인터넷의 보급과 함께 청소년에게 있어서 인터넷은 이미 문화적 요소로 자리잡았으며, 이러한 인터넷에 대하여 긍정적 기능뿐만 아니라 부정적 기능에 대해서도 사회적으로 많은 관심을 가져왔다. 2010년 보고에 의하면 인터넷을 사용하는 청소년은99.9%로 나타나 인터넷 과다사용 시 생길 수 있는 역기능을 간과하기는 어렵다. 또한 도박은 청소년에게 음주, 흡연, 약물 사용과 같은 물질 남용 행위에 비해 사회적으로 허용 가능한 행동으로 보이기 때문에 도박중독의 수준으로도 발전할 수 있는 위험한 행동이다. 도박과 인터넷이 결합되어 있는 인터넷 도박게임의 경우 청소년들은 특유의 충동성으로 인해 게임 과몰입 뿐만 아니라 도박중독의 특징을 보일 수 있다. 또한 호기심에 시작된 인터넷 도박게임에 몰입한 나머지 금전적 이득을 얻기 위한 행동에 과도하게 몰두하여 현실적 적응에 현저한 어려움을 초래할 수 있다.
따라서 본 연구는 청소년들이 인터넷 도박게임에 대해 얼마나 알고 있고 사용하고 있는지 청소년의 인터넷 도박게임 이용과 행동을 파악할 수 있는 실태조사를 실시하였다. 또한 청소년의 인터넷 도박게임 이용과 관련하여 정책적 제안을 도출하고자 델파이와 ...
인터넷의 보급과 함께 청소년에게 있어서 인터넷은 이미 문화적 요소로 자리잡았으며, 이러한 인터넷에 대하여 긍정적 기능뿐만 아니라 부정적 기능에 대해서도 사회적으로 많은 관심을 가져왔다. 2010년 보고에 의하면 인터넷을 사용하는 청소년은99.9%로 나타나 인터넷 과다사용 시 생길 수 있는 역기능을 간과하기는 어렵다. 또한 도박은 청소년에게 음주, 흡연, 약물 사용과 같은 물질 남용 행위에 비해 사회적으로 허용 가능한 행동으로 보이기 때문에 도박중독의 수준으로도 발전할 수 있는 위험한 행동이다. 도박과 인터넷이 결합되어 있는 인터넷 도박게임의 경우 청소년들은 특유의 충동성으로 인해 게임 과몰입 뿐만 아니라 도박중독의 특징을 보일 수 있다. 또한 호기심에 시작된 인터넷 도박게임에 몰입한 나머지 금전적 이득을 얻기 위한 행동에 과도하게 몰두하여 현실적 적응에 현저한 어려움을 초래할 수 있다.
따라서 본 연구는 청소년들이 인터넷 도박게임에 대해 얼마나 알고 있고 사용하고 있는지 청소년의 인터넷 도박게임 이용과 행동을 파악할 수 있는 실태조사를 실시하였다. 또한 청소년의 인터넷 도박게임 이용과 관련하여 정책적 제안을 도출하고자 델파이와 계층화 분석 기법을 이용하여 청소년 관련 전문가를 대상으로 전문가 델파이 조사를 수행하였다.
청소년의 인터넷 도박게임 중독 실태조사는 서울 지역을 5개권으로 나누어 사전에 교사들로부터 협조를 요청하여 남녀 중, 고등학생 587명에게 설문조사를 실시하였다. 수거된 자료는 SPSS 17.0 프로그램으로 빈도분석 및 교차분석을 통하여 분석하였다. 실태조사 결과, 인터넷 도박게임을 경험한 청소년은 35.4%로 나타났으며, 한달에 1~3회 이용하였으며, 만 11세 이후로 인터넷 도박게임을 시작하였다. 호기심으로 인터넷 도박게임 사이트에 접촉한 청소년이 72.6%였으며, 접촉방법은 친구의 소개나 인터넷 서핑 중에 우연히 접촉하였다고 한다. 또한 인터넷 도박경험이 있는 남학생과 여학생은 각각 37.5%, 33.3%로 큰 차이를 보이지 않았다. 또한 이들은 충동성, 자기통제력, 비합리적 도박신념과 유의미한 상관이 있었다.
실태조사 결과를 바탕으로 청소년 전문가 30명을 통한 3번에 걸친 델파이 조사 및 계층화 분석기법으로 청소년 인터넷 도박게임 중독의 정책적 제안에 대한 의견을 조사하였다. 이 과정에서는 전문가들의 합의 도출이라는 초점을 일관되게 유지하였으며, 처음 설문을 통해 얻은 13가지 정책 중 7대 정책들에 대한 우선순위가 정해졌다.
첫 번째, 예방교육 및 홍보활동이 가장 중요한 정책으로 나왔으며, 청소년들에게 예방교육을 통하여 인터넷 도박게임의 폐해와 문제성 및 홍보활동을 통해 유해한 활동임을 알리고 원천적으로 인터넷 도박게임에 대한 제제 및 인식전환이 필요하다.
두 번째, 청소년 인터넷 도박게임에 대한 지속적인 연구와 그에 따른 과제들이 제시되어져야 한다.
세 번째, 평가 및 모니터링으로 현재 실시되고 있는 다양한 청소년 인터넷도박게임 중독예방에 대한 모니터링을 통한 자료 등을 구축하여야 한다.
네 번째, 인력 개발 및 교육으로 청소년 인터넷 도박게임 전문적인 지도자의 확보를 통한 대책이 마련되어야 한다.
다섯 번째, 도박 기회에 대한 제한으로 청소년들의 인터넷 도박에 대한 참여기회를 제한하는 것을 가장 최우선으로 하여 접근기회를 제한하여야 한다.
여섯 번째, 조기발견 및 조기개입서비스 제공으로 적절하고 전문적인 상담과 치료할 수 있는 체계를 구축하여야 한다.
일곱 번째, 중독감소를 위한 지원적 환경조성으로 청소년 인터넷 불법 도박 관련 법규 행정 조직의 정비를 통하여 환경적 지원체계를 구축해야 한다.
본 연구는 청소년들이 인터넷의 기능을 역량화하여 자신의 여가 시간을 건전하고 건강하게 활용할 수 있고 나아가 21세기 문화 및 세계 경쟁력을 키울 수 있는 바른 청소년으로 성장할 수 있는 계기와 함께 청소년에게 보다 나은 삶의 질을 마련해주기 위함이며, 그러기 위해서 국가적 차원에서의 정책 마련이 필요하다 하겠다.
인터넷의 보급과 함께 청소년에게 있어서 인터넷은 이미 문화적 요소로 자리잡았으며, 이러한 인터넷에 대하여 긍정적 기능뿐만 아니라 부정적 기능에 대해서도 사회적으로 많은 관심을 가져왔다. 2010년 보고에 의하면 인터넷을 사용하는 청소년은99.9%로 나타나 인터넷 과다사용 시 생길 수 있는 역기능을 간과하기는 어렵다. 또한 도박은 청소년에게 음주, 흡연, 약물 사용과 같은 물질 남용 행위에 비해 사회적으로 허용 가능한 행동으로 보이기 때문에 도박중독의 수준으로도 발전할 수 있는 위험한 행동이다. 도박과 인터넷이 결합되어 있는 인터넷 도박게임의 경우 청소년들은 특유의 충동성으로 인해 게임 과몰입 뿐만 아니라 도박중독의 특징을 보일 수 있다. 또한 호기심에 시작된 인터넷 도박게임에 몰입한 나머지 금전적 이득을 얻기 위한 행동에 과도하게 몰두하여 현실적 적응에 현저한 어려움을 초래할 수 있다.
따라서 본 연구는 청소년들이 인터넷 도박게임에 대해 얼마나 알고 있고 사용하고 있는지 청소년의 인터넷 도박게임 이용과 행동을 파악할 수 있는 실태조사를 실시하였다. 또한 청소년의 인터넷 도박게임 이용과 관련하여 정책적 제안을 도출하고자 델파이와 계층화 분석 기법을 이용하여 청소년 관련 전문가를 대상으로 전문가 델파이 조사를 수행하였다.
청소년의 인터넷 도박게임 중독 실태조사는 서울 지역을 5개권으로 나누어 사전에 교사들로부터 협조를 요청하여 남녀 중, 고등학생 587명에게 설문조사를 실시하였다. 수거된 자료는 SPSS 17.0 프로그램으로 빈도분석 및 교차분석을 통하여 분석하였다. 실태조사 결과, 인터넷 도박게임을 경험한 청소년은 35.4%로 나타났으며, 한달에 1~3회 이용하였으며, 만 11세 이후로 인터넷 도박게임을 시작하였다. 호기심으로 인터넷 도박게임 사이트에 접촉한 청소년이 72.6%였으며, 접촉방법은 친구의 소개나 인터넷 서핑 중에 우연히 접촉하였다고 한다. 또한 인터넷 도박경험이 있는 남학생과 여학생은 각각 37.5%, 33.3%로 큰 차이를 보이지 않았다. 또한 이들은 충동성, 자기통제력, 비합리적 도박신념과 유의미한 상관이 있었다.
실태조사 결과를 바탕으로 청소년 전문가 30명을 통한 3번에 걸친 델파이 조사 및 계층화 분석기법으로 청소년 인터넷 도박게임 중독의 정책적 제안에 대한 의견을 조사하였다. 이 과정에서는 전문가들의 합의 도출이라는 초점을 일관되게 유지하였으며, 처음 설문을 통해 얻은 13가지 정책 중 7대 정책들에 대한 우선순위가 정해졌다.
첫 번째, 예방교육 및 홍보활동이 가장 중요한 정책으로 나왔으며, 청소년들에게 예방교육을 통하여 인터넷 도박게임의 폐해와 문제성 및 홍보활동을 통해 유해한 활동임을 알리고 원천적으로 인터넷 도박게임에 대한 제제 및 인식전환이 필요하다.
두 번째, 청소년 인터넷 도박게임에 대한 지속적인 연구와 그에 따른 과제들이 제시되어져야 한다.
세 번째, 평가 및 모니터링으로 현재 실시되고 있는 다양한 청소년 인터넷도박게임 중독예방에 대한 모니터링을 통한 자료 등을 구축하여야 한다.
네 번째, 인력 개발 및 교육으로 청소년 인터넷 도박게임 전문적인 지도자의 확보를 통한 대책이 마련되어야 한다.
다섯 번째, 도박 기회에 대한 제한으로 청소년들의 인터넷 도박에 대한 참여기회를 제한하는 것을 가장 최우선으로 하여 접근기회를 제한하여야 한다.
여섯 번째, 조기발견 및 조기개입서비스 제공으로 적절하고 전문적인 상담과 치료할 수 있는 체계를 구축하여야 한다.
일곱 번째, 중독감소를 위한 지원적 환경조성으로 청소년 인터넷 불법 도박 관련 법규 행정 조직의 정비를 통하여 환경적 지원체계를 구축해야 한다.
본 연구는 청소년들이 인터넷의 기능을 역량화하여 자신의 여가 시간을 건전하고 건강하게 활용할 수 있고 나아가 21세기 문화 및 세계 경쟁력을 키울 수 있는 바른 청소년으로 성장할 수 있는 계기와 함께 청소년에게 보다 나은 삶의 질을 마련해주기 위함이며, 그러기 위해서 국가적 차원에서의 정책 마련이 필요하다 하겠다.
With easy access to the Internet, the Internet has become one of the cultural icons for teens and it has caused social concern about not only positive functions but also negative functions. Given that the 2010 reports show 99.9% of the teenagers use the Internet, so it is hard to overlook the advers...
With easy access to the Internet, the Internet has become one of the cultural icons for teens and it has caused social concern about not only positive functions but also negative functions. Given that the 2010 reports show 99.9% of the teenagers use the Internet, so it is hard to overlook the adverse effects occurred by excessive Internet use. Meanwhile, people do not tend to see a gamble the same way as substance abuse such as drinking, smoking and using drugs. Thus gambling is a hazardous habit very likely to be gamble addiction. Once rash adolescents are exposed to online gambles, they can be obsessed with that dangerous ones, acting like a gamble addict. What is more, they start gambling online out of curiosity, though they just found themselves going after money, making it hard for them to lead a normal life.
In this study, research on the actual condition was carried out to figure out how much adolescents know about online gambling and how many hours they put in doing that, which is possible to understand the usage and behavior of youth’s online gambling game addiction. In addition, Delphi survey on the specialists was conducted by experts on teenagers employing Delphi method and Analytic Hierarchy Process, in order to float a proposal to address teen online gambling addiction.
As part of the survey, the researcher of this study divided Seoul into 5 parts and asked permission from the teachers there before carrying out the survey. 587 male and female middle and high school students in 5 parts of Seoul were asked to fill questionnaires. The data collected was analyzed by frequency analysis and cross tabulation using SPSS 17.0 program. The result showed that 35.4% of the teens gambled online for 1 to 3 a month and they started it first at 11. 72.6% go to online gambling sites out of curiosity via their friends or during surfing the net. Also, the proportion of male and female students who had ever gambled online was 37.5% and 33.3% respectively. They were found to have significant correlation with impulsiveness, the ability to self-control, an irrational gambling belief.
Consulting the results of the questionnaires, we asked 30 experts on teenagers to come up with proposals to address teen online gambling addiction employing Delphi method and Analytic Hierarchy Process. In this process, we focused on their consensus on the proposals with which they come up. Below are 7 top priorities of the 13 proposals.
First, in urgent need is to enlighten adolescents on the seriousness of the nature of the harm that online gambling can do to them. Campaigning against online gambling can also help to impose sanctions on the owners of online gambling sites.
Second, study on teen online gambling has to be kept all the time and consequent projects have to be conducted.
Third, data about the prevention of the Internet gambling game addiction gained from currently conducted evaluation and monitoring should be built.
Fourth, measures to train professional guide specialized in the Internet gambling game addiction should be established through education and development of human resources.
Fifth, reducing chances to gamble online to an absolute minimum is the best way to prevent teenagers from becoming addicts.
Sixth, systems of proper and professional counseling and treatment should be established by providing early finding and early intervention services.
Seventh, environmental supporting system for reducing addiction should be set up by modifying administrative organization and laws related to youth’s illegal Internet gambling.
In conclusion, this study indicates that policies need to be established at the national level in order to help youth with spending their free time wholesomely and with improving the quality of life and in order to give them opportunities to be people who will lead culture in 21st century and strengthen the competitiveness.
With easy access to the Internet, the Internet has become one of the cultural icons for teens and it has caused social concern about not only positive functions but also negative functions. Given that the 2010 reports show 99.9% of the teenagers use the Internet, so it is hard to overlook the adverse effects occurred by excessive Internet use. Meanwhile, people do not tend to see a gamble the same way as substance abuse such as drinking, smoking and using drugs. Thus gambling is a hazardous habit very likely to be gamble addiction. Once rash adolescents are exposed to online gambles, they can be obsessed with that dangerous ones, acting like a gamble addict. What is more, they start gambling online out of curiosity, though they just found themselves going after money, making it hard for them to lead a normal life.
In this study, research on the actual condition was carried out to figure out how much adolescents know about online gambling and how many hours they put in doing that, which is possible to understand the usage and behavior of youth’s online gambling game addiction. In addition, Delphi survey on the specialists was conducted by experts on teenagers employing Delphi method and Analytic Hierarchy Process, in order to float a proposal to address teen online gambling addiction.
As part of the survey, the researcher of this study divided Seoul into 5 parts and asked permission from the teachers there before carrying out the survey. 587 male and female middle and high school students in 5 parts of Seoul were asked to fill questionnaires. The data collected was analyzed by frequency analysis and cross tabulation using SPSS 17.0 program. The result showed that 35.4% of the teens gambled online for 1 to 3 a month and they started it first at 11. 72.6% go to online gambling sites out of curiosity via their friends or during surfing the net. Also, the proportion of male and female students who had ever gambled online was 37.5% and 33.3% respectively. They were found to have significant correlation with impulsiveness, the ability to self-control, an irrational gambling belief.
Consulting the results of the questionnaires, we asked 30 experts on teenagers to come up with proposals to address teen online gambling addiction employing Delphi method and Analytic Hierarchy Process. In this process, we focused on their consensus on the proposals with which they come up. Below are 7 top priorities of the 13 proposals.
First, in urgent need is to enlighten adolescents on the seriousness of the nature of the harm that online gambling can do to them. Campaigning against online gambling can also help to impose sanctions on the owners of online gambling sites.
Second, study on teen online gambling has to be kept all the time and consequent projects have to be conducted.
Third, data about the prevention of the Internet gambling game addiction gained from currently conducted evaluation and monitoring should be built.
Fourth, measures to train professional guide specialized in the Internet gambling game addiction should be established through education and development of human resources.
Fifth, reducing chances to gamble online to an absolute minimum is the best way to prevent teenagers from becoming addicts.
Sixth, systems of proper and professional counseling and treatment should be established by providing early finding and early intervention services.
Seventh, environmental supporting system for reducing addiction should be set up by modifying administrative organization and laws related to youth’s illegal Internet gambling.
In conclusion, this study indicates that policies need to be established at the national level in order to help youth with spending their free time wholesomely and with improving the quality of life and in order to give them opportunities to be people who will lead culture in 21st century and strengthen the competitiveness.
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