우리 전통예술의 근원은 무(巫)에서 기원하였다. 구비문학, 구비전승의 연행예술은 폭넓은 사회성을 기반으로 존재해왔다. 민중들의 삶속에서 함께 했고 그들의 희노애락이 모두 담겨있는 삶의 일부분인 것이다.
본 연구자는 음악극이라는 극 양식에 관한 교수 ․ 학습법에 대한 접근을 판소리의 수궁가를 소재로 하여 창작된 ‘토선생전’이라고 하는 작품을 토대로 극 ․ 노래(판소리) ․ 춤이 일체가 되는 음악극의 효율적인 교수 ․ 학습법을 제시하였다. 그 내용으로 한...
우리 전통예술의 근원은 무(巫)에서 기원하였다. 구비문학, 구비전승의 연행예술은 폭넓은 사회성을 기반으로 존재해왔다. 민중들의 삶속에서 함께 했고 그들의 희노애락이 모두 담겨있는 삶의 일부분인 것이다.
본 연구자는 음악극이라는 극 양식에 관한 교수 ․ 학습법에 대한 접근을 판소리의 수궁가를 소재로 하여 창작된 ‘토선생전’이라고 하는 작품을 토대로 극 ․ 노래(판소리) ․ 춤이 일체가 되는 음악극의 효율적인 교수 ․ 학습법을 제시하였다. 그 내용으로 한국춤사위 배우기, 판소리 부르기, 창작대본 분석과 이야기 구성하기를 다루었으며, 다음과 같이 제시하였다.
첫째, 음악극의 음악적(판소리) 요소, 신체적(춤) 요소, 연극적 요소를 통합하여 음악극요소지도의 수업모형을 제시하였다.
둘째, 음악극을 만들기 위한 연습과정의 수업모형을 제시하였다.
셋째, 음악극 발표 전 ․ 후 평가를 설문하여 그 학생들의 음악극에 대한 변화양상을 제시하였다.
음악극 교수 ․ 학습법 연구를 통하여 현시대에서 나타나고 있는 사회현상들을 반영하고 대본 속에 내재되어 있는 지배층의 허약상과 모순성을 폭로하였으며, 해학적요소를 가미하여 교육적 측면에서 예술로써 사회가 안고 있는 문제점들을 관객에게 각인시키고 학생들에게 사회의식을 고취시켰다. 극예술이 사회에 대해 어떤 역할을 하는지를 일깨워주고 배우로서의 역할과 그 중요성을 알게 하는 것이 극예술에 대한 교육의 의무라고 여겨진다.
그러면서 체계적인 교육의 학습도구로써 현재 교육 현장에 맞는 교육용 창작 작품의 필요성이 절실함을 알 수 있었고, 종합극의 형태로써 음악과 춤에 대한 보다 효율적인 교육용 학습교재가 계발되어야 함을 발견할 수 있었다.
세계는 다양한 문화로 형성되어 있다. 그 문화의 다양성이 결코 하나로 통일될 수는 없다. 세계의 다양한 문화양식 속에서 우리민족만의 독특함으로 생존하기 위해선 우리의 전통성이 내재되어 있는 공연양식을 세계의 흐름에 맞춰 재창조하여야 한다. 21세기는 이미 정보시대이며 영상시대 이다. 그 다양함의 욕구를 충족시킬 수 있는 새로움이 필요하다.
창의는 사고하는 힘이 있어야 하며 그것은 교육에서부터 비롯된다. 교육 과정의 설계부터 교재계발, 학교현장에서 학생들을 지도하는 교 ․ 강사에 이르기까지 예술이 할 수 있는 사회에서의 역할, 전통문화의 가치에 대한 새로운 인식이 뒤따르지 않는다면 다양한 문화의 흐름에 동승하지 못할 것이다.
따라서 본 연구를 통하여 교육과정의 구성과 체계적인 교육방법론이 제시 되어야 하며 극 ․ 노래 ․ 춤의 통합으로 이뤄지는 음악극의 분야별 학습교재가 계발되어야 할 것이라는 결론을 내리고 토선생전을 바탕으로 음악극 제작에 관한 학습모형을 제시하였다. 앞으로 음악극에 대한 연구가 더욱 활발히 이뤄져 우리의 전통예술이 더욱 창의적으로 발전하길 기대한다.
우리 전통예술의 근원은 무(巫)에서 기원하였다. 구비문학, 구비전승의 연행예술은 폭넓은 사회성을 기반으로 존재해왔다. 민중들의 삶속에서 함께 했고 그들의 희노애락이 모두 담겨있는 삶의 일부분인 것이다.
본 연구자는 음악극이라는 극 양식에 관한 교수 ․ 학습법에 대한 접근을 판소리의 수궁가를 소재로 하여 창작된 ‘토선생전’이라고 하는 작품을 토대로 극 ․ 노래(판소리) ․ 춤이 일체가 되는 음악극의 효율적인 교수 ․ 학습법을 제시하였다. 그 내용으로 한국춤사위 배우기, 판소리 부르기, 창작대본 분석과 이야기 구성하기를 다루었으며, 다음과 같이 제시하였다.
첫째, 음악극의 음악적(판소리) 요소, 신체적(춤) 요소, 연극적 요소를 통합하여 음악극요소지도의 수업모형을 제시하였다.
둘째, 음악극을 만들기 위한 연습과정의 수업모형을 제시하였다.
셋째, 음악극 발표 전 ․ 후 평가를 설문하여 그 학생들의 음악극에 대한 변화양상을 제시하였다.
음악극 교수 ․ 학습법 연구를 통하여 현시대에서 나타나고 있는 사회현상들을 반영하고 대본 속에 내재되어 있는 지배층의 허약상과 모순성을 폭로하였으며, 해학적요소를 가미하여 교육적 측면에서 예술로써 사회가 안고 있는 문제점들을 관객에게 각인시키고 학생들에게 사회의식을 고취시켰다. 극예술이 사회에 대해 어떤 역할을 하는지를 일깨워주고 배우로서의 역할과 그 중요성을 알게 하는 것이 극예술에 대한 교육의 의무라고 여겨진다.
그러면서 체계적인 교육의 학습도구로써 현재 교육 현장에 맞는 교육용 창작 작품의 필요성이 절실함을 알 수 있었고, 종합극의 형태로써 음악과 춤에 대한 보다 효율적인 교육용 학습교재가 계발되어야 함을 발견할 수 있었다.
세계는 다양한 문화로 형성되어 있다. 그 문화의 다양성이 결코 하나로 통일될 수는 없다. 세계의 다양한 문화양식 속에서 우리민족만의 독특함으로 생존하기 위해선 우리의 전통성이 내재되어 있는 공연양식을 세계의 흐름에 맞춰 재창조하여야 한다. 21세기는 이미 정보시대이며 영상시대 이다. 그 다양함의 욕구를 충족시킬 수 있는 새로움이 필요하다.
창의는 사고하는 힘이 있어야 하며 그것은 교육에서부터 비롯된다. 교육 과정의 설계부터 교재계발, 학교현장에서 학생들을 지도하는 교 ․ 강사에 이르기까지 예술이 할 수 있는 사회에서의 역할, 전통문화의 가치에 대한 새로운 인식이 뒤따르지 않는다면 다양한 문화의 흐름에 동승하지 못할 것이다.
따라서 본 연구를 통하여 교육과정의 구성과 체계적인 교육방법론이 제시 되어야 하며 극 ․ 노래 ․ 춤의 통합으로 이뤄지는 음악극의 분야별 학습교재가 계발되어야 할 것이라는 결론을 내리고 토선생전을 바탕으로 음악극 제작에 관한 학습모형을 제시하였다. 앞으로 음악극에 대한 연구가 더욱 활발히 이뤄져 우리의 전통예술이 더욱 창의적으로 발전하길 기대한다.
Our traditional arts were basically rooted in shamanism, and the social nature of oral literature and traditional performing arts that have been handed down up to this generation are very extensive. They were part of daily life among contemporary people in general and showed their unique sentiment.<...
Our traditional arts were basically rooted in shamanism, and the social nature of oral literature and traditional performing arts that have been handed down up to this generation are very extensive. They were part of daily life among contemporary people in general and showed their unique sentiment.
The purpose of this study was to examine an efficient teaching method of music drama by incorporating drama, singing(Pansori) and dance. It's specifically meant to provide a teaching method for Tosunsaengjun, which is a work based on Sugungga of Panrosi. The teaching method dealt with how to learn Korean Chumsawui, how to sing Pansori, creative script analysis and story outlining. Specifically, the following efforts were made:
First, a model of music drama instruction was set up by integrating the musical components(Pansori), physical components(dance) and theatrical components of music drama.
Second, a model of instruction for music drama practice was presented.
Third, a survey was conducted before and after the presentation of music drama to find out the aspects of changes in the awareness of the selected students about music drama.
The music drama teaching method made it possible to reflect current social phenomena in class, to disclose the feebleness and contradictions of the contemporary ruling party, to raise awareness of social problems among audience and to improve their social consciousness. It seems that education of dramatic art should aim at teaching students about the roles of dramatic art in society and the roles and importance of actors.
To provide systematic education, more music dramas that could be used as teaching materials in current educational environments should urgently be created, and the development of efficient educational textbooks is required to offer quality education on music and dance that are components of dramatic art.
There are diverse kinds of cultures in the world, and it's not necessary and impossible to unify diverse cultures into a single culture. In order to ensure the survival of our unique culture amid multiple sorts of cultures, traditional performing arts that show our unique tradition should be recreated in line with the flow of the world. The 21st century is the Information Age and the era of visual media. New things are required to satisfy modern people's need for diversity.
Thinking faculty is necessary to create something, and that can be fostered through education. It will not be possible to keep up with the flow of diverse cultures if all the parties concerned involving curriculum designers, textbook developers, teachers and instructors see the roles of the arts and the worth of cultural heritage in a new light.
It's concluded in this study that new systematic methods of curriculum construction and new successful teaching methods are required, and that necessary learning materials should be prepared to teach drama, singing and dance that make up music drama. In this study, a learning model for music drama production was provided about Tosunsaengjun. In the future, more dynamic research efforts should be channeled into music drama to step up the creative development of traditional arts.
Our traditional arts were basically rooted in shamanism, and the social nature of oral literature and traditional performing arts that have been handed down up to this generation are very extensive. They were part of daily life among contemporary people in general and showed their unique sentiment.
The purpose of this study was to examine an efficient teaching method of music drama by incorporating drama, singing(Pansori) and dance. It's specifically meant to provide a teaching method for Tosunsaengjun, which is a work based on Sugungga of Panrosi. The teaching method dealt with how to learn Korean Chumsawui, how to sing Pansori, creative script analysis and story outlining. Specifically, the following efforts were made:
First, a model of music drama instruction was set up by integrating the musical components(Pansori), physical components(dance) and theatrical components of music drama.
Second, a model of instruction for music drama practice was presented.
Third, a survey was conducted before and after the presentation of music drama to find out the aspects of changes in the awareness of the selected students about music drama.
The music drama teaching method made it possible to reflect current social phenomena in class, to disclose the feebleness and contradictions of the contemporary ruling party, to raise awareness of social problems among audience and to improve their social consciousness. It seems that education of dramatic art should aim at teaching students about the roles of dramatic art in society and the roles and importance of actors.
To provide systematic education, more music dramas that could be used as teaching materials in current educational environments should urgently be created, and the development of efficient educational textbooks is required to offer quality education on music and dance that are components of dramatic art.
There are diverse kinds of cultures in the world, and it's not necessary and impossible to unify diverse cultures into a single culture. In order to ensure the survival of our unique culture amid multiple sorts of cultures, traditional performing arts that show our unique tradition should be recreated in line with the flow of the world. The 21st century is the Information Age and the era of visual media. New things are required to satisfy modern people's need for diversity.
Thinking faculty is necessary to create something, and that can be fostered through education. It will not be possible to keep up with the flow of diverse cultures if all the parties concerned involving curriculum designers, textbook developers, teachers and instructors see the roles of the arts and the worth of cultural heritage in a new light.
It's concluded in this study that new systematic methods of curriculum construction and new successful teaching methods are required, and that necessary learning materials should be prepared to teach drama, singing and dance that make up music drama. In this study, a learning model for music drama production was provided about Tosunsaengjun. In the future, more dynamic research efforts should be channeled into music drama to step up the creative development of traditional arts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.