새만금군산경제자유구역은 ‘미래 신산업의 핵심 생산기지 및 동아시아 최고의 국제적인 관광레저의 신흥거점 육성’을 목표로 하고 있다. 미래형 신산업으로는 자동차·항공·첨단 부품산업과 같은 지식 창조형 산업과 신재생에너지·바이오산업과 같은 환경 친화적 녹색산업을 추진하고 있다. 새만금경제자유구역의 강점은 개발이 용이한 국가소유의 광활한 토지와 여타 경제자유구역에 비해 저렴하고 장기적인 토지 임대 및 분양이 가능하고, 세계경제의 중심으로 급부상한 중국과 최단거리에 인접하고 있다는 점이다. 또, 세계최대의 간척사업의 결과인 새만금방조제(33km)와 주변의 관광자원과 연계한 해양관광벨트 조성이 가능, 경제자유구역법과 새로운 특별법에 의해 신속한 행정절차 및 기업 활동 지원이 가능하다는 점을 들 수 있다. 반면, 새만금경제자유구역의 약점으로는 경제자유구역 운영조직의 효율성과 전문성이 떨어진다는 점, 서해권 경제자유구역 개발계획의 중복성 문제, 전라북도의 낮은 지방재정자립도와 문화·경제적 ...
새만금군산경제자유구역은 ‘미래 신산업의 핵심 생산기지 및 동아시아 최고의 국제적인 관광레저의 신흥거점 육성’을 목표로 하고 있다. 미래형 신산업으로는 자동차·항공·첨단 부품산업과 같은 지식 창조형 산업과 신재생에너지·바이오산업과 같은 환경 친화적 녹색산업을 추진하고 있다. 새만금경제자유구역의 강점은 개발이 용이한 국가소유의 광활한 토지와 여타 경제자유구역에 비해 저렴하고 장기적인 토지 임대 및 분양이 가능하고, 세계경제의 중심으로 급부상한 중국과 최단거리에 인접하고 있다는 점이다. 또, 세계최대의 간척사업의 결과인 새만금방조제(33km)와 주변의 관광자원과 연계한 해양관광벨트 조성이 가능, 경제자유구역법과 새로운 특별법에 의해 신속한 행정절차 및 기업 활동 지원이 가능하다는 점을 들 수 있다. 반면, 새만금경제자유구역의 약점으로는 경제자유구역 운영조직의 효율성과 전문성이 떨어진다는 점, 서해권 경제자유구역 개발계획의 중복성 문제, 전라북도의 낮은 지방재정자립도와 문화·경제적 인프라 구축이 취약한 점을 들 수 있다. 새만금경제자유구역의 투자유치가 활성화되기 위해서는 다른 주변 경쟁특구보다 더 나은 투자환경이 필요하며, 차별적인 유치전략이 필요하다. 특히 외국인 투자 및 거주에 유리한 국제화된 기업환경과 생활환경을 조성하여 외국인 자본의 유치를 촉진하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 도시마케팅의 일환인 투자유치마케팅의 마케팅과정이라는 툴로 새만금경제자유구역을 분석하여 외국인투자유치활성화를 위한 새만금경제자유구역의 도시마케팅 전략을 모색하였다. 새만금군산자유경제구역의 투자유치 활성화를 위한 마케팅믹스 전략을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 제품(product)전략으로 새만금산업단지 내 녹색 성장을 견인할 신재생에너지·조선해양·자동차부품 등 산업별클러스터를 집중적으로 활성화 시켜야 한다. 새만금군산경제자유구역 만의 특화된 클러스터를 구축하여 글로벌 기업의 집적을 통해 글로벌 거점화 전략을 추진해야 한다. 둘째, 가격(price)전략 측면에서 보면 새만금군산경제자유구역이 제공하는 인센티브는 다른 경제자유구역에 비해 큰 차별성이 없다. 임대가능기간이나 보조금을 지급하기 위한 기준 설정에 있어 산업이나 투자금액에 따라 차별화된 인센티브를 제공하는 방안을 고려해야한다. 셋째, 유통(place)전략 측면에서는 새만금군산경제자유구역청만의 운영 노하우가 축적될 수 있도록 종사자의 전문성 강화가 고려되어야 한다. 투자유치 업무담당자의 전문성을 제고하고 신분보장과 인센티브를 보장하는 등 제도적 지원책이 필요하다. 넷째, 촉진(promotion)전략으로는 타 경제자유구역보다 매력적인 정주환경을 조성하여 내국인 및 외국인의 유입을 유도하기 위한 주거, 의료, 교육, 휴양시설 등 정주기반 시설의 확충이 필요하다.
새만금군산경제자유구역은 ‘미래 신산업의 핵심 생산기지 및 동아시아 최고의 국제적인 관광레저의 신흥거점 육성’을 목표로 하고 있다. 미래형 신산업으로는 자동차·항공·첨단 부품산업과 같은 지식 창조형 산업과 신재생에너지·바이오산업과 같은 환경 친화적 녹색산업을 추진하고 있다. 새만금경제자유구역의 강점은 개발이 용이한 국가소유의 광활한 토지와 여타 경제자유구역에 비해 저렴하고 장기적인 토지 임대 및 분양이 가능하고, 세계경제의 중심으로 급부상한 중국과 최단거리에 인접하고 있다는 점이다. 또, 세계최대의 간척사업의 결과인 새만금방조제(33km)와 주변의 관광자원과 연계한 해양관광벨트 조성이 가능, 경제자유구역법과 새로운 특별법에 의해 신속한 행정절차 및 기업 활동 지원이 가능하다는 점을 들 수 있다. 반면, 새만금경제자유구역의 약점으로는 경제자유구역 운영조직의 효율성과 전문성이 떨어진다는 점, 서해권 경제자유구역 개발계획의 중복성 문제, 전라북도의 낮은 지방재정자립도와 문화·경제적 인프라 구축이 취약한 점을 들 수 있다. 새만금경제자유구역의 투자유치가 활성화되기 위해서는 다른 주변 경쟁특구보다 더 나은 투자환경이 필요하며, 차별적인 유치전략이 필요하다. 특히 외국인 투자 및 거주에 유리한 국제화된 기업환경과 생활환경을 조성하여 외국인 자본의 유치를 촉진하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 도시마케팅의 일환인 투자유치마케팅의 마케팅과정이라는 툴로 새만금경제자유구역을 분석하여 외국인투자유치활성화를 위한 새만금경제자유구역의 도시마케팅 전략을 모색하였다. 새만금군산자유경제구역의 투자유치 활성화를 위한 마케팅믹스 전략을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 제품(product)전략으로 새만금산업단지 내 녹색 성장을 견인할 신재생에너지·조선해양·자동차부품 등 산업별클러스터를 집중적으로 활성화 시켜야 한다. 새만금군산경제자유구역 만의 특화된 클러스터를 구축하여 글로벌 기업의 집적을 통해 글로벌 거점화 전략을 추진해야 한다. 둘째, 가격(price)전략 측면에서 보면 새만금군산경제자유구역이 제공하는 인센티브는 다른 경제자유구역에 비해 큰 차별성이 없다. 임대가능기간이나 보조금을 지급하기 위한 기준 설정에 있어 산업이나 투자금액에 따라 차별화된 인센티브를 제공하는 방안을 고려해야한다. 셋째, 유통(place)전략 측면에서는 새만금군산경제자유구역청만의 운영 노하우가 축적될 수 있도록 종사자의 전문성 강화가 고려되어야 한다. 투자유치 업무담당자의 전문성을 제고하고 신분보장과 인센티브를 보장하는 등 제도적 지원책이 필요하다. 넷째, 촉진(promotion)전략으로는 타 경제자유구역보다 매력적인 정주환경을 조성하여 내국인 및 외국인의 유입을 유도하기 위한 주거, 의료, 교육, 휴양시설 등 정주기반 시설의 확충이 필요하다.
The purposes of Samangeum Gunsan Free Economic Zone (SGFEZ) can be distinguished into two aims. First is to attract core and high-technology industries, such as shipbuilding, automobile and its components, and develop green growth industries that are environmentally friendly, such as renewable energ...
The purposes of Samangeum Gunsan Free Economic Zone (SGFEZ) can be distinguished into two aims. First is to attract core and high-technology industries, such as shipbuilding, automobile and its components, and develop green growth industries that are environmentally friendly, such as renewable energy and bio industries. Second aim is to create ain international hub dedicated to tourism and leisure. The strengths of SGFEZ can be observed from various aspects. The zone is vast and owned by the Korean government, allowing cheaper and long term distribution of the land compared to other free economic zones. It is also geographically close to China, which is rapidly becoming a focus on the world's economy. Sea-dike that stretches out 33km and is one of the biggest project of its kind allows to link surrounding environments together to establish marine leisure zones. Furthermore, the government may support industry through newly implemented free economic zone policies. On the other hand, the insufficient efficiency and expertise of the free economic zone operation, the redundancy in free economic zone projects in the Western Sea, the dependence of the regional government in the central government and limitation of cultural and economic infrastructures can be distinguished as the disadvantages of SGFEZ. In this study, city marketing strategies for SGFEZ were analysed from the perspective of investment marketing, especially in terms of promoting foreign investments. The study suggested three marketing-mix strategies to promote investments in SGFEZ. First strategy is to focus on the promotion of industrial clusters, such as automotive, shipbuilding and renewable energy industry that will promote green growth of the zone. SGFEZ must establish a characterized industry cluster that is unique to the zone to attract investments. Second strategy is to provide comparable cost incentives that allow SGFEZ to stand out from other free economic zones. The possibilities of giving extensions for the contract period or providing a subsidy, with the consideration of industry type and invested funds, could be explored. Third strategy is to enhance the professionalism of the SGFEZ administrative organizations. The secure welfare and incentives provided for the employees could promote their commitment and subsequently improve work flow. Last strategy is the construction of appropriate living environments. By securing housings, medical services, educational complexes and recreational facilities would not only affect domestic but also foreign investors.
The purposes of Samangeum Gunsan Free Economic Zone (SGFEZ) can be distinguished into two aims. First is to attract core and high-technology industries, such as shipbuilding, automobile and its components, and develop green growth industries that are environmentally friendly, such as renewable energy and bio industries. Second aim is to create ain international hub dedicated to tourism and leisure. The strengths of SGFEZ can be observed from various aspects. The zone is vast and owned by the Korean government, allowing cheaper and long term distribution of the land compared to other free economic zones. It is also geographically close to China, which is rapidly becoming a focus on the world's economy. Sea-dike that stretches out 33km and is one of the biggest project of its kind allows to link surrounding environments together to establish marine leisure zones. Furthermore, the government may support industry through newly implemented free economic zone policies. On the other hand, the insufficient efficiency and expertise of the free economic zone operation, the redundancy in free economic zone projects in the Western Sea, the dependence of the regional government in the central government and limitation of cultural and economic infrastructures can be distinguished as the disadvantages of SGFEZ. In this study, city marketing strategies for SGFEZ were analysed from the perspective of investment marketing, especially in terms of promoting foreign investments. The study suggested three marketing-mix strategies to promote investments in SGFEZ. First strategy is to focus on the promotion of industrial clusters, such as automotive, shipbuilding and renewable energy industry that will promote green growth of the zone. SGFEZ must establish a characterized industry cluster that is unique to the zone to attract investments. Second strategy is to provide comparable cost incentives that allow SGFEZ to stand out from other free economic zones. The possibilities of giving extensions for the contract period or providing a subsidy, with the consideration of industry type and invested funds, could be explored. Third strategy is to enhance the professionalism of the SGFEZ administrative organizations. The secure welfare and incentives provided for the employees could promote their commitment and subsequently improve work flow. Last strategy is the construction of appropriate living environments. By securing housings, medical services, educational complexes and recreational facilities would not only affect domestic but also foreign investors.
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