도시가 확대되고 국민소득이 증가하면서 자동차 보요대수는 급격히 증가하며 교통수요의 성장은 교통여건의 악화를 가져오고 있다. 교통수요의 증가는 환경비용, 사고비용 및 교통혼잡비용 등이 따르는데 이는 국가적인 손실이며 국민 생활에도 불편을 끼치고 있다.
한편 차량 중심의 교통정책에서 보행자 중심의 교통정책으로 옮겨가면서 보행자 및 교통약자의 보행권 및 교통안전에 대한 대책마련을 필요로 하고 있다. 보행자 교통사고를 살펴보면 2006년부터 꾸준히 증가해 왔으며 서울특별시에서는 2006년 8,852건에서 2010년 10,783건의 보행자...
도시가 확대되고 국민소득이 증가하면서 자동차 보요대수는 급격히 증가하며 교통수요의 성장은 교통여건의 악화를 가져오고 있다. 교통수요의 증가는 환경비용, 사고비용 및 교통혼잡비용 등이 따르는데 이는 국가적인 손실이며 국민 생활에도 불편을 끼치고 있다.
한편 차량 중심의 교통정책에서 보행자 중심의 교통정책으로 옮겨가면서 보행자 및 교통약자의 보행권 및 교통안전에 대한 대책마련을 필요로 하고 있다. 보행자 교통사고를 살펴보면 2006년부터 꾸준히 증가해 왔으며 서울특별시에서는 2006년 8,852건에서 2010년 10,783건의 보행자 교통사고가 발생하였으며 2010년 223명의 사망자가 발생하였고 이는 많은 사회경제적 비용을 발생시켰으며 국가적으로 문제가 되고 있다.
우리나라에서는 교통사고를 줄이기 위한 대표적인 대책으로 교통안전 개선사업이 이루어지고 있으며 사고가 많이 발생하는 지점을 선정하는 기준을 통해 지점을 선정하여 개선사업이 이루어지고 있다. 그러나 기존의 “교통사고 잦은 지점” 선정 방법은 해당도로의 사고의 잠재적 위험을 가진 구간을 찾을 수 없는 단점을 가지고 있으며 보행자 교통사고가 잦지만 개선사업 대상 지점으로 선정되지 않는 지점들이 존재하고 있다.
본 연구에서는 기존 방법인 “교통사고 발생 건수”에 의존하는 방법의 한계점을 보완하기 위해 보행자 교통사고 등 특정 유형의 “교통사고 발생비율”을 함께 검토하여 “보행자 교통사고 위험구간”을 선정하는 방법을 제시해 보행자 교통사고 위험지점의 개선에 도움을 주고자 한다.
도시가 확대되고 국민소득이 증가하면서 자동차 보요대수는 급격히 증가하며 교통수요의 성장은 교통여건의 악화를 가져오고 있다. 교통수요의 증가는 환경비용, 사고비용 및 교통혼잡비용 등이 따르는데 이는 국가적인 손실이며 국민 생활에도 불편을 끼치고 있다.
한편 차량 중심의 교통정책에서 보행자 중심의 교통정책으로 옮겨가면서 보행자 및 교통약자의 보행권 및 교통안전에 대한 대책마련을 필요로 하고 있다. 보행자 교통사고를 살펴보면 2006년부터 꾸준히 증가해 왔으며 서울특별시에서는 2006년 8,852건에서 2010년 10,783건의 보행자 교통사고가 발생하였으며 2010년 223명의 사망자가 발생하였고 이는 많은 사회경제적 비용을 발생시켰으며 국가적으로 문제가 되고 있다.
우리나라에서는 교통사고를 줄이기 위한 대표적인 대책으로 교통안전 개선사업이 이루어지고 있으며 사고가 많이 발생하는 지점을 선정하는 기준을 통해 지점을 선정하여 개선사업이 이루어지고 있다. 그러나 기존의 “교통사고 잦은 지점” 선정 방법은 해당도로의 사고의 잠재적 위험을 가진 구간을 찾을 수 없는 단점을 가지고 있으며 보행자 교통사고가 잦지만 개선사업 대상 지점으로 선정되지 않는 지점들이 존재하고 있다.
본 연구에서는 기존 방법인 “교통사고 발생 건수”에 의존하는 방법의 한계점을 보완하기 위해 보행자 교통사고 등 특정 유형의 “교통사고 발생비율”을 함께 검토하여 “보행자 교통사고 위험구간”을 선정하는 방법을 제시해 보행자 교통사고 위험지점의 개선에 도움을 주고자 한다.
The growth of traffic demand leads to deterioration in traffic condition, as the city becomes large with increased national income and automobile ownerships. Increased traffic demand makes environmental cost, traffic accident cost and traffic congestion cost. These phenomena are a losses to the nati...
The growth of traffic demand leads to deterioration in traffic condition, as the city becomes large with increased national income and automobile ownerships. Increased traffic demand makes environmental cost, traffic accident cost and traffic congestion cost. These phenomena are a losses to the nation and cause people inconvenience.
Meanwhile, it is needed to develop measures to safety problem and right of walk for pedestrian and the transportation vulnerable. Since 2006, pedestrian accidents have been gradually increasing every year. In Seoul, the number of pedestrian accidents has increased 8,852 in 2006 to 10,783 in 2010. In 2010, the death toll from the pedestrian accident reached 223 and it becomes national issue.
As a representative measure to reduce traffic accident, Traffic Safety Improvement Project is in operation. It is operated by choosing the spot by selection criteria for high accident frequency location. However, existing method of choosing “hazardous road sections" has its disadvantage in inability to find a section of a potential danger in the road. And there was a spot which was not chosen as the project although severe pedestrian accident occurs very often.
Therefore, this study compensate the defects of a existing method only depend on “number of accident method" by considering a specific type of ”rate of accident method" and by examining pedestrian accidents. Thus, this study attempts to assist improving pedestrian hazardous road sections by suggesting the method of choosing.
The growth of traffic demand leads to deterioration in traffic condition, as the city becomes large with increased national income and automobile ownerships. Increased traffic demand makes environmental cost, traffic accident cost and traffic congestion cost. These phenomena are a losses to the nation and cause people inconvenience.
Meanwhile, it is needed to develop measures to safety problem and right of walk for pedestrian and the transportation vulnerable. Since 2006, pedestrian accidents have been gradually increasing every year. In Seoul, the number of pedestrian accidents has increased 8,852 in 2006 to 10,783 in 2010. In 2010, the death toll from the pedestrian accident reached 223 and it becomes national issue.
As a representative measure to reduce traffic accident, Traffic Safety Improvement Project is in operation. It is operated by choosing the spot by selection criteria for high accident frequency location. However, existing method of choosing “hazardous road sections" has its disadvantage in inability to find a section of a potential danger in the road. And there was a spot which was not chosen as the project although severe pedestrian accident occurs very often.
Therefore, this study compensate the defects of a existing method only depend on “number of accident method" by considering a specific type of ”rate of accident method" and by examining pedestrian accidents. Thus, this study attempts to assist improving pedestrian hazardous road sections by suggesting the method of choosing.
주제어
#보행자 교통사고 위험구간
#경험적 베이지안
#교통사고 잦은 지점
#개선사업
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.