과거의 기능 중심이었던 소비자들의 선호가 최근에는 감성을 자극하는 시각 중심으로 변화되었다. 이러한 시장의 변화를 가장 단시간 내에 알 수 있는 분야는 모바일 제품 시장이다. 모바일 시장은 스마트폰이라는 새로운 시장이 개척되어, 2011년 10월엔 국내 스마트폰 사용자가 2,000만 명을 넘어섰다. 이렇듯 스마트폰 보급의 확산으로 어플리케이션의 사용이 증가함에 따라, 어플리케이션의 선택에 서 기능성 및 편리성을 넘어 사용자의 주목을 이끌 수 있는 감성적 디자인에 대한 기대가 높아지고 있다. 특히 시각적인 주목성을 높일 수 있는 어플리케이션 프로그램의 컬러 디자인 측면은 디지털 ...
과거의 기능 중심이었던 소비자들의 선호가 최근에는 감성을 자극하는 시각 중심으로 변화되었다. 이러한 시장의 변화를 가장 단시간 내에 알 수 있는 분야는 모바일 제품 시장이다. 모바일 시장은 스마트폰이라는 새로운 시장이 개척되어, 2011년 10월엔 국내 스마트폰 사용자가 2,000만 명을 넘어섰다. 이렇듯 스마트폰 보급의 확산으로 어플리케이션의 사용이 증가함에 따라, 어플리케이션의 선택에 서 기능성 및 편리성을 넘어 사용자의 주목을 이끌 수 있는 감성적 디자인에 대한 기대가 높아지고 있다. 특히 시각적인 주목성을 높일 수 있는 어플리케이션 프로그램의 컬러 디자인 측면은 디지털 콘텐츠의 정보전달 차원에서 정보의 질적 차이를 분류하고 의미를 강화시키며, 사용자의 심미적인 욕구를 충족시켜 대상을 인지하는 데 가장 즉각적인 반응을 촉발한다. 본 연구에서는 일관된 어플리케이션을 생산하기보다는 각 사용자의 의식과 선호도에 맞춤화된 상품이 필요하며, 이를 위해 현시대 트렌드에 발맞추어 감성적 욕구가 충족될 수 있는 어플리케이션 연구가 필요하기에 본 논문을 진행하였다. 따라서 모바일 어플리케이션의 카테고리 특성을 고려하여 사용자가 추구하는 모바일 어플리케이션의 감성이미지를 알아보고, 실제 모바일 어플리케이션에 사용된 색상이 그 의미에 부합하였는지를 검증하여, 사용자의 감성을 충족시키는 모바일 어플리케이션에 사용될 색상을 제안하고자 하였다. 이와 같은 결과를 도출하기 위해 스마트폰 사용자의 각 어플리케이션 카테고리의 감성이미지 결과를 도출한 온라인 설문조사인 ‘연구조사 1’과 모바일 어플리케이션의 메인 이미지를 분석도구를 이용하여 사용 색상을 구분한 ‘연구조사 2’로 나누어 연구하였다. 연구 대상은 Apple사의 아이폰 어플리케이션 공급원인 앱스토어에 등록된 카테고리와 어플리케이션을 중심으로 분석되었으며, 이 중 내비게이션, 뉴스, 소셜 네트워킹, 생산성 및 유틸리티, 날씨 등 5가지의 카테고리를 선정하여 설문조사 및 분석을 진행하였다. 연구결과를 정리하면 ‘연구조사 1’에서는 각 카테고리에 나타난 사용자의 감성이미지는 평소 사용자가 생각하는 이미지가 상당수 반영되어 나타나거나, 각 어플리케이션의 기술력에 대한 이미지가 감성어휘로 나타났다. 또한, ‘연구조사 2’의 결과로는 대부분 어플리케이션에서 무채색 계열과 청보라 계열의 색상을 주로 사용하며, 이의 경우 아이폰 어플리케이션 가이드라인에서 기본적으로 제공하는 색상을 사용한 것을 알 수 있다. 이에 각 카테고리별 어휘와 색상은 다음과 같이 정리된다. 내비게이션 카테고리에 가장 잘 어울리는 감성어휘는 ‘화려한’으로 세부어휘로는 ‘성숙한’이 도출되었으며, 이는 등산, 골프, 드라이브 등 20대 이상의 성인 활동이미지가 감성어휘에 반영된 것으로 해석된다. 따라서 무게감이 있으면서도 스피드한 감성 자극을 위해 저명도나 중채도 배합의 어둡고 선명한 색채사용이 권장된다. 그러나 사용된 색상을 살펴보면 무채색의 사용비중이 절반을 넘으며 유채색의 사용률 중 B-PB 계열의 색상이 주를 이루어 정적이면서도 딱딱한 이미지를 나타내는 것으로 나타났다. 뉴스 카테고리의 경우 ‘고상한’의 감성어휘로 세부어휘로는 ‘점잖은’이 도출되었다. 이는 사용자가 가지고 있는 뉴스에 대한 품의, 지적인과 같은 이미지가 위와 같은 감성어휘로 표출된 것으로 해석된다. 따라서 진중한 느낌의 명도가 낮은 어두운색을 통해 무게감을 형성하는 색상사용이 권장되며 이를 통해 견고함을 느낄 수 있다. 이에 어플리케이션에 사용된 색상을 분석한 결과 전체적으로 채도와 명도가 낮은 무채색이 중점적으로 사용되어 무게감을 형성하고 있음을 볼 수 있다. 그러나 무채색의 색상이 과하게 사용되어 오히려 메마른 이미지를 주고 있음에 보조색상이나 강조색으로 부드러운 색상의 유채색 사용을 권장한다. 소셜 네트워킹 카테고리의 경우 '경쾌한‘의 감성이미지로 세부어휘로는 ’새로운‘의 감성어휘가 도출되었다. 이는 사용자가 소셜 네트워킹 어플리케이션을 사용함에 있어서 타인과의 반복된 새로운 메시지의 송·수신을 통해 시시각각 변화하는 이미지의 역동성과 대화를 통한 즐거운 감성이 이와 같은 어휘로 도출된다고 해석할 수 있다. 따라서 중명도와 고채도를 가진 색상을 통해 밝고 선명한 이미지를 제공을 통해 사용자의 어플리케이션 사용에 있어서 거부반응이 가장 적은 톤이 권장된다. 색상사용의 분석결과 대다수의 어플리케이션에서 청보라 계열의 색상이 주를 이루었으며 중채도 사용을 통해 역동적인 감성을 살리고자 하였으나, 색상 선별에 있어서 동적인 색상의 사용률이 이에 못 미치었다. 생산성 및 유틸리티 카테고리의 경우 ‘모던한’과 ‘점잖은’의 감성어휘로 ‘하이테크한’의 세부어휘가 응답되었으며, 이는 내비게이션 카테고리의 감성이미지와 같이 어플리케이션을 사용함에 있어 느껴지는 이미지가 그대로 반영된 것으로 해석된다. 이와 관련된 어플리케이션 색상 분석의 결과 뉴스 카테고리에서 사용된 색상비중과 비슷한 색상 사용이 나타난 것으로 분석되었다. 대체로 중채도의 무채색과 청보라 계열의 색상이 사용됨을 볼 수 있었다. 특히 유채색의 경우 부가적 요소로 강조되어 사용되는 것이 아니라 주요소로 사용되었다. 따라서 다양한 UI의 운용에 있어 불편함이 들기에 강조나 특정부분에서 이와 같은 색상사용이 필요할 것이라 분석되었다. 날씨 카테고리의 경우 ‘내추럴한’으로 ‘포근한’의 세부감성어휘의 결과가 응답되었다. 이는 뉴스 카테고리와 마찬가지로 사용자가 기존에 가지고 있던 날씨에 대한 자연적인 이미지와 포근한 날씨를 기대하는 사용자의 감성이 반영되어 위의어휘로 응답된 것으로 해석된다. 사용색상의 분석결과 타 카테고리에 비해 다양한 색상의 사용이 전체적으로 나타났으며, 블루와 옐로우 계열의 색상이 무채색을 이어 큰 비중을 차지하였다. ‘내추럴’과 같은 감성이미지는 고명도와 저채도의 밝고 흐린 색을 통해 가볍고 부드러운 색상을 나타낼 수 있으며, 특히 그린 계열의 색을 통해 자연의 느낌 표현이 가능하다. 본 연구를 통하여 모바일 어플리케이션 색상적용에 있어 고채도의 색상은 사용자의 감성이미지 전달에 있어 큰 효과를 줄 수 있지만, 모바일 화면에서의 강한 색상사용은 사용자의 눈의 피로를 높이고 정보전달을 위한 요소의 가독성을 떨어트리기에 이의 사용에 유의하여야 함을 고려하여 연구가 이루어져야 한다. 따라서 본 연구를 바탕삼아 사용자가 모바일 어플리케이션을 사용함에 있어 감성적 교감을 이룰 수 있는 심미적인 기능을 충족하는 디자인을 제시할 수 있도록 세분화된 방안을 연구해야 할 필요가 있다.
과거의 기능 중심이었던 소비자들의 선호가 최근에는 감성을 자극하는 시각 중심으로 변화되었다. 이러한 시장의 변화를 가장 단시간 내에 알 수 있는 분야는 모바일 제품 시장이다. 모바일 시장은 스마트폰이라는 새로운 시장이 개척되어, 2011년 10월엔 국내 스마트폰 사용자가 2,000만 명을 넘어섰다. 이렇듯 스마트폰 보급의 확산으로 어플리케이션의 사용이 증가함에 따라, 어플리케이션의 선택에 서 기능성 및 편리성을 넘어 사용자의 주목을 이끌 수 있는 감성적 디자인에 대한 기대가 높아지고 있다. 특히 시각적인 주목성을 높일 수 있는 어플리케이션 프로그램의 컬러 디자인 측면은 디지털 콘텐츠의 정보전달 차원에서 정보의 질적 차이를 분류하고 의미를 강화시키며, 사용자의 심미적인 욕구를 충족시켜 대상을 인지하는 데 가장 즉각적인 반응을 촉발한다. 본 연구에서는 일관된 어플리케이션을 생산하기보다는 각 사용자의 의식과 선호도에 맞춤화된 상품이 필요하며, 이를 위해 현시대 트렌드에 발맞추어 감성적 욕구가 충족될 수 있는 어플리케이션 연구가 필요하기에 본 논문을 진행하였다. 따라서 모바일 어플리케이션의 카테고리 특성을 고려하여 사용자가 추구하는 모바일 어플리케이션의 감성이미지를 알아보고, 실제 모바일 어플리케이션에 사용된 색상이 그 의미에 부합하였는지를 검증하여, 사용자의 감성을 충족시키는 모바일 어플리케이션에 사용될 색상을 제안하고자 하였다. 이와 같은 결과를 도출하기 위해 스마트폰 사용자의 각 어플리케이션 카테고리의 감성이미지 결과를 도출한 온라인 설문조사인 ‘연구조사 1’과 모바일 어플리케이션의 메인 이미지를 분석도구를 이용하여 사용 색상을 구분한 ‘연구조사 2’로 나누어 연구하였다. 연구 대상은 Apple사의 아이폰 어플리케이션 공급원인 앱스토어에 등록된 카테고리와 어플리케이션을 중심으로 분석되었으며, 이 중 내비게이션, 뉴스, 소셜 네트워킹, 생산성 및 유틸리티, 날씨 등 5가지의 카테고리를 선정하여 설문조사 및 분석을 진행하였다. 연구결과를 정리하면 ‘연구조사 1’에서는 각 카테고리에 나타난 사용자의 감성이미지는 평소 사용자가 생각하는 이미지가 상당수 반영되어 나타나거나, 각 어플리케이션의 기술력에 대한 이미지가 감성어휘로 나타났다. 또한, ‘연구조사 2’의 결과로는 대부분 어플리케이션에서 무채색 계열과 청보라 계열의 색상을 주로 사용하며, 이의 경우 아이폰 어플리케이션 가이드라인에서 기본적으로 제공하는 색상을 사용한 것을 알 수 있다. 이에 각 카테고리별 어휘와 색상은 다음과 같이 정리된다. 내비게이션 카테고리에 가장 잘 어울리는 감성어휘는 ‘화려한’으로 세부어휘로는 ‘성숙한’이 도출되었으며, 이는 등산, 골프, 드라이브 등 20대 이상의 성인 활동이미지가 감성어휘에 반영된 것으로 해석된다. 따라서 무게감이 있으면서도 스피드한 감성 자극을 위해 저명도나 중채도 배합의 어둡고 선명한 색채사용이 권장된다. 그러나 사용된 색상을 살펴보면 무채색의 사용비중이 절반을 넘으며 유채색의 사용률 중 B-PB 계열의 색상이 주를 이루어 정적이면서도 딱딱한 이미지를 나타내는 것으로 나타났다. 뉴스 카테고리의 경우 ‘고상한’의 감성어휘로 세부어휘로는 ‘점잖은’이 도출되었다. 이는 사용자가 가지고 있는 뉴스에 대한 품의, 지적인과 같은 이미지가 위와 같은 감성어휘로 표출된 것으로 해석된다. 따라서 진중한 느낌의 명도가 낮은 어두운색을 통해 무게감을 형성하는 색상사용이 권장되며 이를 통해 견고함을 느낄 수 있다. 이에 어플리케이션에 사용된 색상을 분석한 결과 전체적으로 채도와 명도가 낮은 무채색이 중점적으로 사용되어 무게감을 형성하고 있음을 볼 수 있다. 그러나 무채색의 색상이 과하게 사용되어 오히려 메마른 이미지를 주고 있음에 보조색상이나 강조색으로 부드러운 색상의 유채색 사용을 권장한다. 소셜 네트워킹 카테고리의 경우 '경쾌한‘의 감성이미지로 세부어휘로는 ’새로운‘의 감성어휘가 도출되었다. 이는 사용자가 소셜 네트워킹 어플리케이션을 사용함에 있어서 타인과의 반복된 새로운 메시지의 송·수신을 통해 시시각각 변화하는 이미지의 역동성과 대화를 통한 즐거운 감성이 이와 같은 어휘로 도출된다고 해석할 수 있다. 따라서 중명도와 고채도를 가진 색상을 통해 밝고 선명한 이미지를 제공을 통해 사용자의 어플리케이션 사용에 있어서 거부반응이 가장 적은 톤이 권장된다. 색상사용의 분석결과 대다수의 어플리케이션에서 청보라 계열의 색상이 주를 이루었으며 중채도 사용을 통해 역동적인 감성을 살리고자 하였으나, 색상 선별에 있어서 동적인 색상의 사용률이 이에 못 미치었다. 생산성 및 유틸리티 카테고리의 경우 ‘모던한’과 ‘점잖은’의 감성어휘로 ‘하이테크한’의 세부어휘가 응답되었으며, 이는 내비게이션 카테고리의 감성이미지와 같이 어플리케이션을 사용함에 있어 느껴지는 이미지가 그대로 반영된 것으로 해석된다. 이와 관련된 어플리케이션 색상 분석의 결과 뉴스 카테고리에서 사용된 색상비중과 비슷한 색상 사용이 나타난 것으로 분석되었다. 대체로 중채도의 무채색과 청보라 계열의 색상이 사용됨을 볼 수 있었다. 특히 유채색의 경우 부가적 요소로 강조되어 사용되는 것이 아니라 주요소로 사용되었다. 따라서 다양한 UI의 운용에 있어 불편함이 들기에 강조나 특정부분에서 이와 같은 색상사용이 필요할 것이라 분석되었다. 날씨 카테고리의 경우 ‘내추럴한’으로 ‘포근한’의 세부감성어휘의 결과가 응답되었다. 이는 뉴스 카테고리와 마찬가지로 사용자가 기존에 가지고 있던 날씨에 대한 자연적인 이미지와 포근한 날씨를 기대하는 사용자의 감성이 반영되어 위의어휘로 응답된 것으로 해석된다. 사용색상의 분석결과 타 카테고리에 비해 다양한 색상의 사용이 전체적으로 나타났으며, 블루와 옐로우 계열의 색상이 무채색을 이어 큰 비중을 차지하였다. ‘내추럴’과 같은 감성이미지는 고명도와 저채도의 밝고 흐린 색을 통해 가볍고 부드러운 색상을 나타낼 수 있으며, 특히 그린 계열의 색을 통해 자연의 느낌 표현이 가능하다. 본 연구를 통하여 모바일 어플리케이션 색상적용에 있어 고채도의 색상은 사용자의 감성이미지 전달에 있어 큰 효과를 줄 수 있지만, 모바일 화면에서의 강한 색상사용은 사용자의 눈의 피로를 높이고 정보전달을 위한 요소의 가독성을 떨어트리기에 이의 사용에 유의하여야 함을 고려하여 연구가 이루어져야 한다. 따라서 본 연구를 바탕삼아 사용자가 모바일 어플리케이션을 사용함에 있어 감성적 교감을 이룰 수 있는 심미적인 기능을 충족하는 디자인을 제시할 수 있도록 세분화된 방안을 연구해야 할 필요가 있다.
Consumer’s preference which was previously functionally focused has recently changed to being visually focused which arouses the sensibility. The area with the most market change in the shortest time frame is the mobile product market. The mobile market has established a new market called the smart ...
Consumer’s preference which was previously functionally focused has recently changed to being visually focused which arouses the sensibility. The area with the most market change in the shortest time frame is the mobile product market. The mobile market has established a new market called the smart phone and as of October 2011, smart phone users exceeded over 20 million people. As the use of applications increased due to the expansion in the smart phone supply, rather than looking for function and feasibility in choosing an application, the expectation of sensitivity designs which can draw the attention of the users has increased. Especially the color design of application programs which can draw visual attention divides the qualitative differences of information from a digital content information delivery perspective, and satisfies the user’s aesthetic desires, therefore showing the most immediate reaction in recognizing the object. Rather than producing a consistent application, this research was proceeded based on the need of a tailored product which meets each user’s sense and preference and research on applications which can satisfy the sensitivity desires which meets modern trends. Accordingly, the mobile application category characteristics were considered to find out the sensitivity image of mobile applications that users pursue, review whether the color used in actual mobile applications coincided with its meaning, and propose a mobile application color which can satisfy the user’s sensitivity. In order to deduct such results, the ‘research investigation 1’ which is an online survey which deducts the sensitivity image results of each user’s application category and the mobile application’s main image was divided, using an analysis tool, into a ‘research investigation 2’ which divided user colors for research. The subjects of the research were analysis focused on categories and applications registered in the Apple’s I-phone application’s provider, the APS store. Of these, 5 types of categories including navigation, news, social networking, productivity, utility, and weather was selected for the survey and analysis. Results of the research showed that the user sensitivity image shown in each category of ‘research investigation 1’ reflected the majority of the images that users normally think of, or images of each application’s technical skills was reflected as sensitivity vocabulary. Furthermore, results of ‘research investigation 2’ showed that most applications use achromatic colors and blue-violet colors, and this showed that most of them use the basic color provided in the I-phone application guideline. In this regards, the vocabulary and color for each category can be summarized as follows. The most suitable sensitivity word and specific word in the navigation category was ‘fancy’ and ‘mature’ respectively, and this is mainly due to adult activity images for at least 20 year olds such as hiking, golf, driving etc was reflected into sensitivity words. Accordingly, the use of dark, clear colors combining low brightness or medium color for heavy but speedy sensitivity stimulation is recommended. However, if you observe the colors used, the use of achromatic colors exceeds 50%, and amongst the percentage use of achromatic colors, B-PB related colors made up most of the colors, thereby showing a quiet but also hard image. In the case of news category, ‘noble’ was chosen as the main sensitivity word while ‘refined’ was selected as the specific word. This is probably because the dignified, intellectual image of news held by users was expressed as the above sensitivity words. Accordingly, the use of dark colors with low brightness which gives a solemn feeling is recommended, and through this, you can feel solidity. Having analyzed the colors used in applications, we were able to observe that overall, achromatic colors which had low brightness and chroma were mainly used to form weight. However, we recommend the use of soft chromatic colors as assistant colors or strengthening colors for barren images which excessively use achromatic colors. In the social networking category, ‘cheerful’ and ‘novel’ was deduced as the sensitivity word and specific word respectively. This is probably because in using the social networking application, the user’s feelings created from the ever-changing dynamism of images by sending and receiving repeated new messages with others and the joyful feelings from conversing with others has been reflected as above. Accordingly, we recommend a tone which has the least repulsion reaction in the use of an application, colors with medium brightness and high chroma which provide a bright and clear image. As a result of analyzing the color use, most of the applications used a blue-violet related color and used medium chroma to revive a dynamic sensitivity, however, in selecting the color, the percentage of use in dynamic colors failed to meet this purpose. In the productivity and utility category, ‘modern’ and ‘refined’ was deduced as the sensitivity word and ‘high tech’ was deduced as the specific word. This is probably because similar to the sensitivity image in the navigation category, the image felt when using the application has been directly reflected. Having analyzed the related application colors, colors similar to the news category were used. Generally medium chroma of achromatic colors and blue-violet affiliated colors were used. Especially, achromatic colors were not emphasized as an additional factor and used, but used as the main factor. Accordingly, in the management of various UI, we believe it will be necessary to use such colors for emphasis or particular areas to give discomfort. In the weather category, ‘natural’ and ‘snug’ was deduced as the specific and sensitivity word. Similar to the news category, it is probably because the user’s sensitivity expectations of a natural imag
Consumer’s preference which was previously functionally focused has recently changed to being visually focused which arouses the sensibility. The area with the most market change in the shortest time frame is the mobile product market. The mobile market has established a new market called the smart phone and as of October 2011, smart phone users exceeded over 20 million people. As the use of applications increased due to the expansion in the smart phone supply, rather than looking for function and feasibility in choosing an application, the expectation of sensitivity designs which can draw the attention of the users has increased. Especially the color design of application programs which can draw visual attention divides the qualitative differences of information from a digital content information delivery perspective, and satisfies the user’s aesthetic desires, therefore showing the most immediate reaction in recognizing the object. Rather than producing a consistent application, this research was proceeded based on the need of a tailored product which meets each user’s sense and preference and research on applications which can satisfy the sensitivity desires which meets modern trends. Accordingly, the mobile application category characteristics were considered to find out the sensitivity image of mobile applications that users pursue, review whether the color used in actual mobile applications coincided with its meaning, and propose a mobile application color which can satisfy the user’s sensitivity. In order to deduct such results, the ‘research investigation 1’ which is an online survey which deducts the sensitivity image results of each user’s application category and the mobile application’s main image was divided, using an analysis tool, into a ‘research investigation 2’ which divided user colors for research. The subjects of the research were analysis focused on categories and applications registered in the Apple’s I-phone application’s provider, the APS store. Of these, 5 types of categories including navigation, news, social networking, productivity, utility, and weather was selected for the survey and analysis. Results of the research showed that the user sensitivity image shown in each category of ‘research investigation 1’ reflected the majority of the images that users normally think of, or images of each application’s technical skills was reflected as sensitivity vocabulary. Furthermore, results of ‘research investigation 2’ showed that most applications use achromatic colors and blue-violet colors, and this showed that most of them use the basic color provided in the I-phone application guideline. In this regards, the vocabulary and color for each category can be summarized as follows. The most suitable sensitivity word and specific word in the navigation category was ‘fancy’ and ‘mature’ respectively, and this is mainly due to adult activity images for at least 20 year olds such as hiking, golf, driving etc was reflected into sensitivity words. Accordingly, the use of dark, clear colors combining low brightness or medium color for heavy but speedy sensitivity stimulation is recommended. However, if you observe the colors used, the use of achromatic colors exceeds 50%, and amongst the percentage use of achromatic colors, B-PB related colors made up most of the colors, thereby showing a quiet but also hard image. In the case of news category, ‘noble’ was chosen as the main sensitivity word while ‘refined’ was selected as the specific word. This is probably because the dignified, intellectual image of news held by users was expressed as the above sensitivity words. Accordingly, the use of dark colors with low brightness which gives a solemn feeling is recommended, and through this, you can feel solidity. Having analyzed the colors used in applications, we were able to observe that overall, achromatic colors which had low brightness and chroma were mainly used to form weight. However, we recommend the use of soft chromatic colors as assistant colors or strengthening colors for barren images which excessively use achromatic colors. In the social networking category, ‘cheerful’ and ‘novel’ was deduced as the sensitivity word and specific word respectively. This is probably because in using the social networking application, the user’s feelings created from the ever-changing dynamism of images by sending and receiving repeated new messages with others and the joyful feelings from conversing with others has been reflected as above. Accordingly, we recommend a tone which has the least repulsion reaction in the use of an application, colors with medium brightness and high chroma which provide a bright and clear image. As a result of analyzing the color use, most of the applications used a blue-violet related color and used medium chroma to revive a dynamic sensitivity, however, in selecting the color, the percentage of use in dynamic colors failed to meet this purpose. In the productivity and utility category, ‘modern’ and ‘refined’ was deduced as the sensitivity word and ‘high tech’ was deduced as the specific word. This is probably because similar to the sensitivity image in the navigation category, the image felt when using the application has been directly reflected. Having analyzed the related application colors, colors similar to the news category were used. Generally medium chroma of achromatic colors and blue-violet affiliated colors were used. Especially, achromatic colors were not emphasized as an additional factor and used, but used as the main factor. Accordingly, in the management of various UI, we believe it will be necessary to use such colors for emphasis or particular areas to give discomfort. In the weather category, ‘natural’ and ‘snug’ was deduced as the specific and sensitivity word. Similar to the news category, it is probably because the user’s sensitivity expectations of a natural imag
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