우리나라는 1968년 경부고속도로 개통과 함께 산업화, 정보화를 거치면서 세계의 중심국가가 되었고, 고속도로는 국가경제를 발전시키고 국민의 편익을 향상시키는데 크게 기여하였다. 2010년 국내 고속도로 총 연장길이는 3,859km, 이용 차량은 20억800만대 한국도로공사에 관리운영중인 노선은 민자로 건설된 280km를 제외한 31개 노선 3,579km에 달하며 구간별로 개설된 휴게소가 2010년 기준으로 169개소에 이른다. 우리나라의 고속도로 휴게소는 판매시설 위주의 상업적인 운영으로 고속도로 이용자들의 휴게기능 보다는 식사나 용변을 위한 편의공간으로 인식되고 있다. 현재 우리나라 고속도로 휴게소는 일반휴게소와 간이휴게로 구분되는데 규모의 차이일 뿐 역할 및 기능의 차이점은 없다. 또한 전문성을 갖추지 못한 기업들이 휴게소를 운영하고 있어 고객의 필요에 부합하는 다양하고 특성화된 휴게시설이 존재하지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 수도권 교외화와 탈공업화가 이루어진 수도권 지역(서울, 인천, 경기) 거주자들이 출․퇴근 목적으로 주로 이용하고 있는 수도권 내 고속도로의 휴게소가 이용자들의 수준과 목적에 맞게 개발되어야 한다는 것을 제시하고자 고속도로 및 휴게소 이용목적, 기존 휴게소에 대한 인식, 향후 휴게소 개발방안 등을 파악하여 휴게소 개발방안 및 이용자 요구에 맞는 휴게시설을 제시 하고자 하였다. 자료의 분석은 설문 문항별 개략적인 통계량을 파악하기 위하여 빈도(N)분석을 실시하였고, 명목변수에 대해서는 ...
우리나라는 1968년 경부고속도로 개통과 함께 산업화, 정보화를 거치면서 세계의 중심국가가 되었고, 고속도로는 국가경제를 발전시키고 국민의 편익을 향상시키는데 크게 기여하였다. 2010년 국내 고속도로 총 연장길이는 3,859km, 이용 차량은 20억800만대 한국도로공사에 관리운영중인 노선은 민자로 건설된 280km를 제외한 31개 노선 3,579km에 달하며 구간별로 개설된 휴게소가 2010년 기준으로 169개소에 이른다. 우리나라의 고속도로 휴게소는 판매시설 위주의 상업적인 운영으로 고속도로 이용자들의 휴게기능 보다는 식사나 용변을 위한 편의공간으로 인식되고 있다. 현재 우리나라 고속도로 휴게소는 일반휴게소와 간이휴게로 구분되는데 규모의 차이일 뿐 역할 및 기능의 차이점은 없다. 또한 전문성을 갖추지 못한 기업들이 휴게소를 운영하고 있어 고객의 필요에 부합하는 다양하고 특성화된 휴게시설이 존재하지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 수도권 교외화와 탈공업화가 이루어진 수도권 지역(서울, 인천, 경기) 거주자들이 출․퇴근 목적으로 주로 이용하고 있는 수도권 내 고속도로의 휴게소가 이용자들의 수준과 목적에 맞게 개발되어야 한다는 것을 제시하고자 고속도로 및 휴게소 이용목적, 기존 휴게소에 대한 인식, 향후 휴게소 개발방안 등을 파악하여 휴게소 개발방안 및 이용자 요구에 맞는 휴게시설을 제시 하고자 하였다. 자료의 분석은 설문 문항별 개략적인 통계량을 파악하기 위하여 빈도(N)분석을 실시하였고, 명목변수에 대해서는 교차분석을 실시하여, 각 변수간의 차이를 살펴보았으며 백분율(%)을 통한 기술통계량을 살펴보았다. 연구결과, 고속도로 이용자들의 휴게소 이용목적은 대부분 화장실이용, 휴식, 식사였으나 고속도로 이용 목적이 대부분 출․퇴근인 서울외곽순환 고속도로에 존재하는 간이휴게소의 경우 이용목적이 용변과 같은 생리현상 해결 보다는 휴게소에 도입되어 있는 시설을 이용하고자 하는 목적이 크게 나타나 이용자의 다양한 욕구를 해결 할 수 있다고 판단하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 휴게소 개발 부지가 부족한 서울외곽순환 고속도로의 간이휴게소에는 바쁜 직장인들이 출․퇴근 시간을 활용하여 이용할 수 있는 할인마트(중․소규모), Drive-In 시설, 차량정비소 등의 공급이 필요하다. 둘째, 향후 개발될 휴게소는 도시생활자들의 높아진 의식수준을 반영하여 쾌적한 환경 및 다양한 서비스를 제공받을 수 있는 복합휴게소로 개발할 필요가 있으며, 대형마트(대규모)와 업무‧숙박시설 등의 시설을 고려해볼 필요가 있다. 셋째, 수도권 직주분리(職住分離)현상으로 인해 서울로 출․퇴근하는 도시근로자를 위한 환승버스 등 대중교통시설과 빠르고 편리한 셀프주유소, 특정시간 간이휴게소 무인운영 시설, Drive-in 시설, 하이패스 무인결제 시스템 등의 설치를 고려해 볼 필요가 있다. 넷째, 수도권 및 서울외곽순환 고속도로 이용 고객들의 업무 효율을 위한 차량정비 시설, 오피스 시설 등이 필요하다. 이와 같은 연구조사 결과를 바탕으로 수도권 교외화와 탈공업화 과정으로 인해 직주분리(職住分離)현상이 이루어져 있는 수도권 내 고속도로 노선 특성을 고려한 휴게소 개발방안을 제시하고자 한다.
우리나라는 1968년 경부고속도로 개통과 함께 산업화, 정보화를 거치면서 세계의 중심국가가 되었고, 고속도로는 국가경제를 발전시키고 국민의 편익을 향상시키는데 크게 기여하였다. 2010년 국내 고속도로 총 연장길이는 3,859km, 이용 차량은 20억800만대 한국도로공사에 관리운영중인 노선은 민자로 건설된 280km를 제외한 31개 노선 3,579km에 달하며 구간별로 개설된 휴게소가 2010년 기준으로 169개소에 이른다. 우리나라의 고속도로 휴게소는 판매시설 위주의 상업적인 운영으로 고속도로 이용자들의 휴게기능 보다는 식사나 용변을 위한 편의공간으로 인식되고 있다. 현재 우리나라 고속도로 휴게소는 일반휴게소와 간이휴게로 구분되는데 규모의 차이일 뿐 역할 및 기능의 차이점은 없다. 또한 전문성을 갖추지 못한 기업들이 휴게소를 운영하고 있어 고객의 필요에 부합하는 다양하고 특성화된 휴게시설이 존재하지 못하고 있다. 따라서 본 연구에서는 수도권 교외화와 탈공업화가 이루어진 수도권 지역(서울, 인천, 경기) 거주자들이 출․퇴근 목적으로 주로 이용하고 있는 수도권 내 고속도로의 휴게소가 이용자들의 수준과 목적에 맞게 개발되어야 한다는 것을 제시하고자 고속도로 및 휴게소 이용목적, 기존 휴게소에 대한 인식, 향후 휴게소 개발방안 등을 파악하여 휴게소 개발방안 및 이용자 요구에 맞는 휴게시설을 제시 하고자 하였다. 자료의 분석은 설문 문항별 개략적인 통계량을 파악하기 위하여 빈도(N)분석을 실시하였고, 명목변수에 대해서는 교차분석을 실시하여, 각 변수간의 차이를 살펴보았으며 백분율(%)을 통한 기술통계량을 살펴보았다. 연구결과, 고속도로 이용자들의 휴게소 이용목적은 대부분 화장실이용, 휴식, 식사였으나 고속도로 이용 목적이 대부분 출․퇴근인 서울외곽순환 고속도로에 존재하는 간이휴게소의 경우 이용목적이 용변과 같은 생리현상 해결 보다는 휴게소에 도입되어 있는 시설을 이용하고자 하는 목적이 크게 나타나 이용자의 다양한 욕구를 해결 할 수 있다고 판단하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 휴게소 개발 부지가 부족한 서울외곽순환 고속도로의 간이휴게소에는 바쁜 직장인들이 출․퇴근 시간을 활용하여 이용할 수 있는 할인마트(중․소규모), Drive-In 시설, 차량정비소 등의 공급이 필요하다. 둘째, 향후 개발될 휴게소는 도시생활자들의 높아진 의식수준을 반영하여 쾌적한 환경 및 다양한 서비스를 제공받을 수 있는 복합휴게소로 개발할 필요가 있으며, 대형마트(대규모)와 업무‧숙박시설 등의 시설을 고려해볼 필요가 있다. 셋째, 수도권 직주분리(職住分離)현상으로 인해 서울로 출․퇴근하는 도시근로자를 위한 환승버스 등 대중교통시설과 빠르고 편리한 셀프주유소, 특정시간 간이휴게소 무인운영 시설, Drive-in 시설, 하이패스 무인결제 시스템 등의 설치를 고려해 볼 필요가 있다. 넷째, 수도권 및 서울외곽순환 고속도로 이용 고객들의 업무 효율을 위한 차량정비 시설, 오피스 시설 등이 필요하다. 이와 같은 연구조사 결과를 바탕으로 수도권 교외화와 탈공업화 과정으로 인해 직주분리(職住分離)현상이 이루어져 있는 수도권 내 고속도로 노선 특성을 고려한 휴게소 개발방안을 제시하고자 한다.
With establishment of Gyeongbu Expressway in 1968 and going through the era of industrialization and informatization, Korea has become one of the world's strongest countries. The Expressway largely contributed to the country's economic growth and improvement of the convenience of the people. In 2010...
With establishment of Gyeongbu Expressway in 1968 and going through the era of industrialization and informatization, Korea has become one of the world's strongest countries. The Expressway largely contributed to the country's economic growth and improvement of the convenience of the people. In 2010, the total length of national Expressway is 3,859km and it is used by 2.8billion vehicles. The expressway routes managed by Korea Expressway Corporation reach up to 31 routes with 3,579km except for 280km constructed by private investment and the number of rest area by section is 169. The expressway rest area in Korea is mostly conceived as a convenient space for dining and using toilet rather than a service area for the expressway users for its store-oriented commercial management. Although the expressway rest area is divided into general rest area and handy rest area, it is only the difference of scale and not the role or function. As the rest area is managed by the enterprises without professionalism diversified and characterized service facilities that meet customer demands are nonexistent. Thus, this study is intended to identify the purpose of using expressway and rest area, perception of previous rest area, and recommendations for development of future rest area, and to suggest improvements for future rest facilities that can satisfy the users in an effort to show the necessity for the development of the expressway rest area used by the residents to commute in the metropolitan district including Seoul, Incheon, and Gyeonggi-do where there is suburbanization and postindustrialization. The data was analyzed using frequency (N) analysis for rough statistic measurement of each question while nominal variable was analyzed using cross-tabulations to identify the difference among variables. Descriptive statistics was measured using percentage (%). The results showed that a majority of the respondents were using the expressway rest area for the purpose of using toilet, resting, and dining, whereas the high number of the users of the handy rest area in the seoul ring expressway during their commute preferred using the facilities inside the rest area rather than physiological phenomena such as using toilet. This showed that the rest area can solve a wide range of user demands leading to the following outcome: Firstly, the handy rest area in the seoul ring expressway where the site for development is insufficient needs a small-and-medium-size discount store, drive-in facility, and garage for the busy office workers during their rush hour. Secondly, the future rest area must reflect the improved level of consciousness of urban residents and be developed as a multi-purpose rest area that can offer various services in a clean environment. Such other facilities as large discount stores, offices, and accommodations can also be considered. Thirdly, the transportation system such as the transit bus, fast and convenient self-serve station, unmanned handy rest area for a certain period of time, drive-in facility, and unmanned hi-pass system are recommended for the urban workers commuting to Seoul as a result of the separation of house and working place in the metropolitan area. Fourthly, vehicle garages and office facilities for the work efficiency of the users of metropolitan expressway and seoul ring expressway are required. Based on the results, this study suggests the developmental improvements of the rest area considering the expressway characteristics within the metropolitan area where there is the separation of house and working place as a result of suburbanization and postindustrialization.
With establishment of Gyeongbu Expressway in 1968 and going through the era of industrialization and informatization, Korea has become one of the world's strongest countries. The Expressway largely contributed to the country's economic growth and improvement of the convenience of the people. In 2010, the total length of national Expressway is 3,859km and it is used by 2.8billion vehicles. The expressway routes managed by Korea Expressway Corporation reach up to 31 routes with 3,579km except for 280km constructed by private investment and the number of rest area by section is 169. The expressway rest area in Korea is mostly conceived as a convenient space for dining and using toilet rather than a service area for the expressway users for its store-oriented commercial management. Although the expressway rest area is divided into general rest area and handy rest area, it is only the difference of scale and not the role or function. As the rest area is managed by the enterprises without professionalism diversified and characterized service facilities that meet customer demands are nonexistent. Thus, this study is intended to identify the purpose of using expressway and rest area, perception of previous rest area, and recommendations for development of future rest area, and to suggest improvements for future rest facilities that can satisfy the users in an effort to show the necessity for the development of the expressway rest area used by the residents to commute in the metropolitan district including Seoul, Incheon, and Gyeonggi-do where there is suburbanization and postindustrialization. The data was analyzed using frequency (N) analysis for rough statistic measurement of each question while nominal variable was analyzed using cross-tabulations to identify the difference among variables. Descriptive statistics was measured using percentage (%). The results showed that a majority of the respondents were using the expressway rest area for the purpose of using toilet, resting, and dining, whereas the high number of the users of the handy rest area in the seoul ring expressway during their commute preferred using the facilities inside the rest area rather than physiological phenomena such as using toilet. This showed that the rest area can solve a wide range of user demands leading to the following outcome: Firstly, the handy rest area in the seoul ring expressway where the site for development is insufficient needs a small-and-medium-size discount store, drive-in facility, and garage for the busy office workers during their rush hour. Secondly, the future rest area must reflect the improved level of consciousness of urban residents and be developed as a multi-purpose rest area that can offer various services in a clean environment. Such other facilities as large discount stores, offices, and accommodations can also be considered. Thirdly, the transportation system such as the transit bus, fast and convenient self-serve station, unmanned handy rest area for a certain period of time, drive-in facility, and unmanned hi-pass system are recommended for the urban workers commuting to Seoul as a result of the separation of house and working place in the metropolitan area. Fourthly, vehicle garages and office facilities for the work efficiency of the users of metropolitan expressway and seoul ring expressway are required. Based on the results, this study suggests the developmental improvements of the rest area considering the expressway characteristics within the metropolitan area where there is the separation of house and working place as a result of suburbanization and postindustrialization.
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