스마트 시대에 적합한 학습환경을 마련하기 위해서는 다양한 측면에서의 변화가 필요하다. 그 중 이러닝의 주요학습 환경 구성요소로서 LMS의 변화는 매우 중요한 역할을 한다. 이제 LMS는 더 이상 지식을 전달하는 수단이 아니라, 학습을 위한 플랫폼으로 재정의 되며 시공간의 제약 없이 학습 콘텐츠의 효율적 배포 및 공유가 가능할 뿐 아니라, 지식을 구성하기 위한 상호작용의 장으로서 역할과 기능을 수행해 나가고 있다. 이에 본 연구에서는 국내외 관련 선행연구 및 이론들과 기존의 국내외 ...
스마트 시대에 적합한 학습환경을 마련하기 위해서는 다양한 측면에서의 변화가 필요하다. 그 중 이러닝의 주요학습 환경 구성요소로서 LMS의 변화는 매우 중요한 역할을 한다. 이제 LMS는 더 이상 지식을 전달하는 수단이 아니라, 학습을 위한 플랫폼으로 재정의 되며 시공간의 제약 없이 학습 콘텐츠의 효율적 배포 및 공유가 가능할 뿐 아니라, 지식을 구성하기 위한 상호작용의 장으로서 역할과 기능을 수행해 나가고 있다. 이에 본 연구에서는 국내외 관련 선행연구 및 이론들과 기존의 국내외 학습관리시스템(LMS)의 관련 현황조사 및 분석을 통해 스마트 러닝을 위한 LMS 2.0의 개념과 특징을 도출하였다. 이를 기반으로 LMS 2.0을 실제 교육현장에 적용․활용했을 때 나타날 수 있는 구체적 학습 환경을 제시하기 위해 ‘LMS 2.0 학습자 인터페이스 프로토타입’과 'LMS 2.0 기반 가상의 학습 시나리오'를 설계, 개발하였으며 이를 전문가를 통해 검증하였다. 연구의 결과로 도출한 스마트 러닝을 위한 LMS 2.0의 개념은 LMS 2.0에서 학습의 주체가 교수자에서 학습자로 이양 되었고, 학습관리체제(LMS)에서 벗어나 학습지원체제(LSS)로의 변화를 갖추어야 하며 개별학습자(교수자 개인포함) 위주의 개별적 학습 환경(Personal Learning Environment: PLE) 구성이 가능해야하고, 멀티플랫폼과 클라우드 컴퓨팅 기술을 접목한 확장적 학습 환경을 의미한다. LMS 2.0의 페다고지적 특징으로는 공유, 협력, 상호작용에 기반한 학습공동체 형성을 지원해야하고, 학습자 맞춤형 학습을 지원해야 하며, 실생활에 기반한 학습을 지원할 수 있어야 한다. 이어서 LMS 2.0의 기술적 특징으로는 다양한 소셜미디어의 적극적인 활용이 가능하고, 애플리케이션 기술이 접목되어야 하고, 멀티플랫폼과 클라우드 컴퓨팅 기술을 지원해야한다는 결론을 도출하였다. 그리고 LMS 2.0 기반한 학습자 메인화면, 협력적 글쓰기 화면, 학습 콘텐츠 화면의 학습자 인터페이스 프로토타입과 LMS 2.0 기반 가상의 ‘수업 시나리오’를 설계, 구안하였으며 이를 전문가 검증을 통해 수정, 보완하여 제시하였다. 본 연구를 통해 기존 일방적인 강의를 전달하는 수준의 웹 1.0 기반의 LMS 1.0에서 벗어나 웹 2.0 기반 기술과 스마트 기기의 장점이 자연스럽게 결합되어 가는 새로운 학습관리시스템으로서 LMS 2.0의 구체적 학습환경을 제안함으로써 스마트시대의 교육 패러다임 변화를 반영한 LMS의 개발 방향을 제시할 수 있었다.
스마트 시대에 적합한 학습환경을 마련하기 위해서는 다양한 측면에서의 변화가 필요하다. 그 중 이러닝의 주요학습 환경 구성요소로서 LMS의 변화는 매우 중요한 역할을 한다. 이제 LMS는 더 이상 지식을 전달하는 수단이 아니라, 학습을 위한 플랫폼으로 재정의 되며 시공간의 제약 없이 학습 콘텐츠의 효율적 배포 및 공유가 가능할 뿐 아니라, 지식을 구성하기 위한 상호작용의 장으로서 역할과 기능을 수행해 나가고 있다. 이에 본 연구에서는 국내외 관련 선행연구 및 이론들과 기존의 국내외 학습관리시스템(LMS)의 관련 현황조사 및 분석을 통해 스마트 러닝을 위한 LMS 2.0의 개념과 특징을 도출하였다. 이를 기반으로 LMS 2.0을 실제 교육현장에 적용․활용했을 때 나타날 수 있는 구체적 학습 환경을 제시하기 위해 ‘LMS 2.0 학습자 인터페이스 프로토타입’과 'LMS 2.0 기반 가상의 학습 시나리오'를 설계, 개발하였으며 이를 전문가를 통해 검증하였다. 연구의 결과로 도출한 스마트 러닝을 위한 LMS 2.0의 개념은 LMS 2.0에서 학습의 주체가 교수자에서 학습자로 이양 되었고, 학습관리체제(LMS)에서 벗어나 학습지원체제(LSS)로의 변화를 갖추어야 하며 개별학습자(교수자 개인포함) 위주의 개별적 학습 환경(Personal Learning Environment: PLE) 구성이 가능해야하고, 멀티플랫폼과 클라우드 컴퓨팅 기술을 접목한 확장적 학습 환경을 의미한다. LMS 2.0의 페다고지적 특징으로는 공유, 협력, 상호작용에 기반한 학습공동체 형성을 지원해야하고, 학습자 맞춤형 학습을 지원해야 하며, 실생활에 기반한 학습을 지원할 수 있어야 한다. 이어서 LMS 2.0의 기술적 특징으로는 다양한 소셜미디어의 적극적인 활용이 가능하고, 애플리케이션 기술이 접목되어야 하고, 멀티플랫폼과 클라우드 컴퓨팅 기술을 지원해야한다는 결론을 도출하였다. 그리고 LMS 2.0 기반한 학습자 메인화면, 협력적 글쓰기 화면, 학습 콘텐츠 화면의 학습자 인터페이스 프로토타입과 LMS 2.0 기반 가상의 ‘수업 시나리오’를 설계, 구안하였으며 이를 전문가 검증을 통해 수정, 보완하여 제시하였다. 본 연구를 통해 기존 일방적인 강의를 전달하는 수준의 웹 1.0 기반의 LMS 1.0에서 벗어나 웹 2.0 기반 기술과 스마트 기기의 장점이 자연스럽게 결합되어 가는 새로운 학습관리시스템으로서 LMS 2.0의 구체적 학습환경을 제안함으로써 스마트시대의 교육 패러다임 변화를 반영한 LMS의 개발 방향을 제시할 수 있었다.
To prepare for the learning environment suitable for today’s smart era, changes in various aspects are needed. Among them, the change in Learning Management System (LMS), as a component of major learning environment of E-learning, plays an important role. Today, LMS not only serves as a means to con...
To prepare for the learning environment suitable for today’s smart era, changes in various aspects are needed. Among them, the change in Learning Management System (LMS), as a component of major learning environment of E-learning, plays an important role. Today, LMS not only serves as a means to convey knowledge but also functions as the field of interactions to form knowledge. To be more specific, it is redefined as the platform for learning and allows the contents of learning to be effectively distributed and shared without constraints in time and place. In this study, based on the analysis of the existing theory and previous research on LMS, the concept and features of LMS 2.0 for smart learning were derived. Using those concepts and features, LMS 2.0 learner interface prototype and LMS 2.0-based imaginary learning scenario were designed and developed in order to illustrate the vivid image of the possible learning environment when applied to real educational institutes; and they were verified by experts. The derived concept of LMS 2.0 for smart learning shows that the subject of learning has been transferred from the instructor to the learner. It means that diverging from Learning Management System (LMS), a change to Learning Support System (LSS) is required. Also, the composition of Personal Learning environment (PLE) that is focused on individual learner and individual instructor as well must be possible. This also means the extended learning environment in which multi-platform and cloud computing technology are incorporated. For the pedagogical features of LMS 2.0, the following results are deducted. First, the formation of study community based on sharing, cooperation, interaction, and customized learning system must be supported. It must also be able to back up the learning that is based on real life. For the technical features of LMS 2.0, the extensive use of various social media must be practical, and it must be incorporated with application technology. Also multi-platform and cloud computing technology must be aided. In addition, this study designed and devised the learner’s main screen, cooperative writing screen, learner interface prototype of learning contents screen, and LMS 2.0 based imaginary lecture scenario; and all of these were revised and finally verified by specialists. This study suggests the concrete learning environment of LMS 2.0 as a new learning management system that combines the web 2.0-based technologies and the forte of smart devices. This is obviously a divergence from the previous web 1.0 based LMS which merely conveys the lecture unilaterally. To conclude, this study enables to present the ways to develop LMS that reflects the changes in educational paradigm in today’s smart era by suggesting the detailed and concrete learning environment.
To prepare for the learning environment suitable for today’s smart era, changes in various aspects are needed. Among them, the change in Learning Management System (LMS), as a component of major learning environment of E-learning, plays an important role. Today, LMS not only serves as a means to convey knowledge but also functions as the field of interactions to form knowledge. To be more specific, it is redefined as the platform for learning and allows the contents of learning to be effectively distributed and shared without constraints in time and place. In this study, based on the analysis of the existing theory and previous research on LMS, the concept and features of LMS 2.0 for smart learning were derived. Using those concepts and features, LMS 2.0 learner interface prototype and LMS 2.0-based imaginary learning scenario were designed and developed in order to illustrate the vivid image of the possible learning environment when applied to real educational institutes; and they were verified by experts. The derived concept of LMS 2.0 for smart learning shows that the subject of learning has been transferred from the instructor to the learner. It means that diverging from Learning Management System (LMS), a change to Learning Support System (LSS) is required. Also, the composition of Personal Learning environment (PLE) that is focused on individual learner and individual instructor as well must be possible. This also means the extended learning environment in which multi-platform and cloud computing technology are incorporated. For the pedagogical features of LMS 2.0, the following results are deducted. First, the formation of study community based on sharing, cooperation, interaction, and customized learning system must be supported. It must also be able to back up the learning that is based on real life. For the technical features of LMS 2.0, the extensive use of various social media must be practical, and it must be incorporated with application technology. Also multi-platform and cloud computing technology must be aided. In addition, this study designed and devised the learner’s main screen, cooperative writing screen, learner interface prototype of learning contents screen, and LMS 2.0 based imaginary lecture scenario; and all of these were revised and finally verified by specialists. This study suggests the concrete learning environment of LMS 2.0 as a new learning management system that combines the web 2.0-based technologies and the forte of smart devices. This is obviously a divergence from the previous web 1.0 based LMS which merely conveys the lecture unilaterally. To conclude, this study enables to present the ways to develop LMS that reflects the changes in educational paradigm in today’s smart era by suggesting the detailed and concrete learning environment.
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