정확하게 하는 것이 우선적으로 필요하며, 올바른 방향으로 나아갈 수 있도록 도서관에서 북스타트 단계별 프로그램 운영과 그 세부 프로그램에 운영에 대한 구체적인 기준이 마련될 필요가 있다.
아동발달과 유아교육 분야의 여러 연구들을 살펴 보면 유아기의 언어습득, 성격발달과 신체적 능력, 지능, 사회적 애착, 두뇌 발달 등이 태어나서부터 세 살 정도까지의 아이의 개성과 능력을 형성하는데 매우 중요함을 잘 알 수 있다. 북스타트는 단계별 프로그램 및 그 세부 프로그램들을 통하여 자녀-부모-가족-이웃에게 소통의 기회를 제공하려고 노력하고 있다.
북스타트와 관련된 선행연구 조사결과 국내의 연구들은 주로 북스타트의 도입 및 운영현황, 북스타트와 도서관과의 관계, 북스타트 운영의 만족도와 문제점, 부모 교육의 중요성 그리고 아이와 보호자와의 책읽기를 통한 상호작용이 아이의 성장에 긍정적인 영향을 미치는지 등에 관한 것들이다. 그러나 본 연구와 같이 우리나라 북스타트 단계별 프로그램 및 그 세부 프로그램 운영 현황과 문제점들에 대한 연구는 없었다.
본 연구에서는 도서관에서 추진하고 있는 북스타트의 단계별 프로그램 운영상의 문제점과 부족한 점이 무엇인지 알아보기 위해 설문조사를 실시하였다. 즉, 북스타트 단계별 프로그램을 운영하고 있는 도서관의 세부 프로그램에 참여한 보호자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 구체적인 조사 방법 및 내용은 다음과 같다.
조사 대상 도서관은 북스타트 담당 사서가 있으며, 지역별 분포와 도서관 운영 형태 등을 고려하여 선정하였고, 이들 도서관을 대상으로 북스타트 단계별 예산, 인력, 공간, 자원활동가, 강사 등 운영 전반에 대해 조사하였다. 그리고 북스타트 단계별 프로그램 및 그 세부 프로그램에 참여한 보호자들을 대상으로 참여 만족도와 문제점에 대해 조사하였다. 조사결과는 다음과 같다.
우리나라의 북스타트는 지자체별로 시행기관에 따라 예산, 인력, 공간 등의 여건이 모두 다르고, 그에 따른 제약이 많이 있었다. 보호자들은 육아에 대한 정보와 교육에 대한 요구가 많고, 어머니들은 육아에 정보교류의 어려움을 가지고 있었다. 북스타트 단계별 프로그램 및 세부 프로그램 운영의 예산, 인력, 공간, 프로그램, 품앗이 공동육아 동아리 등 개선되어야 할 부문들을 파악하였다.
본 연구에서 조사‧분석한 결과를 토대로 북스타트 단계별 프로그램을 활성화하기 위한 방안은 다음과 같다. 지역의 여건에 맞는 다양한 북스타트 단계별 프로그램의 지속적인 개발이 필요하다. 프로그램의 질을 높이기 위해 북스타트 담당 사서가 영유아에 관련된 교육을 통해 전문성을 가지고 프로그램을 기획하고 운영해 나갈 수 있도록 교육의 기회나 강사인력 풀을 마련한다. 더불어 프로그램의 질을 높일 수 있는 방안 마련이 필요하겠다. 또한 북스타트를 도입하고 있는 도서관의 모든 담당 사서와 참여 보호자 모두 북스타트에 대한 이해를 정확하게 하는 것이 우선적으로 필요하며, 올바른 방향으로 나아갈 수 있도록 도서관에서 북스타트 단계별 프로그램 운영과 그 세부 프로그램에 운영에 대한 구체적인 기준이 마련될 필요가 있다.
When examining researches on child development and early childhood education, it can be known that the language acquisition of early childhood, personality development, physical ability, intelligence, social attachment and brain development, etc. are very important in forming personality and abilit...
When examining researches on child development and early childhood education, it can be known that the language acquisition of early childhood, personality development, physical ability, intelligence, social attachment and brain development, etc. are very important in forming personality and ability of a child from birth until about three years old. Bookstart is making efforts to provide an opportunity of communication to children-parents-family-neighbors with the mediation of books through the different level programs of Bookstart and its detailed programs.
As a result of a literature review on Bookstart, domestic researches are mainly about an introduction to Bookstart and current operation status, a relationship between Bookstart and libraries, satisfaction and problems of the operation of Bookstart, importance of parents education and interaction through book reading between children and parents have a positive influence on growth of children. However, the research on Bookstart's different level programs and the status and problems of the operation of the detailed programs of Bookstart didn't exist in Korea.
This research has carried out a questionnaire survey to find out what problems in the operation of four different level programs and insufficient points of Bookstart being promoted at libraries are. Namely, this questionnaire survey was carried out with the target of childcarers who participated in the detailed programs of libraries operating four different level programs of Bookstart. The detailed survey method and research areas are as follows:
Surveyed libraries were selected by considering existence of librarians in charge of Bookstart, regional distribution and library operation forms, etc. This study has surveyed on the whole operation such as budget for four different level programs of Bookstart, manpower, space, volunteers and lecturers, etc. by targeting these libraries. In addition, this research has surveyed on participation satisfaction and problems with the target of chidcarers who participated in Bookstart's different level programs and its detailed programs. The surveyed result is as follows.
In case of Bookstart in Korea, the conditions of local government operating Bookstart such as implementing agencies, budget, manpower and space, etc., are all different. Therefore, each local government faces difficulties different from each other according to each local government. Childcarers had much demand on childcare information and education, and were having difficulties of information exchange on childcare. This research has found sectors to be improved such as budget, manpower, space for the operaration of Bookstart's different level programs and its detailed programs and co-parenting clubs.
The method for activating Bookstart's different level programs based on the surveyed and analyzed results in this research is as follows:
The continuous development of various programs of Bookstart corresponding to regional conditions is necessary. In order to raise the program quality, the opportunity of education or pool of instructor personnel should be prepared so that librarians in charge of Bookstart could plan programs and operate it with expertise through education related to infants and toddlers. Preparation of enhancing the program quality would be necessary. In addition, it is primarily necessary that all librarians in charge of Bookstart and participating childcarers of a library which operates Bookstart have enough understanding on Bookstart. And, the detailed criteria on the operation of Bookstart's different level programs and its detailed programs at a library should be prepared to be able to move forward in the right direction.
When examining researches on child development and early childhood education, it can be known that the language acquisition of early childhood, personality development, physical ability, intelligence, social attachment and brain development, etc. are very important in forming personality and ability of a child from birth until about three years old. Bookstart is making efforts to provide an opportunity of communication to children-parents-family-neighbors with the mediation of books through the different level programs of Bookstart and its detailed programs.
As a result of a literature review on Bookstart, domestic researches are mainly about an introduction to Bookstart and current operation status, a relationship between Bookstart and libraries, satisfaction and problems of the operation of Bookstart, importance of parents education and interaction through book reading between children and parents have a positive influence on growth of children. However, the research on Bookstart's different level programs and the status and problems of the operation of the detailed programs of Bookstart didn't exist in Korea.
This research has carried out a questionnaire survey to find out what problems in the operation of four different level programs and insufficient points of Bookstart being promoted at libraries are. Namely, this questionnaire survey was carried out with the target of childcarers who participated in the detailed programs of libraries operating four different level programs of Bookstart. The detailed survey method and research areas are as follows:
Surveyed libraries were selected by considering existence of librarians in charge of Bookstart, regional distribution and library operation forms, etc. This study has surveyed on the whole operation such as budget for four different level programs of Bookstart, manpower, space, volunteers and lecturers, etc. by targeting these libraries. In addition, this research has surveyed on participation satisfaction and problems with the target of chidcarers who participated in Bookstart's different level programs and its detailed programs. The surveyed result is as follows.
In case of Bookstart in Korea, the conditions of local government operating Bookstart such as implementing agencies, budget, manpower and space, etc., are all different. Therefore, each local government faces difficulties different from each other according to each local government. Childcarers had much demand on childcare information and education, and were having difficulties of information exchange on childcare. This research has found sectors to be improved such as budget, manpower, space for the operaration of Bookstart's different level programs and its detailed programs and co-parenting clubs.
The method for activating Bookstart's different level programs based on the surveyed and analyzed results in this research is as follows:
The continuous development of various programs of Bookstart corresponding to regional conditions is necessary. In order to raise the program quality, the opportunity of education or pool of instructor personnel should be prepared so that librarians in charge of Bookstart could plan programs and operate it with expertise through education related to infants and toddlers. Preparation of enhancing the program quality would be necessary. In addition, it is primarily necessary that all librarians in charge of Bookstart and participating childcarers of a library which operates Bookstart have enough understanding on Bookstart. And, the detailed criteria on the operation of Bookstart's different level programs and its detailed programs at a library should be prepared to be able to move forward in the right direction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.