SNS에 대한 사회적 관심이 급증하면서, 기업 SNS는 소비자에게 정보를 제공하고, 긴밀한 유대관계를 형성하며 새로운 마케팅 방식의 하나로 자리 잡고 있다. 본 연구는 SNS 활용 정도와 화장품 관여도에 따라 소비자의 유형을 구분하고, 이에 따라 기업이 운영하는 SNS를 통한 마케팅 활동에 대한 현재의 고객 및 잠재 고객의 선호도에 영향을 미치는 요인에 대한 이론적 근거를 제시하여 화장품 기업이 SNS 사이트를 운영함에 있어서 주력해야 할 마케팅 방안에 대한 기반을 제공하고자 하는 연구이다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 선행연구를 근거로 SNS 활용 정도, 화장품 관여도가 SNS 사용의도를 매개로 화장품 마케팅 활동 형태 선호도에 미치는 영향력을 분석하였다. 또한 화장품 관여도가 화장품 구매결정요인을 ...
SNS에 대한 사회적 관심이 급증하면서, 기업 SNS는 소비자에게 정보를 제공하고, 긴밀한 유대관계를 형성하며 새로운 마케팅 방식의 하나로 자리 잡고 있다. 본 연구는 SNS 활용 정도와 화장품 관여도에 따라 소비자의 유형을 구분하고, 이에 따라 기업이 운영하는 SNS를 통한 마케팅 활동에 대한 현재의 고객 및 잠재 고객의 선호도에 영향을 미치는 요인에 대한 이론적 근거를 제시하여 화장품 기업이 SNS 사이트를 운영함에 있어서 주력해야 할 마케팅 방안에 대한 기반을 제공하고자 하는 연구이다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 선행연구를 근거로 SNS 활용 정도, 화장품 관여도가 SNS 사용의도를 매개로 화장품 마케팅 활동 형태 선호도에 미치는 영향력을 분석하였다. 또한 화장품 관여도가 화장품 구매결정요인을 조절변수로 화장품 마케팅 활동 형태 선호도에 영향을 미친다는 가정을 세우고, 이들 변수로 구성된 구조모형을 개발하여 20~30대의 SNS 이용자들을 대상으로 실증연구를 진행하였다. 연구결과에 의하면 SNS 사용량, 화장품 관심도, 화장품 구매빈도가 화장품 기업이나 브랜드 SNS 사이트 방문의도를 매개로, 화장품 구매 후 SNS를 통한 사후 관리 서비스에 대한 선호도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 SNS 사용량이 높을수록 화장품 기업이나 브랜드 SNS 사이트 방문을 통해 접하게 되는 정보나 광고에 대한 신뢰도도 높아지는 것으로 나타났다. 화장품 자체에 대한 관심도가 높을수록 판매사원 의견/권유, 친구나 가족의 의견/추천, 브랜드 유명도, 과거 본인의 사용경험, 타인의 사용 후기 등 모든 정보의 원천에 근거하여 화장품 구매 결정을 하게 되지만, 화장품 광고에 관심이 높은 경우에는 화장품 구매 결정 시 브랜드 유명도의 영향을 많이 받는 것으로 나타났고, 화장품 구매 시 판매 사원의 의견이나 권유에 의존하는 소비자의 경우, SNS를 통해서 A/S나 교환 등 사후 관리 서비스 제공 받는 것을 선호하였으며, 친구나 가족의 의견이나 추천과 같은 주변 사람의 입소문의 영향을 많이 받는 경우에는 SNS를 통한 가격 할인 혜택과 프로모션에 대한 선호도가 큰 것으로 나타났다. 또한 유명하거나 인지도가 있는 브랜드를 선호하는 화장품 구매자의 경우에는 SNS를 통해 사용 후기 등의 정보를 공유하고, 본인의 과거 사용경험에 의거하여 화장품 구매하는 소비자의 경우는 가격 할인 혜택과 적절하고 정확하면서도 신속하게 제품 정보를 제공받을 수 있다는 점을 선호하고 있었다. 타인의 제품 사용 후기를 보거나 듣고 화장품 구매를 결정하는 소비자의 경우에는 SNS를 통해 제품 사용 후기 등의 정보를 공유하고, 새로운 제품에 대한 정보를 제공 받는 것에 대한 선호도가 높은 것으로 분석되었다. 따라서 SNS 접속 빈도가 높을수록, SNS 방문의도나 기업∙브랜드 SNS가 제공하는 정보나 광고에 대한 신뢰도가 높아지므로, 화장품 관심도가 높은 소비자들을 화장품 구매 결정 시 정보 원천에 따라 유형을 구분하고, 이러한 잠재적인 사용자를 설득하여 SNS의 지속적인 사용으로 이어지도록, SNS 마케팅 접근 방법을 차별적으로 적용해 나가야 할 것이다. 이와 같이, 본 연구에서 채택된 변수들과의 상관관계 고찰을 통해, 화장품 업체들은 소비자의 자사 회사용이나 브랜드 또는 제품 SNS 사이트 방문을 유도하고, 또한 방문 고객을 구매로 유도하기 위한 방안을 탐구하였다는 데 본 연구의 의의가 있다고 하겠다.
SNS에 대한 사회적 관심이 급증하면서, 기업 SNS는 소비자에게 정보를 제공하고, 긴밀한 유대관계를 형성하며 새로운 마케팅 방식의 하나로 자리 잡고 있다. 본 연구는 SNS 활용 정도와 화장품 관여도에 따라 소비자의 유형을 구분하고, 이에 따라 기업이 운영하는 SNS를 통한 마케팅 활동에 대한 현재의 고객 및 잠재 고객의 선호도에 영향을 미치는 요인에 대한 이론적 근거를 제시하여 화장품 기업이 SNS 사이트를 운영함에 있어서 주력해야 할 마케팅 방안에 대한 기반을 제공하고자 하는 연구이다. 이상의 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 선행연구를 근거로 SNS 활용 정도, 화장품 관여도가 SNS 사용의도를 매개로 화장품 마케팅 활동 형태 선호도에 미치는 영향력을 분석하였다. 또한 화장품 관여도가 화장품 구매결정요인을 조절변수로 화장품 마케팅 활동 형태 선호도에 영향을 미친다는 가정을 세우고, 이들 변수로 구성된 구조모형을 개발하여 20~30대의 SNS 이용자들을 대상으로 실증연구를 진행하였다. 연구결과에 의하면 SNS 사용량, 화장품 관심도, 화장품 구매빈도가 화장품 기업이나 브랜드 SNS 사이트 방문의도를 매개로, 화장품 구매 후 SNS를 통한 사후 관리 서비스에 대한 선호도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 특히 SNS 사용량이 높을수록 화장품 기업이나 브랜드 SNS 사이트 방문을 통해 접하게 되는 정보나 광고에 대한 신뢰도도 높아지는 것으로 나타났다. 화장품 자체에 대한 관심도가 높을수록 판매사원 의견/권유, 친구나 가족의 의견/추천, 브랜드 유명도, 과거 본인의 사용경험, 타인의 사용 후기 등 모든 정보의 원천에 근거하여 화장품 구매 결정을 하게 되지만, 화장품 광고에 관심이 높은 경우에는 화장품 구매 결정 시 브랜드 유명도의 영향을 많이 받는 것으로 나타났고, 화장품 구매 시 판매 사원의 의견이나 권유에 의존하는 소비자의 경우, SNS를 통해서 A/S나 교환 등 사후 관리 서비스 제공 받는 것을 선호하였으며, 친구나 가족의 의견이나 추천과 같은 주변 사람의 입소문의 영향을 많이 받는 경우에는 SNS를 통한 가격 할인 혜택과 프로모션에 대한 선호도가 큰 것으로 나타났다. 또한 유명하거나 인지도가 있는 브랜드를 선호하는 화장품 구매자의 경우에는 SNS를 통해 사용 후기 등의 정보를 공유하고, 본인의 과거 사용경험에 의거하여 화장품 구매하는 소비자의 경우는 가격 할인 혜택과 적절하고 정확하면서도 신속하게 제품 정보를 제공받을 수 있다는 점을 선호하고 있었다. 타인의 제품 사용 후기를 보거나 듣고 화장품 구매를 결정하는 소비자의 경우에는 SNS를 통해 제품 사용 후기 등의 정보를 공유하고, 새로운 제품에 대한 정보를 제공 받는 것에 대한 선호도가 높은 것으로 분석되었다. 따라서 SNS 접속 빈도가 높을수록, SNS 방문의도나 기업∙브랜드 SNS가 제공하는 정보나 광고에 대한 신뢰도가 높아지므로, 화장품 관심도가 높은 소비자들을 화장품 구매 결정 시 정보 원천에 따라 유형을 구분하고, 이러한 잠재적인 사용자를 설득하여 SNS의 지속적인 사용으로 이어지도록, SNS 마케팅 접근 방법을 차별적으로 적용해 나가야 할 것이다. 이와 같이, 본 연구에서 채택된 변수들과의 상관관계 고찰을 통해, 화장품 업체들은 소비자의 자사 회사용이나 브랜드 또는 제품 SNS 사이트 방문을 유도하고, 또한 방문 고객을 구매로 유도하기 위한 방안을 탐구하였다는 데 본 연구의 의의가 있다고 하겠다.
With the social concern for SNS sharply increasing, the corporate SNS has become one of the new marketing styles while providing information and forming close ties with them. This study is aimed at providing the basis of the marketing schemes, on which cosmetics companies have to concentrate th...
With the social concern for SNS sharply increasing, the corporate SNS has become one of the new marketing styles while providing information and forming close ties with them. This study is aimed at providing the basis of the marketing schemes, on which cosmetics companies have to concentrate their energy in managing the SNS site, by defining the types of consumers according to their SNS usage and cosmetics involvement, and according to this, by suggesting the theoretical grounds for influential factors in the preference of the current customers and potential buyers for marketing operations through a business-run SNS. In an effort to achieve the research purpose as above, this study, based on the precedent research works, analyzed the influence of consumers' SNS usage and involvement in cosmetics on their preference for cosmetics marketing operations type through the vehicle of 'the intention to use SNS.' In addition, this study developed a theory that the involvement in cosmetics could have an influence on the preference for cosmetics marketing operations type with buying decision factors in cosmetics as a moderating variable, and conducted an empirical research on SNS users in their 20s to 30s by developing a structural model consisting of these variables. The research results found that SNS use, interest in cosmetics, and buying frequency of cosmetics, using the vehicle of cosmetic makers or brand SNS sites, had a significant influence on the preference for follow-up services through SNS after purchasing cosmetics. Particularly, it was found that the more the use of SNS, the higher the consumers' reliability in the information or advertisement with which they could come in contact through cosmetics makers, or visits to brand SNS sites. The higher is a consumer's interest in a cosmetic product itself, the consumer tend to make a decision on buying cosmetics based on all sources of the information such as sales staff's opinion/persuasion, a friend or family members' opinion/ recommendations, brand recognition, the consumer's own experience in using cosmetic products in the past, and others' comment on it use, etc.; in case a consumer has a high interest in cosmetics ads, the consumer was found to have been much influenced by brand recognition in time of making a buying decision on cosmetics. In addition, in case of a consumer who relied on sales staff's opinion or persuasion, the consumer was found to have a preference for getting follow-up services such as after-sale services or exchange of defective goods. Further, in case of a consumer who was influenced by a word of mouth through the people around the consumer such as a friend or family members' opinion or recommendations, the consumer was found to have a big preference for price discount benefits or sales promotion through SNS. Additionally, in case of a purchaser of cosmetics who prefers a famous brand or the brand enjoying a high level of recognition, the purchaser was found to tend to share the information like comments on cosmetics after use through SNS; in case of a consumer who purchased cosmetics based on the consumer's using experience in the past, it was found that the consumer preferred the advantages of price discount benefits and proper, accurate, speedy product information. In case of a consumer who tended to decide on purchasing cosmetics by looking at or hearing other's comments on cosmetics after use, it was analyzed that high was the customer's preference for sharing the information like the comments on products after use and getting provided with the information about a new product through SNS. Accordingly, the higher the frequency of access to SNS, the higher the intention to visit SNS or the reliability in the information or advertisements provided by SNS ; therefore, it is advisable to differentially apply the SNS marketing approach so that such potential users can be led into the continuous use of SNS by defining the types of the consumers having a high interest in cosmetics according to information sources in time of making a buying decision on cosmetics and by persuading such potential users. It could be said that there is a significance in this study in that it did research on the schemes for cosmetics businesses to induce consumers to visit their own corporate SNS, brand SNS, or product SNS sites, and to induce the visiting customers to purchase their cosmetics through the consideration of the correlation with the variables adopted by this study as above.
With the social concern for SNS sharply increasing, the corporate SNS has become one of the new marketing styles while providing information and forming close ties with them. This study is aimed at providing the basis of the marketing schemes, on which cosmetics companies have to concentrate their energy in managing the SNS site, by defining the types of consumers according to their SNS usage and cosmetics involvement, and according to this, by suggesting the theoretical grounds for influential factors in the preference of the current customers and potential buyers for marketing operations through a business-run SNS. In an effort to achieve the research purpose as above, this study, based on the precedent research works, analyzed the influence of consumers' SNS usage and involvement in cosmetics on their preference for cosmetics marketing operations type through the vehicle of 'the intention to use SNS.' In addition, this study developed a theory that the involvement in cosmetics could have an influence on the preference for cosmetics marketing operations type with buying decision factors in cosmetics as a moderating variable, and conducted an empirical research on SNS users in their 20s to 30s by developing a structural model consisting of these variables. The research results found that SNS use, interest in cosmetics, and buying frequency of cosmetics, using the vehicle of cosmetic makers or brand SNS sites, had a significant influence on the preference for follow-up services through SNS after purchasing cosmetics. Particularly, it was found that the more the use of SNS, the higher the consumers' reliability in the information or advertisement with which they could come in contact through cosmetics makers, or visits to brand SNS sites. The higher is a consumer's interest in a cosmetic product itself, the consumer tend to make a decision on buying cosmetics based on all sources of the information such as sales staff's opinion/persuasion, a friend or family members' opinion/ recommendations, brand recognition, the consumer's own experience in using cosmetic products in the past, and others' comment on it use, etc.; in case a consumer has a high interest in cosmetics ads, the consumer was found to have been much influenced by brand recognition in time of making a buying decision on cosmetics. In addition, in case of a consumer who relied on sales staff's opinion or persuasion, the consumer was found to have a preference for getting follow-up services such as after-sale services or exchange of defective goods. Further, in case of a consumer who was influenced by a word of mouth through the people around the consumer such as a friend or family members' opinion or recommendations, the consumer was found to have a big preference for price discount benefits or sales promotion through SNS. Additionally, in case of a purchaser of cosmetics who prefers a famous brand or the brand enjoying a high level of recognition, the purchaser was found to tend to share the information like comments on cosmetics after use through SNS; in case of a consumer who purchased cosmetics based on the consumer's using experience in the past, it was found that the consumer preferred the advantages of price discount benefits and proper, accurate, speedy product information. In case of a consumer who tended to decide on purchasing cosmetics by looking at or hearing other's comments on cosmetics after use, it was analyzed that high was the customer's preference for sharing the information like the comments on products after use and getting provided with the information about a new product through SNS. Accordingly, the higher the frequency of access to SNS, the higher the intention to visit SNS or the reliability in the information or advertisements provided by SNS ; therefore, it is advisable to differentially apply the SNS marketing approach so that such potential users can be led into the continuous use of SNS by defining the types of the consumers having a high interest in cosmetics according to information sources in time of making a buying decision on cosmetics and by persuading such potential users. It could be said that there is a significance in this study in that it did research on the schemes for cosmetics businesses to induce consumers to visit their own corporate SNS, brand SNS, or product SNS sites, and to induce the visiting customers to purchase their cosmetics through the consideration of the correlation with the variables adopted by this study as above.
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