긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감과 반편견 인식에 미치는 영향 A Study on the Effects of a Positive Self-concept Program on Child’s Self-esteem and Anti-bias Perspective원문보기
다양한 신체적, 발달적 특성과 문화를 가진 유아들이 하나의 기관에서 함께 어우러져 성장해 나가야 하는 현 시점에서 다양한 개인의 특성을 이해하고 수용하며 존중하는 반편견적 사고는 매우 중요하게 대두된다. 이에 본 연구는 반편견적 사고에 있어서 자아존중감의 중요성을 인식하고 ‘긍정적 자아개념 프로그램’을 개발하였다. 또한 본 연구에서 개발한 ‘긍정적 자아개념 프로그램’의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위해서, 실험집단과 비교집단을 선정하고 처치하는 실험연구를 실시하였다. 다시 말해, 긍정적적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감과 반편견 인식에 미치는 효과를 비교 분석하였다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같이 연구 문제를 선정하였다. 첫째, 긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 반편견 인식에 미치는 효과는 어떠한가? 본 실험 연구의 대상은 S시에 위치한 A유치원과 B유치원 만 5세 46명(실험집단 23명, 비교집단 23명)이었으며 무선으로 실험집단과 비교집단을 할당하였고, 두 집단의 평균 월령은 69.21개월이었다. 연구도구는 유아의 반편견 인식을 측정하기 위하여 Lerner와 Korn(1972)의 VCR(verbal checklist)을 권현수(2000)가 수정 ․ 인용하여 만든 검사도구를 재구성하여 사용하였으며, 유아의 자아존중감 측정을 위하여 지성애 ․ 김영옥 ․ 박희숙(2003)이 개발한 ‘유아의 자아존중감 척도’를 지성애 ․ 김승희(2010)가 40문항으로 수정하여 사용한 검사도구를 사용하였다. 실험처치는 2011년 4월 11일부터 2011년 7월 30일까지 13주 간에 걸쳐 실시하였다. 실험집단은 긍정적 자아개념 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 생활주제와 연계한 자아존중감활동을 실시하였다. 긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감과 반편견 인식에 미치는 영향을 알아보기 위해 집단 간 사전과 사후 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 통계프로그램인 ...
다양한 신체적, 발달적 특성과 문화를 가진 유아들이 하나의 기관에서 함께 어우러져 성장해 나가야 하는 현 시점에서 다양한 개인의 특성을 이해하고 수용하며 존중하는 반편견적 사고는 매우 중요하게 대두된다. 이에 본 연구는 반편견적 사고에 있어서 자아존중감의 중요성을 인식하고 ‘긍정적 자아개념 프로그램’을 개발하였다. 또한 본 연구에서 개발한 ‘긍정적 자아개념 프로그램’의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위해서, 실험집단과 비교집단을 선정하고 처치하는 실험연구를 실시하였다. 다시 말해, 긍정적적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감과 반편견 인식에 미치는 효과를 비교 분석하였다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같이 연구 문제를 선정하였다. 첫째, 긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 반편견 인식에 미치는 효과는 어떠한가? 본 실험 연구의 대상은 S시에 위치한 A유치원과 B유치원 만 5세 46명(실험집단 23명, 비교집단 23명)이었으며 무선으로 실험집단과 비교집단을 할당하였고, 두 집단의 평균 월령은 69.21개월이었다. 연구도구는 유아의 반편견 인식을 측정하기 위하여 Lerner와 Korn(1972)의 VCR(verbal checklist)을 권현수(2000)가 수정 ․ 인용하여 만든 검사도구를 재구성하여 사용하였으며, 유아의 자아존중감 측정을 위하여 지성애 ․ 김영옥 ․ 박희숙(2003)이 개발한 ‘유아의 자아존중감 척도’를 지성애 ․ 김승희(2010)가 40문항으로 수정하여 사용한 검사도구를 사용하였다. 실험처치는 2011년 4월 11일부터 2011년 7월 30일까지 13주 간에 걸쳐 실시하였다. 실험집단은 긍정적 자아개념 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 생활주제와 연계한 자아존중감활동을 실시하였다. 긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감과 반편견 인식에 미치는 영향을 알아보기 위해 집단 간 사전과 사후 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 통계프로그램인 SPSS 18.0을 이용하여 분석하였다. 집단 간의 차이를 검증하기 위해 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 긍정적 자아개념 프로그램은 유아의 자아존중감 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 긍정적 자아개념 프로그램을 실시한 실험집단의 점수가 생활주제와 연계한 자아존중감 활동을 실시한 비교집단의 점수보다 전체 자아존중감 점수에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아, 신체적 자아, 사회적 자아, 정서적 자아 점수에서도 실험집단의 점수가 높게 나타나 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 자아존중감의 하위영역인 가족 수용 자아에서는 실험집단과 비교집단간 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 긍정적 자아개념 프로그램은 유아의 반편견 인식에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 긍정적 자아개념 프로그램을 실시한 실험집단의 점수가 생활주제와 연계한 자아존중감 활동을 실시한 비교집단의 점수보다 전체 반편견 인식 점수에서 통계적으로 유의미한 차이로 높은 것으로 밝혀졌다. 반편견 인식의 하위영역인 시각장애, 청각장애, 지체장애, 인종에서의 점수도 실험집단이 비교집단 보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 긍정적 자아개념 프로그램은 유아의 자아존중감과 반편견 인식 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 본 연구 결과가 나타났다. 이러한 연구 결과는 본 연구에서 개발한 긍정적 자아개념 프로그램이 유아교육현장에의 적용 타당성을 입증한 것이라고 본다. 따라서 장애아 통합교육과 다문화교육이 확장되어져 가고 있는 현 상황에서 유아의 반편견적 인식과 자아존중감을 향상시킬 수 있는 보다 적합하고 체계적인 프로그램으로 본 연구에서 개발한 ‘긍정적 자아개념 프로그램’을 적극적으로 적용할 것을 기대한다.
다양한 신체적, 발달적 특성과 문화를 가진 유아들이 하나의 기관에서 함께 어우러져 성장해 나가야 하는 현 시점에서 다양한 개인의 특성을 이해하고 수용하며 존중하는 반편견적 사고는 매우 중요하게 대두된다. 이에 본 연구는 반편견적 사고에 있어서 자아존중감의 중요성을 인식하고 ‘긍정적 자아개념 프로그램’을 개발하였다. 또한 본 연구에서 개발한 ‘긍정적 자아개념 프로그램’의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위해서, 실험집단과 비교집단을 선정하고 처치하는 실험연구를 실시하였다. 다시 말해, 긍정적적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감과 반편견 인식에 미치는 효과를 비교 분석하였다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같이 연구 문제를 선정하였다. 첫째, 긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 반편견 인식에 미치는 효과는 어떠한가? 본 실험 연구의 대상은 S시에 위치한 A유치원과 B유치원 만 5세 46명(실험집단 23명, 비교집단 23명)이었으며 무선으로 실험집단과 비교집단을 할당하였고, 두 집단의 평균 월령은 69.21개월이었다. 연구도구는 유아의 반편견 인식을 측정하기 위하여 Lerner와 Korn(1972)의 VCR(verbal checklist)을 권현수(2000)가 수정 ․ 인용하여 만든 검사도구를 재구성하여 사용하였으며, 유아의 자아존중감 측정을 위하여 지성애 ․ 김영옥 ․ 박희숙(2003)이 개발한 ‘유아의 자아존중감 척도’를 지성애 ․ 김승희(2010)가 40문항으로 수정하여 사용한 검사도구를 사용하였다. 실험처치는 2011년 4월 11일부터 2011년 7월 30일까지 13주 간에 걸쳐 실시하였다. 실험집단은 긍정적 자아개념 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 생활주제와 연계한 자아존중감활동을 실시하였다. 긍정적 자아개념 프로그램이 유아의 자아존중감과 반편견 인식에 미치는 영향을 알아보기 위해 집단 간 사전과 사후 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 통계프로그램인 SPSS 18.0을 이용하여 분석하였다. 집단 간의 차이를 검증하기 위해 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 긍정적 자아개념 프로그램은 유아의 자아존중감 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 긍정적 자아개념 프로그램을 실시한 실험집단의 점수가 생활주제와 연계한 자아존중감 활동을 실시한 비교집단의 점수보다 전체 자아존중감 점수에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 자아존중감의 하위영역인 인지적 자아, 신체적 자아, 사회적 자아, 정서적 자아 점수에서도 실험집단의 점수가 높게 나타나 집단 간 유의미한 차이를 보였다. 자아존중감의 하위영역인 가족 수용 자아에서는 실험집단과 비교집단간 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 긍정적 자아개념 프로그램은 유아의 반편견 인식에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 긍정적 자아개념 프로그램을 실시한 실험집단의 점수가 생활주제와 연계한 자아존중감 활동을 실시한 비교집단의 점수보다 전체 반편견 인식 점수에서 통계적으로 유의미한 차이로 높은 것으로 밝혀졌다. 반편견 인식의 하위영역인 시각장애, 청각장애, 지체장애, 인종에서의 점수도 실험집단이 비교집단 보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 긍정적 자아개념 프로그램은 유아의 자아존중감과 반편견 인식 증진에 긍정적인 효과가 있는 것으로 본 연구 결과가 나타났다. 이러한 연구 결과는 본 연구에서 개발한 긍정적 자아개념 프로그램이 유아교육현장에의 적용 타당성을 입증한 것이라고 본다. 따라서 장애아 통합교육과 다문화교육이 확장되어져 가고 있는 현 상황에서 유아의 반편견적 인식과 자아존중감을 향상시킬 수 있는 보다 적합하고 체계적인 프로그램으로 본 연구에서 개발한 ‘긍정적 자아개념 프로그램’을 적극적으로 적용할 것을 기대한다.
Currently, children with different physical, cultural, or developmental characteristics get along in an institute harmoniously and grow together. In this situation, anti-bias thinking to understand, accept, and respect each individual’s features is very crucial. Thereupon, this study recognized the ...
Currently, children with different physical, cultural, or developmental characteristics get along in an institute harmoniously and grow together. In this situation, anti-bias thinking to understand, accept, and respect each individual’s features is very crucial. Thereupon, this study recognized the importance of self-esteem in anti-bias thinking and developed ‘the positive self-concept program’. Also, to verify application validity of ‘the positive self-concept program’ developed in this study in the actual spots of early childhood education, experimental research was conducted after selecting the experimental group and the control group. In other words, this study comparatively analyzes the effects of the positive self-concept program on child’s self-esteem and anti-bias perspective. To attain the study goal, this paper sets up the following study questions. First, how does the positive self-concept program affect child’s self-esteem? Second, how does the positive self-concept program affect child’s anti-bias perspective? The subjects of this experimental research are 46 five-year-olds (23 for the experimental group, 23 for the control group) in kindergarten A and B located in S City. They were randomly arranged in the experimental group and the control group. The two groups’ average moon’s age is 69.21 months. As a study tool to measure child’s anti-bias perspective, this study reorganized and used the test tool developed by Kwon Hyeon Su (2000) by modifying and quoting Lerner and Korn(1972)’s VCR (verbal checklist). And to measure child’s self-esteem, this paper used the test tool used by Ji Seong Ae and Kim Seung Hee (2010) after modifying ‘the child’s self-esteem scale’ developed by Ji Seong Ae, Kim Young Ok, and Pak Hee Suk(2003) into one with 40 questions. The experimental treatment was conducted for 13 weeks from April 11th till July 30th, 2011. The experimental group received the positive self-concept program while the control group performed self-esteem activities about daily life-related topics. To examine the effects of the positive self-concept program on child’s self-esteem and anti-bias perspective, intergroup pre-test and post-test were conducted. And collected data were analyzed by using SPSS 18.0. Also, to verify intergroup difference, t-test was performed. The study results are summed up as below. First, the positive self-concept program has a positive effect on improving child’s self-esteem. Regarding total self-esteem points, the points of the experimental group receiving the positive self-concept program showed statistically significant difference than those of the control group conducting self-esteem activities about daily life-related topics. The subareas of self-esteem, cognitive self, physical self, social self, and emotional self, indicated high points in the experimental group, which showed significant difference between groups. However, family-accepting self, one of the subareas of self-esteem, did not show any significant difference between the experimental group and the control group. Second, the positive self-concept program has a positive effect on improving child’s anti-bias perspective. Regarding total anti-bias perspective points, the points of the experimental group receiving the positive self-concept program were statistically significantly higher than those of the control group conducting self-esteem activities about daily life-related topics. The subareas of anti-bias perspective, visual impairment, hearing impairment, physical disability, and race, indicated significantly higher points in the experimental group than the control group. In conclusion, according to the research result, the positive self-concept program have positive effects on improving child’s self-esteem and anti-bias perspective. This study result verifies application validity of the positive self-concept program developed in this research at the actual spots of early childhood education. Therefore, in this situation where education integrated with disabled children and multicultural education are getting extended, it is expected to apply actively ‘the positive self-concept program’ developed in this research as an appropriate and systematic program to enhance child’s anti-bias perspective and self-esteem.
Currently, children with different physical, cultural, or developmental characteristics get along in an institute harmoniously and grow together. In this situation, anti-bias thinking to understand, accept, and respect each individual’s features is very crucial. Thereupon, this study recognized the importance of self-esteem in anti-bias thinking and developed ‘the positive self-concept program’. Also, to verify application validity of ‘the positive self-concept program’ developed in this study in the actual spots of early childhood education, experimental research was conducted after selecting the experimental group and the control group. In other words, this study comparatively analyzes the effects of the positive self-concept program on child’s self-esteem and anti-bias perspective. To attain the study goal, this paper sets up the following study questions. First, how does the positive self-concept program affect child’s self-esteem? Second, how does the positive self-concept program affect child’s anti-bias perspective? The subjects of this experimental research are 46 five-year-olds (23 for the experimental group, 23 for the control group) in kindergarten A and B located in S City. They were randomly arranged in the experimental group and the control group. The two groups’ average moon’s age is 69.21 months. As a study tool to measure child’s anti-bias perspective, this study reorganized and used the test tool developed by Kwon Hyeon Su (2000) by modifying and quoting Lerner and Korn(1972)’s VCR (verbal checklist). And to measure child’s self-esteem, this paper used the test tool used by Ji Seong Ae and Kim Seung Hee (2010) after modifying ‘the child’s self-esteem scale’ developed by Ji Seong Ae, Kim Young Ok, and Pak Hee Suk(2003) into one with 40 questions. The experimental treatment was conducted for 13 weeks from April 11th till July 30th, 2011. The experimental group received the positive self-concept program while the control group performed self-esteem activities about daily life-related topics. To examine the effects of the positive self-concept program on child’s self-esteem and anti-bias perspective, intergroup pre-test and post-test were conducted. And collected data were analyzed by using SPSS 18.0. Also, to verify intergroup difference, t-test was performed. The study results are summed up as below. First, the positive self-concept program has a positive effect on improving child’s self-esteem. Regarding total self-esteem points, the points of the experimental group receiving the positive self-concept program showed statistically significant difference than those of the control group conducting self-esteem activities about daily life-related topics. The subareas of self-esteem, cognitive self, physical self, social self, and emotional self, indicated high points in the experimental group, which showed significant difference between groups. However, family-accepting self, one of the subareas of self-esteem, did not show any significant difference between the experimental group and the control group. Second, the positive self-concept program has a positive effect on improving child’s anti-bias perspective. Regarding total anti-bias perspective points, the points of the experimental group receiving the positive self-concept program were statistically significantly higher than those of the control group conducting self-esteem activities about daily life-related topics. The subareas of anti-bias perspective, visual impairment, hearing impairment, physical disability, and race, indicated significantly higher points in the experimental group than the control group. In conclusion, according to the research result, the positive self-concept program have positive effects on improving child’s self-esteem and anti-bias perspective. This study result verifies application validity of the positive self-concept program developed in this research at the actual spots of early childhood education. Therefore, in this situation where education integrated with disabled children and multicultural education are getting extended, it is expected to apply actively ‘the positive self-concept program’ developed in this research as an appropriate and systematic program to enhance child’s anti-bias perspective and self-esteem.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.