독서 교육이 중시되고 있다고 하지만, 실제 일선 학교 현장에서는 독서 교육을 위한 실제적이고 체계적인 교육이 이루어지지 않고 있다. 이에 독서 교육의 궁극적인 목적이라 할 수 있는 ‘독서의 생활화’를 위해서 학교 교육이 무엇보다 중요함을 인식하고, 학교에서 학습자의 독서능력을 향상시키기 위한 하나의 방안으로 독서토론 모형을 구안하였다. 학습자의 독서능력 향상을 위한 독서토론 모형을 구안하기 위해 우선 독서능력의 요소를 추출하였다. 본고에서 추출한 독서능력의 요소는 이해력, 비판력, 감상력이며, ‘이해력’은 독서 자료의 내용을 바르게 분석하여 정확하게 이해하는 능력으로, ‘비판력’은 이해한 독서 자료의 내용을 다양한 관점에서 분석하고 비판하며 그 속에 숨어 있는 뜻까지 발견할 수 있는 능력으로, ‘감상력’은 문장 또는 자료가 자극하는 정서적인 감동을 자기 안으로 받아들이는 능력으로 각각 정의하였다. 본고에서 구안한 모형은 ‘단계형 독서토론 모형’이다. 1단계는 ‘대집단 토론’으로 독서토론 수업이 생소하게 느껴질 수 있는 학습자들을 위해 수업에 흥미를 가지게 하고 토론 학습을 한다는 사실 자체를 몸으로 자연스레 받아들이게 하는 단계이다. 이 단계는 소집단으로 나누지 않고, 학급 전체가 관심 있는 주제를 가지고 자유롭게 토론을 하는 방식이다. 2단계는 ‘소집단 자율 토론’으로 본격적인 소집단 간 대결 토론이 이루어지게 전에 개별 소집단들이 소규모로 자율적인 토론 활동을 해보는 단계이다. 마지막으로 이루어지는 3단계는 ‘소집단 대 소집단 토론’으로 한 학급을 토론 집단과 평가 집단으로 나눈 후, 하나의 주제를 정해 본격적으로 대결해 보는 토론 모형이다. 이 모형을 바탕으로 독서 동아리반 학생을 대상으로 실제 독서토론을 실시하였다. 독서토론 전과 후의 학생들의 독서능력 향상에 어떠한 변화가 생겼는지 알아보기 위해 우선 학생들의 토론 과정에서 나온 학생들의 결과물인 토론 학습지를 통해 질적 분석을 하였다. 다음으로 본론에서 제시한 독서능력 즉, 이해력, 비판력, 감상력에 초점을 두어 만든 독서능력에 관한 설문지를 통해 학습자의 독서능력 향상도에 대한 ...
독서 교육이 중시되고 있다고 하지만, 실제 일선 학교 현장에서는 독서 교육을 위한 실제적이고 체계적인 교육이 이루어지지 않고 있다. 이에 독서 교육의 궁극적인 목적이라 할 수 있는 ‘독서의 생활화’를 위해서 학교 교육이 무엇보다 중요함을 인식하고, 학교에서 학습자의 독서능력을 향상시키기 위한 하나의 방안으로 독서토론 모형을 구안하였다. 학습자의 독서능력 향상을 위한 독서토론 모형을 구안하기 위해 우선 독서능력의 요소를 추출하였다. 본고에서 추출한 독서능력의 요소는 이해력, 비판력, 감상력이며, ‘이해력’은 독서 자료의 내용을 바르게 분석하여 정확하게 이해하는 능력으로, ‘비판력’은 이해한 독서 자료의 내용을 다양한 관점에서 분석하고 비판하며 그 속에 숨어 있는 뜻까지 발견할 수 있는 능력으로, ‘감상력’은 문장 또는 자료가 자극하는 정서적인 감동을 자기 안으로 받아들이는 능력으로 각각 정의하였다. 본고에서 구안한 모형은 ‘단계형 독서토론 모형’이다. 1단계는 ‘대집단 토론’으로 독서토론 수업이 생소하게 느껴질 수 있는 학습자들을 위해 수업에 흥미를 가지게 하고 토론 학습을 한다는 사실 자체를 몸으로 자연스레 받아들이게 하는 단계이다. 이 단계는 소집단으로 나누지 않고, 학급 전체가 관심 있는 주제를 가지고 자유롭게 토론을 하는 방식이다. 2단계는 ‘소집단 자율 토론’으로 본격적인 소집단 간 대결 토론이 이루어지게 전에 개별 소집단들이 소규모로 자율적인 토론 활동을 해보는 단계이다. 마지막으로 이루어지는 3단계는 ‘소집단 대 소집단 토론’으로 한 학급을 토론 집단과 평가 집단으로 나눈 후, 하나의 주제를 정해 본격적으로 대결해 보는 토론 모형이다. 이 모형을 바탕으로 독서 동아리반 학생을 대상으로 실제 독서토론을 실시하였다. 독서토론 전과 후의 학생들의 독서능력 향상에 어떠한 변화가 생겼는지 알아보기 위해 우선 학생들의 토론 과정에서 나온 학생들의 결과물인 토론 학습지를 통해 질적 분석을 하였다. 다음으로 본론에서 제시한 독서능력 즉, 이해력, 비판력, 감상력에 초점을 두어 만든 독서능력에 관한 설문지를 통해 학습자의 독서능력 향상도에 대한 양적 분석을 하였다. 분석 결과 독서토론 수업을 통해 학생들의 생각과 관점은 발전해 나가고 있음을 확인할 수 있었다. 비록 그 생각과 관점에 변화가 없었던 학생이라 할지라도 토론을 통하여 자신의 생각을 더 깊이 있게 생각하고 반성하고 있다는 점을 확인할 수 있었다. 또한 설문지를 통해 측정된 독서토론 후의 학생들의 독서능력은 대체로 향상된 것으로 나타났으며, 성별에 따른 향상도의 차이는 크게 구별되지 않음을 알 수 있었다. 학생들의 한 학기 동안의 국어 성적과 향상도 간의 관계를 분석해본 결과는 이해력 부분에서 성적이 나빴던 아이들의 향상도가 높은 것으로 나타남을 알 수 있었다. 본고에서 제시한 독서토론 모형의 의의는 첫째, 상위인지와 사회구성주의 이론을 중시하여 구안되었다는 점, 둘째, 국어 과목이지만 ‘단계형’으로 구성하였다는 점, 셋째, 결과 분석에서도 그 효과를 확인할 수 있었듯 실제적이고 점진적인 수업이 될 수 있었다는 점으로 정리될 수 있다.
【주제어】독서능력, 이해력, 비판력, 감상력, 단계형 독서토론 모형, 대집단 토론, 소집단 자율 토론, 소집단 대 소집단 토론, 상위인지, 사회 구성주의
독서 교육이 중시되고 있다고 하지만, 실제 일선 학교 현장에서는 독서 교육을 위한 실제적이고 체계적인 교육이 이루어지지 않고 있다. 이에 독서 교육의 궁극적인 목적이라 할 수 있는 ‘독서의 생활화’를 위해서 학교 교육이 무엇보다 중요함을 인식하고, 학교에서 학습자의 독서능력을 향상시키기 위한 하나의 방안으로 독서토론 모형을 구안하였다. 학습자의 독서능력 향상을 위한 독서토론 모형을 구안하기 위해 우선 독서능력의 요소를 추출하였다. 본고에서 추출한 독서능력의 요소는 이해력, 비판력, 감상력이며, ‘이해력’은 독서 자료의 내용을 바르게 분석하여 정확하게 이해하는 능력으로, ‘비판력’은 이해한 독서 자료의 내용을 다양한 관점에서 분석하고 비판하며 그 속에 숨어 있는 뜻까지 발견할 수 있는 능력으로, ‘감상력’은 문장 또는 자료가 자극하는 정서적인 감동을 자기 안으로 받아들이는 능력으로 각각 정의하였다. 본고에서 구안한 모형은 ‘단계형 독서토론 모형’이다. 1단계는 ‘대집단 토론’으로 독서토론 수업이 생소하게 느껴질 수 있는 학습자들을 위해 수업에 흥미를 가지게 하고 토론 학습을 한다는 사실 자체를 몸으로 자연스레 받아들이게 하는 단계이다. 이 단계는 소집단으로 나누지 않고, 학급 전체가 관심 있는 주제를 가지고 자유롭게 토론을 하는 방식이다. 2단계는 ‘소집단 자율 토론’으로 본격적인 소집단 간 대결 토론이 이루어지게 전에 개별 소집단들이 소규모로 자율적인 토론 활동을 해보는 단계이다. 마지막으로 이루어지는 3단계는 ‘소집단 대 소집단 토론’으로 한 학급을 토론 집단과 평가 집단으로 나눈 후, 하나의 주제를 정해 본격적으로 대결해 보는 토론 모형이다. 이 모형을 바탕으로 독서 동아리반 학생을 대상으로 실제 독서토론을 실시하였다. 독서토론 전과 후의 학생들의 독서능력 향상에 어떠한 변화가 생겼는지 알아보기 위해 우선 학생들의 토론 과정에서 나온 학생들의 결과물인 토론 학습지를 통해 질적 분석을 하였다. 다음으로 본론에서 제시한 독서능력 즉, 이해력, 비판력, 감상력에 초점을 두어 만든 독서능력에 관한 설문지를 통해 학습자의 독서능력 향상도에 대한 양적 분석을 하였다. 분석 결과 독서토론 수업을 통해 학생들의 생각과 관점은 발전해 나가고 있음을 확인할 수 있었다. 비록 그 생각과 관점에 변화가 없었던 학생이라 할지라도 토론을 통하여 자신의 생각을 더 깊이 있게 생각하고 반성하고 있다는 점을 확인할 수 있었다. 또한 설문지를 통해 측정된 독서토론 후의 학생들의 독서능력은 대체로 향상된 것으로 나타났으며, 성별에 따른 향상도의 차이는 크게 구별되지 않음을 알 수 있었다. 학생들의 한 학기 동안의 국어 성적과 향상도 간의 관계를 분석해본 결과는 이해력 부분에서 성적이 나빴던 아이들의 향상도가 높은 것으로 나타남을 알 수 있었다. 본고에서 제시한 독서토론 모형의 의의는 첫째, 상위인지와 사회구성주의 이론을 중시하여 구안되었다는 점, 둘째, 국어 과목이지만 ‘단계형’으로 구성하였다는 점, 셋째, 결과 분석에서도 그 효과를 확인할 수 있었듯 실제적이고 점진적인 수업이 될 수 있었다는 점으로 정리될 수 있다.
【주제어】독서능력, 이해력, 비판력, 감상력, 단계형 독서토론 모형, 대집단 토론, 소집단 자율 토론, 소집단 대 소집단 토론, 상위인지, 사회 구성주의
Although reading education is thought much of, first-line school sites have not systematically taught actual reading education to students. Therefore, for “making reading life”, which can be said as final educational goal, school education should recognize its importance, based on which concept this...
Although reading education is thought much of, first-line school sites have not systematically taught actual reading education to students. Therefore, for “making reading life”, which can be said as final educational goal, school education should recognize its importance, based on which concept this study proposed reading discussion model as one of methods to improve students’ reading capability in schools. In order to embody reading discussion model to improve students’ reading capability, first, the study abstracted elements of reading capability. such elements abstracted in the study are understanding, critical ability, and appreciative power, in which ‘understanding’ is ability to rightly analyze and accurately understand reading’s contents, ‘critical ability’ is ability to analyze and criticize reading’s data and contents in various aspects as well as to find out hidden meaning inside it, ‘and appreciative power’ is ability to receive emotional impression inside readers themselves, which is stipulated by sentence or data in the definition aspect, respectively. The study embodied ‘phasing reading discussion model’. The first phase is ‘large group discussion’, which has students, who feel reading discussion class itself strange, interested in related classes and naturally receive discussion study. In this phase, a group is not divided into small groups and the whole class selects interesting subject and freely has discussion. The second phase is ‘small group voluntary discussion’, which is to have individual small groups join voluntary discussion activities before having discussion competition between each small group. Finally, the 3rd phase is ‘discussion between each small group’, which divides class into discussing group and assessing group, then, decides a subject, and actively has competition. Based on such above model, the study performed actual reading discussion, centering on reading club students. In order to examine how students’ reading capability was changed before/after reading discussion, first, the study performed qualitative analysis through discussion schooling materials, which was result from students’ discussion. Next, through questionnaire on reading capability, centered on reading capability, namely, such as understanding, critical ability, and appreciative power, the study performed quantitative analysis on students’ reading capability improving degree. As a result of analysis, the study could confirmed students’ thinking and viewpoint had been gradually developed through reading discussion classes. In spite of students who did not have changed in their thinking and viewpoint, the study could check they thought and reflected their thinking more deeply through discussion. Also, reading capability of students after reading discussion, measured through questionnaire, was generally shown as relatively improved and difference in improvement degree between each gender was not largely distinguished. As a result to analyze relation between Korean schooling score and improvement degree during students’ one semester, the study showed children, who had bad score in understanding part, achieved high improvement degree. Meaning of reading discussion model, proposed in the study, first, is to be embodied by thinking much of social constructivism theory, second, to configure Korean as ‘phasing’ type, and third, to be able to be practical an gradual class just like you can check its effect from result analysis.
【keyword】reading capability, understanding, critical ability, appreciative power, phasing reading discussion model, large group discussion, small group voluntary discussion, Discussion between each small group, priority recognition, social constructivism
Although reading education is thought much of, first-line school sites have not systematically taught actual reading education to students. Therefore, for “making reading life”, which can be said as final educational goal, school education should recognize its importance, based on which concept this study proposed reading discussion model as one of methods to improve students’ reading capability in schools. In order to embody reading discussion model to improve students’ reading capability, first, the study abstracted elements of reading capability. such elements abstracted in the study are understanding, critical ability, and appreciative power, in which ‘understanding’ is ability to rightly analyze and accurately understand reading’s contents, ‘critical ability’ is ability to analyze and criticize reading’s data and contents in various aspects as well as to find out hidden meaning inside it, ‘and appreciative power’ is ability to receive emotional impression inside readers themselves, which is stipulated by sentence or data in the definition aspect, respectively. The study embodied ‘phasing reading discussion model’. The first phase is ‘large group discussion’, which has students, who feel reading discussion class itself strange, interested in related classes and naturally receive discussion study. In this phase, a group is not divided into small groups and the whole class selects interesting subject and freely has discussion. The second phase is ‘small group voluntary discussion’, which is to have individual small groups join voluntary discussion activities before having discussion competition between each small group. Finally, the 3rd phase is ‘discussion between each small group’, which divides class into discussing group and assessing group, then, decides a subject, and actively has competition. Based on such above model, the study performed actual reading discussion, centering on reading club students. In order to examine how students’ reading capability was changed before/after reading discussion, first, the study performed qualitative analysis through discussion schooling materials, which was result from students’ discussion. Next, through questionnaire on reading capability, centered on reading capability, namely, such as understanding, critical ability, and appreciative power, the study performed quantitative analysis on students’ reading capability improving degree. As a result of analysis, the study could confirmed students’ thinking and viewpoint had been gradually developed through reading discussion classes. In spite of students who did not have changed in their thinking and viewpoint, the study could check they thought and reflected their thinking more deeply through discussion. Also, reading capability of students after reading discussion, measured through questionnaire, was generally shown as relatively improved and difference in improvement degree between each gender was not largely distinguished. As a result to analyze relation between Korean schooling score and improvement degree during students’ one semester, the study showed children, who had bad score in understanding part, achieved high improvement degree. Meaning of reading discussion model, proposed in the study, first, is to be embodied by thinking much of social constructivism theory, second, to configure Korean as ‘phasing’ type, and third, to be able to be practical an gradual class just like you can check its effect from result analysis.
【keyword】reading capability, understanding, critical ability, appreciative power, phasing reading discussion model, large group discussion, small group voluntary discussion, Discussion between each small group, priority recognition, social constructivism
주제어
#독서토론모형 reading capability priority recognition large group discussion small group voluntary discussion Discussion between each small group social constructivism phasing reading discussion model understanding critical ability appreciative power
학위논문 정보
저자
배성희
학위수여기관
부산대학교
학위구분
국내석사
학과
국어교육학과
발행연도
2012
총페이지
vii, 155 p.
키워드
독서토론모형 reading capability priority recognition large group discussion small group voluntary discussion Discussion between each small group social constructivism phasing reading discussion model understanding critical ability appreciative power
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.