본 연구의 목적은 다문화가정 아동의 학교생활 부적응 실태를 파악하고 그 해결방안을 연구, 검토하고자 하는 것이다.
연구방법은 문헌조사로 설정하였다.
선행연구는 대부분 사회적지지, 학업성취, 문화적응스트레스, 언어적응의 어려움 등 단일변수 등에 초점이 맞추어져 있었다.
하지만 이와 같은 단일변수로는 다문화가정 아동들의 학교적응문제에 대한 다양한 원인들을 파악하...
본 연구의 목적은 다문화가정 아동의 학교생활 부적응 실태를 파악하고 그 해결방안을 연구, 검토하고자 하는 것이다.
연구방법은 문헌조사로 설정하였다.
선행연구는 대부분 사회적지지, 학업성취, 문화적응스트레스, 언어적응의 어려움 등 단일변수 등에 초점이 맞추어져 있었다.
하지만 이와 같은 단일변수로는 다문화가정 아동들의 학교적응문제에 대한 다양한 원인들을 파악하고 해결방안을 도출하는데 제한적이었다.
이에 많은 선행연구들을 분석하여 보다 다양한 원인을 파악하여 다문화가정 어동의 학교적응문제 해결방안을 연구하여 정책적 시사점을 도출하고자 한다. 연구의 서론은 사회적요인인 가정, 학교, 사회 등에서 겪는 문화적 차이로 오는 스트레스 등을 나타냈다.
이론적 배경에서는 다문화가정의 개념 및 현황을 분석하고, 다문화가정 아동들의 제반특성을 분석하였다.
학교생활적응에 영향을 주는 요인으로 심리, 사회·문화, 언어, 경제적 요인을 제시하였고 그 실태와 해결방안을 분석하였다.
결과 이러한 다문화가정 아동의 학교적응을 위한 실천과제들은 사회복지기관과 아울러 학교, 가정등 여러 사회 환경속에서 다양하면서도 적극적으로 추진되야한다.
이러한 연구 분석을 통하여 다문화가정 아동에 대한 이해와 더불어 학교생활에서 다문화 아동․청소년의 학교적응을 높일 수 있는 방안과 사회복지실천현장에서 다문화가정을 지원하기 위한 연구에 기초자료로 활용되기를 기대해본다.
본 연구의 목적은 다문화가정 아동의 학교생활 부적응 실태를 파악하고 그 해결방안을 연구, 검토하고자 하는 것이다.
연구방법은 문헌조사로 설정하였다.
선행연구는 대부분 사회적지지, 학업성취, 문화적응스트레스, 언어적응의 어려움 등 단일변수 등에 초점이 맞추어져 있었다.
하지만 이와 같은 단일변수로는 다문화가정 아동들의 학교적응문제에 대한 다양한 원인들을 파악하고 해결방안을 도출하는데 제한적이었다.
이에 많은 선행연구들을 분석하여 보다 다양한 원인을 파악하여 다문화가정 어동의 학교적응문제 해결방안을 연구하여 정책적 시사점을 도출하고자 한다. 연구의 서론은 사회적요인인 가정, 학교, 사회 등에서 겪는 문화적 차이로 오는 스트레스 등을 나타냈다.
이론적 배경에서는 다문화가정의 개념 및 현황을 분석하고, 다문화가정 아동들의 제반특성을 분석하였다.
학교생활적응에 영향을 주는 요인으로 심리, 사회·문화, 언어, 경제적 요인을 제시하였고 그 실태와 해결방안을 분석하였다.
결과 이러한 다문화가정 아동의 학교적응을 위한 실천과제들은 사회복지기관과 아울러 학교, 가정등 여러 사회 환경속에서 다양하면서도 적극적으로 추진되야한다.
이러한 연구 분석을 통하여 다문화가정 아동에 대한 이해와 더불어 학교생활에서 다문화 아동․청소년의 학교적응을 높일 수 있는 방안과 사회복지실천현장에서 다문화가정을 지원하기 위한 연구에 기초자료로 활용되기를 기대해본다.
Korean society has been facing many challenges and promises resulting from the rapid population shifts into multi-cultural and multi-ethnic family composition. Government strived to respond to the impending demands and needs of Korean cultural families, in terms of marriage and birth, caring and edu...
Korean society has been facing many challenges and promises resulting from the rapid population shifts into multi-cultural and multi-ethnic family composition. Government strived to respond to the impending demands and needs of Korean cultural families, in terms of marriage and birth, caring and educating children. In this sense, probing how children in multi-cultural families have failed to make adjustment to school, this research examines the way in which the adjustment of the children to school would be improved. Based on the literature review as a research method, this thesis attempts to find what causes the children to be maladjusted, and then what can be the possible solution for those problems. Mostly focused on such a single variable as social support, academic achievement, the high-stress enculturation, and language difficulty, however, the previous studies have a limitation to approach the cause and problem-solving. From this perspectives, this thesis is aimed at shedding light on more diverse factors and solution, with the literature review closely investigated. For this purpose, in the introduction, social factors that the stress is thought to have originated in cultural differences in home, school, and society have been analyzed. And then the notion and the present condition of multi-cultural families, with the characteristic of the children in multi-cultural families, have been organized in the theoretical background. Presenting psychological, sociocultural, verbal, and economic factors as a factor that has an impact on the adjustment to school, the body of the thesis mainly discuss how difficult the actual conditions are and which solution might be effective. Consequently, the practical tasks to make the children in multi-cultural families well adjusted should be effectively initiated in social welfare organs, including school and homes. Therefore, the attempt of this thesis would help to broaden the understanding of the children in multi-cultural families, and would be useful for the substantive solution and the basic data in order to support the multi-cultural families on the social services.
key word.:multi-culture, adjustment to school, multi-cultural families.
Korean society has been facing many challenges and promises resulting from the rapid population shifts into multi-cultural and multi-ethnic family composition. Government strived to respond to the impending demands and needs of Korean cultural families, in terms of marriage and birth, caring and educating children. In this sense, probing how children in multi-cultural families have failed to make adjustment to school, this research examines the way in which the adjustment of the children to school would be improved. Based on the literature review as a research method, this thesis attempts to find what causes the children to be maladjusted, and then what can be the possible solution for those problems. Mostly focused on such a single variable as social support, academic achievement, the high-stress enculturation, and language difficulty, however, the previous studies have a limitation to approach the cause and problem-solving. From this perspectives, this thesis is aimed at shedding light on more diverse factors and solution, with the literature review closely investigated. For this purpose, in the introduction, social factors that the stress is thought to have originated in cultural differences in home, school, and society have been analyzed. And then the notion and the present condition of multi-cultural families, with the characteristic of the children in multi-cultural families, have been organized in the theoretical background. Presenting psychological, sociocultural, verbal, and economic factors as a factor that has an impact on the adjustment to school, the body of the thesis mainly discuss how difficult the actual conditions are and which solution might be effective. Consequently, the practical tasks to make the children in multi-cultural families well adjusted should be effectively initiated in social welfare organs, including school and homes. Therefore, the attempt of this thesis would help to broaden the understanding of the children in multi-cultural families, and would be useful for the substantive solution and the basic data in order to support the multi-cultural families on the social services.
key word.:multi-culture, adjustment to school, multi-cultural families.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.