본 논문은 김계옥 작·편곡의 25현 가야금 3중주 <궁타령의 멋>의 악곡 구성, 출현음 및 음역, 선율 및 리듬을 분석 고찰해 보았다. 본고에서 도출된 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 악곡 구성은 모두 7개의 부분으로 되어 있는데, 그 첫 부분은 2마디에 해당하는 매우 짧은 도입부이며 나머지는 악곡의 핵심에 해당하는 5개의 악장으로 되어있다. 그리고 제 3 악장과 제 4악장 사이에 굿거리풍으로 연주되는 카덴자 부분을 두고 있다. 도입부는 자유스럽게로 18/8박으로 연주 된다. 제 1악장은 휘모리장단 ( 4/4 박, 빠르기 ♩...
본 논문은 김계옥 작·편곡의 25현 가야금 3중주 <궁타령의 멋>의 악곡 구성, 출현음 및 음역, 선율 및 리듬을 분석 고찰해 보았다. 본고에서 도출된 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 악곡 구성은 모두 7개의 부분으로 되어 있는데, 그 첫 부분은 2마디에 해당하는 매우 짧은 도입부이며 나머지는 악곡의 핵심에 해당하는 5개의 악장으로 되어있다. 그리고 제 3 악장과 제 4악장 사이에 굿거리풍으로 연주되는 카덴자 부분을 두고 있다. 도입부는 자유스럽게로 18/8박으로 연주 된다. 제 1악장은 휘모리장단 ( 4/4 박, 빠르기 ♩= 120 ) 으로 연주되며, 제 2악장은 단모리장단 ( 4/4 박, 빠르기 ♩= 110 ) 으로 연주된다. 제 3 악장은 굿거리 ( 12/8 박, 빠르기 ♩.= 50 ) 으로 연주되며, 제 4 악장은 자진모리장단 ( 12/8 박, 빠르기 ♩.= 100 ) 으로 연주된다. 제 5 악장은 제 1악장과 같은 휘모리장단으로 각각 연주된다. 둘째, < 궁타령의 멋 >의 음역은 모두 3옥타브+완전4도로 가장 최저음인 부터 최고음인 까지 이다. 이 음역은 25현 가야금의 전체음역과 일치하는 것이다. 도입부의 전체 음역은 G - g″까지 3옥타브이다. 제 1악장 휘모리장단의 전체 음역은 3옥타브+장2도이며, 제 2악장 단모리장단의 전체 음역은 3옥타브이다. 제 3악장 굿거리장단과 카덴자, 제 4악장 자진모리장단의 전체 음역은 3옥타브+완전4도로 모두 동일하다. 제 5악장은 휘모리장단의 반복으로 전체 음역은 3옥타브이다. 가장 넓은 음역을 보여주는 악장은 제 4 악장 자진모리장단이며, 이는 선율의 흐름상 가야금의 화려한 연주방법을 엿볼 수 있는 부분이기 때문이라고 할 수 있다. 가장 좁은 음역을 보여주는 악장은 제 2 악장 단모리장단이며, 이는 제 2악장 단모리장단이 단조로운 선율을 연주하며 장단 리듬의 변화를 다양하게 나타내는 부분이기 때문이라고 볼 수 있다. 셋째, 선율은 민요 경복궁 타령의 주제선율을 각 악장마다 지속적으로 반복한다. 각 악장마다 장단의 변화를 주었고, 주제 선율을 여러 번 제시하면서 화성의 단조로움을 피하기 위하여 전조를 사용하였다. 제 1, 2 가야금은 주제선율을 대화하듯이 주고받으며 연주하고, 때로는 화음으로 함께 연주하기도 한다. 제 3 가야금은 각 악장마다 장단의 리듬부분을 저음역대에서 Ⅰ, Ⅳ, Ⅴ의 화성을 중심으로 안정적인 뒷받침을 해주고 있다. 주로 수직적인 화성으로 장단의 리듬을 살리며 겹줄 뜯기로 연주하거나 펼친 화음으로 연주하고 있다. 전통적인 음계를 바탕으로 선율을 연주하면서 장2도와 완전4도의 음들을 추가하여 불협화음의 효과를 나타내기도 하였다. 넷 째, 리듬구조에서 장단은 휘모리, 단모리, 굿거리, 자진모리, 휘모리장단으로 전통적인 장단이 쓰였다. 각 악장별로 4/4박(♩♩♩♩) 이나 12/8박 ()등의 기본 리듬을 바탕으로 휘모리장단에서 당김음 사용이나 단모리장단의 부점 사용, 리듬의 분할, 자진모리장단에서의 헤미올라 변형은 리듬의 변화를 가지면서 전체 음악의 긴장감을 주었다. 제 1악장의 전체 리듬의 종류는 26 가지로 나타났으며, 1번 유형의 리듬()은 가장 많이 나타난 리듬유형으로 16번 사용되었다. 2번 유형의 리듬()은 14번의 사용으로 두 번째로 자주 사용한 리듬 유형이다. 3번 유형의 리듬()은 9번 나타났다. 제 2악장은 32가지의 리듬이 나타났으며, 1번 유형의 리듬()이 제10번 나타났고 가장 많이 사용되었다. 2번 유형의 리듬()은 6번의 사용으로 두 번째로 자주 출현한 리듬 유형이다. 3번 유형의 리듬()은 2번 리듬 유형과 마찬가지로 6번 출현하였으므로 제 2악장에서 두 번째로 많이 등장한 리듬이다. 제 3 악장은 45가지의 리듬의 종류가 나타났고, 1번 유형의 리듬()이 10번 나타났으며 굿거리장단에서 가장 많이 사용되었다. 2번 유형의 리듬()은 5번의 사용으로 두 번째로 자주 사용한 리듬 유형이다. 3번 유형의 리듬()은 4번 나타났고 제 3악장에서 세 번째로 많이 등장한 리듬 유형이다. 제 4악장은 40가지의 리듬이 나타났으며, 1번 유형의 리듬()이 17번 나타났으며 자진모리장단에서 가장 많이 사용되었다. 2번 유형의 리듬()은 17번 나타났으며 1번 유형과 마찬가지로 제 4악장에서 가장 많이 사용한 리듬 유형이다. 3번 유형의 리듬()은 11번 나타났고, 제 3악장에서 세 번째로 많이 등장한 리듬 유형이다. 제 5악장은 제 1악장의 반복으로 제 1악장과 동일하다. 25현 가야금 <궁타령의 멋>의 독주곡은 선율과 리듬의 구조와 주법을 중심으로 연구하였다. 그러나 3중주곡에서는 악곡 구성과 각 악장의 전체 음역과 출현음, 선율과 리듬을 연구하여 본 결과 이 곡은 전통의 음계를 바탕으로 각 악장마다 세 대의 가야금의 역할이 분명하게 나누어진다. 주제 선율의 다양한 제시를 위해 각 악장마다 전통의 장단과 전조를 이용하였고, 서양의 다양한 음악적 특징을 가미하여 작곡이 되었다. 이 곡의 중요한 음악적 특징으로는 북한과 근접한 지리적 특징을 가진 연변예술단 출신의 연주자인 김계옥이 이곡을 작·편곡 하면서 오늘날 남한에서 연주되는 25현 가야금의 연주곡들과 달리 선율의 흐름이나 장단의 변화에서 북한음악의 정서적특징을 볼 수 있었다. 결론적으로 이 곡은 남·북한의 전통음악과 서양음악의 여러 형태를 조화롭게 사용하고 있으며 앞으로 우리 국악창작곡이 나아가야 할 길의 한 방향을 제시하는 역할을 하는 곡이라 평가할 수 있을 것이다. 본고의 분석을 통해 김계옥의 작품관을 이해하고, 이곡을 연주하는 후학들에게 조금이나마 도움이 되기를 바란다.
본 논문은 김계옥 작·편곡의 25현 가야금 3중주 <궁타령의 멋>의 악곡 구성, 출현음 및 음역, 선율 및 리듬을 분석 고찰해 보았다. 본고에서 도출된 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 악곡 구성은 모두 7개의 부분으로 되어 있는데, 그 첫 부분은 2마디에 해당하는 매우 짧은 도입부이며 나머지는 악곡의 핵심에 해당하는 5개의 악장으로 되어있다. 그리고 제 3 악장과 제 4악장 사이에 굿거리풍으로 연주되는 카덴자 부분을 두고 있다. 도입부는 자유스럽게로 18/8박으로 연주 된다. 제 1악장은 휘모리장단 ( 4/4 박, 빠르기 ♩= 120 ) 으로 연주되며, 제 2악장은 단모리장단 ( 4/4 박, 빠르기 ♩= 110 ) 으로 연주된다. 제 3 악장은 굿거리 ( 12/8 박, 빠르기 ♩.= 50 ) 으로 연주되며, 제 4 악장은 자진모리장단 ( 12/8 박, 빠르기 ♩.= 100 ) 으로 연주된다. 제 5 악장은 제 1악장과 같은 휘모리장단으로 각각 연주된다. 둘째, < 궁타령의 멋 >의 음역은 모두 3옥타브+완전4도로 가장 최저음인 부터 최고음인 까지 이다. 이 음역은 25현 가야금의 전체음역과 일치하는 것이다. 도입부의 전체 음역은 G - g″까지 3옥타브이다. 제 1악장 휘모리장단의 전체 음역은 3옥타브+장2도이며, 제 2악장 단모리장단의 전체 음역은 3옥타브이다. 제 3악장 굿거리장단과 카덴자, 제 4악장 자진모리장단의 전체 음역은 3옥타브+완전4도로 모두 동일하다. 제 5악장은 휘모리장단의 반복으로 전체 음역은 3옥타브이다. 가장 넓은 음역을 보여주는 악장은 제 4 악장 자진모리장단이며, 이는 선율의 흐름상 가야금의 화려한 연주방법을 엿볼 수 있는 부분이기 때문이라고 할 수 있다. 가장 좁은 음역을 보여주는 악장은 제 2 악장 단모리장단이며, 이는 제 2악장 단모리장단이 단조로운 선율을 연주하며 장단 리듬의 변화를 다양하게 나타내는 부분이기 때문이라고 볼 수 있다. 셋째, 선율은 민요 경복궁 타령의 주제선율을 각 악장마다 지속적으로 반복한다. 각 악장마다 장단의 변화를 주었고, 주제 선율을 여러 번 제시하면서 화성의 단조로움을 피하기 위하여 전조를 사용하였다. 제 1, 2 가야금은 주제선율을 대화하듯이 주고받으며 연주하고, 때로는 화음으로 함께 연주하기도 한다. 제 3 가야금은 각 악장마다 장단의 리듬부분을 저음역대에서 Ⅰ, Ⅳ, Ⅴ의 화성을 중심으로 안정적인 뒷받침을 해주고 있다. 주로 수직적인 화성으로 장단의 리듬을 살리며 겹줄 뜯기로 연주하거나 펼친 화음으로 연주하고 있다. 전통적인 음계를 바탕으로 선율을 연주하면서 장2도와 완전4도의 음들을 추가하여 불협화음의 효과를 나타내기도 하였다. 넷 째, 리듬구조에서 장단은 휘모리, 단모리, 굿거리, 자진모리, 휘모리장단으로 전통적인 장단이 쓰였다. 각 악장별로 4/4박(♩♩♩♩) 이나 12/8박 ()등의 기본 리듬을 바탕으로 휘모리장단에서 당김음 사용이나 단모리장단의 부점 사용, 리듬의 분할, 자진모리장단에서의 헤미올라 변형은 리듬의 변화를 가지면서 전체 음악의 긴장감을 주었다. 제 1악장의 전체 리듬의 종류는 26 가지로 나타났으며, 1번 유형의 리듬()은 가장 많이 나타난 리듬유형으로 16번 사용되었다. 2번 유형의 리듬()은 14번의 사용으로 두 번째로 자주 사용한 리듬 유형이다. 3번 유형의 리듬()은 9번 나타났다. 제 2악장은 32가지의 리듬이 나타났으며, 1번 유형의 리듬()이 제10번 나타났고 가장 많이 사용되었다. 2번 유형의 리듬()은 6번의 사용으로 두 번째로 자주 출현한 리듬 유형이다. 3번 유형의 리듬()은 2번 리듬 유형과 마찬가지로 6번 출현하였으므로 제 2악장에서 두 번째로 많이 등장한 리듬이다. 제 3 악장은 45가지의 리듬의 종류가 나타났고, 1번 유형의 리듬()이 10번 나타났으며 굿거리장단에서 가장 많이 사용되었다. 2번 유형의 리듬()은 5번의 사용으로 두 번째로 자주 사용한 리듬 유형이다. 3번 유형의 리듬()은 4번 나타났고 제 3악장에서 세 번째로 많이 등장한 리듬 유형이다. 제 4악장은 40가지의 리듬이 나타났으며, 1번 유형의 리듬()이 17번 나타났으며 자진모리장단에서 가장 많이 사용되었다. 2번 유형의 리듬()은 17번 나타났으며 1번 유형과 마찬가지로 제 4악장에서 가장 많이 사용한 리듬 유형이다. 3번 유형의 리듬()은 11번 나타났고, 제 3악장에서 세 번째로 많이 등장한 리듬 유형이다. 제 5악장은 제 1악장의 반복으로 제 1악장과 동일하다. 25현 가야금 <궁타령의 멋>의 독주곡은 선율과 리듬의 구조와 주법을 중심으로 연구하였다. 그러나 3중주곡에서는 악곡 구성과 각 악장의 전체 음역과 출현음, 선율과 리듬을 연구하여 본 결과 이 곡은 전통의 음계를 바탕으로 각 악장마다 세 대의 가야금의 역할이 분명하게 나누어진다. 주제 선율의 다양한 제시를 위해 각 악장마다 전통의 장단과 전조를 이용하였고, 서양의 다양한 음악적 특징을 가미하여 작곡이 되었다. 이 곡의 중요한 음악적 특징으로는 북한과 근접한 지리적 특징을 가진 연변예술단 출신의 연주자인 김계옥이 이곡을 작·편곡 하면서 오늘날 남한에서 연주되는 25현 가야금의 연주곡들과 달리 선율의 흐름이나 장단의 변화에서 북한음악의 정서적특징을 볼 수 있었다. 결론적으로 이 곡은 남·북한의 전통음악과 서양음악의 여러 형태를 조화롭게 사용하고 있으며 앞으로 우리 국악창작곡이 나아가야 할 길의 한 방향을 제시하는 역할을 하는 곡이라 평가할 수 있을 것이다. 본고의 분석을 통해 김계옥의 작품관을 이해하고, 이곡을 연주하는 후학들에게 조금이나마 도움이 되기를 바란다.
This thesis examined the musical composition, appearance notes and range, melodies and rhythms of , a trio for the 25-string gayageum composed and arranged by Kim, Gye-ok. The conclusions of this study are seen below. First, with regard to the musical composition, it consists of seven parts. The fir...
This thesis examined the musical composition, appearance notes and range, melodies and rhythms of , a trio for the 25-string gayageum composed and arranged by Kim, Gye-ok. The conclusions of this study are seen below. First, with regard to the musical composition, it consists of seven parts. The first part is a very short introduction, including two measures and the rest of five movements are the essentials of the music. Moreover, cadenza that played in the pattern of Guteory was added between the 3rd movement and the 4th movement. The introduction is played naturally in 18/8 rhythms. The first movement is played in Hwimori rhythm (4/4 rhythm, tempo ♩= 120) and the second movement in Danmori rhytm (4/4 rhythm, tempo ♩= 110). The third movement is performed in Danmori rhythm (12/8 rhythm, tempo ♩.= 50) and the fourth movement in Jajinmori rhythm 12/8 rhythm, tempo ♩.= 100). The fifth movement is played Hwimori rhythm, as the same as the first movement. Second, the ranges of are from E♭, the lowest tone with three octaves + perfect 4th, to a“♭, the highest tone. The ranges coincide with the whole range of a 25-string gayageum. The range of the introduction is three octave from G to g″. The range of the first movement in Hwimori rhythm is three octave + whole tone and the range of the second movement in Hwimori rhythm is three octave. The whole ranges of the third movement in Gutguri rhythm and cadenza and the fourth movement are the same as three octave + perfect 4th. The range of the fifth movement is three octave with repeated Hwimori rhythms. The the widest range of the movement is Jajinmori rhythm in the fourth movement and it is because of that this part shows the brilliant performing skills of gayaguem with regard to melodies. In addition, the most narrow range is Danmori rhythm in the second movement and it is considered that it emphasizes the variety of rhythms rather than focusing on the flow of melodies. Third, melody analysis on the main melodies of Gyeongbokgung, taryeong, folk song, is repeatedly conducted in each movement. Various changes in rhythms were applied for each movement and transition was used to avoid the simplicity of chords, suggesting the main melodies. The first and second gayaguems perform main melodies, giving and taking like a conversation and sometimes, play with chords. The third movement stably supports the rhythms for each movement, focusing on I, IV, and V chords. Vertical chords are played with hitting folded strings and expanded harmonies, boosting the rhythms. Based on traditional scales, melodies are played, using whole tones and perfect 4th beyond chords. It expressed the vitality of rhythms that drove fast by using the performance that emphasized the last clapper. Fourth, with regard to rhythms, traditional rhythms such as Hwimori, Danmori, Gutgeori, Jajinmori, and Hwimori rhythms. In the first movement, 26 kinds of rhythms were applied and the first pattern of rhythm (), the most frequent pattern of rhythm, was used 16 times. The second pattern of rhythm (), the second most frequent pattern of rhythm was seen 14 times. The third pattern of rhythm () was observed 9 times. The second movement had 32 types of rhythms and the first pattern of rhythm (), the most frequent rhythm, was applied 10 times. The second pattern of rhythm (), the second most frequent pattern of rhythm, was seen 6 times. Like the second rhythm pattern, the third pattern of rhythm () was used 6 times and was the second most frequent rhythm in the second movement. 45 kinds of rhythm patterns were applied in the third movement and most frequently used in Gutguri rhythm. The second pattern of rhythm ( ) was used 5 times and was the second most frequent rhythm. The third pattern of rhythm ( ) was seen 4 times and was the third most frequent rhythm in the third movement. The fourth movement had 40 rhythms and the first pattern of rhythm () was observed 17 times and most frequently used in Jajinmori rhythm. The second pattern of rhythm () was seen 17 times and, like the first pattern of rhythm, it was most frequently used in the fourth movement. The third pattern of rhythm () was observed 11 times and was the third most frequently applied in the third movement. The fifth movement is the same as the first movement as the repetition of the first movement. The solo of 'the beauty of Goong taryeong, by a 25-string gayaguem was examined, focusing on the composition and playing style of melodies and rhythms. However, as a result of examining the musical composition, the ranges of each movement, appearance tones, melodies and rhythms in a terzetto, the roles of three gayaguems are clearly divided for each movement based on transitional scales. In order to represent main melodies, traditional rhythms and traditions were used and various Western musical characteristics were added in the composition. The particular characteristics of this music seemed to show North Korea's emotional characteristics in the flow of melodies or the changes in rhythms unlike the instrumental for a 25 string gayageum performed in South Korea as Kim, Gye-ok, a performer from Yanbian Troupe that had geological characteristics close to North Korea. In conclusion, this music harmoniously applies various patterns of South and North Korean traditional music and Western music and can be evaluated as a music that suggest the direction of creative Korean traditional music. It is my hope that, through this thesis. Kim. Gye-ok's musical perspective is understood and this research helps younger students perform this music.
This thesis examined the musical composition, appearance notes and range, melodies and rhythms of , a trio for the 25-string gayageum composed and arranged by Kim, Gye-ok. The conclusions of this study are seen below. First, with regard to the musical composition, it consists of seven parts. The first part is a very short introduction, including two measures and the rest of five movements are the essentials of the music. Moreover, cadenza that played in the pattern of Guteory was added between the 3rd movement and the 4th movement. The introduction is played naturally in 18/8 rhythms. The first movement is played in Hwimori rhythm (4/4 rhythm, tempo ♩= 120) and the second movement in Danmori rhytm (4/4 rhythm, tempo ♩= 110). The third movement is performed in Danmori rhythm (12/8 rhythm, tempo ♩.= 50) and the fourth movement in Jajinmori rhythm 12/8 rhythm, tempo ♩.= 100). The fifth movement is played Hwimori rhythm, as the same as the first movement. Second, the ranges of are from E♭, the lowest tone with three octaves + perfect 4th, to a“♭, the highest tone. The ranges coincide with the whole range of a 25-string gayageum. The range of the introduction is three octave from G to g″. The range of the first movement in Hwimori rhythm is three octave + whole tone and the range of the second movement in Hwimori rhythm is three octave. The whole ranges of the third movement in Gutguri rhythm and cadenza and the fourth movement are the same as three octave + perfect 4th. The range of the fifth movement is three octave with repeated Hwimori rhythms. The the widest range of the movement is Jajinmori rhythm in the fourth movement and it is because of that this part shows the brilliant performing skills of gayaguem with regard to melodies. In addition, the most narrow range is Danmori rhythm in the second movement and it is considered that it emphasizes the variety of rhythms rather than focusing on the flow of melodies. Third, melody analysis on the main melodies of Gyeongbokgung, taryeong, folk song, is repeatedly conducted in each movement. Various changes in rhythms were applied for each movement and transition was used to avoid the simplicity of chords, suggesting the main melodies. The first and second gayaguems perform main melodies, giving and taking like a conversation and sometimes, play with chords. The third movement stably supports the rhythms for each movement, focusing on I, IV, and V chords. Vertical chords are played with hitting folded strings and expanded harmonies, boosting the rhythms. Based on traditional scales, melodies are played, using whole tones and perfect 4th beyond chords. It expressed the vitality of rhythms that drove fast by using the performance that emphasized the last clapper. Fourth, with regard to rhythms, traditional rhythms such as Hwimori, Danmori, Gutgeori, Jajinmori, and Hwimori rhythms. In the first movement, 26 kinds of rhythms were applied and the first pattern of rhythm (), the most frequent pattern of rhythm, was used 16 times. The second pattern of rhythm (), the second most frequent pattern of rhythm was seen 14 times. The third pattern of rhythm () was observed 9 times. The second movement had 32 types of rhythms and the first pattern of rhythm (), the most frequent rhythm, was applied 10 times. The second pattern of rhythm (), the second most frequent pattern of rhythm, was seen 6 times. Like the second rhythm pattern, the third pattern of rhythm () was used 6 times and was the second most frequent rhythm in the second movement. 45 kinds of rhythm patterns were applied in the third movement and most frequently used in Gutguri rhythm. The second pattern of rhythm ( ) was used 5 times and was the second most frequent rhythm. The third pattern of rhythm ( ) was seen 4 times and was the third most frequent rhythm in the third movement. The fourth movement had 40 rhythms and the first pattern of rhythm () was observed 17 times and most frequently used in Jajinmori rhythm. The second pattern of rhythm () was seen 17 times and, like the first pattern of rhythm, it was most frequently used in the fourth movement. The third pattern of rhythm () was observed 11 times and was the third most frequently applied in the third movement. The fifth movement is the same as the first movement as the repetition of the first movement. The solo of 'the beauty of Goong taryeong, by a 25-string gayaguem was examined, focusing on the composition and playing style of melodies and rhythms. However, as a result of examining the musical composition, the ranges of each movement, appearance tones, melodies and rhythms in a terzetto, the roles of three gayaguems are clearly divided for each movement based on transitional scales. In order to represent main melodies, traditional rhythms and traditions were used and various Western musical characteristics were added in the composition. The particular characteristics of this music seemed to show North Korea's emotional characteristics in the flow of melodies or the changes in rhythms unlike the instrumental for a 25 string gayageum performed in South Korea as Kim, Gye-ok, a performer from Yanbian Troupe that had geological characteristics close to North Korea. In conclusion, this music harmoniously applies various patterns of South and North Korean traditional music and Western music and can be evaluated as a music that suggest the direction of creative Korean traditional music. It is my hope that, through this thesis. Kim. Gye-ok's musical perspective is understood and this research helps younger students perform this music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.