우리나라는 의료기술의 발달과 경제발전에 따른 수명연장으로 지난 2000년 65세 이상 인구 비율이 7.2%로 고령화 사회에 진입, 2018년 64세 이상 인구비율이 14.3%로 고령사회에 진입, 2028년에는 이 비율이 20.8%가 되어 초고령 사회로 도달할 것으로 예상된다. 이에 따라 노년인구의 사회참여율이 활발해지고 도로를 이용하는 노인들이 증가하여 이용목적 및 활용도가 다양하다. 그러나 고령자 보호를 위한 물리적 시설 및 제도적 상황이 불충분하여 다른 연령층 보다 사고의 위험이 높고, 국가는 출산율 저하로 인해 집중적인 어린이 교통사고 절감대책을 실시한 탓에 또 다른 교통약자인 노인에 대한 사회적 관심이 부족한 실정이다.
그래서 노인보호구역 지정 사업을 시행하여 노인보호를 위한 보다 실직적인 안전대책을 강구하고자 한다. 따라서 노인보호구역 지정 사업이 활발히 진행되고 있는 경기도를 중심으로 분석을 시행하였다. 경기도 노인보호구역 지정사업의 효과적인 시행을 위해 다양한 분석방법론 중에서 통계적으로 논리성을 갖춘 Hauer의 비교그룹(Before-After ...
우리나라는 의료기술의 발달과 경제발전에 따른 수명연장으로 지난 2000년 65세 이상 인구 비율이 7.2%로 고령화 사회에 진입, 2018년 64세 이상 인구비율이 14.3%로 고령사회에 진입, 2028년에는 이 비율이 20.8%가 되어 초고령 사회로 도달할 것으로 예상된다. 이에 따라 노년인구의 사회참여율이 활발해지고 도로를 이용하는 노인들이 증가하여 이용목적 및 활용도가 다양하다. 그러나 고령자 보호를 위한 물리적 시설 및 제도적 상황이 불충분하여 다른 연령층 보다 사고의 위험이 높고, 국가는 출산율 저하로 인해 집중적인 어린이 교통사고 절감대책을 실시한 탓에 또 다른 교통약자인 노인에 대한 사회적 관심이 부족한 실정이다.
그래서 노인보호구역 지정 사업을 시행하여 노인보호를 위한 보다 실직적인 안전대책을 강구하고자 한다. 따라서 노인보호구역 지정 사업이 활발히 진행되고 있는 경기도를 중심으로 분석을 시행하였다. 경기도 노인보호구역 지정사업의 효과적인 시행을 위해 다양한 분석방법론 중에서 통계적으로 논리성을 갖춘 Hauer의 비교그룹(Before-After Evaluation with Comparison Group)을 이용해 노인보호구역 사전․사후분석을 실시하였다. 비교그룹방법을 적용하여 노인보호구역 지정범위에 따른 설치효과를 분석하고, 노인보호구역의 특성을 세 가지로 분류하여 각 특성에 적합한 지정범위를 제시하고자 하였다.
각 특성에 적합한 노인보호구역 지정범위를 제시함으로써, 정부의 예산을 효율적으로 집행할 수 있으며 노인보호구역 내 교통사고 감소효과 증진을 위한 참고자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
우리나라는 의료기술의 발달과 경제발전에 따른 수명연장으로 지난 2000년 65세 이상 인구 비율이 7.2%로 고령화 사회에 진입, 2018년 64세 이상 인구비율이 14.3%로 고령사회에 진입, 2028년에는 이 비율이 20.8%가 되어 초고령 사회로 도달할 것으로 예상된다. 이에 따라 노년인구의 사회참여율이 활발해지고 도로를 이용하는 노인들이 증가하여 이용목적 및 활용도가 다양하다. 그러나 고령자 보호를 위한 물리적 시설 및 제도적 상황이 불충분하여 다른 연령층 보다 사고의 위험이 높고, 국가는 출산율 저하로 인해 집중적인 어린이 교통사고 절감대책을 실시한 탓에 또 다른 교통약자인 노인에 대한 사회적 관심이 부족한 실정이다.
그래서 노인보호구역 지정 사업을 시행하여 노인보호를 위한 보다 실직적인 안전대책을 강구하고자 한다. 따라서 노인보호구역 지정 사업이 활발히 진행되고 있는 경기도를 중심으로 분석을 시행하였다. 경기도 노인보호구역 지정사업의 효과적인 시행을 위해 다양한 분석방법론 중에서 통계적으로 논리성을 갖춘 Hauer의 비교그룹(Before-After Evaluation with Comparison Group)을 이용해 노인보호구역 사전․사후분석을 실시하였다. 비교그룹방법을 적용하여 노인보호구역 지정범위에 따른 설치효과를 분석하고, 노인보호구역의 특성을 세 가지로 분류하여 각 특성에 적합한 지정범위를 제시하고자 하였다.
각 특성에 적합한 노인보호구역 지정범위를 제시함으로써, 정부의 예산을 효율적으로 집행할 수 있으며 노인보호구역 내 교통사고 감소효과 증진을 위한 참고자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
As the medical technology and the economy develops, life span of a citizen has been extended as well. In case of South Korea, the percentage of citizens over 65 years old already reached 7.2% of the total population in 2000. Therefore, South Korea is considered to enter the aged society. This rate i...
As the medical technology and the economy develops, life span of a citizen has been extended as well. In case of South Korea, the percentage of citizens over 65 years old already reached 7.2% of the total population in 2000. Therefore, South Korea is considered to enter the aged society. This rate is expected to be increased continuously and hit 14.3% and 20.8% in 2018 and 2028 respectively which means that South Korea becomes the super aged society. Consequently, the social participation rate and the road usage of the elders would be increased as well as the road usage purpose. Despite of these current situations, the elders have not received enough attentions as they deserve as the transportation week from the aspect of transportation. The elders have higher chances for getting involved in traffic accidents since there are insufficient physical and political facilities for protection of the elders. Also, due to declination of a birth rate, the transportation policies have focused on decreasing the children traffic accident rate.
Therefore, we are trying to execute the silver zone to realize more pratical safety measurements for protecting the elders. Therefore, in this study, the status of the silver zone in Gyeonggi-do where the silver zone project has been actively conducted was analyzed. Upon various analysis methods, the before-after evaluation with comparison group, developed by Hauer, was chosen for assessing differences between before and after of the silver zone since this method is statistically logical.
Moreover, effects of the silver zone upon the range of the silver zone were anlayzed and the concluded effects were categorized into three types in order to suggest the proper range of the silver zone suitable for each type.
By suggesting the proper range of the silver zone suitable for each type, the government budger would be executed more efficiently. This study should be use for literature for the future study on how to decrease a traffic accident rate within the silver zone.
As the medical technology and the economy develops, life span of a citizen has been extended as well. In case of South Korea, the percentage of citizens over 65 years old already reached 7.2% of the total population in 2000. Therefore, South Korea is considered to enter the aged society. This rate is expected to be increased continuously and hit 14.3% and 20.8% in 2018 and 2028 respectively which means that South Korea becomes the super aged society. Consequently, the social participation rate and the road usage of the elders would be increased as well as the road usage purpose. Despite of these current situations, the elders have not received enough attentions as they deserve as the transportation week from the aspect of transportation. The elders have higher chances for getting involved in traffic accidents since there are insufficient physical and political facilities for protection of the elders. Also, due to declination of a birth rate, the transportation policies have focused on decreasing the children traffic accident rate.
Therefore, we are trying to execute the silver zone to realize more pratical safety measurements for protecting the elders. Therefore, in this study, the status of the silver zone in Gyeonggi-do where the silver zone project has been actively conducted was analyzed. Upon various analysis methods, the before-after evaluation with comparison group, developed by Hauer, was chosen for assessing differences between before and after of the silver zone since this method is statistically logical.
Moreover, effects of the silver zone upon the range of the silver zone were anlayzed and the concluded effects were categorized into three types in order to suggest the proper range of the silver zone suitable for each type.
By suggesting the proper range of the silver zone suitable for each type, the government budger would be executed more efficiently. This study should be use for literature for the future study on how to decrease a traffic accident rate within the silver zone.
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