한 관절의 잘못된 자세는 주변의 다른 관절의 정렬을 무너뜨려 몸 전체의 불균형을 만들고 시간이 지남에 따라 근골격계의 손상으로 통증을 야기시킨다. 근골격계질환의 발병 원인 중 잘못된 자세로 인한 발병 비율이 가장 높다. 대표적인 잘못된 자세인 머리전방자세와 둥근어깨자세로 인한 근골격계손상을 예방하기 위해 직접적, 간접적인 ...
한 관절의 잘못된 자세는 주변의 다른 관절의 정렬을 무너뜨려 몸 전체의 불균형을 만들고 시간이 지남에 따라 근골격계의 손상으로 통증을 야기시킨다. 근골격계질환의 발병 원인 중 잘못된 자세로 인한 발병 비율이 가장 높다. 대표적인 잘못된 자세인 머리전방자세와 둥근어깨자세로 인한 근골격계손상을 예방하기 위해 직접적, 간접적인 운동학습을 적용하여 바른자세로 증진시키는 연구들이 많이 보고되었다. 그러나 동작관찰훈련을 통한 바른자세의 운동학습에 대한 연구는 부족하다. 본 연구는 머리전방자세와 둥근어깨자세를 가지고 있는 일반인에게 일반적인 자세교육과 동작관찰훈련을 통한 자세교육을 중재로 적용하여 머리전방자세 수평거리, 둥근어깨자세 수평거리, 머리척추각, 머리회전각에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 실시하였다. 연구대상자는 조건을 충족한 16명의 학생으로, 8명의 일반적인 자세교육군은 3주 동안 바른자세에 관한 사진이 포함된 유인물 참고하여 스스로 훈련하도록 하였고, 다른 8명의 동작관찰훈련을 통한 자세교육군은 3주 동안 바른자세에 관한 동작관찰훈련 동영상을 관찰한 후 바른 자세를 모방하도록 하였다. 실험 결과, 중재 전, 후 그룹 내 변화에서 머리전방자세 수평거리는 일반적인 자세교육군군과 동작관찰훈련을 통한 자세교육군 모두 유의한 변화를 보였고(p<.05), 둥근어깨자세 수평거리, 머리척추각, 머리회전각에서는 동작관찰훈련을 통한 자세교육군에서만 유의한 차이를 보였다(p<.05). 중재 전, 후 그룹 간 변화율 비교에서 머리전방자세 수평거리, 둥근어깨자세수평거리, 머리척추각, 머리회전각 모두 유의한 차이를 보였고(p<.05), 각 그룹의 각 변인의 변화율 평균 비교에서 동작관찰훈련을 통한 자세교육군이 더 큰 변화율을 보였다. 본 연구의 결과, 머리전방자세와 둥근어깨자세를 가지고 있는 일반인의 자세교육 시 동작관찰훈련을 통한 자세교육을 적용하였을 때 바른자세로의 더 큰 변화가 있었다. 추후 연구에서는 잘못된 자세를 개선하기 위하여 동작관찰훈련과 직접적인 운동학습을 함께 적용하여 더 효과적이고 효율적인 운동학습을 할 수 있는 연구가 이루어져야 할 것이다.
한 관절의 잘못된 자세는 주변의 다른 관절의 정렬을 무너뜨려 몸 전체의 불균형을 만들고 시간이 지남에 따라 근골격계의 손상으로 통증을 야기시킨다. 근골격계질환의 발병 원인 중 잘못된 자세로 인한 발병 비율이 가장 높다. 대표적인 잘못된 자세인 머리전방자세와 둥근어깨자세로 인한 근골격계손상을 예방하기 위해 직접적, 간접적인 운동학습을 적용하여 바른자세로 증진시키는 연구들이 많이 보고되었다. 그러나 동작관찰훈련을 통한 바른자세의 운동학습에 대한 연구는 부족하다. 본 연구는 머리전방자세와 둥근어깨자세를 가지고 있는 일반인에게 일반적인 자세교육과 동작관찰훈련을 통한 자세교육을 중재로 적용하여 머리전방자세 수평거리, 둥근어깨자세 수평거리, 머리척추각, 머리회전각에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 실시하였다. 연구대상자는 조건을 충족한 16명의 학생으로, 8명의 일반적인 자세교육군은 3주 동안 바른자세에 관한 사진이 포함된 유인물 참고하여 스스로 훈련하도록 하였고, 다른 8명의 동작관찰훈련을 통한 자세교육군은 3주 동안 바른자세에 관한 동작관찰훈련 동영상을 관찰한 후 바른 자세를 모방하도록 하였다. 실험 결과, 중재 전, 후 그룹 내 변화에서 머리전방자세 수평거리는 일반적인 자세교육군군과 동작관찰훈련을 통한 자세교육군 모두 유의한 변화를 보였고(p<.05), 둥근어깨자세 수평거리, 머리척추각, 머리회전각에서는 동작관찰훈련을 통한 자세교육군에서만 유의한 차이를 보였다(p<.05). 중재 전, 후 그룹 간 변화율 비교에서 머리전방자세 수평거리, 둥근어깨자세수평거리, 머리척추각, 머리회전각 모두 유의한 차이를 보였고(p<.05), 각 그룹의 각 변인의 변화율 평균 비교에서 동작관찰훈련을 통한 자세교육군이 더 큰 변화율을 보였다. 본 연구의 결과, 머리전방자세와 둥근어깨자세를 가지고 있는 일반인의 자세교육 시 동작관찰훈련을 통한 자세교육을 적용하였을 때 바른자세로의 더 큰 변화가 있었다. 추후 연구에서는 잘못된 자세를 개선하기 위하여 동작관찰훈련과 직접적인 운동학습을 함께 적용하여 더 효과적이고 효율적인 운동학습을 할 수 있는 연구가 이루어져야 할 것이다.
The poor postures of a joint results in the disproportion of an entire body by breaking down the configuration of other neighbored joints, and brings out a pain due to the injury of musculoskeletal system. Most of the injuries of musculoskeletal system are resulted from the poor postures. Many resea...
The poor postures of a joint results in the disproportion of an entire body by breaking down the configuration of other neighbored joints, and brings out a pain due to the injury of musculoskeletal system. Most of the injuries of musculoskeletal system are resulted from the poor postures. Many researches to encourage the correct postures by applying direct and indirect motor learning have been reported in order to prevent the musculoskeletal disorders due to the forward head posture (FHP) and rounded shoulder posture (RSP), the representative poor postures. However, the motor learning through the action observation (AO) has not yet been sufficiently studied. The purpose of this study is to show the change of forward head horizontal distance (FHHD), rounded shoulder horizontal distance (RSHD), cranio vertebral angle (CVA), cranial rotation angle (CRA) by applying the normal postural training and the postural training through the AO as mediations to the people with FHP and RSP. From 16 students who were eligible for this study, the normal postural training group of 8 subjects was asked to train for themselves by referring to the printed copy containing some photographs about correct postures during three weeks, and the other postural training group of 8 subjects through the AO was asked to imitate the correct postures after observing the video about the AO of them for the same period. As a result of the test, for the change within the group before and after the intervention, the significant change was shown in both the normal postural training group and the postural training group through the AO (p<.05), the significant differences of RSHD, CVA and CRA were found only in the postural training group through the AO (p<.05). In the comparison of the rates of change between the groups before and after the intervention FHHD, CVA and CRA all showed the significant differences (p<.05), and in the comparison of the rates of average change of individual variables in each groups, the postural training group through the AO showed more change rates. The conclusion of the study suggests that when people with FHP and RSP received the postural training, the postural training through the AO resulted in more change into the correct postures. In future studies, the experiment to encourage more effective and efficient motor learning should be implemented by applying AO as well as direct motor learning together, in order to correct the poor postures.
The poor postures of a joint results in the disproportion of an entire body by breaking down the configuration of other neighbored joints, and brings out a pain due to the injury of musculoskeletal system. Most of the injuries of musculoskeletal system are resulted from the poor postures. Many researches to encourage the correct postures by applying direct and indirect motor learning have been reported in order to prevent the musculoskeletal disorders due to the forward head posture (FHP) and rounded shoulder posture (RSP), the representative poor postures. However, the motor learning through the action observation (AO) has not yet been sufficiently studied. The purpose of this study is to show the change of forward head horizontal distance (FHHD), rounded shoulder horizontal distance (RSHD), cranio vertebral angle (CVA), cranial rotation angle (CRA) by applying the normal postural training and the postural training through the AO as mediations to the people with FHP and RSP. From 16 students who were eligible for this study, the normal postural training group of 8 subjects was asked to train for themselves by referring to the printed copy containing some photographs about correct postures during three weeks, and the other postural training group of 8 subjects through the AO was asked to imitate the correct postures after observing the video about the AO of them for the same period. As a result of the test, for the change within the group before and after the intervention, the significant change was shown in both the normal postural training group and the postural training group through the AO (p<.05), the significant differences of RSHD, CVA and CRA were found only in the postural training group through the AO (p<.05). In the comparison of the rates of change between the groups before and after the intervention FHHD, CVA and CRA all showed the significant differences (p<.05), and in the comparison of the rates of average change of individual variables in each groups, the postural training group through the AO showed more change rates. The conclusion of the study suggests that when people with FHP and RSP received the postural training, the postural training through the AO resulted in more change into the correct postures. In future studies, the experiment to encourage more effective and efficient motor learning should be implemented by applying AO as well as direct motor learning together, in order to correct the poor postures.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.