본 연구의 목적은 녹차 소비트렌드 분석을 통해 시장 개방 이후 위축된 국내 녹차 시장에 대한 발전적 대응전략을 모색하는 데 있다. 이를 위해 20세 이상 성인 남녀 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 156명의 응답결과를 분석에 사용하였다. 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 응답자들은 음료 제품 소비를 위해 월간 약 1~2만원을 소비하였으며, 음료 지출 비용은 연령, 결혼여부, 학력, 직업, 월소득에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 응답자들이 가장 즐겨마시는 음료는 커피류, 혼합 차음료, 기타 차음료 순으로 나타났다.
셋째, 응답자들은 주 1~2회 녹차를 마시며, 녹차 음용 이유는 갈증해소와 건강 및 다이어트 목적이 가장 큰 것으로 나타났다. 또한 ...
본 연구의 목적은 녹차 소비트렌드 분석을 통해 시장 개방 이후 위축된 국내 녹차 시장에 대한 발전적 대응전략을 모색하는 데 있다. 이를 위해 20세 이상 성인 남녀 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 156명의 응답결과를 분석에 사용하였다. 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 응답자들은 음료 제품 소비를 위해 월간 약 1~2만원을 소비하였으며, 음료 지출 비용은 연령, 결혼여부, 학력, 직업, 월소득에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 응답자들이 가장 즐겨마시는 음료는 커피류, 혼합 차음료, 기타 차음료 순으로 나타났다.
셋째, 응답자들은 주 1~2회 녹차를 마시며, 녹차 음용 이유는 갈증해소와 건강 및 다이어트 목적이 가장 큰 것으로 나타났다. 또한 티백 녹차보다 직접 우려내는 녹차를 더 선호하였고, 현미녹차나 가향 녹차보다 100% 순수 녹차를 압도적으로 선호하였다. 응답자들은 녹차 구입 시 브랜드보다 맛, 가격, 향을 더욱 중요하게 고려하는 것으로 나타났다.
넷째, 건강관심도는 녹차이용의사에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 미용관심도는 녹차이용의사에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과는 국내 녹차 시장의 브랜드 인지도가 낮고, 제품 다양성이 부족하다는 것을 시사해 주고 있으며, 녹차제품에 대한 효율적인 마케팅 전략 수립을 위한 기초자료가 될 수 있기를 기대한다.
본 연구의 목적은 녹차 소비트렌드 분석을 통해 시장 개방 이후 위축된 국내 녹차 시장에 대한 발전적 대응전략을 모색하는 데 있다. 이를 위해 20세 이상 성인 남녀 200명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 156명의 응답결과를 분석에 사용하였다. 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 응답자들은 음료 제품 소비를 위해 월간 약 1~2만원을 소비하였으며, 음료 지출 비용은 연령, 결혼여부, 학력, 직업, 월소득에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 응답자들이 가장 즐겨마시는 음료는 커피류, 혼합 차음료, 기타 차음료 순으로 나타났다.
셋째, 응답자들은 주 1~2회 녹차를 마시며, 녹차 음용 이유는 갈증해소와 건강 및 다이어트 목적이 가장 큰 것으로 나타났다. 또한 티백 녹차보다 직접 우려내는 녹차를 더 선호하였고, 현미녹차나 가향 녹차보다 100% 순수 녹차를 압도적으로 선호하였다. 응답자들은 녹차 구입 시 브랜드보다 맛, 가격, 향을 더욱 중요하게 고려하는 것으로 나타났다.
넷째, 건강관심도는 녹차이용의사에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 미용관심도는 녹차이용의사에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과는 국내 녹차 시장의 브랜드 인지도가 낮고, 제품 다양성이 부족하다는 것을 시사해 주고 있으며, 녹차제품에 대한 효율적인 마케팅 전략 수립을 위한 기초자료가 될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to help establishing countermeasures against declining domestic green tea industry after trade liberalization by analyzing consumption tread of green tea. For this, a data was collected from a survey on 156 male and female adults. The results are as follows.
First, respo...
The purpose of this study is to help establishing countermeasures against declining domestic green tea industry after trade liberalization by analyzing consumption tread of green tea. For this, a data was collected from a survey on 156 male and female adults. The results are as follows.
First, respondents spends 10~20 thousand KRW a month on purchasing beverages and there were significant differences in cost for beverage purchase according to age, marital status, education, job, and monthly income.
Second, respondents’ most favored beverage were coffee drink, mixed tea drink and other tea drink in the order.
Third, respondents purchase beverage 1 or 2 times a week and their most important purchase motives were quenching thirst and health. They preferred directly brewed tea from dried leaves to brewed from tea bag and liked pure green tea more than brown rice green tea or flavored green tea. They took into account taste, expense and scent more than the brand in purchasing green tea.
Fourth, health interest had a positive effect on intention to purchase green tea while beauty interest had no effect.
These results imply the low brand awareness and the lack of product diversification of domestic green tea industry. It is hoped that the findings of the study can be useful data for establishing effective marketing strategies.
The purpose of this study is to help establishing countermeasures against declining domestic green tea industry after trade liberalization by analyzing consumption tread of green tea. For this, a data was collected from a survey on 156 male and female adults. The results are as follows.
First, respondents spends 10~20 thousand KRW a month on purchasing beverages and there were significant differences in cost for beverage purchase according to age, marital status, education, job, and monthly income.
Second, respondents’ most favored beverage were coffee drink, mixed tea drink and other tea drink in the order.
Third, respondents purchase beverage 1 or 2 times a week and their most important purchase motives were quenching thirst and health. They preferred directly brewed tea from dried leaves to brewed from tea bag and liked pure green tea more than brown rice green tea or flavored green tea. They took into account taste, expense and scent more than the brand in purchasing green tea.
Fourth, health interest had a positive effect on intention to purchase green tea while beauty interest had no effect.
These results imply the low brand awareness and the lack of product diversification of domestic green tea industry. It is hoped that the findings of the study can be useful data for establishing effective marketing strategies.
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