교육 애니메이션 캐릭터는 스토리텔링을 통해 작품의 주제와 메시지를 분명히 하고 시청자로 하여금 감정이입과 동일시를 하도록 하여 흥미와 교육이라는 유아 에듀테인먼트 애니메이션의 목적을 더욱 효과적으로 달성할 수 있도록 한다. 성공적인 애니메이션 제작에는 무엇보다 스토리텔링을 효과적으로 구성해야 한다는 점을 바탕으로 캐릭터 스토리텔링 구조의 분석을 시행하였다. 이 연구는 그레마스의 의미 ...
교육 애니메이션 캐릭터는 스토리텔링을 통해 작품의 주제와 메시지를 분명히 하고 시청자로 하여금 감정이입과 동일시를 하도록 하여 흥미와 교육이라는 유아 에듀테인먼트 애니메이션의 목적을 더욱 효과적으로 달성할 수 있도록 한다. 성공적인 애니메이션 제작에는 무엇보다 스토리텔링을 효과적으로 구성해야 한다는 점을 바탕으로 캐릭터 스토리텔링 구조의 분석을 시행하였다. 이 연구는 그레마스의 의미 생성 모델을 응용한 이야기 생성 구조를 설계하여 유아 교육 애니메이션 작품 분석을 시행한 연구이다. 유아교육 애니메이션 분석 대상 작품으로는 <뽀롱뽀롱 뽀로로> <냉장고나라 코코몽>, <냉장고나라 코코몽2>,<치로와 친구들>,<미술탐험대>,<우당탕탕 아니쿠>를 선택 하였다. 여기서 이야기 생성모델을 설계할 때 두 가지로 나누어 설계하였는데 단순한 구조의 행위소 응용 모델과, 적대자와 조력자가 주체에 개입하고 캐릭터간 대립이 본격화된 이야기 생성 모델이 그 두 가지다. 두 가지 범주로 구분한 교육 애니메이션은, 유아들의 정서 함양과 도덕성, 사회성에 관한 교육을 목적으로 한 것과, 정보의 전달과 능력의 계발을 목적으로 한 작품들로 나누어졌다. 그러한 두 가지는 EBS가 제시한 대상 연령의 차이로도 나눌 수 있었다. 이 연구를 통하여 교육의 목적에 따라 나뉘어진 애니메이션은 스토리텔링 구조의 차이에서도 볼 수 있으며, 그에 따라 교육의 목적에 부합하는 이야기 생성구조를 창작에 활용할 수 있을 것으로 기대한다 . 이 연구의 의의는 애니메이션을 제작하는 창작자는 물론 작품을 선택하고 편성에 반영하는 방송국, 애니메이션 발전 계획을 수립하는 정책 입안에도 바람직한 이론적 기반이 될 것으로 기대한다.
교육 애니메이션 캐릭터는 스토리텔링을 통해 작품의 주제와 메시지를 분명히 하고 시청자로 하여금 감정이입과 동일시를 하도록 하여 흥미와 교육이라는 유아 에듀테인먼트 애니메이션의 목적을 더욱 효과적으로 달성할 수 있도록 한다. 성공적인 애니메이션 제작에는 무엇보다 스토리텔링을 효과적으로 구성해야 한다는 점을 바탕으로 캐릭터 스토리텔링 구조의 분석을 시행하였다. 이 연구는 그레마스의 의미 생성 모델을 응용한 이야기 생성 구조를 설계하여 유아 교육 애니메이션 작품 분석을 시행한 연구이다. 유아교육 애니메이션 분석 대상 작품으로는 <뽀롱뽀롱 뽀로로> <냉장고나라 코코몽>, <냉장고나라 코코몽2>,<치로와 친구들>,<미술탐험대>,<우당탕탕 아니쿠>를 선택 하였다. 여기서 이야기 생성모델을 설계할 때 두 가지로 나누어 설계하였는데 단순한 구조의 행위소 응용 모델과, 적대자와 조력자가 주체에 개입하고 캐릭터간 대립이 본격화된 이야기 생성 모델이 그 두 가지다. 두 가지 범주로 구분한 교육 애니메이션은, 유아들의 정서 함양과 도덕성, 사회성에 관한 교육을 목적으로 한 것과, 정보의 전달과 능력의 계발을 목적으로 한 작품들로 나누어졌다. 그러한 두 가지는 EBS가 제시한 대상 연령의 차이로도 나눌 수 있었다. 이 연구를 통하여 교육의 목적에 따라 나뉘어진 애니메이션은 스토리텔링 구조의 차이에서도 볼 수 있으며, 그에 따라 교육의 목적에 부합하는 이야기 생성구조를 창작에 활용할 수 있을 것으로 기대한다 . 이 연구의 의의는 애니메이션을 제작하는 창작자는 물론 작품을 선택하고 편성에 반영하는 방송국, 애니메이션 발전 계획을 수립하는 정책 입안에도 바람직한 이론적 기반이 될 것으로 기대한다.
Characters mean an personage that noy only have attractive appearance with originality, but also dynamic making struggles and relations with other characters. These characters transfer the subject and the massage of an animation through storytelling. And this make the function of educational animati...
Characters mean an personage that noy only have attractive appearance with originality, but also dynamic making struggles and relations with other characters. These characters transfer the subject and the massage of an animation through storytelling. And this make the function of educational animation for interest and education allowing people feel some empathies and identify oneself with the character. This study analyzes the character storytelling structure based on the principle that a successful production of an animation should construct a storytelling effectively. For an analysis, the researcher constructs the story-telling creation model from the actioner model of A.J. Greimas and the semiotic square. The results of the analysis is like these. First, the background of an animation is set as a place that is opposite with a reality of civilization, standing for imaginations, innocence of childlike, However, there were animations that the main character's world is separated from the antagonist's world. Second, the story-telling structure includes conflicts that emerge among characters. In the other category's animations, characters are classified clearly as good and evil or right and wrong. Third, this study suggests two storytelling models: the actioner mode a simple structure and the storytelling model with severe conflicts among characters with helpers and antagonists. forth, each educational animation of the two categories are filled of animations whose subjects are for an improvement of emotion, and animations whose subjects are to cultivate abilities and to transfer information. Examples of the former are the , , and . Animations with subjects of information transferring and an ability cultivating are , , ifferences of the two groups are about animations' background, characters' goals and relations, and the storytelling creation model. The results are like these. Early childhood can get a good set of values and moralities, by regarding him(her)self and characters in the same lights through watching problem solving procedures and structure of conflicts that emerged in the animation. This is a good example of massage transferring process of education animations, so it can be applied to the base of a creation activity. moreover, this study found that animations have differences in storytelling structures according to an educational subject. Differences on whether the educational subject is an emotional improvement or a cultivating ability can be found in the differences of storytelling structures. Additionally, this study identified that the education can be applied for educational subject. It is possible to expect that such implications can be a good theoritical base to animation producers, broadcasting companies that select and edit works, and policy agendas for animation improvement plans.
Characters mean an personage that noy only have attractive appearance with originality, but also dynamic making struggles and relations with other characters. These characters transfer the subject and the massage of an animation through storytelling. And this make the function of educational animation for interest and education allowing people feel some empathies and identify oneself with the character. This study analyzes the character storytelling structure based on the principle that a successful production of an animation should construct a storytelling effectively. For an analysis, the researcher constructs the story-telling creation model from the actioner model of A.J. Greimas and the semiotic square. The results of the analysis is like these. First, the background of an animation is set as a place that is opposite with a reality of civilization, standing for imaginations, innocence of childlike, However, there were animations that the main character's world is separated from the antagonist's world. Second, the story-telling structure includes conflicts that emerge among characters. In the other category's animations, characters are classified clearly as good and evil or right and wrong. Third, this study suggests two storytelling models: the actioner mode a simple structure and the storytelling model with severe conflicts among characters with helpers and antagonists. forth, each educational animation of the two categories are filled of animations whose subjects are for an improvement of emotion, and animations whose subjects are to cultivate abilities and to transfer information. Examples of the former are the , , and . Animations with subjects of information transferring and an ability cultivating are , , ifferences of the two groups are about animations' background, characters' goals and relations, and the storytelling creation model. The results are like these. Early childhood can get a good set of values and moralities, by regarding him(her)self and characters in the same lights through watching problem solving procedures and structure of conflicts that emerged in the animation. This is a good example of massage transferring process of education animations, so it can be applied to the base of a creation activity. moreover, this study found that animations have differences in storytelling structures according to an educational subject. Differences on whether the educational subject is an emotional improvement or a cultivating ability can be found in the differences of storytelling structures. Additionally, this study identified that the education can be applied for educational subject. It is possible to expect that such implications can be a good theoritical base to animation producers, broadcasting companies that select and edit works, and policy agendas for animation improvement plans.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.