1970년대 도시는 급격한 팽창과 함께 주택부족현상이 나타나게 되고, 정부는 주택부족문제를 해결하기 위해 대규모 택지개발을 통하여 도시의 주택보급률 증가시켰다. 광주광역시 공동 주택 공급량은 전체 주택공급량의 90%대를 유지하고 있으며, 아파트가 차지하는 비중은 326,521(67.3%)가구로 꾸준히 증가하고 있는 실정이다. 광주광역시의 경우 전체 자동차 등록 대수에 비해 승용차 등록대수의 증가율이 더 높게 나타났고, 차량증가로 인해 아파트 단지 내 주차공간 부족으로 인한 불법주정차는 긴급차량의 통행을 불가피하게 하며, 차량의 주차장 확보를 위해 주민들 간의 갈등 등 다양한 문제점을 내포하고 있다.
또한, 공동 주택 추진 시 교통영향평가를 통해 주차계획을 수립하게 된다. 장래에 입주할 주민들을 고려하여 주차수요예측을 통해 주차계획을 수립하는데, 현재 주차수요예측 중 주차원단위 방법은 ...
1970년대 도시는 급격한 팽창과 함께 주택부족현상이 나타나게 되고, 정부는 주택부족문제를 해결하기 위해 대규모 택지개발을 통하여 도시의 주택보급률 증가시켰다. 광주광역시 공동 주택 공급량은 전체 주택공급량의 90%대를 유지하고 있으며, 아파트가 차지하는 비중은 326,521(67.3%)가구로 꾸준히 증가하고 있는 실정이다. 광주광역시의 경우 전체 자동차 등록 대수에 비해 승용차 등록대수의 증가율이 더 높게 나타났고, 차량증가로 인해 아파트 단지 내 주차공간 부족으로 인한 불법주정차는 긴급차량의 통행을 불가피하게 하며, 차량의 주차장 확보를 위해 주민들 간의 갈등 등 다양한 문제점을 내포하고 있다.
또한, 공동 주택 추진 시 교통영향평가를 통해 주차계획을 수립하게 된다. 장래에 입주할 주민들을 고려하여 주차수요예측을 통해 주차계획을 수립하는데, 현재 주차수요예측 중 주차원단위 방법은 전용면적을 고려하여 예측하므로, 현실적인 주차수요예측과는 거리가 먼 것으로 사료된다. 그 이유로는 세대수는 감소하고 전용면적이 넓어지면 계획주차대수는 증가한 반면에, 세대수는 증가하고 전용면적이 작아지면 계획주차대수는 감소하는 것으로 나타나므로, 주차수요예측에 대한 주차원단위의 재산정이 시급히 필요한 실정이다.
따라서, 본 연구는 공동 주택을 중심으로 주차원단위를 산정하기 위해 기존 연구문헌들을 고찰한 후 현장조사 지점을 선정하고 자료를 수집하였다. 또한, 주차원단위 문제점을 파악하기 위해 현장조사 및 설문조사를 통해 자료를 수집하여 분석하고, 기존 교통영향평가의 주차원단위 산정의 문제점을 도출하였다. 주차수요예측에 영향을 미치는 영향인자를 추출하고 수집된 자료를 토대로 요인분석을 실시하여, 주차수요예측과 관련된 변수를 선정한 후 주차원단위 산정 모형을 개발하였다. 마지막으로 실제 조사된 아파트 주차원단위 자료를 통해 기존 교통영향평가의 주차원단위 산정과 개발된 모형의 주차원단위 산정에 적용하여 비교・검증함으로써, 보다 현실적으로 거주자들의 특성을 반영한 주차원단위를 산정하였다.
향후 본 연구에서 개발된 주차원단위 산정모형은 주차장법 기준 정립은 물론 아파트단지에 적용 시 거주자특성에 맞는 보다 현실적인 주차수요예측을 할 수 있을 것으로 기대된다.
1970년대 도시는 급격한 팽창과 함께 주택부족현상이 나타나게 되고, 정부는 주택부족문제를 해결하기 위해 대규모 택지개발을 통하여 도시의 주택보급률 증가시켰다. 광주광역시 공동 주택 공급량은 전체 주택공급량의 90%대를 유지하고 있으며, 아파트가 차지하는 비중은 326,521(67.3%)가구로 꾸준히 증가하고 있는 실정이다. 광주광역시의 경우 전체 자동차 등록 대수에 비해 승용차 등록대수의 증가율이 더 높게 나타났고, 차량증가로 인해 아파트 단지 내 주차공간 부족으로 인한 불법주정차는 긴급차량의 통행을 불가피하게 하며, 차량의 주차장 확보를 위해 주민들 간의 갈등 등 다양한 문제점을 내포하고 있다.
또한, 공동 주택 추진 시 교통영향평가를 통해 주차계획을 수립하게 된다. 장래에 입주할 주민들을 고려하여 주차수요예측을 통해 주차계획을 수립하는데, 현재 주차수요예측 중 주차원단위 방법은 전용면적을 고려하여 예측하므로, 현실적인 주차수요예측과는 거리가 먼 것으로 사료된다. 그 이유로는 세대수는 감소하고 전용면적이 넓어지면 계획주차대수는 증가한 반면에, 세대수는 증가하고 전용면적이 작아지면 계획주차대수는 감소하는 것으로 나타나므로, 주차수요예측에 대한 주차원단위의 재산정이 시급히 필요한 실정이다.
따라서, 본 연구는 공동 주택을 중심으로 주차원단위를 산정하기 위해 기존 연구문헌들을 고찰한 후 현장조사 지점을 선정하고 자료를 수집하였다. 또한, 주차원단위 문제점을 파악하기 위해 현장조사 및 설문조사를 통해 자료를 수집하여 분석하고, 기존 교통영향평가의 주차원단위 산정의 문제점을 도출하였다. 주차수요예측에 영향을 미치는 영향인자를 추출하고 수집된 자료를 토대로 요인분석을 실시하여, 주차수요예측과 관련된 변수를 선정한 후 주차원단위 산정 모형을 개발하였다. 마지막으로 실제 조사된 아파트 주차원단위 자료를 통해 기존 교통영향평가의 주차원단위 산정과 개발된 모형의 주차원단위 산정에 적용하여 비교・검증함으로써, 보다 현실적으로 거주자들의 특성을 반영한 주차원단위를 산정하였다.
향후 본 연구에서 개발된 주차원단위 산정모형은 주차장법 기준 정립은 물론 아파트단지에 적용 시 거주자특성에 맞는 보다 현실적인 주차수요예측을 할 수 있을 것으로 기대된다.
In 1970s, the rapid expansion of cities led to the shortage of housing in urban areas. The government compensated for this shortage through large scale residential developments that increased the housing supply. The supply of condominium apartments in Gwangju Metropolitan City remains above 90% of t...
In 1970s, the rapid expansion of cities led to the shortage of housing in urban areas. The government compensated for this shortage through large scale residential developments that increased the housing supply. The supply of condominium apartments in Gwangju Metropolitan City remains above 90% of the entire housing supply, and the proportion of apartments are at a steady increase, at about 326,521 residences (67.3%). In the case of Gwangju Metropolitan City, the rate of increase of registered passenger vehicles were higher than the rate of increase of the total registered vehicles. Due to the increase, illegally parked cars resulting from the shortage of parking spaces within the apartment complex have become increasingly problematic as they block the transit of emergency vehicles, and heighten the tension among neighboring residents in obtaining a parking space.
Additionally, parking plans for condominium apartments are established based on the performed traffic impact assessment. The future residents are considered to plan the parking based on the estimated demand for parking. However, the parking unit method utilized to estimate the parking demand accounts for the exclusive use of space, which is believed to be far from the parking demands in reality. The reason for this discrepancy is that, as the number of households decrease, and area of exclusive space is expanded, the planned parking increases. On the other hand, when the number of households increase, and the area of exclusive space is reduced, the planned parking decreases, thus methods to recalculate the parking units based on estimated parking demand is an urgent concern.
To estimate the parking units based on condominium apartments, this study first examined the existing research literature, and appointed the field of investigation to collect the necessary data. In addition, field study data and surveys collected and analyzed, in order to identify the problems underlying parking units, and problems regarding the current traffic impact assessment parking unit calculation method were deduced. Through identifying the influential factors on parking demand estimates, and performing a factorial analysis based on the collected data, the variables were selected in relation to the parking demand estimates, to develop the parking unit estimate model. Finally, through comparing and verifying the existing traffic impact assessment parking unit estimate against the newly developed model using collected data, a far more realistic parking unite estimate was suggested, reflecting the characteristics of the residents.
The parking unit estimate model developed in this study is anticipated to serve as the guidelines for future parking lot legislature, as well as the basis to provide a more realistic estimate of parking demands based on the resident characteristics of an apartment complex.
In 1970s, the rapid expansion of cities led to the shortage of housing in urban areas. The government compensated for this shortage through large scale residential developments that increased the housing supply. The supply of condominium apartments in Gwangju Metropolitan City remains above 90% of the entire housing supply, and the proportion of apartments are at a steady increase, at about 326,521 residences (67.3%). In the case of Gwangju Metropolitan City, the rate of increase of registered passenger vehicles were higher than the rate of increase of the total registered vehicles. Due to the increase, illegally parked cars resulting from the shortage of parking spaces within the apartment complex have become increasingly problematic as they block the transit of emergency vehicles, and heighten the tension among neighboring residents in obtaining a parking space.
Additionally, parking plans for condominium apartments are established based on the performed traffic impact assessment. The future residents are considered to plan the parking based on the estimated demand for parking. However, the parking unit method utilized to estimate the parking demand accounts for the exclusive use of space, which is believed to be far from the parking demands in reality. The reason for this discrepancy is that, as the number of households decrease, and area of exclusive space is expanded, the planned parking increases. On the other hand, when the number of households increase, and the area of exclusive space is reduced, the planned parking decreases, thus methods to recalculate the parking units based on estimated parking demand is an urgent concern.
To estimate the parking units based on condominium apartments, this study first examined the existing research literature, and appointed the field of investigation to collect the necessary data. In addition, field study data and surveys collected and analyzed, in order to identify the problems underlying parking units, and problems regarding the current traffic impact assessment parking unit calculation method were deduced. Through identifying the influential factors on parking demand estimates, and performing a factorial analysis based on the collected data, the variables were selected in relation to the parking demand estimates, to develop the parking unit estimate model. Finally, through comparing and verifying the existing traffic impact assessment parking unit estimate against the newly developed model using collected data, a far more realistic parking unite estimate was suggested, reflecting the characteristics of the residents.
The parking unit estimate model developed in this study is anticipated to serve as the guidelines for future parking lot legislature, as well as the basis to provide a more realistic estimate of parking demands based on the resident characteristics of an apartment complex.
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