우리나라의 건강보험재정은 2000년 건강보험 통합과 의약분업 실시 이후 적자를 거듭하고 있으며, 최근 5년간 지출증가율이 수입증가율을 초과하여 앞으로도 만성적 적자 발생이 예상되고 있다. 이러한 건강보험재정적자의 원인으로 오랜 동안 주목받아 온 것이 진료비 지불제도, 즉 수가제도이다.
본 논문은 진료비 지불제도 변화가 일차의료기관의 외래진료수익에 미치는 영향을 사례를 통해 예측해보는 것을 목적으로 하였다.
이러한 목적을 위해 8개 일차의료기관을 대상으로 세 가지 상황에서 외래진료수익의 변화를 살펴보았다. 상황은 첫째는 포괄...
우리나라의 건강보험재정은 2000년 건강보험 통합과 의약분업 실시 이후 적자를 거듭하고 있으며, 최근 5년간 지출증가율이 수입증가율을 초과하여 앞으로도 만성적 적자 발생이 예상되고 있다. 이러한 건강보험재정적자의 원인으로 오랜 동안 주목받아 온 것이 진료비 지불제도, 즉 수가제도이다.
본 논문은 진료비 지불제도 변화가 일차의료기관의 외래진료수익에 미치는 영향을 사례를 통해 예측해보는 것을 목적으로 하였다.
이러한 목적을 위해 8개 일차의료기관을 대상으로 세 가지 상황에서 외래진료수익의 변화를 살펴보았다. 상황은 첫째는 포괄수가제로의 변화가 진료의 적정성에 영향을 주지 않는 경우, 환자 수 및 의료 인력의 변화가 없이 지불제도 변화로 인한 의료수가의 차이를 분석하였으며, 둘째, 셋째는 지불제도 변화가 진료의 적정성에 영향을 준다고 가정하여. 환자 수 및 의료 인력의 변화가 있을 때 지불제도 변화로 인한 의료수가의 차이를 살펴보았다.
연구결과, 첫째 상황, 지불제도만 변화는 경우에는 8개 의료기관중 6개 의료기관은 실제 총진료비보다 모든 포괄수가 총진료비가 높게 나타나 있고, 1개 의료기관은 부분감소, 1개 의료기관은 모든 포괄수가 총진료비의 감소가 나타났다. 둘째 상황, 환자 수에 따라 차등 보상하는 경우에서 4개의 포괄수가 총진료비에 환자수에 따른 진료비 차등제 방식을 도입하였을 때 얻은 자료는 유의한 변화 폭을 보였다. 셋째 상황, 의료 인력에 공급 정도에 따라 차등 보상하는 경우에는 질병군별로 각 의료기관에 적용 가산율에 따라 진료비에 차이가 있었으나, 총액 적으로는 유의한 변화 폭을 보였다. 포괄수가제 도입이 행정비용의 감소 등 행위별 수가제하에서의 제도적 문제점의 해결책이라면, 결과적으로 세가지 상황 모두 합당한 기능을 하는 것으로 평가할 수 있었으며. 포괄수가제의 도입에 따른 우려나 현행 행위별수가제에서의 문제점을 해결할 수 있는 하나의 방법론으로써 가치를 둘 수 있을 것이다.
우리나라의 건강보험재정은 2000년 건강보험 통합과 의약분업 실시 이후 적자를 거듭하고 있으며, 최근 5년간 지출증가율이 수입증가율을 초과하여 앞으로도 만성적 적자 발생이 예상되고 있다. 이러한 건강보험재정적자의 원인으로 오랜 동안 주목받아 온 것이 진료비 지불제도, 즉 수가제도이다.
본 논문은 진료비 지불제도 변화가 일차의료기관의 외래진료수익에 미치는 영향을 사례를 통해 예측해보는 것을 목적으로 하였다.
이러한 목적을 위해 8개 일차의료기관을 대상으로 세 가지 상황에서 외래진료수익의 변화를 살펴보았다. 상황은 첫째는 포괄수가제로의 변화가 진료의 적정성에 영향을 주지 않는 경우, 환자 수 및 의료 인력의 변화가 없이 지불제도 변화로 인한 의료수가의 차이를 분석하였으며, 둘째, 셋째는 지불제도 변화가 진료의 적정성에 영향을 준다고 가정하여. 환자 수 및 의료 인력의 변화가 있을 때 지불제도 변화로 인한 의료수가의 차이를 살펴보았다.
연구결과, 첫째 상황, 지불제도만 변화는 경우에는 8개 의료기관중 6개 의료기관은 실제 총진료비보다 모든 포괄수가 총진료비가 높게 나타나 있고, 1개 의료기관은 부분감소, 1개 의료기관은 모든 포괄수가 총진료비의 감소가 나타났다. 둘째 상황, 환자 수에 따라 차등 보상하는 경우에서 4개의 포괄수가 총진료비에 환자수에 따른 진료비 차등제 방식을 도입하였을 때 얻은 자료는 유의한 변화 폭을 보였다. 셋째 상황, 의료 인력에 공급 정도에 따라 차등 보상하는 경우에는 질병군별로 각 의료기관에 적용 가산율에 따라 진료비에 차이가 있었으나, 총액 적으로는 유의한 변화 폭을 보였다. 포괄수가제 도입이 행정비용의 감소 등 행위별 수가제하에서의 제도적 문제점의 해결책이라면, 결과적으로 세가지 상황 모두 합당한 기능을 하는 것으로 평가할 수 있었으며. 포괄수가제의 도입에 따른 우려나 현행 행위별수가제에서의 문제점을 해결할 수 있는 하나의 방법론으로써 가치를 둘 수 있을 것이다.
Since the year 2000 that health care integration and separation of dispensing and prescribing function became effective, Korea's health care financing has suffered from continuous deficit problem and the situation is expected to continue on in light of excessive care expense over care revenue over t...
Since the year 2000 that health care integration and separation of dispensing and prescribing function became effective, Korea's health care financing has suffered from continuous deficit problem and the situation is expected to continue on in light of excessive care expense over care revenue over the recent five years. Health insurance fee system has been long attributed to the cause of that problem.
The purpose of this paper is to examine the effect of the introduction of the new health insurance fee system(thereafter DRG) to primary medical institution on the outpatient service fee.
For this purpose, this study investigated the change of the outpatient service fee of eight primary medical institutions in three hypothetical situations.
In the first hypothetical situation, the service fee difference between the present health insurance fee system and the DRG was investigated assuming that any change of the number of patients and medical personnel would not happen.
In the second and third hypothetical situations, the service fee difference between the present health insurance fee system and the DRG was investigated allowing the change of the number of patients and medical personnel.
The results of the study are as follows;
First, in case of the first hypothetical situation, six among eight primary medical institutions has shown that DRG service fees are larger than the present service fees. The rest of two institutions has shown that DRG service fees are partly and wholly smaller than the present service fees.
Second, in case of the second hypothetical situation which the service fees depend on the number of patients, the DRG system have shown effectively differential service fee schedule in eight primary medical institutions.
Third, in case of the third hypothetical situation which serviece fees depend on the number of medical personnel, the DRG system have also shown effectively differential service fee schedule in eight primary medical institutions.
Summing up, the DRG that apply to the outpatient service fee of the primary medical institutions in 3 hypothetical situations, on the whole, has shown the positive effect on both profitability and medical quality of primary medical institutions.
Since the year 2000 that health care integration and separation of dispensing and prescribing function became effective, Korea's health care financing has suffered from continuous deficit problem and the situation is expected to continue on in light of excessive care expense over care revenue over the recent five years. Health insurance fee system has been long attributed to the cause of that problem.
The purpose of this paper is to examine the effect of the introduction of the new health insurance fee system(thereafter DRG) to primary medical institution on the outpatient service fee.
For this purpose, this study investigated the change of the outpatient service fee of eight primary medical institutions in three hypothetical situations.
In the first hypothetical situation, the service fee difference between the present health insurance fee system and the DRG was investigated assuming that any change of the number of patients and medical personnel would not happen.
In the second and third hypothetical situations, the service fee difference between the present health insurance fee system and the DRG was investigated allowing the change of the number of patients and medical personnel.
The results of the study are as follows;
First, in case of the first hypothetical situation, six among eight primary medical institutions has shown that DRG service fees are larger than the present service fees. The rest of two institutions has shown that DRG service fees are partly and wholly smaller than the present service fees.
Second, in case of the second hypothetical situation which the service fees depend on the number of patients, the DRG system have shown effectively differential service fee schedule in eight primary medical institutions.
Third, in case of the third hypothetical situation which serviece fees depend on the number of medical personnel, the DRG system have also shown effectively differential service fee schedule in eight primary medical institutions.
Summing up, the DRG that apply to the outpatient service fee of the primary medical institutions in 3 hypothetical situations, on the whole, has shown the positive effect on both profitability and medical quality of primary medical institutions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.