요 약 어린이집 교사의 수업분석을 통한 자기장학 경험의 이해 본 연구는 교사들이 어린이집에서 자기장학을 어떻게 경험하는지 수업분석이라는 방법을 통해서 자기장학을 이해하였다. 따라서 연구의 목적은 어린이집을 운영하는 원장이나 교사들에게 자기장학의 중요성과 필요성을 인식시키고 자기장학 방향에 기초자료를 제공함과 동시에 자기장학 활성화에 발판을 마련하고자 하였다. 이러한 목적으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자기장학에 대한 이해의 변화는 어떠한가? 2. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자...
요 약 어린이집 교사의 수업분석을 통한 자기장학 경험의 이해 본 연구는 교사들이 어린이집에서 자기장학을 어떻게 경험하는지 수업분석이라는 방법을 통해서 자기장학을 이해하였다. 따라서 연구의 목적은 어린이집을 운영하는 원장이나 교사들에게 자기장학의 중요성과 필요성을 인식시키고 자기장학 방향에 기초자료를 제공함과 동시에 자기장학 활성화에 발판을 마련하고자 하였다. 이러한 목적으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자기장학에 대한 이해의 변화는 어떠한가? 2. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자기장학에 대한 정서의 변화는 어떠한가? 3. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자기장학에 대한 초점의 변화는 어떠한가? 4. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자기장학에 대한 실천의 변화는 어떠한가? 연구자는 2011년 4월 20일부터 2011년 8월 12일까지 17주에 걸쳐서 C시에 있는 D민간어린이집에 근무하고 있는 8명의 교사를 대상으로 자기장학을 실시하였다. 연구 참여자는 경력10년 이상의 교사 3명과 경력3년 이상의 교사 2명 그리고 초임교사 3명이었으며 수업녹화자료, 수업계획서, 수업평가서, 저널, 개별심층면담을 통하여 자료를 수집하여 질적으로 분석하였다. 수집된 자료를 분석한 결과 교사들의 자기장학경험 과정은 이해의 변화, 정서의 변화, 초점의 변화, 실천의 변화로 나타났다. 첫째, 어린이집 교사들의 자기장학에 대한 이해의 변화는 무지․ 오해에서 시작하여 진단․ 보완하는 것으로 이해하게 되었다. 교사들은 처음에 자기장학을 모르고 있거나 다른 사람에 의해 자신의 수업을 수동적으로 평가받는 것으로 오해하고 있었으나, 점차 자기장학을 수행해 나가면서 자기 스스로 능동적인 평가로 이해하게 되었다. 어린이집교사들이 자기장학을 능동적인 평가로 인식하기 시작하면서 자기장학을 자신의 장단점을 보완하거나 수업을 진단해 보고 부족한 부분을 다듬어 나가는 것으로 이해하게 되었다. 둘째, 어린이집 교사들의 자기장학에 대한 정서의 변화는 불편함에서 시작하여 점차 편안함으로 바뀌기 시작했다. 불편함은 자기장학을 수동적 의미로 받아들이면서 긴장과 부담을 가졌고 수업동영상을 보면서 못한 수업에 대해서 자책하고 또 부끄러워했다. 그러면서 수업의 어려움을 호소하면서 불편함을 드러냈다. 하지만 자기장학을 거듭해 나가면서 이러한 불편함을 극복하기 시작했고 자신의 수업을 분석하고 스스로 평가해 보면서 수업을 개선하고자 노력하였다. 교사들은 자기장학의 피드백 과정을 반복하면서 ‘나도 이제 되는 걸 ’하면서 수업의 자신감을 얻었고 ‘더 잘할 수 있었는데’ 하면서 아쉬워했고 더 잘해보겠다는 각오도 나타냈다. 교사들은 점차 자기장학에 대한 불편함에서 벗어나 편안하게 받아들이게 되었다. 셋째, 어린이집 교사들은 자기장학 과정에서 처음에 교사 자신 분석에서 유아 분석으로, 다시 수업 분석으로 초점의 변화가 나타났다. 교사들은 처음에는 교사 자신에게 장학의 초점을 두어 자신의 행동, 말투, 습관들을 보았고 자신의 잘못된 행동을 수정하려고 했다. 이처럼 자신을 바라보다가 자신에서 벗어나 수업 속에 있는 유아의 반응과 행동, 표정을 보기 시작하면서 시선은 점차 바뀌기 시작했다. 교사의 자기장학의 초점이 보다 다각적으로 되면서 아이들을 보고, 자신의 수업도 보고, 수업의 진행과 교수방법, 수업에 사용된 자료와 준비물을 보았으며 반성적 사고를 하기 시작했다. 넷째, 어린이집 교사들은 자기장학 과정에서 실천의 변화가 나타났고 실천의 변화는 교사의 역량을 강화시켰다. 먼저 교사는 수업에 유연해지고, 아이들을 수용해 주고, 고정관념에서 탈피하는 등 유연성이 늘어났다. 또한 수업실제에 대한 지식을 정립해 갔으며, 아이들을 수업 속으로 끌어들였고 아이들과 함께 수업을 하면서 아이도 교사도 즐거워했다. 한편, 어린이집 교사들은 자기장학의 매력을 느끼면서 혼자만 자기장학을 하는 것 보다는 동료교사와 함께 자기장학을 하고자 했다.
요 약 어린이집 교사의 수업분석을 통한 자기장학 경험의 이해 본 연구는 교사들이 어린이집에서 자기장학을 어떻게 경험하는지 수업분석이라는 방법을 통해서 자기장학을 이해하였다. 따라서 연구의 목적은 어린이집을 운영하는 원장이나 교사들에게 자기장학의 중요성과 필요성을 인식시키고 자기장학 방향에 기초자료를 제공함과 동시에 자기장학 활성화에 발판을 마련하고자 하였다. 이러한 목적으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자기장학에 대한 이해의 변화는 어떠한가? 2. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자기장학에 대한 정서의 변화는 어떠한가? 3. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자기장학에 대한 초점의 변화는 어떠한가? 4. 어린이집 교사들의 수업분석을 통한 자기장학에 대한 실천의 변화는 어떠한가? 연구자는 2011년 4월 20일부터 2011년 8월 12일까지 17주에 걸쳐서 C시에 있는 D민간어린이집에 근무하고 있는 8명의 교사를 대상으로 자기장학을 실시하였다. 연구 참여자는 경력10년 이상의 교사 3명과 경력3년 이상의 교사 2명 그리고 초임교사 3명이었으며 수업녹화자료, 수업계획서, 수업평가서, 저널, 개별심층면담을 통하여 자료를 수집하여 질적으로 분석하였다. 수집된 자료를 분석한 결과 교사들의 자기장학경험 과정은 이해의 변화, 정서의 변화, 초점의 변화, 실천의 변화로 나타났다. 첫째, 어린이집 교사들의 자기장학에 대한 이해의 변화는 무지․ 오해에서 시작하여 진단․ 보완하는 것으로 이해하게 되었다. 교사들은 처음에 자기장학을 모르고 있거나 다른 사람에 의해 자신의 수업을 수동적으로 평가받는 것으로 오해하고 있었으나, 점차 자기장학을 수행해 나가면서 자기 스스로 능동적인 평가로 이해하게 되었다. 어린이집교사들이 자기장학을 능동적인 평가로 인식하기 시작하면서 자기장학을 자신의 장단점을 보완하거나 수업을 진단해 보고 부족한 부분을 다듬어 나가는 것으로 이해하게 되었다. 둘째, 어린이집 교사들의 자기장학에 대한 정서의 변화는 불편함에서 시작하여 점차 편안함으로 바뀌기 시작했다. 불편함은 자기장학을 수동적 의미로 받아들이면서 긴장과 부담을 가졌고 수업동영상을 보면서 못한 수업에 대해서 자책하고 또 부끄러워했다. 그러면서 수업의 어려움을 호소하면서 불편함을 드러냈다. 하지만 자기장학을 거듭해 나가면서 이러한 불편함을 극복하기 시작했고 자신의 수업을 분석하고 스스로 평가해 보면서 수업을 개선하고자 노력하였다. 교사들은 자기장학의 피드백 과정을 반복하면서 ‘나도 이제 되는 걸 ’하면서 수업의 자신감을 얻었고 ‘더 잘할 수 있었는데’ 하면서 아쉬워했고 더 잘해보겠다는 각오도 나타냈다. 교사들은 점차 자기장학에 대한 불편함에서 벗어나 편안하게 받아들이게 되었다. 셋째, 어린이집 교사들은 자기장학 과정에서 처음에 교사 자신 분석에서 유아 분석으로, 다시 수업 분석으로 초점의 변화가 나타났다. 교사들은 처음에는 교사 자신에게 장학의 초점을 두어 자신의 행동, 말투, 습관들을 보았고 자신의 잘못된 행동을 수정하려고 했다. 이처럼 자신을 바라보다가 자신에서 벗어나 수업 속에 있는 유아의 반응과 행동, 표정을 보기 시작하면서 시선은 점차 바뀌기 시작했다. 교사의 자기장학의 초점이 보다 다각적으로 되면서 아이들을 보고, 자신의 수업도 보고, 수업의 진행과 교수방법, 수업에 사용된 자료와 준비물을 보았으며 반성적 사고를 하기 시작했다. 넷째, 어린이집 교사들은 자기장학 과정에서 실천의 변화가 나타났고 실천의 변화는 교사의 역량을 강화시켰다. 먼저 교사는 수업에 유연해지고, 아이들을 수용해 주고, 고정관념에서 탈피하는 등 유연성이 늘어났다. 또한 수업실제에 대한 지식을 정립해 갔으며, 아이들을 수업 속으로 끌어들였고 아이들과 함께 수업을 하면서 아이도 교사도 즐거워했다. 한편, 어린이집 교사들은 자기장학의 매력을 느끼면서 혼자만 자기장학을 하는 것 보다는 동료교사와 함께 자기장학을 하고자 했다.
Abstract Understanding of Self Supervision by Teachers at Child Care Centers through Teaching Analysis Kim Nam-sook Graduate School, Department of Early Childhood Education, Chung-Ju National University This thesis aims to gain an understanding of teachers self supervision at child care centers thro...
Abstract Understanding of Self Supervision by Teachers at Child Care Centers through Teaching Analysis Kim Nam-sook Graduate School, Department of Early Childhood Education, Chung-Ju National University This thesis aims to gain an understanding of teachers self supervision at child care centers through Teaching analysis, in order to get teachers and directors at child care centers to understand the importance and necessity of self supervision and to provide the basic data and establish the foundation for promoting self supervision. Study participants were 8 teachers working at D private child care center. Data collection was done through classroom video recordings, lesson plans, teacher evaluations, journals, and individual in-depth interviews. Qualitative analysis was done on the collected data. The findings showed that the teachers self supervision experience led to changes in their understanding of self supervision, changes in their emotions of self supervision, changes in their focus of self supervision, and changes in their practice. First, for changes in their understanding, at first the teachers didn’t know about self supervision, had misconceptions about it, and thought that they only get evaluated by others in a passive way. But after exercising self supervision over time they realized it is about evaluating their performance and improving things that need improvement. As they overcame their weaknesses and added to their strengths, they understood self supervision as an active kind of evaluation. Second, for changes in their emotions, it gradually went from discomfort to ease. Athough their discomfort was manifest as anxiety a sense of heavy responsibility, Self-accusation and embarrassment, as they exercised increasing self supervision, they became more comfortable gaining confidence and a feeling of satisfaction Third, the teachers showed changes in their focus during the process of self supervision, first analyzing themselves, then analyzing the children, and then analyzing the teaching back again. When the focus was initially put on them, they saw their behavior, their manner of speaking, and their habits, and wanted to correct any wrong behavior. Then as they looked beyond themselves and analyzed children’s reactions, behaviors, and expressions, they started seeing things in an increasingly multilateral way. As they examined the children and the class as a whole, they started thinking in a reflective way in order to improve the class. Finally, as teachers exercised self supervision, it enhanced their capacity as a teacher. They became more flexible in their teaching, became better able to accommodate the needs of the children, and became able to think outside of the box. They also kept track of the classroom situation over time, and really got the children involved in the class, which made the class more enjoyable for both them and the children. Furthermore, as they increasingly felt the benefits of self supervision, they wanted to get their fellow teaches to join them.
Abstract Understanding of Self Supervision by Teachers at Child Care Centers through Teaching Analysis Kim Nam-sook Graduate School, Department of Early Childhood Education, Chung-Ju National University This thesis aims to gain an understanding of teachers self supervision at child care centers through Teaching analysis, in order to get teachers and directors at child care centers to understand the importance and necessity of self supervision and to provide the basic data and establish the foundation for promoting self supervision. Study participants were 8 teachers working at D private child care center. Data collection was done through classroom video recordings, lesson plans, teacher evaluations, journals, and individual in-depth interviews. Qualitative analysis was done on the collected data. The findings showed that the teachers self supervision experience led to changes in their understanding of self supervision, changes in their emotions of self supervision, changes in their focus of self supervision, and changes in their practice. First, for changes in their understanding, at first the teachers didn’t know about self supervision, had misconceptions about it, and thought that they only get evaluated by others in a passive way. But after exercising self supervision over time they realized it is about evaluating their performance and improving things that need improvement. As they overcame their weaknesses and added to their strengths, they understood self supervision as an active kind of evaluation. Second, for changes in their emotions, it gradually went from discomfort to ease. Athough their discomfort was manifest as anxiety a sense of heavy responsibility, Self-accusation and embarrassment, as they exercised increasing self supervision, they became more comfortable gaining confidence and a feeling of satisfaction Third, the teachers showed changes in their focus during the process of self supervision, first analyzing themselves, then analyzing the children, and then analyzing the teaching back again. When the focus was initially put on them, they saw their behavior, their manner of speaking, and their habits, and wanted to correct any wrong behavior. Then as they looked beyond themselves and analyzed children’s reactions, behaviors, and expressions, they started seeing things in an increasingly multilateral way. As they examined the children and the class as a whole, they started thinking in a reflective way in order to improve the class. Finally, as teachers exercised self supervision, it enhanced their capacity as a teacher. They became more flexible in their teaching, became better able to accommodate the needs of the children, and became able to think outside of the box. They also kept track of the classroom situation over time, and really got the children involved in the class, which made the class more enjoyable for both them and the children. Furthermore, as they increasingly felt the benefits of self supervision, they wanted to get their fellow teaches to join them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.