보육교사의 인권감수성과 아동 권리인식이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 Effects of Child Care Teachers' Human Rights Sensitivity and Perception of Child Rights on Teacher-lnfant lnteraction원문보기
본 연구는 교사의 인권감수성, 아동권리인식, 교사-영유아의 상호작용을 살펴보는 것에 그 목적이 있다. 연구 목적을 수행하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 일반적 특성은 인권감수성과 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용에 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 인권 감수성과 아동 권리인식과 교사-영유아 상호작용의 상관관계 어떠한가? 셋째, 보육교사의 인권감수성과 아동권리인식이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 보육교사의 인권 감수성과 아동권리인식이 교사-영유아의 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위하여 전남지역에 위치한 유아교육기관(어린이집, 유치원)에 재직하고 있는 만 0세~만5세 담임교사 320명을 대상으로 설문지를 배부 하였다. 코로나19로 인해 2020년 9월 17일부터 2019년 9월 22일까지 유치원과 어린이집에 전화통화를 통해 원장님들에게 협조를 구한 뒤 연구목적, 취지와 설문응답방법에 대해 설명하고 구글 설문지를 작성하여 SNS공유로 시행하였다. 총 320부의 설문지가 배부되었고 그 가운데 답변이 불성실하거나 누락된 것을 제외한 307부를 최종적으로 본 연구의 분석 자료로 활용하였다. 연구의 자료로 활용 수집된 자료는 ...
본 연구는 교사의 인권감수성, 아동권리인식, 교사-영유아의 상호작용을 살펴보는 것에 그 목적이 있다. 연구 목적을 수행하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 일반적 특성은 인권감수성과 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용에 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 인권 감수성과 아동 권리인식과 교사-영유아 상호작용의 상관관계 어떠한가? 셋째, 보육교사의 인권감수성과 아동권리인식이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 보육교사의 인권 감수성과 아동권리인식이 교사-영유아의 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위하여 전남지역에 위치한 유아교육기관(어린이집, 유치원)에 재직하고 있는 만 0세~만5세 담임교사 320명을 대상으로 설문지를 배부 하였다. 코로나19로 인해 2020년 9월 17일부터 2019년 9월 22일까지 유치원과 어린이집에 전화통화를 통해 원장님들에게 협조를 구한 뒤 연구목적, 취지와 설문응답방법에 대해 설명하고 구글 설문지를 작성하여 SNS공유로 시행하였다. 총 320부의 설문지가 배부되었고 그 가운데 답변이 불성실하거나 누락된 것을 제외한 307부를 최종적으로 본 연구의 분석 자료로 활용하였다. 연구의 자료로 활용 수집된 자료는 빈도분석, t-검증과 일원분산분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 교사의 인권감수성, 아동권리인식, 교사-영유아 상호작용의 일반적 경향을 살펴본 결과, 인권 감수성은 전체 평균 이 높은 점수를 보였으며, 아동권리인식과 상호작용은 평균 중간 이상의 높은 점수를 보였다. 둘째, 인권감수성은 아동권리 인식, 교사-영유아 상호작용과 정적인 상관관계를 보였고, 아동권리 인식은 교사-영유아 상호작용과 정적인 상관관계를 보였다. 셋째, 인권감수성의 결과지각능력은 교사-영유아 상호작용에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 결과지각능력이 높을수록 교사-영유아 상호작용도 높은 것으로 나타났다. 그러나 인권감수성의 상황지각능력과 책임지각능력은 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 아동권리 인식의 생존권과 참여권은 교사-영유아 상호작용에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 발달 권은 교사-영유아 상호작용에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 생존권과 참여권이 높을수록 교사-영유아 상호작용도 높은 것으로 나타났고, 발달권이 높을수록 교사-영유아 상호작용은 낮은 것으로 나타났다. 그러나 아동권리 인식의 보호권은 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 어린이집 교사의 인권감수성과 아동권리인식의 차이에 따라 교사-영유아 상호작용에 영향이 있음을 알 수 있다.
본 연구는 교사의 인권감수성, 아동권리인식, 교사-영유아의 상호작용을 살펴보는 것에 그 목적이 있다. 연구 목적을 수행하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 일반적 특성은 인권감수성과 아동권리인식과 교사-영유아 상호작용에 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 인권 감수성과 아동 권리인식과 교사-영유아 상호작용의 상관관계 어떠한가? 셋째, 보육교사의 인권감수성과 아동권리인식이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 보육교사의 인권 감수성과 아동권리인식이 교사-영유아의 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위하여 전남지역에 위치한 유아교육기관(어린이집, 유치원)에 재직하고 있는 만 0세~만5세 담임교사 320명을 대상으로 설문지를 배부 하였다. 코로나19로 인해 2020년 9월 17일부터 2019년 9월 22일까지 유치원과 어린이집에 전화통화를 통해 원장님들에게 협조를 구한 뒤 연구목적, 취지와 설문응답방법에 대해 설명하고 구글 설문지를 작성하여 SNS공유로 시행하였다. 총 320부의 설문지가 배부되었고 그 가운데 답변이 불성실하거나 누락된 것을 제외한 307부를 최종적으로 본 연구의 분석 자료로 활용하였다. 연구의 자료로 활용 수집된 자료는 빈도분석, t-검증과 일원분산분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 어린이집 교사의 인권감수성, 아동권리인식, 교사-영유아 상호작용의 일반적 경향을 살펴본 결과, 인권 감수성은 전체 평균 이 높은 점수를 보였으며, 아동권리인식과 상호작용은 평균 중간 이상의 높은 점수를 보였다. 둘째, 인권감수성은 아동권리 인식, 교사-영유아 상호작용과 정적인 상관관계를 보였고, 아동권리 인식은 교사-영유아 상호작용과 정적인 상관관계를 보였다. 셋째, 인권감수성의 결과지각능력은 교사-영유아 상호작용에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 결과지각능력이 높을수록 교사-영유아 상호작용도 높은 것으로 나타났다. 그러나 인권감수성의 상황지각능력과 책임지각능력은 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 아동권리 인식의 생존권과 참여권은 교사-영유아 상호작용에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 발달 권은 교사-영유아 상호작용에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 생존권과 참여권이 높을수록 교사-영유아 상호작용도 높은 것으로 나타났고, 발달권이 높을수록 교사-영유아 상호작용은 낮은 것으로 나타났다. 그러나 아동권리 인식의 보호권은 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해 어린이집 교사의 인권감수성과 아동권리인식의 차이에 따라 교사-영유아 상호작용에 영향이 있음을 알 수 있다.
The purpose of this study is to examine teachers' sensitivity to human rights, awareness of children's rights, and interaction between teachers and infants. The research questions set up to perform the purpose of the study are as follows:
First, Are there differences in the general characte...
The purpose of this study is to examine teachers' sensitivity to human rights, awareness of children's rights, and interaction between teachers and infants. The research questions set up to perform the purpose of the study are as follows:
First, Are there differences in the general characteristics of child care teachers between human rights sensitivity and child rights awareness and teacher-infant interaction? Second, What is the correlation between child care teachers' human rights sensitivity and child rights awareness and teacher infants? Third, What are the effects of child care teachers' human rights sensitivity and child rights awareness on teacher-infant interaction?
This study distributed a questionnaire to 320 teachers aged 0 to 5 years old who work at infant education institutions (childcare centers, kindergartens) located in Jeollanam-do to find out the impact of childcare teachers' human rights sensitivity and child rights awareness on teacher-infant interaction. Due to Covid-19, we asked the directors for cooperation through phone calls to kindergartens and daycare centers from September 17, 2020 to September 22, 2019, and explained the research purpose, purpose, and survey response methods, and wrote Google questionnaires and conducted them through SNS sharing. A total of 320 questionnaires were distributed, and 307 of them were finally used as analytical data for this study, except for the insincere or missing answers. Using the data collected as data from the study, frequency analysis, t-verification, one-way analysis of variance, correlation analysis, and multiple rare analysis were conducted. The results of this study are as follows. First, looking at the general trends of daycare center teachers' human rights sensitivity, child rights awareness, and teacher-infant interaction, human rights sensitivity scored higher overall average, and child rights recognition and interaction scored higher than average. Second, human rights sensitivity was statically correlated with child rights awareness and teacher-infant interaction, while child rights recognition was statically correlated with teacher-infant interaction. Third, as a result of human rights sensitivity, perceptual ability has a static effect on teacher-infant interaction. Therefore, the higher the perceptual ability, the higher the teacher-infant interaction. However, the situational awareness and responsibility of human rights sensitivity do not affect teacher-infant interaction. The right to survive and participate in child rights recognition has been shown to have a static effect on teacher-infant interaction, and the right to development has a negative effect on teacher-infant interaction. Therefore, the higher the right to survive and participate, the higher the teacher-infant interaction, and the higher the right to develop, the lower the teacher-infant interaction. However, it has been shown that the right to protect children's rights does not affect teacher-infant interaction. These results show that the difference between the teacher's human rights sensitivity and child rights awareness of daycare centers affects teacher-infant interaction.
The purpose of this study is to examine teachers' sensitivity to human rights, awareness of children's rights, and interaction between teachers and infants. The research questions set up to perform the purpose of the study are as follows:
First, Are there differences in the general characteristics of child care teachers between human rights sensitivity and child rights awareness and teacher-infant interaction? Second, What is the correlation between child care teachers' human rights sensitivity and child rights awareness and teacher infants? Third, What are the effects of child care teachers' human rights sensitivity and child rights awareness on teacher-infant interaction?
This study distributed a questionnaire to 320 teachers aged 0 to 5 years old who work at infant education institutions (childcare centers, kindergartens) located in Jeollanam-do to find out the impact of childcare teachers' human rights sensitivity and child rights awareness on teacher-infant interaction. Due to Covid-19, we asked the directors for cooperation through phone calls to kindergartens and daycare centers from September 17, 2020 to September 22, 2019, and explained the research purpose, purpose, and survey response methods, and wrote Google questionnaires and conducted them through SNS sharing. A total of 320 questionnaires were distributed, and 307 of them were finally used as analytical data for this study, except for the insincere or missing answers. Using the data collected as data from the study, frequency analysis, t-verification, one-way analysis of variance, correlation analysis, and multiple rare analysis were conducted. The results of this study are as follows. First, looking at the general trends of daycare center teachers' human rights sensitivity, child rights awareness, and teacher-infant interaction, human rights sensitivity scored higher overall average, and child rights recognition and interaction scored higher than average. Second, human rights sensitivity was statically correlated with child rights awareness and teacher-infant interaction, while child rights recognition was statically correlated with teacher-infant interaction. Third, as a result of human rights sensitivity, perceptual ability has a static effect on teacher-infant interaction. Therefore, the higher the perceptual ability, the higher the teacher-infant interaction. However, the situational awareness and responsibility of human rights sensitivity do not affect teacher-infant interaction. The right to survive and participate in child rights recognition has been shown to have a static effect on teacher-infant interaction, and the right to development has a negative effect on teacher-infant interaction. Therefore, the higher the right to survive and participate, the higher the teacher-infant interaction, and the higher the right to develop, the lower the teacher-infant interaction. However, it has been shown that the right to protect children's rights does not affect teacher-infant interaction. These results show that the difference between the teacher's human rights sensitivity and child rights awareness of daycare centers affects teacher-infant interaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.