초등학교 교과통합 진로교육 프로그램이 진로인식과 성취동기에 미치는 효과 The Effects of Subject Integrated Career Education Program on Career Perception and Achievement Motivation in Elementary School원문보기
본 연구는 진로인식 초기 단계의 초등학생에게 효과적인 진로교육의 방안을 모색하고자 교과통합 진로교육 프로그램이 진로인식과 성취동기에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 4학년을 대상으로 사전 동질성 검사를 통하여 실험집단과 통제집단을 선정하고 실험집단에 학생의 수준과 지역적 특성을 고려한 교과통합 진로교육 프로그램을 구성하여 주 2회, 총 16회를 실시하였다. 프로그램 적용 후, 본 프로그램이 진로인식과 성취동기에 어떤 효과를 미치는지 알아봄으로써 교과 수업을 통한 ...
본 연구는 진로인식 초기 단계의 초등학생에게 효과적인 진로교육의 방안을 모색하고자 교과통합 진로교육 프로그램이 진로인식과 성취동기에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 4학년을 대상으로 사전 동질성 검사를 통하여 실험집단과 통제집단을 선정하고 실험집단에 학생의 수준과 지역적 특성을 고려한 교과통합 진로교육 프로그램을 구성하여 주 2회, 총 16회를 실시하였다. 프로그램 적용 후, 본 프로그램이 진로인식과 성취동기에 어떤 효과를 미치는지 알아봄으로써 교과 수업을 통한 진로지도의 교육적 효과를 높이고자 하는데 연구의 목적을 두었다.
본 연구에 대한 결론은 다음과 같다. 먼저, 교과통합 진로교육 프로그램이 진로인식에 미치는 효과를 알아본 결과, 진로 인식 전체와 하위 요소인 일의 세계 영역에서 통계적으로 유의한 효과가 있었다. 둘째, 프로그램의 실시로 성취동기의 경우 전체 성취동기와 하위 영역인 모험심, 독립심, 책임감, 미래지향성에서 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과에 따라, 교과통합 진로교육 프로그램의 효과성이 검증된 만큼 초등학교의 각 교과에서 진로요소를 추출하여 교과와 함께 진로교육이 실시되어야 한다. 본 프로그램의 효과적인 실시를 위한 학생들에게 흥미를 부여하고 교사의 수고를 덜어주기 위한 구체적인 관련 자료 개발도 필요하다. 또한, 종합적인 진로교육을 위하여 가정과 사회와의 연계와 계획적이고 적극적인 지원도 필요하다.
본 연구는 진로인식 초기 단계의 초등학생에게 효과적인 진로교육의 방안을 모색하고자 교과통합 진로교육 프로그램이 진로인식과 성취동기에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 4학년을 대상으로 사전 동질성 검사를 통하여 실험집단과 통제집단을 선정하고 실험집단에 학생의 수준과 지역적 특성을 고려한 교과통합 진로교육 프로그램을 구성하여 주 2회, 총 16회를 실시하였다. 프로그램 적용 후, 본 프로그램이 진로인식과 성취동기에 어떤 효과를 미치는지 알아봄으로써 교과 수업을 통한 진로지도의 교육적 효과를 높이고자 하는데 연구의 목적을 두었다.
본 연구에 대한 결론은 다음과 같다. 먼저, 교과통합 진로교육 프로그램이 진로인식에 미치는 효과를 알아본 결과, 진로 인식 전체와 하위 요소인 일의 세계 영역에서 통계적으로 유의한 효과가 있었다. 둘째, 프로그램의 실시로 성취동기의 경우 전체 성취동기와 하위 영역인 모험심, 독립심, 책임감, 미래지향성에서 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과에 따라, 교과통합 진로교육 프로그램의 효과성이 검증된 만큼 초등학교의 각 교과에서 진로요소를 추출하여 교과와 함께 진로교육이 실시되어야 한다. 본 프로그램의 효과적인 실시를 위한 학생들에게 흥미를 부여하고 교사의 수고를 덜어주기 위한 구체적인 관련 자료 개발도 필요하다. 또한, 종합적인 진로교육을 위하여 가정과 사회와의 연계와 계획적이고 적극적인 지원도 필요하다.
This study was to examine the effects of the subject integrated career education program on career perception and achievement motivation to improve the effectiveness of career education program for elementary school students. Fourth graders were assigned to the experimental group and the control gro...
This study was to examine the effects of the subject integrated career education program on career perception and achievement motivation to improve the effectiveness of career education program for elementary school students. Fourth graders were assigned to the experimental group and the control group through a homogeneous test. This study was designed as the career education program considering level and area feature of the experimental group and carried out twice a week, for a total of 16 times. The purpose of this study is to heighten the educational effect of career guidance through the subject class. This study checked what effect this program took the career cognition and achievement motivation after application of this program,
The results are as follows:
First, the result of verifying effects of the subject integrated career education program on career cognition showed statistically meaningful effects on the whole of career cognition and its component, the world of work. Second, this program showed meaningful effect on the entire achievement motivation and its components, adventurous spirit, spirit of independence, sense of responsibility and sense of future-orientation.
This study showed effective verification of the subject integrated career education program. In elementary school, career education has to be carried out in subject class after extracting elements of career from each subject. To conduct this program effectively, it must develop detailed materials that make students feel interested and save teacher's trouble. It needs connection of family and community and deliberate and aggressive support for comprehensive career education.
This study was to examine the effects of the subject integrated career education program on career perception and achievement motivation to improve the effectiveness of career education program for elementary school students. Fourth graders were assigned to the experimental group and the control group through a homogeneous test. This study was designed as the career education program considering level and area feature of the experimental group and carried out twice a week, for a total of 16 times. The purpose of this study is to heighten the educational effect of career guidance through the subject class. This study checked what effect this program took the career cognition and achievement motivation after application of this program,
The results are as follows:
First, the result of verifying effects of the subject integrated career education program on career cognition showed statistically meaningful effects on the whole of career cognition and its component, the world of work. Second, this program showed meaningful effect on the entire achievement motivation and its components, adventurous spirit, spirit of independence, sense of responsibility and sense of future-orientation.
This study showed effective verification of the subject integrated career education program. In elementary school, career education has to be carried out in subject class after extracting elements of career from each subject. To conduct this program effectively, it must develop detailed materials that make students feel interested and save teacher's trouble. It needs connection of family and community and deliberate and aggressive support for comprehensive career education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.