연구의 목적은 점차 치열해져가는 스포츠의류산업에서 경쟁우위전략의로서 중요한 요인이라 할 수 있는 브랜드이미지와 고객의 충성도 및 구매의도의 관계를 규명하는데 있다. 브랜드이미지의 경우 스포츠의류산업분야에서 보다 효과적인 마케팅활동을 수행하는데 큰 기여를 기대하며 이에 본 연구에서는 스포츠의류 브랜드이미지가 고객의 브랜드 충성도 및 구매의도에 어떻게 영향을 미치는지 조사하고자 한다.
본 연구는 2011년 5월 7일부터 7월 20일까지 국내 스포츠의류의 구매자를 ...
연구의 목적은 점차 치열해져가는 스포츠의류산업에서 경쟁우위전략의로서 중요한 요인이라 할 수 있는 브랜드이미지와 고객의 충성도 및 구매의도의 관계를 규명하는데 있다. 브랜드이미지의 경우 스포츠의류산업분야에서 보다 효과적인 마케팅활동을 수행하는데 큰 기여를 기대하며 이에 본 연구에서는 스포츠의류 브랜드이미지가 고객의 브랜드 충성도 및 구매의도에 어떻게 영향을 미치는지 조사하고자 한다.
본 연구는 2011년 5월 7일부터 7월 20일까지 국내 스포츠의류의 구매자를 모집단으로 스포츠의류 브랜드이미지가 충성도 및 구매의도에 미치는 요인을 조사하였다.
본 연구는 비확률 표본추출법(non-probability sampling method) 중 편의추출법(convenience sampling)을 사용하여 500부가 배포되었으며. 수집된 자료 488부 중 불성실하게 응답하거나, 본 연구를 위한 자료로 적절치 않다고 판단되는 13부를 제외한 총 475부의 설문지를 최종 분석에 사용하였으며, 기존의 연구를 바탕으로 스포츠의류 소비자들이 가지고 있는 스포츠의류 브랜드이미지가 브랜드충성도 및 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지에 관한 연구를 실시하였으며, 본 연구의 목적을 연구하기위해 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 독립표본 t-검정, 일원변량분석, 다중회귀분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 도출된 결론은 다음과 같다.
첫째, 인구통계학적 특성에 따른 브랜드이미지 차이검증에서 성별, 연령은 통계적으로 차이가 있다.
둘째, 인구통계학적 특성에 따른 브랜드충성도 차이검증에서 성별, 연령, 학력은 통계적으로 차이가 있다.
셋째, 인구통계학적 특성에 따른 구매의도 차이검증에서 학력은 통계적으로 차이가 있다.
넷째, 스포츠의류 브랜드이미지 중 외적, 내적이미지는 태도적, 행동적충성도에 통계적으로 유의한 영향을 미친다.
다섯째, 스포츠의류 브랜드이미지 중 내적이미지는 구매의도에 통계적으로 유의한 영향을 미친다.
여섯째, 스포츠의류 브랜드충성도 중 행동적충성도는 구매의도에 통계적으로 유의한 영향을 미친다.
연구의 목적은 점차 치열해져가는 스포츠의류산업에서 경쟁우위전략의로서 중요한 요인이라 할 수 있는 브랜드이미지와 고객의 충성도 및 구매의도의 관계를 규명하는데 있다. 브랜드이미지의 경우 스포츠의류산업분야에서 보다 효과적인 마케팅활동을 수행하는데 큰 기여를 기대하며 이에 본 연구에서는 스포츠의류 브랜드이미지가 고객의 브랜드 충성도 및 구매의도에 어떻게 영향을 미치는지 조사하고자 한다.
본 연구는 2011년 5월 7일부터 7월 20일까지 국내 스포츠의류의 구매자를 모집단으로 스포츠의류 브랜드이미지가 충성도 및 구매의도에 미치는 요인을 조사하였다.
본 연구는 비확률 표본추출법(non-probability sampling method) 중 편의추출법(convenience sampling)을 사용하여 500부가 배포되었으며. 수집된 자료 488부 중 불성실하게 응답하거나, 본 연구를 위한 자료로 적절치 않다고 판단되는 13부를 제외한 총 475부의 설문지를 최종 분석에 사용하였으며, 기존의 연구를 바탕으로 스포츠의류 소비자들이 가지고 있는 스포츠의류 브랜드이미지가 브랜드충성도 및 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지에 관한 연구를 실시하였으며, 본 연구의 목적을 연구하기위해 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 독립표본 t-검정, 일원변량분석, 다중회귀분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 도출된 결론은 다음과 같다.
첫째, 인구통계학적 특성에 따른 브랜드이미지 차이검증에서 성별, 연령은 통계적으로 차이가 있다.
둘째, 인구통계학적 특성에 따른 브랜드충성도 차이검증에서 성별, 연령, 학력은 통계적으로 차이가 있다.
셋째, 인구통계학적 특성에 따른 구매의도 차이검증에서 학력은 통계적으로 차이가 있다.
넷째, 스포츠의류 브랜드이미지 중 외적, 내적이미지는 태도적, 행동적충성도에 통계적으로 유의한 영향을 미친다.
다섯째, 스포츠의류 브랜드이미지 중 내적이미지는 구매의도에 통계적으로 유의한 영향을 미친다.
여섯째, 스포츠의류 브랜드충성도 중 행동적충성도는 구매의도에 통계적으로 유의한 영향을 미친다.
The purpose of this study is to examine the relationship between brand image and customer loyalty and purchase intention, which can be said as important factor of competitive advantage strategy in the sportswear industry that is becoming fierce. With the expectation that brand image will make greate...
The purpose of this study is to examine the relationship between brand image and customer loyalty and purchase intention, which can be said as important factor of competitive advantage strategy in the sportswear industry that is becoming fierce. With the expectation that brand image will make greater contributions in the implementation of more effective marketing activities in the area of sportswear industry, the effects of sportswear brand image on the brand loyalty and purchase intention of customers will be examined in this study.
This study examined the effects of sportswear brand image on loyalty and purchase intention with domestic sportswear purchasers as the population during May 7 - July 20, 2011. In this study, 500 copies of survey questionnaires were distributed by using the convenience sampling of non-probability sampling method. Among the collected 488 copies, 13 copies that were regarded as having insufficient responses or not being suitable for this study were excluded, and in the total of 475 copies of survey questionnaires were used for the final analysis. In addition, a study was conducted based on existing studies on the effects of sportswear brand image by sportswear consumers on brand loyalty and purchase intention, and frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, independent sampling t-test, one-way ANOVA and multiple regression analysis were used for the purpose of this study through which the following results were deduced. The deduced conclusions are as follow.
First, there are statistical differences between gender and age in the brand image difference test according to demographical characteristics.
Second, there are statistical differences among gender, age and educational background in the brand loyalty difference test according to demographical characteristics.
Third, there are statistical differences in educational background in the purchase intention difference test according to demographical characteristics.
Fourth, the external and internal image of sportswear brand image has statistically meaningful effects on attitudinal and behavioral loyalty.
Fifth, the internal image of sportswear brand image has statistically meaningful effects on purchase intention.
Sixth, the behavioral loyalty of sportswear brand loyalty has statistically meaningful effects on purchase intention.
The purpose of this study is to examine the relationship between brand image and customer loyalty and purchase intention, which can be said as important factor of competitive advantage strategy in the sportswear industry that is becoming fierce. With the expectation that brand image will make greater contributions in the implementation of more effective marketing activities in the area of sportswear industry, the effects of sportswear brand image on the brand loyalty and purchase intention of customers will be examined in this study.
This study examined the effects of sportswear brand image on loyalty and purchase intention with domestic sportswear purchasers as the population during May 7 - July 20, 2011. In this study, 500 copies of survey questionnaires were distributed by using the convenience sampling of non-probability sampling method. Among the collected 488 copies, 13 copies that were regarded as having insufficient responses or not being suitable for this study were excluded, and in the total of 475 copies of survey questionnaires were used for the final analysis. In addition, a study was conducted based on existing studies on the effects of sportswear brand image by sportswear consumers on brand loyalty and purchase intention, and frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, independent sampling t-test, one-way ANOVA and multiple regression analysis were used for the purpose of this study through which the following results were deduced. The deduced conclusions are as follow.
First, there are statistical differences between gender and age in the brand image difference test according to demographical characteristics.
Second, there are statistical differences among gender, age and educational background in the brand loyalty difference test according to demographical characteristics.
Third, there are statistical differences in educational background in the purchase intention difference test according to demographical characteristics.
Fourth, the external and internal image of sportswear brand image has statistically meaningful effects on attitudinal and behavioral loyalty.
Fifth, the internal image of sportswear brand image has statistically meaningful effects on purchase intention.
Sixth, the behavioral loyalty of sportswear brand loyalty has statistically meaningful effects on purchase intention.
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