이 연구는 다중지능 이론에 근거하여 현행 2007 개정 교육과정의 문학 영역 교과서 활동을 분석하고 이를 바탕으로 다중지능 이론을 문학 감상 지도에 적용하기 위한 문학 감상 지도 원리를 도출하고 이를 반영한 문학 감상 교수 학습 모형을 제시하는 데 목적이 있다. 연구자는 학습자들이 능동적으로 참여하는 학습자 중심 문학 감상 교육을 실시하기 위해서는 학습자들의 다양성을 고려한 활동을 제시하는 지도 방안이 모색되어야 한다고 보았다. 이를 위해 학습자들의 다양한 특성을 파악하는 근거로서 다중지능 이론의 도입 필요성을 논의하고 이를 문학 감상 지도에 도입하기 위한 적용 원리 및 문학 감상 교수 학습 모형의 적용 방안을 제시하고자 하였다. 이 연구에서 논의된 초점은 다음과 같다. 첫째, 문학 감상 지도에서 다중지능 이론을 적용하는 것에 대한 의의를 살펴본다. 둘째, 2007 개정 교육과정의 교과서 및 지도서 분석을 통해 문학 감상 수업에서 다중지능 이론의 적용 원리를 도출한다. 셋째, 도출해낸 적용 원리를 바탕으로 다중지능 이론을 적용한 문학 감상 교수 학습 모형을 구안하여 적용한다. 이를 위하여 Ⅱ장에서는 초등 문학 교육의 흐름과 방향에 대해 논의해보고 이 흐름과 방향에 맞는 문학 감상 교육을 실시하기 위해서 다중지능 이론을 활용하는 것이 적절하다는 것을 문학 감상 교육과 다중지능 이론의 상호관련성 안에서 논의하여 이 연구의 이론적 토대를 마련해 보았다. Ⅲ장에서는 현 교육과정의 교과서와 지도서 분석을 통하여 문학 감상 영역 지도에 다중지능 이론적 요소의 적용 실태에 대해 살펴보고 이를 바탕으로 적절한 문학 감상 수업의 ...
이 연구는 다중지능 이론에 근거하여 현행 2007 개정 교육과정의 문학 영역 교과서 활동을 분석하고 이를 바탕으로 다중지능 이론을 문학 감상 지도에 적용하기 위한 문학 감상 지도 원리를 도출하고 이를 반영한 문학 감상 교수 학습 모형을 제시하는 데 목적이 있다. 연구자는 학습자들이 능동적으로 참여하는 학습자 중심 문학 감상 교육을 실시하기 위해서는 학습자들의 다양성을 고려한 활동을 제시하는 지도 방안이 모색되어야 한다고 보았다. 이를 위해 학습자들의 다양한 특성을 파악하는 근거로서 다중지능 이론의 도입 필요성을 논의하고 이를 문학 감상 지도에 도입하기 위한 적용 원리 및 문학 감상 교수 학습 모형의 적용 방안을 제시하고자 하였다. 이 연구에서 논의된 초점은 다음과 같다. 첫째, 문학 감상 지도에서 다중지능 이론을 적용하는 것에 대한 의의를 살펴본다. 둘째, 2007 개정 교육과정의 교과서 및 지도서 분석을 통해 문학 감상 수업에서 다중지능 이론의 적용 원리를 도출한다. 셋째, 도출해낸 적용 원리를 바탕으로 다중지능 이론을 적용한 문학 감상 교수 학습 모형을 구안하여 적용한다. 이를 위하여 Ⅱ장에서는 초등 문학 교육의 흐름과 방향에 대해 논의해보고 이 흐름과 방향에 맞는 문학 감상 교육을 실시하기 위해서 다중지능 이론을 활용하는 것이 적절하다는 것을 문학 감상 교육과 다중지능 이론의 상호관련성 안에서 논의하여 이 연구의 이론적 토대를 마련해 보았다. Ⅲ장에서는 현 교육과정의 교과서와 지도서 분석을 통하여 문학 감상 영역 지도에 다중지능 이론적 요소의 적용 실태에 대해 살펴보고 이를 바탕으로 적절한 문학 감상 수업의 다중지능 적용 원리를 도출하여 문학 감상 교수 학습 모형을 구안 및 제시하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 구안한 다중지능에 근거한 문학 감상 교수 학습 방법 및 모형을 적용하여 그 결과를 분석하고 의미를 해석하여 이 연구의 의의를 논하였다. 이 연구에서 이루어진 주요한 논의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문학 감상 지도에 다중지능 이론을 적용하는 것은 학습자들의 개성과 능력 존중을 통한 소외 학생 발생의 최소화, 여러 영역의 통합 학습 실현을 통한 수업의 유용성 및 수업의 질 향상, 학생들의 발전 가능성 신뢰를 통한 학습자의 자신감 향상 등의 측면에서 의의가 있다. 둘째, 현 교육과정 5~6학년의 문학 감상 영역을 다중지능 이론에 근거하여 분석한 결과 가장 빈도가 높은 지능 영역은 인간친화지능 영역, 가장 빈도가 낮은 지능 영역은 공간, 음악, 신체운동지능 영역인 것으로 분석되었다. 학년 발달 단계상의 특성을 고려하여 구체적 조작이 요구되는 영역의 활동이 많이 제한된 것으로 보인다. 하지만 이것은 이 영역이 우수한 학습자들이 흥미있게 활동할 수 있는 기회를 제한한 것이므로 개선되어야 할 부분이다. 이 외에도 자기성찰지능, 인간친화지능 영역의 활동은 그 형태가 매우 단순한 것으로 분석되었으며 학습자가 활동을 선택하고 활동 자체를 능동적으로 이끌어갈 수 있는 기회가 부족한 것으로 분석되었다. 셋째, 다중지능 이론 적용을 위한 문학 감상 지도 원리로 다양성 존중의 원리, 학습자 주체의 원리, 균형의 원리, 상호작용의 원리를 도출하였다. 다양성 존중의 원리는 학습자 특성 파악의 중요성을, 학습자 주체의 원리는 활동에 대한 학습자 스스로의 선택의 중요성을, 균형의 원리는 다중지능 영역 간 활동이 균형 있게 제시되어야 함을, 상호작용의 원리는 소통의 중요성을 강조한 원리들이다. 이 네 가지 원리에 의하여 다중지능 이론을 문학 감상 지도에 적용하면 학습자의 정의적 영역에 긍정적 효과를 가져 오며 이는 학습자들의 문학 반응을 활성화시키고 궁극적으로는 학습자들이 진정한 문학 체험을 할 수 있도록 할 것이다. 넷째, 다중지능 이론 적용을 위한 문학 감상 교수 학습 모형은 프로젝트 학습 주제 제시 - <공통학습 : 문학과 만나기 - 작품과 친해지기 - 작품과 대화하기 - 친구와 대화하기 - 학습목표 활동하기> - <선택학습 : 소집단 활동, 프로젝트 학습 활동내용 발표>의 단계로 구안하였다. 이 연구는 다중지능 이론을 문학 감상 지도에 적용했을 때의 의의에 대해 고찰해보고, 다중지능 이론에 근거한 문학 감상 지도를 위한 적용 원리 및 문학 감상 교수 학습 모형을 구안하였다. 학습자 중심의 문학 감상을 위한 문학 감상 지도 방안의 연구를 위해 다중지능 이론을 적용하였다는 측면, 교과서 및 지도서를 분석한 내용을 바탕으로 문학 감상 영역에서 다중지능 이론의 적용 원리를 제시하였다는 측면, 이 원리를 바탕으로 다중지능 이론에 근거한 문학 감상 교수 학습 모형을 제시하여 기존의 다중지능 이론을 적용한 문학 교수 학습 방법에 관한 연구보다 좀 더 구체적이고 실제적인 현장성을 강조하였다는 측면, 문학 감상 수업에 다양한 활동을 활용하기 위한 체계성을 갖춘 모형을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
이 연구는 다중지능 이론에 근거하여 현행 2007 개정 교육과정의 문학 영역 교과서 활동을 분석하고 이를 바탕으로 다중지능 이론을 문학 감상 지도에 적용하기 위한 문학 감상 지도 원리를 도출하고 이를 반영한 문학 감상 교수 학습 모형을 제시하는 데 목적이 있다. 연구자는 학습자들이 능동적으로 참여하는 학습자 중심 문학 감상 교육을 실시하기 위해서는 학습자들의 다양성을 고려한 활동을 제시하는 지도 방안이 모색되어야 한다고 보았다. 이를 위해 학습자들의 다양한 특성을 파악하는 근거로서 다중지능 이론의 도입 필요성을 논의하고 이를 문학 감상 지도에 도입하기 위한 적용 원리 및 문학 감상 교수 학습 모형의 적용 방안을 제시하고자 하였다. 이 연구에서 논의된 초점은 다음과 같다. 첫째, 문학 감상 지도에서 다중지능 이론을 적용하는 것에 대한 의의를 살펴본다. 둘째, 2007 개정 교육과정의 교과서 및 지도서 분석을 통해 문학 감상 수업에서 다중지능 이론의 적용 원리를 도출한다. 셋째, 도출해낸 적용 원리를 바탕으로 다중지능 이론을 적용한 문학 감상 교수 학습 모형을 구안하여 적용한다. 이를 위하여 Ⅱ장에서는 초등 문학 교육의 흐름과 방향에 대해 논의해보고 이 흐름과 방향에 맞는 문학 감상 교육을 실시하기 위해서 다중지능 이론을 활용하는 것이 적절하다는 것을 문학 감상 교육과 다중지능 이론의 상호관련성 안에서 논의하여 이 연구의 이론적 토대를 마련해 보았다. Ⅲ장에서는 현 교육과정의 교과서와 지도서 분석을 통하여 문학 감상 영역 지도에 다중지능 이론적 요소의 적용 실태에 대해 살펴보고 이를 바탕으로 적절한 문학 감상 수업의 다중지능 적용 원리를 도출하여 문학 감상 교수 학습 모형을 구안 및 제시하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 구안한 다중지능에 근거한 문학 감상 교수 학습 방법 및 모형을 적용하여 그 결과를 분석하고 의미를 해석하여 이 연구의 의의를 논하였다. 이 연구에서 이루어진 주요한 논의를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문학 감상 지도에 다중지능 이론을 적용하는 것은 학습자들의 개성과 능력 존중을 통한 소외 학생 발생의 최소화, 여러 영역의 통합 학습 실현을 통한 수업의 유용성 및 수업의 질 향상, 학생들의 발전 가능성 신뢰를 통한 학습자의 자신감 향상 등의 측면에서 의의가 있다. 둘째, 현 교육과정 5~6학년의 문학 감상 영역을 다중지능 이론에 근거하여 분석한 결과 가장 빈도가 높은 지능 영역은 인간친화지능 영역, 가장 빈도가 낮은 지능 영역은 공간, 음악, 신체운동지능 영역인 것으로 분석되었다. 학년 발달 단계상의 특성을 고려하여 구체적 조작이 요구되는 영역의 활동이 많이 제한된 것으로 보인다. 하지만 이것은 이 영역이 우수한 학습자들이 흥미있게 활동할 수 있는 기회를 제한한 것이므로 개선되어야 할 부분이다. 이 외에도 자기성찰지능, 인간친화지능 영역의 활동은 그 형태가 매우 단순한 것으로 분석되었으며 학습자가 활동을 선택하고 활동 자체를 능동적으로 이끌어갈 수 있는 기회가 부족한 것으로 분석되었다. 셋째, 다중지능 이론 적용을 위한 문학 감상 지도 원리로 다양성 존중의 원리, 학습자 주체의 원리, 균형의 원리, 상호작용의 원리를 도출하였다. 다양성 존중의 원리는 학습자 특성 파악의 중요성을, 학습자 주체의 원리는 활동에 대한 학습자 스스로의 선택의 중요성을, 균형의 원리는 다중지능 영역 간 활동이 균형 있게 제시되어야 함을, 상호작용의 원리는 소통의 중요성을 강조한 원리들이다. 이 네 가지 원리에 의하여 다중지능 이론을 문학 감상 지도에 적용하면 학습자의 정의적 영역에 긍정적 효과를 가져 오며 이는 학습자들의 문학 반응을 활성화시키고 궁극적으로는 학습자들이 진정한 문학 체험을 할 수 있도록 할 것이다. 넷째, 다중지능 이론 적용을 위한 문학 감상 교수 학습 모형은 프로젝트 학습 주제 제시 - <공통학습 : 문학과 만나기 - 작품과 친해지기 - 작품과 대화하기 - 친구와 대화하기 - 학습목표 활동하기> - <선택학습 : 소집단 활동, 프로젝트 학습 활동내용 발표>의 단계로 구안하였다. 이 연구는 다중지능 이론을 문학 감상 지도에 적용했을 때의 의의에 대해 고찰해보고, 다중지능 이론에 근거한 문학 감상 지도를 위한 적용 원리 및 문학 감상 교수 학습 모형을 구안하였다. 학습자 중심의 문학 감상을 위한 문학 감상 지도 방안의 연구를 위해 다중지능 이론을 적용하였다는 측면, 교과서 및 지도서를 분석한 내용을 바탕으로 문학 감상 영역에서 다중지능 이론의 적용 원리를 제시하였다는 측면, 이 원리를 바탕으로 다중지능 이론에 근거한 문학 감상 교수 학습 모형을 제시하여 기존의 다중지능 이론을 적용한 문학 교수 학습 방법에 관한 연구보다 좀 더 구체적이고 실제적인 현장성을 강조하였다는 측면, 문학 감상 수업에 다양한 활동을 활용하기 위한 체계성을 갖춘 모형을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
This study aims at analyzing literature textbook in current 2007 revised curriculum, based on theory of multiple intelligence, and deducting principle of teaching literature appreciation to apply it in teaching literature appreciation and suggesting the model of literature appreciation learning. The...
This study aims at analyzing literature textbook in current 2007 revised curriculum, based on theory of multiple intelligence, and deducting principle of teaching literature appreciation to apply it in teaching literature appreciation and suggesting the model of literature appreciation learning. The researcher viewed that, to execute learner-centered literature appreciation education in which learners positively participate, the teaching plan which suggest activity that considers learners' diversity. For this, the researcher intended to discuss necessity to introduce multiple intelligence theory as the base to grasp various characteristics of learners and suggest the plan for applying principle and model of literature appreciation teaching study. The points discussed in this study are as follows. Fist, examine the meaning of applying the multiple intelligence theory in teaching of literature appreciation. Second, deduct the principle of applying the multiple intelligence theory in class of literature appreciation through analysis of 2007 revised curriculum textbook and guidance book. Third, apply by devising the model of literature appreciation teaching study applied with multiple intelligence theory based on deducted applying principle. For this, in chapter II I prepared theoretical base of this study after discussing the flow and direction of elementary literature education and that it's appropriate to utilize multiple intelligence theory in order to execute literature appreciation education fit to that flow and direction in view of interrelationship between literature appreciation education and multiple intelligence. In chapter III, examined the practice of applying theoretical element of multiple intelligence in teaching literature appreciation area through analysis of the textbook and guidance book in current curriculum and suggested the model of literature appreciation teaching study, and based on this, by deducting multiple intelligence applying principle of appropriate literature appreciation class. In chapter IV, discussed the meaning of this study by analyzing the results and meaning with applying of literature appreciation teaching study method and medel based on multiple intelligence theory devised in chapter III. To summarize main discussion done in this study, it's as follows. First, applying multiple intelligence theory in teaching of literature appreciation has meanings in aspect of minimizing avoided students happening through respect of learners' personality and capability, enhancing availability and quality of the class through realizing of combined study of several areas, enhancing learners' confidence through trust of students' potential for development. Second, it has been analyzed that, as a result of analyzing current curriculum's 5~6th grade literature appreciation area based on multiple intelligence theory, the human-friendly intelligence area is the most frequent, and the space, music, physical activities intelligence area is the least frequent. It appears that the activities are much limited in the area which requires concrete control in consideration of grade developmental stage's feature. However, as this is to be improved as this area limited the chance for excellent learners to act with interest. Besides, the activities in area of self-examination intelligence, human-friendly intelligence have been analyzed to be very simple in their types and the opportunities for learners to positively select and lead the activities are insufficient. Third, deducted principles of respecting diversity, learners' self-reliance, balance, interrelation as for principle of literature appreciation to apply multiple intelligence theory. Principle of respecting diversity emphases importance of grasping learners' characteristics, learners' self-reliance importance of selecting activities by themselves, balance for activities among multiple intelligence areas to be suggested in balanced way, interrelationship the importance of communication. When applying multiple intelligence theory to teaching of literature appreciation by these four principles, it will bring positive effect in learners' definition area and this will make learners' literature response activated and ultimately make them experience true literature. Fourth, the model for literature appreciation teaching study for applying multiple intelligence theory is devised in stages of suggestion of project study subject - - . This study examined the meaning when applying multiple intelligence theory in teaching of literature appreciation, and devised the applying principle for teaching of literature appreciation based on multiple intelligence theory and the model for literature appreciation teaching study. This study has meanings in aspect of having applied multiple intelligence theory for research of the plan for teaching of learner-centered literature appreciation, emphasizing more concrete and practical scene than existing literature teaching study method applied with multiple intelligence theory, by suggesting the model of literature appreciation teaching study based on multiple intelligence theory with basis of this theory, and suggesting the systematic model to utilize various activities in literature appreciation class.
This study aims at analyzing literature textbook in current 2007 revised curriculum, based on theory of multiple intelligence, and deducting principle of teaching literature appreciation to apply it in teaching literature appreciation and suggesting the model of literature appreciation learning. The researcher viewed that, to execute learner-centered literature appreciation education in which learners positively participate, the teaching plan which suggest activity that considers learners' diversity. For this, the researcher intended to discuss necessity to introduce multiple intelligence theory as the base to grasp various characteristics of learners and suggest the plan for applying principle and model of literature appreciation teaching study. The points discussed in this study are as follows. Fist, examine the meaning of applying the multiple intelligence theory in teaching of literature appreciation. Second, deduct the principle of applying the multiple intelligence theory in class of literature appreciation through analysis of 2007 revised curriculum textbook and guidance book. Third, apply by devising the model of literature appreciation teaching study applied with multiple intelligence theory based on deducted applying principle. For this, in chapter II I prepared theoretical base of this study after discussing the flow and direction of elementary literature education and that it's appropriate to utilize multiple intelligence theory in order to execute literature appreciation education fit to that flow and direction in view of interrelationship between literature appreciation education and multiple intelligence. In chapter III, examined the practice of applying theoretical element of multiple intelligence in teaching literature appreciation area through analysis of the textbook and guidance book in current curriculum and suggested the model of literature appreciation teaching study, and based on this, by deducting multiple intelligence applying principle of appropriate literature appreciation class. In chapter IV, discussed the meaning of this study by analyzing the results and meaning with applying of literature appreciation teaching study method and medel based on multiple intelligence theory devised in chapter III. To summarize main discussion done in this study, it's as follows. First, applying multiple intelligence theory in teaching of literature appreciation has meanings in aspect of minimizing avoided students happening through respect of learners' personality and capability, enhancing availability and quality of the class through realizing of combined study of several areas, enhancing learners' confidence through trust of students' potential for development. Second, it has been analyzed that, as a result of analyzing current curriculum's 5~6th grade literature appreciation area based on multiple intelligence theory, the human-friendly intelligence area is the most frequent, and the space, music, physical activities intelligence area is the least frequent. It appears that the activities are much limited in the area which requires concrete control in consideration of grade developmental stage's feature. However, as this is to be improved as this area limited the chance for excellent learners to act with interest. Besides, the activities in area of self-examination intelligence, human-friendly intelligence have been analyzed to be very simple in their types and the opportunities for learners to positively select and lead the activities are insufficient. Third, deducted principles of respecting diversity, learners' self-reliance, balance, interrelation as for principle of literature appreciation to apply multiple intelligence theory. Principle of respecting diversity emphases importance of grasping learners' characteristics, learners' self-reliance importance of selecting activities by themselves, balance for activities among multiple intelligence areas to be suggested in balanced way, interrelationship the importance of communication. When applying multiple intelligence theory to teaching of literature appreciation by these four principles, it will bring positive effect in learners' definition area and this will make learners' literature response activated and ultimately make them experience true literature. Fourth, the model for literature appreciation teaching study for applying multiple intelligence theory is devised in stages of suggestion of project study subject - - . This study examined the meaning when applying multiple intelligence theory in teaching of literature appreciation, and devised the applying principle for teaching of literature appreciation based on multiple intelligence theory and the model for literature appreciation teaching study. This study has meanings in aspect of having applied multiple intelligence theory for research of the plan for teaching of learner-centered literature appreciation, emphasizing more concrete and practical scene than existing literature teaching study method applied with multiple intelligence theory, by suggesting the model of literature appreciation teaching study based on multiple intelligence theory with basis of this theory, and suggesting the systematic model to utilize various activities in literature appreciation class.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.