3세˜5세 아동의 초기 문식성과 언어능력 : 인쇄물 개념과 어휘능력을 중심으로 The emergent literacy and Linguistic Ability of three- to five-year-old children : Focused on the concepts of printed matters and vocabulary ability원문보기
본 연구는 3세 아동 22명, 4세 아동 22명, 5세 아동 22명을 대상으로 연령에 따른 인쇄물 개념의 발달이 어떠한지 살펴보고, 3세~5세 아동의 어휘력과 인쇄물 개념간의 상관관계가 있는지 알아보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 3세~5세 아동은 연령에 따라 인쇄물 개념이 발달하고 4세에서 5세 사이 보다 3세에서 4세 사이에 더 많이 습득하는 것으로 보인다. 또한 책에 대한 개념, 인쇄물 관례를 습득하고 인쇄물의 내용, 상급인쇄물 개념, 인쇄물의 순서를 획득함으로 아동들의 인쇄물 개념의 습득에 경향이 유사하게 나타난다고 볼 수 있다. 둘째, 아동의 인쇄물 개념과 어휘력은 높은 상관을 보였으며 이러한 높은 상관은 인쇄물개념과 어휘력간의 밀접한 관련성을 가진다고 볼 수 있다. 즉, 인쇄물의 경험을 통하여 인쇄물 개념이 발달하고 동시에 어휘를 습득하여 간다고 볼 수 있다. 이 연구를 통하여 아동의 인쇄물 개념이 연령에 따라 어떻게 발달해 가고 인쇄물 개념 중 아동이 어떤 개념에 주목하는지를 파악할 수 있다. 초기 ...
본 연구는 3세 아동 22명, 4세 아동 22명, 5세 아동 22명을 대상으로 연령에 따른 인쇄물 개념의 발달이 어떠한지 살펴보고, 3세~5세 아동의 어휘력과 인쇄물 개념간의 상관관계가 있는지 알아보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 3세~5세 아동은 연령에 따라 인쇄물 개념이 발달하고 4세에서 5세 사이 보다 3세에서 4세 사이에 더 많이 습득하는 것으로 보인다. 또한 책에 대한 개념, 인쇄물 관례를 습득하고 인쇄물의 내용, 상급인쇄물 개념, 인쇄물의 순서를 획득함으로 아동들의 인쇄물 개념의 습득에 경향이 유사하게 나타난다고 볼 수 있다. 둘째, 아동의 인쇄물 개념과 어휘력은 높은 상관을 보였으며 이러한 높은 상관은 인쇄물개념과 어휘력간의 밀접한 관련성을 가진다고 볼 수 있다. 즉, 인쇄물의 경험을 통하여 인쇄물 개념이 발달하고 동시에 어휘를 습득하여 간다고 볼 수 있다. 이 연구를 통하여 아동의 인쇄물 개념이 연령에 따라 어떻게 발달해 가고 인쇄물 개념 중 아동이 어떤 개념에 주목하는지를 파악할 수 있다. 초기 문해 단계 중 가장 기본적이고 필수적인 구성요소인 인쇄물 개념에 대해 일반 아동의 습득 단계를 제시함으로써 인쇄물 개념에 대한 기준이 마련될 것이다. 더 나아가 여러 장애 아동들의 초기 문해 능력을 평가할 수 있는 기준으로 사용될 수 있을 것이다. 또한 인쇄물 개념과 어휘 능력간의 높은 상관관계를 나타내는 것으로 보아 연령에 적합한 과제를 사용함으로써 장애 아동들에게 중재 프로그램의 기초 자료로 사용될 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 3세 아동 22명, 4세 아동 22명, 5세 아동 22명을 대상으로 연령에 따른 인쇄물 개념의 발달이 어떠한지 살펴보고, 3세~5세 아동의 어휘력과 인쇄물 개념간의 상관관계가 있는지 알아보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 3세~5세 아동은 연령에 따라 인쇄물 개념이 발달하고 4세에서 5세 사이 보다 3세에서 4세 사이에 더 많이 습득하는 것으로 보인다. 또한 책에 대한 개념, 인쇄물 관례를 습득하고 인쇄물의 내용, 상급인쇄물 개념, 인쇄물의 순서를 획득함으로 아동들의 인쇄물 개념의 습득에 경향이 유사하게 나타난다고 볼 수 있다. 둘째, 아동의 인쇄물 개념과 어휘력은 높은 상관을 보였으며 이러한 높은 상관은 인쇄물개념과 어휘력간의 밀접한 관련성을 가진다고 볼 수 있다. 즉, 인쇄물의 경험을 통하여 인쇄물 개념이 발달하고 동시에 어휘를 습득하여 간다고 볼 수 있다. 이 연구를 통하여 아동의 인쇄물 개념이 연령에 따라 어떻게 발달해 가고 인쇄물 개념 중 아동이 어떤 개념에 주목하는지를 파악할 수 있다. 초기 문해 단계 중 가장 기본적이고 필수적인 구성요소인 인쇄물 개념에 대해 일반 아동의 습득 단계를 제시함으로써 인쇄물 개념에 대한 기준이 마련될 것이다. 더 나아가 여러 장애 아동들의 초기 문해 능력을 평가할 수 있는 기준으로 사용될 수 있을 것이다. 또한 인쇄물 개념과 어휘 능력간의 높은 상관관계를 나타내는 것으로 보아 연령에 적합한 과제를 사용함으로써 장애 아동들에게 중재 프로그램의 기초 자료로 사용될 수 있을 것으로 사료된다.
In this study, targeting 22 three-year-old, 22 four-year-old, and 22 five-year-old children, the development of their concepts of printed matters as age was examined and the correlation between their vocabulary skills and the concepts of printed matter of the children who are from three years old to...
In this study, targeting 22 three-year-old, 22 four-year-old, and 22 five-year-old children, the development of their concepts of printed matters as age was examined and the correlation between their vocabulary skills and the concepts of printed matter of the children who are from three years old to five years old. The result findings are as follows: First, it seems that the children who are from three to five years old develop their concept of printed matters as age, and from three- to five-year-old children develop it more than from four- to five-year-old children do. They tend to acquire more than 70 percent four years for the concepts of book. They tend to acquire the concepts of printed matters by first attaining the concepts of books and the practice of printed matter, and the contents of the printed matter, then likewise, attaining the concept of the high-level of printed matter, and the order of the printed matters. Second, it showed that the concept of printed matters and vocabulary are related to each other closely, and this can be interpreted that the concept of printed matters are related to closely to vocabulary. That is, the children develop the concept of printed matters through experiencing them, at the same time they learn vocabulary too. Through this study, how the children’s concepts of printed matters as age are developed and which concept among the concepts of the printed matters the children are interested in can be figured out. By suggesting the general learning stages of common children for the concept of the printed matters which is the most basic and essential components during the stage of attaining the literacy education, the criteria of the concepts of printed matters will be made. Furthermore, it can be used as the criteria which evaluate the early reading ability of many disabled children. We can use appropriate textbooks as age because vocabulary is very closely related to the concept of the printed matters. And it is considered to be used as the basic material of the intervention program to the disabled children.
In this study, targeting 22 three-year-old, 22 four-year-old, and 22 five-year-old children, the development of their concepts of printed matters as age was examined and the correlation between their vocabulary skills and the concepts of printed matter of the children who are from three years old to five years old. The result findings are as follows: First, it seems that the children who are from three to five years old develop their concept of printed matters as age, and from three- to five-year-old children develop it more than from four- to five-year-old children do. They tend to acquire more than 70 percent four years for the concepts of book. They tend to acquire the concepts of printed matters by first attaining the concepts of books and the practice of printed matter, and the contents of the printed matter, then likewise, attaining the concept of the high-level of printed matter, and the order of the printed matters. Second, it showed that the concept of printed matters and vocabulary are related to each other closely, and this can be interpreted that the concept of printed matters are related to closely to vocabulary. That is, the children develop the concept of printed matters through experiencing them, at the same time they learn vocabulary too. Through this study, how the children’s concepts of printed matters as age are developed and which concept among the concepts of the printed matters the children are interested in can be figured out. By suggesting the general learning stages of common children for the concept of the printed matters which is the most basic and essential components during the stage of attaining the literacy education, the criteria of the concepts of printed matters will be made. Furthermore, it can be used as the criteria which evaluate the early reading ability of many disabled children. We can use appropriate textbooks as age because vocabulary is very closely related to the concept of the printed matters. And it is considered to be used as the basic material of the intervention program to the disabled children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.