협동적 유아 자연친화 교육은 공동목표에 도달하기 위해 소집단으로 구성된 유아들이 마음과 힘을 하나로 합하여 자연친화 교육활동에 참여하는 과정에 중심을 두는 교육이다. 본 연구는 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램을 개발하고, 그 효과를 알아보기 위하여 유아의 환경친화적 태도와 친사회적 행동에 미치는 효과를 밝히고자 수행되었다. 이와 같은 연구 목적에 따라 선정된 연구 문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? [연구문제 2] 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 절차 및 방법은 다음과 같다. [연구문제 1]에서는 협동활동과 자연친화교육에 관한 국내·외 논문 및 자료들의 문헌고찰을 토대로 협동적 유아 자연친화교육 프로그램의 목표를 설정하였다. 문헌 분석 및 전문가와의 협의를 기초로 협동적 유아 자연친화교육의 내용을 구성하여 16주 활동을 개발하고, 내용 적합성에 대한 검토 및 수정·보완 과정을 거친 후 최종 프로그램을 개발하였다. [연구문제 2]에서는 협동적 유아 자연 친화 프로그램의 효과를 검증하였다. 연구대상은 경기도 G시에 위치한 C유치원에 재원 중인 만 5세 2개 학급 유아 57명(실험집단: 28명, 비교집단: 29명)을 대상으로 실시하였다. 프로그램 적용 기간은 2011년 4월 4일부터 7월 22일까지 16주간이며, 실험집단에는 협동적 유아 자연친화교육 프로그램을 실시하고, 통제집단은 생활주제별로 진행하는 일반 생활주제 중심 교육활동을 실시하였다. 연구도구는 환경친화적 태도를 측정하기 위하여 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)를 허윤정(2001)이 번안하여 수정한 도구를 사용하였다. 친사회적 행동을 검사하기 위해 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동 평가 척도(PBSYC)를 사용하였다. 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도와 친사회적 행동에 미치는 효과를 검증하기 위하여 ...
협동적 유아 자연친화 교육은 공동목표에 도달하기 위해 소집단으로 구성된 유아들이 마음과 힘을 하나로 합하여 자연친화 교육활동에 참여하는 과정에 중심을 두는 교육이다. 본 연구는 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램을 개발하고, 그 효과를 알아보기 위하여 유아의 환경친화적 태도와 친사회적 행동에 미치는 효과를 밝히고자 수행되었다. 이와 같은 연구 목적에 따라 선정된 연구 문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? [연구문제 2] 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 절차 및 방법은 다음과 같다. [연구문제 1]에서는 협동활동과 자연친화교육에 관한 국내·외 논문 및 자료들의 문헌고찰을 토대로 협동적 유아 자연친화교육 프로그램의 목표를 설정하였다. 문헌 분석 및 전문가와의 협의를 기초로 협동적 유아 자연친화교육의 내용을 구성하여 16주 활동을 개발하고, 내용 적합성에 대한 검토 및 수정·보완 과정을 거친 후 최종 프로그램을 개발하였다. [연구문제 2]에서는 협동적 유아 자연 친화 프로그램의 효과를 검증하였다. 연구대상은 경기도 G시에 위치한 C유치원에 재원 중인 만 5세 2개 학급 유아 57명(실험집단: 28명, 비교집단: 29명)을 대상으로 실시하였다. 프로그램 적용 기간은 2011년 4월 4일부터 7월 22일까지 16주간이며, 실험집단에는 협동적 유아 자연친화교육 프로그램을 실시하고, 통제집단은 생활주제별로 진행하는 일반 생활주제 중심 교육활동을 실시하였다. 연구도구는 환경친화적 태도를 측정하기 위하여 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)를 허윤정(2001)이 번안하여 수정한 도구를 사용하였다. 친사회적 행동을 검사하기 위해 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동 평가 척도(PBSYC)를 사용하였다. 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도와 친사회적 행동에 미치는 효과를 검증하기 위하여 SPSS 프로그램을 이용하여 각 집단 간 사전, 사후 평균에 대한 독립표본 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램의 목적은 환경친화적 태도와 친사회적 행동을 향상시키는 것이다. 프로그램의 내용은 자연친화교육과 협동의 내용요소를 포함하며, 생활주제에 적합하게 구성되어 있다. 협동적 유아 자연친화교육 활동 방법으로 자연학습장과 주변 자연 환경을 활용한 직접적인 체험활동과 더불어 언어, 조형, 게임, 요리, 과학, 수, 신체활동 및 역할놀이 등의 통합적 교육활동을 통한 간접적인 체험활동을 포함하였다. 교사는 분위기 조성자, 시범자, 정서적 지원 및 상호작용자, 평가자 등의 역할을 수행하였으며, 평가는 유아에 대한 평가와 프로그램에 대한 평가를 포함하였다. 둘째, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향을 알아본 결과, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도 전체와 하위영역인 자연친화적 태도와 환경보전 태도 모두에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아본 결과, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동 전체와 하위영역인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도 하기, 나누기, 감정이입 및 조절 모두에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 협동적 유아 자연친화교육 프로그램은 유아의 환경친화적 태도, 즉 자연친화적 태도와 환경보전 태도에 긍정적인 영향을 미치며, 유아의 친사회적 행동, 즉 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도 하기, 나누기, 감정이입 및 조절에 긍정적 영향을 미친다고 할 수 있다.
협동적 유아 자연친화 교육은 공동목표에 도달하기 위해 소집단으로 구성된 유아들이 마음과 힘을 하나로 합하여 자연친화 교육활동에 참여하는 과정에 중심을 두는 교육이다. 본 연구는 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램을 개발하고, 그 효과를 알아보기 위하여 유아의 환경친화적 태도와 친사회적 행동에 미치는 효과를 밝히고자 수행되었다. 이와 같은 연구 목적에 따라 선정된 연구 문제는 다음과 같다. [연구문제 1] 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? [연구문제 2] 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 효과는 어떠한가? 2-2. 협동적 유아 자연친화 교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구의 절차 및 방법은 다음과 같다. [연구문제 1]에서는 협동활동과 자연친화교육에 관한 국내·외 논문 및 자료들의 문헌고찰을 토대로 협동적 유아 자연친화교육 프로그램의 목표를 설정하였다. 문헌 분석 및 전문가와의 협의를 기초로 협동적 유아 자연친화교육의 내용을 구성하여 16주 활동을 개발하고, 내용 적합성에 대한 검토 및 수정·보완 과정을 거친 후 최종 프로그램을 개발하였다. [연구문제 2]에서는 협동적 유아 자연 친화 프로그램의 효과를 검증하였다. 연구대상은 경기도 G시에 위치한 C유치원에 재원 중인 만 5세 2개 학급 유아 57명(실험집단: 28명, 비교집단: 29명)을 대상으로 실시하였다. 프로그램 적용 기간은 2011년 4월 4일부터 7월 22일까지 16주간이며, 실험집단에는 협동적 유아 자연친화교육 프로그램을 실시하고, 통제집단은 생활주제별로 진행하는 일반 생활주제 중심 교육활동을 실시하였다. 연구도구는 환경친화적 태도를 측정하기 위하여 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version)를 허윤정(2001)이 번안하여 수정한 도구를 사용하였다. 친사회적 행동을 검사하기 위해 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동 평가 척도(PBSYC)를 사용하였다. 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도와 친사회적 행동에 미치는 효과를 검증하기 위하여 SPSS 프로그램을 이용하여 각 집단 간 사전, 사후 평균에 대한 독립표본 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램의 목적은 환경친화적 태도와 친사회적 행동을 향상시키는 것이다. 프로그램의 내용은 자연친화교육과 협동의 내용요소를 포함하며, 생활주제에 적합하게 구성되어 있다. 협동적 유아 자연친화교육 활동 방법으로 자연학습장과 주변 자연 환경을 활용한 직접적인 체험활동과 더불어 언어, 조형, 게임, 요리, 과학, 수, 신체활동 및 역할놀이 등의 통합적 교육활동을 통한 간접적인 체험활동을 포함하였다. 교사는 분위기 조성자, 시범자, 정서적 지원 및 상호작용자, 평가자 등의 역할을 수행하였으며, 평가는 유아에 대한 평가와 프로그램에 대한 평가를 포함하였다. 둘째, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향을 알아본 결과, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 환경친화적 태도 전체와 하위영역인 자연친화적 태도와 환경보전 태도 모두에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향을 알아본 결과, 협동적 유아 자연친화교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동 전체와 하위영역인 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도 하기, 나누기, 감정이입 및 조절 모두에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 협동적 유아 자연친화교육 프로그램은 유아의 환경친화적 태도, 즉 자연친화적 태도와 환경보전 태도에 긍정적인 영향을 미치며, 유아의 친사회적 행동, 즉 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근시도 하기, 나누기, 감정이입 및 조절에 긍정적 영향을 미친다고 할 수 있다.
Cooperative nature-friendly education program is an education emphasizing on the course of participating to nature-friendly education activities which infants organized as small group cooperate with each other in order to reach to common goal. This study is conducted to research the effect on enviro...
Cooperative nature-friendly education program is an education emphasizing on the course of participating to nature-friendly education activities which infants organized as small group cooperate with each other in order to reach to common goal. This study is conducted to research the effect on environment-friendly attitude and society-friendly behavior of infant in order to develop cooperative nature-friendly education program and to find out its effect. Questions selected according to the goal of study are as followings: [Q1] How is the organization of cooperative nature-friendly education program? [Q2] How is the effect of cooperative nature-friendly education program? 2-1. How is the effect on environment-friendly attitude of infant by cooperative nature-friendly education program? 2-2. How is the effect on society-friendly behavior of infant by cooperative nature-friendly education program? The procedure and the method of this study are as follows: In [Q1], we set the goal of cooperative nature-friendly education program based on documents consideration of domestic & foreign articles and research materials about cooperative activities and nature-friendly education. We developed 16 weeks of activities by organizing the contents of cooperative nature-friendly education program based on documents analysis and agreement with specialist. Then, after reviewing, revision, and supplement to its compatibility, the final program was developed. In [Q2], we verified the effect of cooperative nature-friendly education program. We conducted the research subjecting on 57 infants (experiment group: 28, comparative group: 29) of 2 classes under 5 age who are attending C kidndergarten located on Sanbon, Gyeonggi-do. The period of applying program was 16 weeks from April 4th 2011 to July 22th. The cooperative nature-friendly education program was conducted to experiment group while the education activity focusing on general living themes were conducted to comparative group. The tool which revised CATES-PV (The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version; made by Musser and Diamon (1999)) via the translation of Yun-Jeong Huh (2001) was used as a study tool for measuring environment-friendly attitude. In order to test society-friendly behavior, society-friendly behavior evaluation scale (PBSYC) of infant developed by Young-Ok Kim (2003) was used. In order to verify the effect on environment friendly attitude and society-friendly behavior of infant by cooperative nature-friendly education program, independent samples t-test to pre- & post-average between two groups was conducted by using SPSS program. The results of this study are summarized as follows: First, the goal of cooperative nature-friendly education program is to improve environment-friendly attitude and society-friendly behavior. The contents of program include components of cooperation and nature-friendly education and are organized being suitable to living themes. Cooperative nature-friendly education program includes direct experience activities using learning site and surrounding environment of nature as well as indirect experience activities through integrated education activities such as language, modeling, game, cooking, science, number, physical activity, and role playing. The teacher played roles of atmosphere creator, exampler, emotional supporter, interacting person, and evaluator. The evaluations include the one to infants and the other to the program. Second, as a result of researching the effect on environment-friendly attitude of infant by cooperative nature-friendly education program, it is indicated that this program makes a positive effect on all environment-friendly attitudes including their sub-areas such as nature-friendly attitude and environment reserving attitude. Third, as a result of researching the effect on society-friendly behavior of infant by cooperative nature-friendly education program, it is indicated that this program has a positive effect on all society-friendly behaviors of infant including their sub-areas such as instruction, helping, communication, leading consideration, approaching trial, sharing, empathy, and emotion control. As a conclusion, cooperative nature-friendly education program has a positive effect on environment-friendly attitude of infant, that is nature-friendly attitude and environment reserving attitude. Also, it can be said that it has a positive effect on society-friendly behaviors of infant such as instruction, helping, communication, leading consideration, approaching trial, sharing, empathy, and emotion control.
Cooperative nature-friendly education program is an education emphasizing on the course of participating to nature-friendly education activities which infants organized as small group cooperate with each other in order to reach to common goal. This study is conducted to research the effect on environment-friendly attitude and society-friendly behavior of infant in order to develop cooperative nature-friendly education program and to find out its effect. Questions selected according to the goal of study are as followings: [Q1] How is the organization of cooperative nature-friendly education program? [Q2] How is the effect of cooperative nature-friendly education program? 2-1. How is the effect on environment-friendly attitude of infant by cooperative nature-friendly education program? 2-2. How is the effect on society-friendly behavior of infant by cooperative nature-friendly education program? The procedure and the method of this study are as follows: In [Q1], we set the goal of cooperative nature-friendly education program based on documents consideration of domestic & foreign articles and research materials about cooperative activities and nature-friendly education. We developed 16 weeks of activities by organizing the contents of cooperative nature-friendly education program based on documents analysis and agreement with specialist. Then, after reviewing, revision, and supplement to its compatibility, the final program was developed. In [Q2], we verified the effect of cooperative nature-friendly education program. We conducted the research subjecting on 57 infants (experiment group: 28, comparative group: 29) of 2 classes under 5 age who are attending C kidndergarten located on Sanbon, Gyeonggi-do. The period of applying program was 16 weeks from April 4th 2011 to July 22th. The cooperative nature-friendly education program was conducted to experiment group while the education activity focusing on general living themes were conducted to comparative group. The tool which revised CATES-PV (The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool version; made by Musser and Diamon (1999)) via the translation of Yun-Jeong Huh (2001) was used as a study tool for measuring environment-friendly attitude. In order to test society-friendly behavior, society-friendly behavior evaluation scale (PBSYC) of infant developed by Young-Ok Kim (2003) was used. In order to verify the effect on environment friendly attitude and society-friendly behavior of infant by cooperative nature-friendly education program, independent samples t-test to pre- & post-average between two groups was conducted by using SPSS program. The results of this study are summarized as follows: First, the goal of cooperative nature-friendly education program is to improve environment-friendly attitude and society-friendly behavior. The contents of program include components of cooperation and nature-friendly education and are organized being suitable to living themes. Cooperative nature-friendly education program includes direct experience activities using learning site and surrounding environment of nature as well as indirect experience activities through integrated education activities such as language, modeling, game, cooking, science, number, physical activity, and role playing. The teacher played roles of atmosphere creator, exampler, emotional supporter, interacting person, and evaluator. The evaluations include the one to infants and the other to the program. Second, as a result of researching the effect on environment-friendly attitude of infant by cooperative nature-friendly education program, it is indicated that this program makes a positive effect on all environment-friendly attitudes including their sub-areas such as nature-friendly attitude and environment reserving attitude. Third, as a result of researching the effect on society-friendly behavior of infant by cooperative nature-friendly education program, it is indicated that this program has a positive effect on all society-friendly behaviors of infant including their sub-areas such as instruction, helping, communication, leading consideration, approaching trial, sharing, empathy, and emotion control. As a conclusion, cooperative nature-friendly education program has a positive effect on environment-friendly attitude of infant, that is nature-friendly attitude and environment reserving attitude. Also, it can be said that it has a positive effect on society-friendly behaviors of infant such as instruction, helping, communication, leading consideration, approaching trial, sharing, empathy, and emotion control.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.