인간 형상 재현은 인류의 역사와 함께 예술가들의 창의력을 자극하는 주된 주제로서 예술의 역사를 관통해 왔다. 인류와 함께 발전을 거듭한 인간 형상 재현은 디지털 기술의 출현과 함께 큰 변화를 맞이하였다. 최근 다양한 매체를 통해 접하는 인간 형상 재현은 과거의 단순한 형태 묘사 중심의 그림이 아닌, 사진적 사실주의를 지향하는 살아 숨 쉬는 듯한 형상과 움직임을 재현해 내는 실재 같은 이미지이다. 디지털 기술을 통한 이미지의 사실적 표현 추구는 이미 1970년대 후반부터 디지털 이미지의 연구와 실천에서 지배적인 개념이었다. 극사실적 ...
인간 형상 재현은 인류의 역사와 함께 예술가들의 창의력을 자극하는 주된 주제로서 예술의 역사를 관통해 왔다. 인류와 함께 발전을 거듭한 인간 형상 재현은 디지털 기술의 출현과 함께 큰 변화를 맞이하였다. 최근 다양한 매체를 통해 접하는 인간 형상 재현은 과거의 단순한 형태 묘사 중심의 그림이 아닌, 사진적 사실주의를 지향하는 살아 숨 쉬는 듯한 형상과 움직임을 재현해 내는 실재 같은 이미지이다. 디지털 기술을 통한 이미지의 사실적 표현 추구는 이미 1970년대 후반부터 디지털 이미지의 연구와 실천에서 지배적인 개념이었다. 극사실적 표현주의를 바탕으로 한 최근의 디지털 이미지는 사실보다 더 뛰어난 사실을 구성하는 방향으로 나아가고 있다. 본 연구자가 디지털 기술의 사실 표현에 주목한 이유는 근대 인류문화의 중요한 업적으로 평가되고 있는 영상 분야에서 청소년들의 놀이로 폄하되던 애니메이션이 영상 문화의 중심으로 자리잡는 현상을 목도하면서부터이다. 노동집약적 제작 방식의 효율을 높이기 위해 오랜 기간 기술의 발전을 꾀하던 애니메이션 분야는 디지털 기술과 접목되면서 제작의 효율성 개선과 더불어 사실과 같은 이미지 재현이 가능하게 되었다. 본 논문에서 중점적으로 연구한 것은 인간의 감각과 의식 확장의 계기를 가져온 극사실적인 형식의 애니메이션 캐릭터를 관객이 어떻게 수용하는가이다. 사실적으로 묘사된 캐릭터(Digital Actor)를 마주하는 관객의 심리를 분석하기위해 논문은 크게 세 단락으로 나누어 구성되었다. 첫째, 고대 회화의 캐릭터 재현 사례를 시작으로 현재 디지털 기술을 이용한 캐릭터 재현까지 인체 재현에 대한 인류의 재현 발전 과정을 살펴보았다. 둘째, 장편 영화의 디지털 캐릭터 표현을 중심으로 3차원 공간 표현, 사진적 질감 표현, 가상 배우의 동작․표현 기술에 관해 살피고, 애니메이션이 어떻게 현실을 재현하며 영상을 통한 시각적 환영이 어떻게 관객에게 지각되고 발현되는지 고찰하였다. 셋째, 인간의 시 지각이 어떤 과정을 통해 이미지를 판단하고 이해하는지 연구하였으며, 디지털 캐릭터의 리얼리티에 대한 분석과 함께 가상 배우를 마주하는 관객의 심리를 살펴보았다. 논문은 애니메이션에 숨겨진 무의식적 작용에 대해 밝히고, 이를 통해 사진적 리얼리티를 지향한 디지털 애니메이션 캐릭터를 관객이 어떻게 바라보고 해석하고 수용하는가에 대하여 근본적인 의미를 찾고자 하였다. 현재 애니메이션 작업은 경쟁적으로 표피적인 사실 재현에 치중되어 있다고 판단된다. 본 연구는 표피적 재현을 지양하고 디지털 애니메이션 관객의 심리 분석을 통해 창의적인 작품을 구상하는 데 활용될 수 있으며, 향후 극사실적 형태를 추구하는 가상 배우 디자인에 기초적 전개가 될 것이다.
인간 형상 재현은 인류의 역사와 함께 예술가들의 창의력을 자극하는 주된 주제로서 예술의 역사를 관통해 왔다. 인류와 함께 발전을 거듭한 인간 형상 재현은 디지털 기술의 출현과 함께 큰 변화를 맞이하였다. 최근 다양한 매체를 통해 접하는 인간 형상 재현은 과거의 단순한 형태 묘사 중심의 그림이 아닌, 사진적 사실주의를 지향하는 살아 숨 쉬는 듯한 형상과 움직임을 재현해 내는 실재 같은 이미지이다. 디지털 기술을 통한 이미지의 사실적 표현 추구는 이미 1970년대 후반부터 디지털 이미지의 연구와 실천에서 지배적인 개념이었다. 극사실적 표현주의를 바탕으로 한 최근의 디지털 이미지는 사실보다 더 뛰어난 사실을 구성하는 방향으로 나아가고 있다. 본 연구자가 디지털 기술의 사실 표현에 주목한 이유는 근대 인류문화의 중요한 업적으로 평가되고 있는 영상 분야에서 청소년들의 놀이로 폄하되던 애니메이션이 영상 문화의 중심으로 자리잡는 현상을 목도하면서부터이다. 노동집약적 제작 방식의 효율을 높이기 위해 오랜 기간 기술의 발전을 꾀하던 애니메이션 분야는 디지털 기술과 접목되면서 제작의 효율성 개선과 더불어 사실과 같은 이미지 재현이 가능하게 되었다. 본 논문에서 중점적으로 연구한 것은 인간의 감각과 의식 확장의 계기를 가져온 극사실적인 형식의 애니메이션 캐릭터를 관객이 어떻게 수용하는가이다. 사실적으로 묘사된 캐릭터(Digital Actor)를 마주하는 관객의 심리를 분석하기위해 논문은 크게 세 단락으로 나누어 구성되었다. 첫째, 고대 회화의 캐릭터 재현 사례를 시작으로 현재 디지털 기술을 이용한 캐릭터 재현까지 인체 재현에 대한 인류의 재현 발전 과정을 살펴보았다. 둘째, 장편 영화의 디지털 캐릭터 표현을 중심으로 3차원 공간 표현, 사진적 질감 표현, 가상 배우의 동작․표현 기술에 관해 살피고, 애니메이션이 어떻게 현실을 재현하며 영상을 통한 시각적 환영이 어떻게 관객에게 지각되고 발현되는지 고찰하였다. 셋째, 인간의 시 지각이 어떤 과정을 통해 이미지를 판단하고 이해하는지 연구하였으며, 디지털 캐릭터의 리얼리티에 대한 분석과 함께 가상 배우를 마주하는 관객의 심리를 살펴보았다. 논문은 애니메이션에 숨겨진 무의식적 작용에 대해 밝히고, 이를 통해 사진적 리얼리티를 지향한 디지털 애니메이션 캐릭터를 관객이 어떻게 바라보고 해석하고 수용하는가에 대하여 근본적인 의미를 찾고자 하였다. 현재 애니메이션 작업은 경쟁적으로 표피적인 사실 재현에 치중되어 있다고 판단된다. 본 연구는 표피적 재현을 지양하고 디지털 애니메이션 관객의 심리 분석을 통해 창의적인 작품을 구상하는 데 활용될 수 있으며, 향후 극사실적 형태를 추구하는 가상 배우 디자인에 기초적 전개가 될 것이다.
Reproducing the human form which stimulates the creativity of the artists in human history has pierced the history of the art as a main theme. It has been running with the development of human history and faced a big change after the digital technology appeared. In contrast to the reproduction of th...
Reproducing the human form which stimulates the creativity of the artists in human history has pierced the history of the art as a main theme. It has been running with the development of human history and faced a big change after the digital technology appeared. In contrast to the reproduction of the simple shape of a human-centric figure of the past, recent reproduced human form in a variety of media shows a photographic realistic living, breathing entity in motion. In fact, the realism of image through digital technology had been pursued as the dominant concept of digital research and practice since the late 1970s. The current digital images based on the realism have been moving to the direction where the better realistic digital images can be configured. Ever since I witnessed the phenomena of animation, a technology that had been underestimated as a teenagers’ play in the visual field, become the center of visual culture, I paid attention to realism in the digital technology. Animation, which had sought improvement through technology to improve the efficiency of its originally labor-intensive production, was able to produce realistic images after being combined with digital technology. The major study in this article focuses on how the audience accepts ultra-realistic animated character in moments where the human senses and consciousness were expanded. In order to analyze the audience’s psychology facing the realistically portrayed characters (Digital Actor) in the digital media, this study was consisted of three parts as follows. First, it examined the evolution of human-form reproduction, starting from those in ancient paintings to those in the modern digital media. Second, it focused on digital characters in the full-length feature films and studied the digital representation of three-dimensional space, photographic representation of texture, and animation technology which was used to reproduce the virtual actor's behaviors and expressions. It also investigated how animation represents reality and how audience recognized the visual perceptions of the digital media and reacted to them. Third, it studied what kind of a process the human perception went through in order to judge and understand the images. Finally, it analyzed the reality of digital characters as well as the audience’s psychology when they face the virtual actors. In this article, I tried to discover the unconscious effects of the animation and also tried to find the essential meaning in which audience’s point of view, interpretation and adaptations toward the realistic digital characters which were reproduced in the digital animation like photos. The current animation work seemed to be focused on reproducing superficial realistic expression so heavily and competitively. This study which avoided the superficial reproduction can be used to design the creative production which may be motivated by the results in this study; the analysis of the audience’s psychology on the digital animation, and can be utilized as a fundamental base to design the virtual actors with the ultra-realism in future.
Reproducing the human form which stimulates the creativity of the artists in human history has pierced the history of the art as a main theme. It has been running with the development of human history and faced a big change after the digital technology appeared. In contrast to the reproduction of the simple shape of a human-centric figure of the past, recent reproduced human form in a variety of media shows a photographic realistic living, breathing entity in motion. In fact, the realism of image through digital technology had been pursued as the dominant concept of digital research and practice since the late 1970s. The current digital images based on the realism have been moving to the direction where the better realistic digital images can be configured. Ever since I witnessed the phenomena of animation, a technology that had been underestimated as a teenagers’ play in the visual field, become the center of visual culture, I paid attention to realism in the digital technology. Animation, which had sought improvement through technology to improve the efficiency of its originally labor-intensive production, was able to produce realistic images after being combined with digital technology. The major study in this article focuses on how the audience accepts ultra-realistic animated character in moments where the human senses and consciousness were expanded. In order to analyze the audience’s psychology facing the realistically portrayed characters (Digital Actor) in the digital media, this study was consisted of three parts as follows. First, it examined the evolution of human-form reproduction, starting from those in ancient paintings to those in the modern digital media. Second, it focused on digital characters in the full-length feature films and studied the digital representation of three-dimensional space, photographic representation of texture, and animation technology which was used to reproduce the virtual actor's behaviors and expressions. It also investigated how animation represents reality and how audience recognized the visual perceptions of the digital media and reacted to them. Third, it studied what kind of a process the human perception went through in order to judge and understand the images. Finally, it analyzed the reality of digital characters as well as the audience’s psychology when they face the virtual actors. In this article, I tried to discover the unconscious effects of the animation and also tried to find the essential meaning in which audience’s point of view, interpretation and adaptations toward the realistic digital characters which were reproduced in the digital animation like photos. The current animation work seemed to be focused on reproducing superficial realistic expression so heavily and competitively. This study which avoided the superficial reproduction can be used to design the creative production which may be motivated by the results in this study; the analysis of the audience’s psychology on the digital animation, and can be utilized as a fundamental base to design the virtual actors with the ultra-realism in future.
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