본 연구는 연구의 목적에 맞는 구조화된 심리운동 프로그램을 개발하고, 심리운동 프로그램이 노인의 우울, 자아존중감과 같은 심리 정서적 특성에 미치는 효과를 알아봄으로써, 복지관 등 노인을 위한 현장에서 심리운동 프로그램의 기초자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 충남 N시 소재 노인 회관을 이용하는 65세 이상 노인을 대상으로 2017년 9월 11일부터 2017년 10월 20일까지 주 2회, 5주간, 총 10회기에 걸쳐 심리운동을 실시하였다. 프로그램 개발은 문헌고찰과 면담에서 도출된 노인의 특성과 연결하여 이루어졌다. 심리운동 프로그램은 박정숙, 조혜경, 김윤태(2013)의 심리운동 프로그램을 근간으로 하고, 중재대상자가 노인이라는 점과 효과적인 학습과 피드백을 위해 다양한 문헌을 참고하여 중재내용을 구체화하였다. 프로그램 ...
본 연구는 연구의 목적에 맞는 구조화된 심리운동 프로그램을 개발하고, 심리운동 프로그램이 노인의 우울, 자아존중감과 같은 심리 정서적 특성에 미치는 효과를 알아봄으로써, 복지관 등 노인을 위한 현장에서 심리운동 프로그램의 기초자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 충남 N시 소재 노인 회관을 이용하는 65세 이상 노인을 대상으로 2017년 9월 11일부터 2017년 10월 20일까지 주 2회, 5주간, 총 10회기에 걸쳐 심리운동을 실시하였다. 프로그램 개발은 문헌고찰과 면담에서 도출된 노인의 특성과 연결하여 이루어졌다. 심리운동 프로그램은 박정숙, 조혜경, 김윤태(2013)의 심리운동 프로그램을 근간으로 하고, 중재대상자가 노인이라는 점과 효과적인 학습과 피드백을 위해 다양한 문헌을 참고하여 중재내용을 구체화하였다. 프로그램 효과 평가를 위해 사전, 사후 2회의 측정을 통해 자료수집이 이루어졌다. 수집된 자료를 통하여 측정된 실험집단, 비교집단, 통제집단의 우울과 자아존중감에 대한 데이터를 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 통계처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리운동 프로그램은 노인의 우울 감소에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 심리운동 프로그램은 노인의 자아존중감 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 심리운동 프로그램이 고령 사회 진입에 따른 노인의 심리, 정서, 사회적 문제 해결에 대한 방편으로서 큰 역할을 할 것으로 사료된다.
본 연구는 연구의 목적에 맞는 구조화된 심리운동 프로그램을 개발하고, 심리운동 프로그램이 노인의 우울, 자아존중감과 같은 심리 정서적 특성에 미치는 효과를 알아봄으로써, 복지관 등 노인을 위한 현장에서 심리운동 프로그램의 기초자료로 활용될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 충남 N시 소재 노인 회관을 이용하는 65세 이상 노인을 대상으로 2017년 9월 11일부터 2017년 10월 20일까지 주 2회, 5주간, 총 10회기에 걸쳐 심리운동을 실시하였다. 프로그램 개발은 문헌고찰과 면담에서 도출된 노인의 특성과 연결하여 이루어졌다. 심리운동 프로그램은 박정숙, 조혜경, 김윤태(2013)의 심리운동 프로그램을 근간으로 하고, 중재대상자가 노인이라는 점과 효과적인 학습과 피드백을 위해 다양한 문헌을 참고하여 중재내용을 구체화하였다. 프로그램 효과 평가를 위해 사전, 사후 2회의 측정을 통해 자료수집이 이루어졌다. 수집된 자료를 통하여 측정된 실험집단, 비교집단, 통제집단의 우울과 자아존중감에 대한 데이터를 SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 통계처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리운동 프로그램은 노인의 우울 감소에 효과적인 것으로 나타났다. 둘째, 심리운동 프로그램은 노인의 자아존중감 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 심리운동 프로그램이 고령 사회 진입에 따른 노인의 심리, 정서, 사회적 문제 해결에 대한 방편으로서 큰 역할을 할 것으로 사료된다.
This study develops a structured psychomotor program for the purpose of the study, and learns the effects of psychomotor programs on emotional elderly people, such as depression and self-esteem, on the welfare center To achieve this research objective, two weekly, five sessions were held for the...
This study develops a structured psychomotor program for the purpose of the study, and learns the effects of psychomotor programs on emotional elderly people, such as depression and self-esteem, on the welfare center To achieve this research objective, two weekly, five sessions were held for the elderly, aged 65 or older, using the N city Senior Center in Chungnam Province from September 11 to October 20, 2017. The development of the program was carried out in connection with the characteristics of the elderly derived from the literature review and interviews. The psychomotor program was based on the psychomotor programs of Park Jeong-sook, Jo Hye-kyung and Kim Yoon-tae (2013), and was based on various references to the fact that the moderator was an elderly, and for effective learning and feedback. To assess the effectiveness of the program, data were collected through two pre – and post-measurements measurements. Data on the depression and self esteem of measured experiment groups, comparison groups, and control groups were statistical processed using the SPSS 21.0 program through the collected data. The results of this study are as follows. First, the psychomotor program turned out to be effective in reducing the elderly's depression. Second, the psychomotor program has been shown to be effective in boosting the sense of self respect for the elderly. Based on these results, the psychomotor program is believed to play a major role in solving psychological, emotional and social problems of the elderly upon entering an aged society.
This study develops a structured psychomotor program for the purpose of the study, and learns the effects of psychomotor programs on emotional elderly people, such as depression and self-esteem, on the welfare center To achieve this research objective, two weekly, five sessions were held for the elderly, aged 65 or older, using the N city Senior Center in Chungnam Province from September 11 to October 20, 2017. The development of the program was carried out in connection with the characteristics of the elderly derived from the literature review and interviews. The psychomotor program was based on the psychomotor programs of Park Jeong-sook, Jo Hye-kyung and Kim Yoon-tae (2013), and was based on various references to the fact that the moderator was an elderly, and for effective learning and feedback. To assess the effectiveness of the program, data were collected through two pre – and post-measurements measurements. Data on the depression and self esteem of measured experiment groups, comparison groups, and control groups were statistical processed using the SPSS 21.0 program through the collected data. The results of this study are as follows. First, the psychomotor program turned out to be effective in reducing the elderly's depression. Second, the psychomotor program has been shown to be effective in boosting the sense of self respect for the elderly. Based on these results, the psychomotor program is believed to play a major role in solving psychological, emotional and social problems of the elderly upon entering an aged society.
주제어
#노인 우울 자아존중감 효과 Psychomotor Programs development Elderly Depression Self-Esteem 심리운동 프로그램 개발
학위논문 정보
저자
김미연
학위수여기관
건양대학교
학위구분
국내석사
학과
상담심리학과
지도교수
이영선
발행연도
2018
총페이지
68
키워드
노인 우울 자아존중감 효과 Psychomotor Programs development Elderly Depression Self-Esteem 심리운동 프로그램 개발
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.