2000년대 이르면서 인터넷이라는 매체가 세상의 중심이 되었다. 그리고 2009년 애플의 아이폰이 우리나라에서 판매되기 시작하며 본격적인 스마트폰 시대, 움직이며 인터넷을 하는 시대에 우리는 살고 있다. 디지털 노마디즘(digital nomadism)으로 설명되는 자율성과 편리성 추구는 기술력이 바탕이 되면서 대중은 커뮤니케이션이라는 궁극적인 욕구충족을 위해 소셜네트워크서비스(...
2000년대 이르면서 인터넷이라는 매체가 세상의 중심이 되었다. 그리고 2009년 애플의 아이폰이 우리나라에서 판매되기 시작하며 본격적인 스마트폰 시대, 움직이며 인터넷을 하는 시대에 우리는 살고 있다. 디지털 노마디즘(digital nomadism)으로 설명되는 자율성과 편리성 추구는 기술력이 바탕이 되면서 대중은 커뮤니케이션이라는 궁극적인 욕구충족을 위해 소셜네트워크서비스(SNS)를 본격적으로 활용하기 시작했다. 기성언론의 일방향적인 정보제공과 소통부재는 대중들의 소통욕구를 자극시켰고, 이는 SNS로 말미암아 터져 나오기 시작한 것이다. 이로 인해 SNS 참여자의 수가 폭발적으로 증가하게 되면서 그야말로 소통의 장(場), 여론형성의 새로운 패러다임을 보여주고 있다. 그래서 본 연구에서는 사회적 이슈들에 대한 여론형성이 SNS에서 유발되는 요인을 분석하고 이를 토대로 트위터 중심으로 SNS의 사회적 영향력에 대한 논의를 하고자 했다. 특히 사용자 각각의 내적요인을 추출하여 트위터 이용량과의 상관관계를 분석하여 여론형성과정에서의 영향력을 도출하는 연구모형을 성립하고, 트위터 사용자를 대상으로 설문조사를 실시했다. 이는 여론형성에 있어 주체이자 참여자인 트위터 사용자들의 특정할만한 내적 요인을 토대로 연구하여 SNS상에서의 여론형성의 당위성을 찾고, 나아가 사회적 영향력에 대한 구체적인 검증을 통해 SNS의 사회적 역할을 조명하기 위한 것이다. 회귀분석을 통해 제3자 효과이론(The third man effect)을 바탕으로 트위터 사용자들의 내적 요인과 트위터 이용률의 상관관계 분석, 트위터 이용형태가 여론형성에 미치는 영향력 여부, 트위터 사용자들의 SNS 사회적 영향력 인지여부를 토대로 한 SNS의 여론형성 영향력에 관한 연구를 진행하여 결과를 도출해 내었다. 그 결과 사용자들의 자기효능감(Self-efficacy)이 바탕이 되고 이용목적이 원인이 되어 트위터 이용률의 변화를 가져오고, 이는 곧 개인이 트위터를 사용하고자 하는 목적들이 분명하다면 트위터의 활용 빈도수가 늘어나고 트위터의 이용기간 또한 늘어나게 되는 점을 파악할 수 있다. 또한 트위터 상의 각종 정보나 타인의 의견들에 동요하지는 않지만 이런 내용이라면 다른 이들에게 영향을 줄 수 있다고 판단하게 되는 것은 곧 트위터의 RT(retweet) 기능을 촉발시켜 여론 확산의 원동력이 될 수 있으며, 정향욕구에 의한 트위터 상의 오피니언 리더(opinion leader)의 의견에 동조하기 쉬운 점을 유추할 수 있었다. 이런 것들은 트위터의 사용기간과 이용률 전체에 영향을 주고받으며 하나의 여론을 만들어가는 과정으로 설명되어진다. 이 모든 과정은 결국 그동안 표출하지 못했던 소통의 방법이 트위터라는 매개체로 인해 생성되자 발생되는 것으로 트위터를 비롯한 SNS가 사회적으로 그 역할의 중대성과 파급력 상승에 기여를 하는 것을 보여주고 있는 것이다. 나아가 SNS가 앞으로 가지게 될 사회적 위치와 영향력의 정도를 가늠해 볼 수 있는 시발점이 될 수 있는 것이 이 연구의 의의라 할 수 있겠다.
2000년대 이르면서 인터넷이라는 매체가 세상의 중심이 되었다. 그리고 2009년 애플의 아이폰이 우리나라에서 판매되기 시작하며 본격적인 스마트폰 시대, 움직이며 인터넷을 하는 시대에 우리는 살고 있다. 디지털 노마디즘(digital nomadism)으로 설명되는 자율성과 편리성 추구는 기술력이 바탕이 되면서 대중은 커뮤니케이션이라는 궁극적인 욕구충족을 위해 소셜네트워크서비스(SNS)를 본격적으로 활용하기 시작했다. 기성언론의 일방향적인 정보제공과 소통부재는 대중들의 소통욕구를 자극시켰고, 이는 SNS로 말미암아 터져 나오기 시작한 것이다. 이로 인해 SNS 참여자의 수가 폭발적으로 증가하게 되면서 그야말로 소통의 장(場), 여론형성의 새로운 패러다임을 보여주고 있다. 그래서 본 연구에서는 사회적 이슈들에 대한 여론형성이 SNS에서 유발되는 요인을 분석하고 이를 토대로 트위터 중심으로 SNS의 사회적 영향력에 대한 논의를 하고자 했다. 특히 사용자 각각의 내적요인을 추출하여 트위터 이용량과의 상관관계를 분석하여 여론형성과정에서의 영향력을 도출하는 연구모형을 성립하고, 트위터 사용자를 대상으로 설문조사를 실시했다. 이는 여론형성에 있어 주체이자 참여자인 트위터 사용자들의 특정할만한 내적 요인을 토대로 연구하여 SNS상에서의 여론형성의 당위성을 찾고, 나아가 사회적 영향력에 대한 구체적인 검증을 통해 SNS의 사회적 역할을 조명하기 위한 것이다. 회귀분석을 통해 제3자 효과이론(The third man effect)을 바탕으로 트위터 사용자들의 내적 요인과 트위터 이용률의 상관관계 분석, 트위터 이용형태가 여론형성에 미치는 영향력 여부, 트위터 사용자들의 SNS 사회적 영향력 인지여부를 토대로 한 SNS의 여론형성 영향력에 관한 연구를 진행하여 결과를 도출해 내었다. 그 결과 사용자들의 자기효능감(Self-efficacy)이 바탕이 되고 이용목적이 원인이 되어 트위터 이용률의 변화를 가져오고, 이는 곧 개인이 트위터를 사용하고자 하는 목적들이 분명하다면 트위터의 활용 빈도수가 늘어나고 트위터의 이용기간 또한 늘어나게 되는 점을 파악할 수 있다. 또한 트위터 상의 각종 정보나 타인의 의견들에 동요하지는 않지만 이런 내용이라면 다른 이들에게 영향을 줄 수 있다고 판단하게 되는 것은 곧 트위터의 RT(retweet) 기능을 촉발시켜 여론 확산의 원동력이 될 수 있으며, 정향욕구에 의한 트위터 상의 오피니언 리더(opinion leader)의 의견에 동조하기 쉬운 점을 유추할 수 있었다. 이런 것들은 트위터의 사용기간과 이용률 전체에 영향을 주고받으며 하나의 여론을 만들어가는 과정으로 설명되어진다. 이 모든 과정은 결국 그동안 표출하지 못했던 소통의 방법이 트위터라는 매개체로 인해 생성되자 발생되는 것으로 트위터를 비롯한 SNS가 사회적으로 그 역할의 중대성과 파급력 상승에 기여를 하는 것을 보여주고 있는 것이다. 나아가 SNS가 앞으로 가지게 될 사회적 위치와 영향력의 정도를 가늠해 볼 수 있는 시발점이 될 수 있는 것이 이 연구의 의의라 할 수 있겠다.
Beginning in the 2000s, the medium of the Internet has become the center of the world. Also, along with sales of the Apple iPhone in Korea in 2009, we are living in an age of the full-fledged use of smart phones and the mobile Internet. The pursuit of autonomy and convenience, which is explained as ...
Beginning in the 2000s, the medium of the Internet has become the center of the world. Also, along with sales of the Apple iPhone in Korea in 2009, we are living in an age of the full-fledged use of smart phones and the mobile Internet. The pursuit of autonomy and convenience, which is explained as digital nomadism, has become the basis of technical power, and the public began to utilize SNS (Social Network Service) for ultimately meeting the desire called communication. The unilateral provision of information by the existing press and the lack of communication have promoted the public’s desire for communication, which has been emerging through SNS. Subsequently, the number of SNS participants has increased explosively, and this undoubtedly shows a new paradigm for the formation of public opinion as the field of communication. Therefore, this study aimed to analyze relevant factors that help the formation of public opinion concerning social issues on SNS, and to discuss the social influence of SNS focusing on twitter. In particular, the study established a research model that withdraws the effect of twitter during the formation process of public opinions through an analysis of a correlation with the use volume of twitter by extracting the internal factors of each user, and survey research was conducted aimed at twitter users. This is to seek justification for the formation of public opinion on SNS by studying featured internal factors of twitter users who are subjects and participants in the formation of public opinion, and to further highlight the social role of SNS through the concrete verification of its social influence. Through a regression analysis, the study undertook an analysis of correlation between the internal factors of twitter users and the use volume of twitter based on The Third Man Effect and proceeded to conduct research into the effect of SNS concerning the formation of public opinion based on the existence of the effect of the use type of twitter on the formation of public opinion and of the perception of the social influence of SNS by twitter users; thereby, results were deduced. As a result, it was discovered that the change in the use rate of twitter is brought about on the basis of the self-efficacy of users and becomes the purpose of use, and this means that if any individual has a clear purpose in the use of twitter there is an increase in the utilization of twitter as well as the period of using twitter. Furthermore, it was inferred that if one concludes that specific contents can affect others although he/she may not be disturbed by various types of information or other’s opinions, it can be the driving force or the spread of public opinion by igniting the RT (Retweet) function of twitter, and users are likely to agree to the opinions of opinion leaders on twitter according to a need for orientation. These are explained as a process of forming a certain public opinion while interchanging influences throughout on the use period and use rate of twitter. This whole process shows that a communication method that has not been expressed is eventually created and generated by the medium of twitter, and SNS involving twitter is committed to the enhancement of the importance and ripple effect of its social role. Furthermore, this study is meaningful in that it can be a trigger for predicting the forthcoming social position and the degree of influence of SNS.
Beginning in the 2000s, the medium of the Internet has become the center of the world. Also, along with sales of the Apple iPhone in Korea in 2009, we are living in an age of the full-fledged use of smart phones and the mobile Internet. The pursuit of autonomy and convenience, which is explained as digital nomadism, has become the basis of technical power, and the public began to utilize SNS (Social Network Service) for ultimately meeting the desire called communication. The unilateral provision of information by the existing press and the lack of communication have promoted the public’s desire for communication, which has been emerging through SNS. Subsequently, the number of SNS participants has increased explosively, and this undoubtedly shows a new paradigm for the formation of public opinion as the field of communication. Therefore, this study aimed to analyze relevant factors that help the formation of public opinion concerning social issues on SNS, and to discuss the social influence of SNS focusing on twitter. In particular, the study established a research model that withdraws the effect of twitter during the formation process of public opinions through an analysis of a correlation with the use volume of twitter by extracting the internal factors of each user, and survey research was conducted aimed at twitter users. This is to seek justification for the formation of public opinion on SNS by studying featured internal factors of twitter users who are subjects and participants in the formation of public opinion, and to further highlight the social role of SNS through the concrete verification of its social influence. Through a regression analysis, the study undertook an analysis of correlation between the internal factors of twitter users and the use volume of twitter based on The Third Man Effect and proceeded to conduct research into the effect of SNS concerning the formation of public opinion based on the existence of the effect of the use type of twitter on the formation of public opinion and of the perception of the social influence of SNS by twitter users; thereby, results were deduced. As a result, it was discovered that the change in the use rate of twitter is brought about on the basis of the self-efficacy of users and becomes the purpose of use, and this means that if any individual has a clear purpose in the use of twitter there is an increase in the utilization of twitter as well as the period of using twitter. Furthermore, it was inferred that if one concludes that specific contents can affect others although he/she may not be disturbed by various types of information or other’s opinions, it can be the driving force or the spread of public opinion by igniting the RT (Retweet) function of twitter, and users are likely to agree to the opinions of opinion leaders on twitter according to a need for orientation. These are explained as a process of forming a certain public opinion while interchanging influences throughout on the use period and use rate of twitter. This whole process shows that a communication method that has not been expressed is eventually created and generated by the medium of twitter, and SNS involving twitter is committed to the enhancement of the importance and ripple effect of its social role. Furthermore, this study is meaningful in that it can be a trigger for predicting the forthcoming social position and the degree of influence of SNS.
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