최근 언론매체에서 종종 듣고 있는 아동에 대한 신체적, 정신적 체벌, 열악한 급·간식, 통학버스에서 일어난 사고 등 유아교육기관에서의 여러 가지 인권침해의 사례들은 사회문제로 이어지고 있으며 이러한 아동학대 문제들로 인해 유아교육기관에서의 원장과 교사들의 아동인권에 대한 인식변화, 실천의 필요성이 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 아동복지실천현장인 어린이집의 보육교사들을 대상으로 인권감수성과 아동인권인식 수준을 살펴보고 이러한 연구를 통해 보육교사의 인권의식을 증진·확립하고 인권감수성을 향상시켜 어린이집 아동의 인권상황을 개선하고, 인권과 관련한 정책적, 실천적 제언을 하고자 하는 목적으로 실시되었다. 위와 같은 목적으로 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육교사들의 인권감수성은 어떠한가? - 인권감수성을 구성하는 상황지각, 책임지각, 결과지각의 정도는 어떠한가? 둘째, 보육교사들의 아동인권에 대한 인식 정도는 어떠한가? 셋째, 인권감수성과 아동인권에 대한 인식수준은 인구사회학적 배경과 인권 교육 경험에 따라 어떠한 차이가 있는가? - 인권감수성 수준과 아동인권인식 수준과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 서울, 경기, 인천에 소재한 어린이집에 근무하고 있는 보육교사를 대상으로 260명을 편의 표집방법으로 추출하여 설문조사를 하였으며 회수된 241부 중 응답의 신뢰도가 결여된 8부를 제외한 233부를 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료의 통계분석을 위해 SPSS/Win 17.0을 사용하여 분석하였으며 사용된 척도의 신뢰도 검증을 위해 ...
최근 언론매체에서 종종 듣고 있는 아동에 대한 신체적, 정신적 체벌, 열악한 급·간식, 통학버스에서 일어난 사고 등 유아교육기관에서의 여러 가지 인권침해의 사례들은 사회문제로 이어지고 있으며 이러한 아동학대 문제들로 인해 유아교육기관에서의 원장과 교사들의 아동인권에 대한 인식변화, 실천의 필요성이 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 아동복지실천현장인 어린이집의 보육교사들을 대상으로 인권감수성과 아동인권인식 수준을 살펴보고 이러한 연구를 통해 보육교사의 인권의식을 증진·확립하고 인권감수성을 향상시켜 어린이집 아동의 인권상황을 개선하고, 인권과 관련한 정책적, 실천적 제언을 하고자 하는 목적으로 실시되었다. 위와 같은 목적으로 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육교사들의 인권감수성은 어떠한가? - 인권감수성을 구성하는 상황지각, 책임지각, 결과지각의 정도는 어떠한가? 둘째, 보육교사들의 아동인권에 대한 인식 정도는 어떠한가? 셋째, 인권감수성과 아동인권에 대한 인식수준은 인구사회학적 배경과 인권 교육 경험에 따라 어떠한 차이가 있는가? - 인권감수성 수준과 아동인권인식 수준과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 서울, 경기, 인천에 소재한 어린이집에 근무하고 있는 보육교사를 대상으로 260명을 편의 표집방법으로 추출하여 설문조사를 하였으며 회수된 241부 중 응답의 신뢰도가 결여된 8부를 제외한 233부를 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료의 통계분석을 위해 SPSS/Win 17.0을 사용하여 분석하였으며 사용된 척도의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's Alpha 값을 산출하였다. 분석방법은 첫째, 보육교사의 일반적 특성과 인권교육에 관한 사항을 살펴보기 위하여 빈도분석과 교차분석을 실시하였으며 둘째, 보육교사의 인권감수성과 아동인권인식 수준을 살펴보기 위하여 평균과 표준편차를 구하고, 보육교사의 일반적 특성과 아동인권 교육에 따른 차이를 살펴보기 위하여 t-검증과 ANOVA 분석을 실시하였으며 Scheffe 사후검증을 실시하였다. 셋째, 보육교사의 인권감수성과 아동인권인식 수준과의 관계를 살펴보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 인권감수성과 아동인권인식수준은 비교적 높게 나타났으며 인권감수성을 구성하는 하위요소에서는 결과지각능력(자신과 타인에게 미칠 행동의 가능한 결과를 상상하고 이해할 수 있는 정서인식능력)이 제일 높았으며 그 다음으로 책임지각능력(인권과 관련된 행동에 대한 책임을 자신과 관련하여 지각하고 이를 실제행동으로 실천하고자 하는 의지와 능력), 상황지각능력(인권문제로 인식하고 받아들이는가에 대한 해석능력)이 제일 낮게 나타났다. 둘째, 독립변인 중 인권교육경험은 인권감수성과 아동인권인식수준에 통계학적으로 영향을 미치지 않았으며 인구사회학적배경에서는 여성이 남성보다, 근무경력이 많으면 많을수록 인권감수성이 높게 나타났다. 인권감수성 하위요소별로 보면 상황지각에서는 근무경력이 길면 길수록, 결과지각에서는 여성이 남성보다, 근무경력이 길면 길수록 각 지각능력에 영향을 미치는 요인임을 알 수 있었으며, 책임지각에서는 통계학적으로 영향을 미치지 않았다. 또한 인권감수성과 아동인권인식은 정의 비교적 높은 상관관계가 나타났다. 따라서 인권감수성이 높으면 높을수록 아동인권인식의 정도는 높게 나타난다고 볼 수 있다. 이상의 연구결과를 토대로 제언을 하면 다음과 같다. 보육교사의 인권감수성 향상과 인권의식의 증진, 확립을 위한 인권교육 프로그램과 다양한 연수가 필요하며 보육교사를 배출하는 보육교사교육원과 전문대학이상의 교육과정에서는 이론적 접근만이 아닌 실천적 측면에서 인권감수성을 향상시킬 수 있는 인권교육 강좌를 개설하는 것이 꼭 필요하다. 또한 다양한 인권상황에 처하게 되는 어린이집의 인권현실에서 보육교사가 인권상황을 지각했음에도 교사의 역량으로 개입이 어려운 복지적인 측면에서 아동의 인권상황에 제공될 수 있는 사회복지서비스가 원활하게 이루어질 수 있도록 사회복지서비스 네트웍 형성과 정부의 제도적 마련이나 정책이 구체적으로 제시되어야 할 것이다.
최근 언론매체에서 종종 듣고 있는 아동에 대한 신체적, 정신적 체벌, 열악한 급·간식, 통학버스에서 일어난 사고 등 유아교육기관에서의 여러 가지 인권침해의 사례들은 사회문제로 이어지고 있으며 이러한 아동학대 문제들로 인해 유아교육기관에서의 원장과 교사들의 아동인권에 대한 인식변화, 실천의 필요성이 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 아동복지실천현장인 어린이집의 보육교사들을 대상으로 인권감수성과 아동인권인식 수준을 살펴보고 이러한 연구를 통해 보육교사의 인권의식을 증진·확립하고 인권감수성을 향상시켜 어린이집 아동의 인권상황을 개선하고, 인권과 관련한 정책적, 실천적 제언을 하고자 하는 목적으로 실시되었다. 위와 같은 목적으로 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 보육교사들의 인권감수성은 어떠한가? - 인권감수성을 구성하는 상황지각, 책임지각, 결과지각의 정도는 어떠한가? 둘째, 보육교사들의 아동인권에 대한 인식 정도는 어떠한가? 셋째, 인권감수성과 아동인권에 대한 인식수준은 인구사회학적 배경과 인권 교육 경험에 따라 어떠한 차이가 있는가? - 인권감수성 수준과 아동인권인식 수준과의 관계는 어떠한가? 본 연구의 연구대상은 서울, 경기, 인천에 소재한 어린이집에 근무하고 있는 보육교사를 대상으로 260명을 편의 표집방법으로 추출하여 설문조사를 하였으며 회수된 241부 중 응답의 신뢰도가 결여된 8부를 제외한 233부를 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료의 통계분석을 위해 SPSS/Win 17.0을 사용하여 분석하였으며 사용된 척도의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's Alpha 값을 산출하였다. 분석방법은 첫째, 보육교사의 일반적 특성과 인권교육에 관한 사항을 살펴보기 위하여 빈도분석과 교차분석을 실시하였으며 둘째, 보육교사의 인권감수성과 아동인권인식 수준을 살펴보기 위하여 평균과 표준편차를 구하고, 보육교사의 일반적 특성과 아동인권 교육에 따른 차이를 살펴보기 위하여 t-검증과 ANOVA 분석을 실시하였으며 Scheffe 사후검증을 실시하였다. 셋째, 보육교사의 인권감수성과 아동인권인식 수준과의 관계를 살펴보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 인권감수성과 아동인권인식수준은 비교적 높게 나타났으며 인권감수성을 구성하는 하위요소에서는 결과지각능력(자신과 타인에게 미칠 행동의 가능한 결과를 상상하고 이해할 수 있는 정서인식능력)이 제일 높았으며 그 다음으로 책임지각능력(인권과 관련된 행동에 대한 책임을 자신과 관련하여 지각하고 이를 실제행동으로 실천하고자 하는 의지와 능력), 상황지각능력(인권문제로 인식하고 받아들이는가에 대한 해석능력)이 제일 낮게 나타났다. 둘째, 독립변인 중 인권교육경험은 인권감수성과 아동인권인식수준에 통계학적으로 영향을 미치지 않았으며 인구사회학적배경에서는 여성이 남성보다, 근무경력이 많으면 많을수록 인권감수성이 높게 나타났다. 인권감수성 하위요소별로 보면 상황지각에서는 근무경력이 길면 길수록, 결과지각에서는 여성이 남성보다, 근무경력이 길면 길수록 각 지각능력에 영향을 미치는 요인임을 알 수 있었으며, 책임지각에서는 통계학적으로 영향을 미치지 않았다. 또한 인권감수성과 아동인권인식은 정의 비교적 높은 상관관계가 나타났다. 따라서 인권감수성이 높으면 높을수록 아동인권인식의 정도는 높게 나타난다고 볼 수 있다. 이상의 연구결과를 토대로 제언을 하면 다음과 같다. 보육교사의 인권감수성 향상과 인권의식의 증진, 확립을 위한 인권교육 프로그램과 다양한 연수가 필요하며 보육교사를 배출하는 보육교사교육원과 전문대학이상의 교육과정에서는 이론적 접근만이 아닌 실천적 측면에서 인권감수성을 향상시킬 수 있는 인권교육 강좌를 개설하는 것이 꼭 필요하다. 또한 다양한 인권상황에 처하게 되는 어린이집의 인권현실에서 보육교사가 인권상황을 지각했음에도 교사의 역량으로 개입이 어려운 복지적인 측면에서 아동의 인권상황에 제공될 수 있는 사회복지서비스가 원활하게 이루어질 수 있도록 사회복지서비스 네트웍 형성과 정부의 제도적 마련이나 정책이 구체적으로 제시되어야 할 것이다.
Recently, a variety of human right abuses at young children's edu-care facilities, such as corporal and psychological punishment, poor meal and snack service, and accidents on the school bus, have been covered by news media and become social issues. In this vein, it is necessary for head persons and...
Recently, a variety of human right abuses at young children's edu-care facilities, such as corporal and psychological punishment, poor meal and snack service, and accidents on the school bus, have been covered by news media and become social issues. In this vein, it is necessary for head persons and teachers at young children' education agencies to change their perception of children's human right and put the change in practice. The purpose of this study was to examine edu-care teacher's sensitivity to human rights and perception of children's human rights at kindergarten, an actual scene of child welfare practice, and then present political and practical suggestions to establish edu-care teacher's human right perception, enhance their sensitivity of human rights, and improve the actual status of children's human rights at kindergarten. For this, following study questions were established: First, 'What is the actual status of edu-care teacher's sensitivity to human rights?' - 'What is the degree of such human right sensitivity components as situational perception, obligatory perception and consequential perception?' Second, 'What is the degree of edu-care teacher's perception of children's human rights?' Third, 'What is the influence of demographic features and human right education upon the level of human right sensitivity and perception of children's human right?' - 'What is the relationship between the level of human right sensitivity and the level of perception of children's human rights?' Study subjects were 260 edu-care teachers at kindergartens in Seoul, Gyeonggi and Incheon and they were sampled with the convenience sampling method. And a questionnaire survey of them was carried out and the data of 233 respondents (the data of 241 respondents were collected) were used in study analysis, except the data of 8 respondents whose reliability was problematic. Collected data were statistically processed with the SPSS/Win 17.0 Program and the reliability of used scales was verified by the calculation of Cronbach's alpha. As analytic techniques, frequency analysis and cross tabulation analysis were carried out in order to examine edu-care teacher's demographic background and human right education. Second, in order to examine edu-care teacher's level of human right sensitivity and perception of children's human rights, mean and standard deviation were calculated. In order to examine the influence of edu-care teacher's demographic features and human right education, t-test, ANOVA and Scheffe post hoc test were carried out. Third, in order to examine the relationship between edu-care teacher's human right sensitivity and the level of perception of children's human rights, correlation analysis was carried out. Study findings are as follows: First, edu-care teacher's sensitivity to human right and level of perception of children's human rights were relatively high. As for the sub-variables of human right sensitivity, the ability of consequential perception (the perceptual ability of emotion that can imagine and understand the influence of behavior upon self and others) was highest, and it was followed by the ability of obligatory perception (the will and ability that can perceive the obligation of human right-related behavior upon self and put it in practice by actual behavior) and the ability of situational perception (the explanatory ability that can perceive and accept the situation as the issue of human rights) in order. Second, among independent variables, the experience of human right education had no statistical influence upon the level of human right sensitivity and perception of children's human rights. Respecting demographic background, females' human right sensitivity was higher than that of males. And the career was longer, human right sensitivity was higher. As for the sub-variables of human right sensitivity, situational perception was higher in teachers of longer career. In consequential perception, females were higher than males and the career was longer, consequential perception was higher. In obligatory perception, there was no statistical influence. And there was relatively high positive correlation between human right sensitivity and perception of children's human rights. In this vein, human right sensitivity is higher, perception of children's human rights is higher. Based on study findings, the investigator presents following suggestions: In order to improve edu-care teacher's sensitivity to human rights, and establish and enhance edu-care teacher's level of perception of children's human rights, it is necessary to prepare various human right education and training programs. In the curricula of edu-care teacher education institutes and technical colleges and universities at which edu-care teachers are cultivated, it is necessary to open a class that can improve the sensitivity to human rights not only from the aspect of theoretical approach but also from the aspect of practice. Currently, it is difficult for edu-care teachers who perceived the problematic situation of human rights at kindergartens at which a variety of human right problems could occur in reality to intervene the situation on his own personal capability from the aspect of welfare. Therefore, it is necessary to form social welfare networks with which social welfare service can be carried out smoothly for the problematic situation of children's human rights, together with the establishment of governmental systems or policies concretely.
Recently, a variety of human right abuses at young children's edu-care facilities, such as corporal and psychological punishment, poor meal and snack service, and accidents on the school bus, have been covered by news media and become social issues. In this vein, it is necessary for head persons and teachers at young children' education agencies to change their perception of children's human right and put the change in practice. The purpose of this study was to examine edu-care teacher's sensitivity to human rights and perception of children's human rights at kindergarten, an actual scene of child welfare practice, and then present political and practical suggestions to establish edu-care teacher's human right perception, enhance their sensitivity of human rights, and improve the actual status of children's human rights at kindergarten. For this, following study questions were established: First, 'What is the actual status of edu-care teacher's sensitivity to human rights?' - 'What is the degree of such human right sensitivity components as situational perception, obligatory perception and consequential perception?' Second, 'What is the degree of edu-care teacher's perception of children's human rights?' Third, 'What is the influence of demographic features and human right education upon the level of human right sensitivity and perception of children's human right?' - 'What is the relationship between the level of human right sensitivity and the level of perception of children's human rights?' Study subjects were 260 edu-care teachers at kindergartens in Seoul, Gyeonggi and Incheon and they were sampled with the convenience sampling method. And a questionnaire survey of them was carried out and the data of 233 respondents (the data of 241 respondents were collected) were used in study analysis, except the data of 8 respondents whose reliability was problematic. Collected data were statistically processed with the SPSS/Win 17.0 Program and the reliability of used scales was verified by the calculation of Cronbach's alpha. As analytic techniques, frequency analysis and cross tabulation analysis were carried out in order to examine edu-care teacher's demographic background and human right education. Second, in order to examine edu-care teacher's level of human right sensitivity and perception of children's human rights, mean and standard deviation were calculated. In order to examine the influence of edu-care teacher's demographic features and human right education, t-test, ANOVA and Scheffe post hoc test were carried out. Third, in order to examine the relationship between edu-care teacher's human right sensitivity and the level of perception of children's human rights, correlation analysis was carried out. Study findings are as follows: First, edu-care teacher's sensitivity to human right and level of perception of children's human rights were relatively high. As for the sub-variables of human right sensitivity, the ability of consequential perception (the perceptual ability of emotion that can imagine and understand the influence of behavior upon self and others) was highest, and it was followed by the ability of obligatory perception (the will and ability that can perceive the obligation of human right-related behavior upon self and put it in practice by actual behavior) and the ability of situational perception (the explanatory ability that can perceive and accept the situation as the issue of human rights) in order. Second, among independent variables, the experience of human right education had no statistical influence upon the level of human right sensitivity and perception of children's human rights. Respecting demographic background, females' human right sensitivity was higher than that of males. And the career was longer, human right sensitivity was higher. As for the sub-variables of human right sensitivity, situational perception was higher in teachers of longer career. In consequential perception, females were higher than males and the career was longer, consequential perception was higher. In obligatory perception, there was no statistical influence. And there was relatively high positive correlation between human right sensitivity and perception of children's human rights. In this vein, human right sensitivity is higher, perception of children's human rights is higher. Based on study findings, the investigator presents following suggestions: In order to improve edu-care teacher's sensitivity to human rights, and establish and enhance edu-care teacher's level of perception of children's human rights, it is necessary to prepare various human right education and training programs. In the curricula of edu-care teacher education institutes and technical colleges and universities at which edu-care teachers are cultivated, it is necessary to open a class that can improve the sensitivity to human rights not only from the aspect of theoretical approach but also from the aspect of practice. Currently, it is difficult for edu-care teachers who perceived the problematic situation of human rights at kindergartens at which a variety of human right problems could occur in reality to intervene the situation on his own personal capability from the aspect of welfare. Therefore, it is necessary to form social welfare networks with which social welfare service can be carried out smoothly for the problematic situation of children's human rights, together with the establishment of governmental systems or policies concretely.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.