국문요약
놀이에 대한 교사교육이
유아의 사회·인지적 놀이행동 및
비놀이 행동에 미치는 효과
김미정
순천향대학교 교육대학원 유아교육 전공
(지도교수 유영의)
본 연구에서는 놀이에 대한 교사교육 실시 전, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후에 유아의 사회·인지적 놀이행동 및 비놀이 행동이 어떻게 달라지는지를 살펴봄으로써 놀이에 대한 교사 교육이 유아의 놀이 행동에 미치는 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 놀이에 대한 교사교육이 사회․인지적 놀이 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
둘째, 놀이에 대한 교사교육이 비놀이 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 충남 천안시에 위치한 H어린이집의 만5세(00학급) 담임교사 1명과 그 학급의 유아16명(남아8명, 여아8명)을 대상으로 실시하였다.
유아 놀이 행동 관찰 도구는 Rubin, Anderson과 Parter (2003)의 사회적 놀이 단계 범주와 송혜린(2004)의 사회․인지적 놀이 척도, 이효림(2005)의 놀이 관찰 척도를 참고하여 유아 놀이 행동의 범주를 구성하였다. 그리고 각각의 유아 놀이 행동의 범주에 해당하는 놀이 행동 유형별 놀이행동의 예는 전남련, 권미경, 김덕일, 이미순(2005)의 Piaget와 Parten 척도의 관찰 사례를 참고하였다. 유아 놀이 행동의 관찰 도구에 대한 ...
국문요약
놀이에 대한 교사교육이
유아의 사회·인지적 놀이행동 및
비놀이 행동에 미치는 효과
김미정
순천향대학교 교육대학원 유아교육 전공
(지도교수 유영의)
본 연구에서는 놀이에 대한 교사교육 실시 전, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후에 유아의 사회·인지적 놀이행동 및 비놀이 행동이 어떻게 달라지는지를 살펴봄으로써 놀이에 대한 교사 교육이 유아의 놀이 행동에 미치는 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 놀이에 대한 교사교육이 사회․인지적 놀이 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
둘째, 놀이에 대한 교사교육이 비놀이 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 충남 천안시에 위치한 H어린이집의 만5세(00학급) 담임교사 1명과 그 학급의 유아16명(남아8명, 여아8명)을 대상으로 실시하였다.
유아 놀이 행동 관찰 도구는 Rubin, Anderson과 Parter (2003)의 사회적 놀이 단계 범주와 송혜린(2004)의 사회․인지적 놀이 척도, 이효림(2005)의 놀이 관찰 척도를 참고하여 유아 놀이 행동의 범주를 구성하였다. 그리고 각각의 유아 놀이 행동의 범주에 해당하는 놀이 행동 유형별 놀이행동의 예는 전남련, 권미경, 김덕일, 이미순(2005)의 Piaget와 Parten 척도의 관찰 사례를 참고하였다. 유아 놀이 행동의 관찰 도구에 대한 타당도는 유아교육을 전공하고 놀이관련 논문을 다수 쓴 전문가 2인에게 의뢰하여 유아의 놀이행동을 관찰할 수 있는 도구로서 타당한지를 검증받아 사용하였으며, 관찰 방법은 비참여 관찰로 연구자가 직접 관찰하였고 관찰에 대한 신뢰도는 유아의 놀이행동에 대한 이해가 되어 있는 대학원생과 연구자가 함께 유아들의 놀이행동이 녹화된 비디오 분석을 통해 85%로 일치도를 거쳤다.
관찰한 놀이행동의 자료처리는 놀이에 대한 교사교육이 유아의 사회․인지적 놀이행동에 미치는 효과를 알아보기 위하여 교사교육을 교사교육실시 전, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후의 3단계로 나눈 후 교사교육 시기별 유아의 사회․인지적 놀이행동(사회적 놀이행동, 인지적 놀이행동) 및 하위영역별, 비놀이 행동 및 하위영역별 빈도를 산출하여 평균과 표준편차를 분석하였으며, 유아의 사회․인지적 놀이행동 및 비놀이 행동의 변화 정도를 반복측정 일원변량분석 방법을 적용하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 놀이에 대한 교사교육이 유아의 사회․인지적 놀이행동에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 놀이에 대한 교사교육을 실시한 후 이루어진 교사교육 실시 시기별 유아의 사회․인지적 놀이행동은 놀이에 대한 교사교육 실시 후가 사회․인지적 놀이 행동의 변화가 가장 높게 나타났으며 다음으로는 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 전의 순으로 나타나 유아들의 놀이 행동 수준이 향상되었음을 알 수 있었다.
사회․인지적 놀이 행동의 하위영역별 중 혼자 기능놀이, 병행 기능놀이는 놀이에 대한 교사교육 실시 전이 가장 높게 나타났으며 다음으로 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후의 순으로 나타나 교사교육 실시 전, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후로 가면서 유아의 놀이 행동이 감소한 것을 알 수 있다. 혼자 구성놀이, 병행 구성놀이는 놀이에 대한 교사교육 실시 중이 가장 높게 나타났으며 다음으로 교사교육 실시 전, 교사교육 실시 후의 순으로 나타났고, 집단 구성놀이, 집단 극화놀이는 놀이에 대한 교사교육 실시 후가 가장 높게 나타났으며 다음으로 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 전
으로 나타나 유아의 놀이 행동이 교사교육 실시 전, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후로 가면서 증가한 것을 알 수 있었다.
둘째, 놀이에 대한 교사교육이 유아의 비놀이 행동은 유아의 교사교육 실시 전이 가장 높게 나타났으며, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후 순으로 나타났다. 이는 교사교육 실시 전에서 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후로 가면서 유아들의 비놀이 행동이 감소한 것을 알 수 있었다.
국문요약
놀이에 대한 교사교육이
유아의 사회·인지적 놀이행동 및
비놀이 행동에 미치는 효과
김미정
순천향대학교 교육대학원 유아교육 전공
(지도교수 유영의)
본 연구에서는 놀이에 대한 교사교육 실시 전, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후에 유아의 사회·인지적 놀이행동 및 비놀이 행동이 어떻게 달라지는지를 살펴봄으로써 놀이에 대한 교사 교육이 유아의 놀이 행동에 미치는 효과를 분석하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 놀이에 대한 교사교육이 사회․인지적 놀이 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
둘째, 놀이에 대한 교사교육이 비놀이 행동에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 충남 천안시에 위치한 H어린이집의 만5세(00학급) 담임교사 1명과 그 학급의 유아16명(남아8명, 여아8명)을 대상으로 실시하였다.
유아 놀이 행동 관찰 도구는 Rubin, Anderson과 Parter (2003)의 사회적 놀이 단계 범주와 송혜린(2004)의 사회․인지적 놀이 척도, 이효림(2005)의 놀이 관찰 척도를 참고하여 유아 놀이 행동의 범주를 구성하였다. 그리고 각각의 유아 놀이 행동의 범주에 해당하는 놀이 행동 유형별 놀이행동의 예는 전남련, 권미경, 김덕일, 이미순(2005)의 Piaget와 Parten 척도의 관찰 사례를 참고하였다. 유아 놀이 행동의 관찰 도구에 대한 타당도는 유아교육을 전공하고 놀이관련 논문을 다수 쓴 전문가 2인에게 의뢰하여 유아의 놀이행동을 관찰할 수 있는 도구로서 타당한지를 검증받아 사용하였으며, 관찰 방법은 비참여 관찰로 연구자가 직접 관찰하였고 관찰에 대한 신뢰도는 유아의 놀이행동에 대한 이해가 되어 있는 대학원생과 연구자가 함께 유아들의 놀이행동이 녹화된 비디오 분석을 통해 85%로 일치도를 거쳤다.
관찰한 놀이행동의 자료처리는 놀이에 대한 교사교육이 유아의 사회․인지적 놀이행동에 미치는 효과를 알아보기 위하여 교사교육을 교사교육실시 전, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후의 3단계로 나눈 후 교사교육 시기별 유아의 사회․인지적 놀이행동(사회적 놀이행동, 인지적 놀이행동) 및 하위영역별, 비놀이 행동 및 하위영역별 빈도를 산출하여 평균과 표준편차를 분석하였으며, 유아의 사회․인지적 놀이행동 및 비놀이 행동의 변화 정도를 반복측정 일원변량분석 방법을 적용하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 놀이에 대한 교사교육이 유아의 사회․인지적 놀이행동에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 놀이에 대한 교사교육을 실시한 후 이루어진 교사교육 실시 시기별 유아의 사회․인지적 놀이행동은 놀이에 대한 교사교육 실시 후가 사회․인지적 놀이 행동의 변화가 가장 높게 나타났으며 다음으로는 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 전의 순으로 나타나 유아들의 놀이 행동 수준이 향상되었음을 알 수 있었다.
사회․인지적 놀이 행동의 하위영역별 중 혼자 기능놀이, 병행 기능놀이는 놀이에 대한 교사교육 실시 전이 가장 높게 나타났으며 다음으로 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후의 순으로 나타나 교사교육 실시 전, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후로 가면서 유아의 놀이 행동이 감소한 것을 알 수 있다. 혼자 구성놀이, 병행 구성놀이는 놀이에 대한 교사교육 실시 중이 가장 높게 나타났으며 다음으로 교사교육 실시 전, 교사교육 실시 후의 순으로 나타났고, 집단 구성놀이, 집단 극화놀이는 놀이에 대한 교사교육 실시 후가 가장 높게 나타났으며 다음으로 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 전
으로 나타나 유아의 놀이 행동이 교사교육 실시 전, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후로 가면서 증가한 것을 알 수 있었다.
둘째, 놀이에 대한 교사교육이 유아의 비놀이 행동은 유아의 교사교육 실시 전이 가장 높게 나타났으며, 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후 순으로 나타났다. 이는 교사교육 실시 전에서 교사교육 실시 중, 교사교육 실시 후로 가면서 유아들의 비놀이 행동이 감소한 것을 알 수 있었다.
ABSTRACT
The Effects of Teacher Education of Play
on Young Children's Social․Cognitive Play Behavior
& Non-Play Behavior
Kim Mi Jung
Graduate School of Education at Soonchunhyang University
Major in Early Childhood Education
(Supervised by Professor Yu Young Eui Ph.D.)
The purpose o...
ABSTRACT
The Effects of Teacher Education of Play
on Young Children's Social․Cognitive Play Behavior
& Non-Play Behavior
Kim Mi Jung
Graduate School of Education at Soonchunhyang University
Major in Early Childhood Education
(Supervised by Professor Yu Young Eui Ph.D.)
The purpose of this study is to offer young children educational experience of qualified play through teacher education on play and then to examine the consequent effects through young children's social. cognitive play behavior & non-play behavior before, in progress and after teacher education. Below are the questions set up according to the study goal.
1. What is the effect of the teacher education on play on young children's social. cognitive play behavior?
2. What is the effect of the teacher education on play on young children's non-play behavior?
The subjects of this study were a teacher in charge of 5-year-old young children(00 class) at H nursery in Chungnam Cheonan-si and 16 young children (8 boys, 8 girls) belonging to the class.
Young children's play observation tool was made up referring to Rubin, Anderson & Parter(2003)'s categories of social play stages, Song Hae Rin(2004)'s social. cognitive play scale, and Lee Hyo Rim(2005)'s play observation scale. Jeon nam Ryun, Gwon Me Gyung, Kim Duk IL, Lee Me Soon(2005)'s cases of observing Piaget & Parten scales were referred for the play behavior by patterns falling under young children's play behavior categories. Young children's play observation tool was entrusted to 2 experts who specialized in young childhood education and wrote many thesis about children's play to examine the tool's validity if it was appropriate as a tool to observe young children's play behavior prior to use of it. This researcher directly observed the young children's play behavior in non-participation method and the reliability in the observation revealed 85 % of coincidence as the analysis result on the video recording of the young children's play behavior which was carried out by this researcher and a graduate student who have the knowledge of young children's play behavior.
The data of the observed play behavior passed through following phases such as division of teacher education into 3 stages as before, in progress, and after of it, frequency estimation of young children's social. cognitive play behavior (social play behavior, cognitive play behavior) & subarea, non-play behavior according to the three stages of teacher education and then analysis on its average and standard deviation, repetitive measurement, analysis by
one-way ANOVA of the changes in young children's social. cognitive play behavior & non-play behavior, and analysis, and such process was done to figure out the effects of teacher education about play on young children's social .cognitive play behavior.
Below are the findings from the study
First, teacher education on play turned out positively effective for young children's social .cognitive play behavior. The conducted children's social-cognitive play behavior by the stages of teacher education on play appeared the highest in increase of young children's play behavior after the education, followed by in progress of the education and before the education.
Solitary play, parallel play, the subarea of social. cognitive play behavior were the highest in increase of young children's play behavior before the education, followed by in progress of the education and then after the education, proving the decrease in young children's play behavior in order of before, in progress and after the teacher education on play. Solitary constructive play, parallel constructive play appeared the highest in increase of young children's play behavior in progress of the education, followed by before and then after the education, and group constructive play, group polarization at play were the highest in increase of young children's play behavior after the education, followed by in progress of the education and then before the education proving the increase in young children's play behavior in order of before, in progress and after the education.
Second, the result of the study on the effects of teachers education on play on young children's non-play behavior turned out the highest in increase of young children's non-play behavior before the education, followed by in order of in progress of the education and then after the education, proving the decrease in young children's non-play behavior in order of before, in progress and after the teacher education about play.
ABSTRACT
The Effects of Teacher Education of Play
on Young Children's Social․Cognitive Play Behavior
& Non-Play Behavior
Kim Mi Jung
Graduate School of Education at Soonchunhyang University
Major in Early Childhood Education
(Supervised by Professor Yu Young Eui Ph.D.)
The purpose of this study is to offer young children educational experience of qualified play through teacher education on play and then to examine the consequent effects through young children's social. cognitive play behavior & non-play behavior before, in progress and after teacher education. Below are the questions set up according to the study goal.
1. What is the effect of the teacher education on play on young children's social. cognitive play behavior?
2. What is the effect of the teacher education on play on young children's non-play behavior?
The subjects of this study were a teacher in charge of 5-year-old young children(00 class) at H nursery in Chungnam Cheonan-si and 16 young children (8 boys, 8 girls) belonging to the class.
Young children's play observation tool was made up referring to Rubin, Anderson & Parter(2003)'s categories of social play stages, Song Hae Rin(2004)'s social. cognitive play scale, and Lee Hyo Rim(2005)'s play observation scale. Jeon nam Ryun, Gwon Me Gyung, Kim Duk IL, Lee Me Soon(2005)'s cases of observing Piaget & Parten scales were referred for the play behavior by patterns falling under young children's play behavior categories. Young children's play observation tool was entrusted to 2 experts who specialized in young childhood education and wrote many thesis about children's play to examine the tool's validity if it was appropriate as a tool to observe young children's play behavior prior to use of it. This researcher directly observed the young children's play behavior in non-participation method and the reliability in the observation revealed 85 % of coincidence as the analysis result on the video recording of the young children's play behavior which was carried out by this researcher and a graduate student who have the knowledge of young children's play behavior.
The data of the observed play behavior passed through following phases such as division of teacher education into 3 stages as before, in progress, and after of it, frequency estimation of young children's social. cognitive play behavior (social play behavior, cognitive play behavior) & subarea, non-play behavior according to the three stages of teacher education and then analysis on its average and standard deviation, repetitive measurement, analysis by
one-way ANOVA of the changes in young children's social. cognitive play behavior & non-play behavior, and analysis, and such process was done to figure out the effects of teacher education about play on young children's social .cognitive play behavior.
Below are the findings from the study
First, teacher education on play turned out positively effective for young children's social .cognitive play behavior. The conducted children's social-cognitive play behavior by the stages of teacher education on play appeared the highest in increase of young children's play behavior after the education, followed by in progress of the education and before the education.
Solitary play, parallel play, the subarea of social. cognitive play behavior were the highest in increase of young children's play behavior before the education, followed by in progress of the education and then after the education, proving the decrease in young children's play behavior in order of before, in progress and after the teacher education on play. Solitary constructive play, parallel constructive play appeared the highest in increase of young children's play behavior in progress of the education, followed by before and then after the education, and group constructive play, group polarization at play were the highest in increase of young children's play behavior after the education, followed by in progress of the education and then before the education proving the increase in young children's play behavior in order of before, in progress and after the education.
Second, the result of the study on the effects of teachers education on play on young children's non-play behavior turned out the highest in increase of young children's non-play behavior before the education, followed by in order of in progress of the education and then after the education, proving the decrease in young children's non-play behavior in order of before, in progress and after the teacher education about play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.