현재 우리들은 수많은 매체들을 통해 정보를 접하고 있지만, 그 정보들을 효과적으로 수용자에게 전달하지 못하고 있는 상태에 있다. 이러한 정보 과부하 속에 수용자에게 효과적인 정보 전달을 위해 수용자들에 감성적인 접근이 필요한 상태로 감성적 요소인 유회와 오락 등에 요소를 가미하여 등장하게 된 것이 인포테인먼트라고 한다. 인포테인먼트는 인포메이션과 엔터테인먼트의 의미가 결합된 신조어로서 정보 자체와 그에 다른 흥미를 부가시키기 위해 오락적 요소를 결합하는 것을 의미한다. 이처럼 인포테인먼트의 감성적 요소인 유희와 오락성을 공익 평면 광고에 활용하므로 공익 평면 광고에 주목성과 정보 전달에 효과적인 방향을 제시 할 수 있을 것이다. 따라서 본 연구에서는 인포테인먼트의 이론적 개념을 파악하여 그 요소들로 공익 평면 광고에 활용하면서 수용자에게 정보에 대한 전달이 효과적으로 이루어질 수 있게 디자인을 제시하는 것이 목적이다. 먼저 본 논문의 이론적 고찰로는 공익 평면 광고와 인포테인먼트에 관련한 학술논문, 전문서적, 정기 간행물과, 전문사이트 등의 정보를 참고하여, 공익 평면 광고와 인포테인먼트의 정의, 특성과 현황, 요소 등 새로운 공익 평면 광고 디자인 제시에 활용할 수 있는 기준을 삼을 수 있다. 본 논문의 실증적 고찰로는 현재 인포테인먼트 감성적 요소를 광고에 적용한 사례를 국내·외 감성적 요인과 ...
현재 우리들은 수많은 매체들을 통해 정보를 접하고 있지만, 그 정보들을 효과적으로 수용자에게 전달하지 못하고 있는 상태에 있다. 이러한 정보 과부하 속에 수용자에게 효과적인 정보 전달을 위해 수용자들에 감성적인 접근이 필요한 상태로 감성적 요소인 유회와 오락 등에 요소를 가미하여 등장하게 된 것이 인포테인먼트라고 한다. 인포테인먼트는 인포메이션과 엔터테인먼트의 의미가 결합된 신조어로서 정보 자체와 그에 다른 흥미를 부가시키기 위해 오락적 요소를 결합하는 것을 의미한다. 이처럼 인포테인먼트의 감성적 요소인 유희와 오락성을 공익 평면 광고에 활용하므로 공익 평면 광고에 주목성과 정보 전달에 효과적인 방향을 제시 할 수 있을 것이다. 따라서 본 연구에서는 인포테인먼트의 이론적 개념을 파악하여 그 요소들로 공익 평면 광고에 활용하면서 수용자에게 정보에 대한 전달이 효과적으로 이루어질 수 있게 디자인을 제시하는 것이 목적이다. 먼저 본 논문의 이론적 고찰로는 공익 평면 광고와 인포테인먼트에 관련한 학술논문, 전문서적, 정기 간행물과, 전문사이트 등의 정보를 참고하여, 공익 평면 광고와 인포테인먼트의 정의, 특성과 현황, 요소 등 새로운 공익 평면 광고 디자인 제시에 활용할 수 있는 기준을 삼을 수 있다. 본 논문의 실증적 고찰로는 현재 인포테인먼트 감성적 요소를 광고에 적용한 사례를 국내·외 감성적 요인과 표현 요소 등 내용으로 분석틀을 제작하여 조사하였다. 마지막으로 위의 연구한 내용을 바탕으로 인포테인먼트 감성적 요소를 활용한 공익 평면 광고를 물리적, 심리적, 구조적 요인으로 분류하여, 각 요인의 맞는 디자인 계획을 제시하였다. 본 연구의 디자인 제안을 토대로 실용적이고 바람직한 공익 평면 광고에 방향을 제시하여, 공익광고에 효과적인 전달를 기대해 본다.
현재 우리들은 수많은 매체들을 통해 정보를 접하고 있지만, 그 정보들을 효과적으로 수용자에게 전달하지 못하고 있는 상태에 있다. 이러한 정보 과부하 속에 수용자에게 효과적인 정보 전달을 위해 수용자들에 감성적인 접근이 필요한 상태로 감성적 요소인 유회와 오락 등에 요소를 가미하여 등장하게 된 것이 인포테인먼트라고 한다. 인포테인먼트는 인포메이션과 엔터테인먼트의 의미가 결합된 신조어로서 정보 자체와 그에 다른 흥미를 부가시키기 위해 오락적 요소를 결합하는 것을 의미한다. 이처럼 인포테인먼트의 감성적 요소인 유희와 오락성을 공익 평면 광고에 활용하므로 공익 평면 광고에 주목성과 정보 전달에 효과적인 방향을 제시 할 수 있을 것이다. 따라서 본 연구에서는 인포테인먼트의 이론적 개념을 파악하여 그 요소들로 공익 평면 광고에 활용하면서 수용자에게 정보에 대한 전달이 효과적으로 이루어질 수 있게 디자인을 제시하는 것이 목적이다. 먼저 본 논문의 이론적 고찰로는 공익 평면 광고와 인포테인먼트에 관련한 학술논문, 전문서적, 정기 간행물과, 전문사이트 등의 정보를 참고하여, 공익 평면 광고와 인포테인먼트의 정의, 특성과 현황, 요소 등 새로운 공익 평면 광고 디자인 제시에 활용할 수 있는 기준을 삼을 수 있다. 본 논문의 실증적 고찰로는 현재 인포테인먼트 감성적 요소를 광고에 적용한 사례를 국내·외 감성적 요인과 표현 요소 등 내용으로 분석틀을 제작하여 조사하였다. 마지막으로 위의 연구한 내용을 바탕으로 인포테인먼트 감성적 요소를 활용한 공익 평면 광고를 물리적, 심리적, 구조적 요인으로 분류하여, 각 요인의 맞는 디자인 계획을 제시하였다. 본 연구의 디자인 제안을 토대로 실용적이고 바람직한 공익 평면 광고에 방향을 제시하여, 공익광고에 효과적인 전달를 기대해 본다.
Although we are currently surrounded by information through numerous media, the information is not effectively conveyed to the accommodators. As sensitive approaches to the accommodators are needed for effective information delivery amidst such information overloading, what has emerged with sensitiv...
Although we are currently surrounded by information through numerous media, the information is not effectively conveyed to the accommodators. As sensitive approaches to the accommodators are needed for effective information delivery amidst such information overloading, what has emerged with sensitivity elements such as play and entertainment added to the information is called infortainment. Infortainment is a newly-coined word combining the meanings of information and entertainment, implying that recreational elements are combined with information itself to add other interests to it. Hence, by utilizing in public flat face advertisements the play and the recreation which are sensitive elements of infortainment, effective directions may be presented for attractiveness of color and information delivery in the public flat face advertisements. Therefore the objective of the present study is to suggest a design for effective conveyance of information to the accommodators by identifying the theoretical concept of infortainment and utilizing those elements in the public flat face advertisements First, as for the theoretical consideration in the present study, a reference to academic publications, professional books, periodicals, and information on professional sites related to the infortainment may provide criteria applicable to suggestions for designing new public flat face advertisements including definitions, characteristics and status, elements, etc.of public flat face advertisement and infortainment., For the positive consideration in the present study, cases involving current application of sensitive elements of infortainment to advertisement have been examined using an analytical framework produced from such contents as domestic and foreign sensitive factors and expression element.s Finally, based on the contents studied as above, public flat face advertisements utilizing the sensitive elements of infortainment have been classified in terms of physical, psychological and structural factors and design plans fitting each factor have been presented. Based on the design suggestions of the present study, an effective delivery in the public advertisements is expected through presentation of practical and desirable directions for the public flat face advertisement.
Although we are currently surrounded by information through numerous media, the information is not effectively conveyed to the accommodators. As sensitive approaches to the accommodators are needed for effective information delivery amidst such information overloading, what has emerged with sensitivity elements such as play and entertainment added to the information is called infortainment. Infortainment is a newly-coined word combining the meanings of information and entertainment, implying that recreational elements are combined with information itself to add other interests to it. Hence, by utilizing in public flat face advertisements the play and the recreation which are sensitive elements of infortainment, effective directions may be presented for attractiveness of color and information delivery in the public flat face advertisements. Therefore the objective of the present study is to suggest a design for effective conveyance of information to the accommodators by identifying the theoretical concept of infortainment and utilizing those elements in the public flat face advertisements First, as for the theoretical consideration in the present study, a reference to academic publications, professional books, periodicals, and information on professional sites related to the infortainment may provide criteria applicable to suggestions for designing new public flat face advertisements including definitions, characteristics and status, elements, etc.of public flat face advertisement and infortainment., For the positive consideration in the present study, cases involving current application of sensitive elements of infortainment to advertisement have been examined using an analytical framework produced from such contents as domestic and foreign sensitive factors and expression element.s Finally, based on the contents studied as above, public flat face advertisements utilizing the sensitive elements of infortainment have been classified in terms of physical, psychological and structural factors and design plans fitting each factor have been presented. Based on the design suggestions of the present study, an effective delivery in the public advertisements is expected through presentation of practical and desirable directions for the public flat face advertisement.
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