초등 사회 교과서의 민주시민교육 내용 비교 The Comparative Analysis of the Contents of Democratic Citizenship Education in the Social Studies Textbook of Elementary School원문보기
사회과의 목적은 민주 시민으로서의 올바른 자질을 길러주는 데 있으며, 초등학교 시기는 기본 생활 습관이 형성되는 시기로 이 시기의 민주시민교육은 매우 중요하다. 학교 현장에서 민주시민교육이 교과서 중심으로 이루어짐을 고려해 볼 때, 교과서에서 관련되고 있는 민주시민교육의 내용 구성을 비판적으로 검토할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 초등 사회 교과서의 민주시민교육 내용을 민주화 전후 교육과정을 중심으로 비교 분석하고 교육과정별로 강조되거나 퇴보된 가치는 무엇인지 탐색하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 제 3차 교육과정부터 2007 개정 교육과정까지의 초등학교 사회과 교과서를 가치·태도라는 관점에 초점을 맞추어 이와 관련이 있는 15가지의 분석 준거에 의거하여 그 내용을 비교 분석한다. 둘째, 민주화 이전 교육과정기, 과도기 교육과정기, 민주화 이후 교육과정기의 교과서 비교 분석을 통해 각 교육과정기마다 강조되거나 퇴보된 가치는 무엇인지, 새롭게 부각되거나 혹은 교육과정이 바뀌더라도 일관되게 강조되어 온 가치에는 어떠한 것들이 있는지를 탐색한다. 분석 준거는 한국교육개발원의 민주 시민의 자질 영역 분석 준거를 근간으로 이정섭(2002)이 수정·보완한 분석 준거 중 가치·태도 측면의 분석 준거를 이용하였다. 분석의 범위는 제 3차 교육과정부터 2007 개정 교육과정에 이르기까지 6개의 교육과정이며, 교과서의 내용 중 본문, 탐구 활동, 삽화(사진)의 내용을 ...
사회과의 목적은 민주 시민으로서의 올바른 자질을 길러주는 데 있으며, 초등학교 시기는 기본 생활 습관이 형성되는 시기로 이 시기의 민주시민교육은 매우 중요하다. 학교 현장에서 민주시민교육이 교과서 중심으로 이루어짐을 고려해 볼 때, 교과서에서 관련되고 있는 민주시민교육의 내용 구성을 비판적으로 검토할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 초등 사회 교과서의 민주시민교육 내용을 민주화 전후 교육과정을 중심으로 비교 분석하고 교육과정별로 강조되거나 퇴보된 가치는 무엇인지 탐색하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 제 3차 교육과정부터 2007 개정 교육과정까지의 초등학교 사회과 교과서를 가치·태도라는 관점에 초점을 맞추어 이와 관련이 있는 15가지의 분석 준거에 의거하여 그 내용을 비교 분석한다. 둘째, 민주화 이전 교육과정기, 과도기 교육과정기, 민주화 이후 교육과정기의 교과서 비교 분석을 통해 각 교육과정기마다 강조되거나 퇴보된 가치는 무엇인지, 새롭게 부각되거나 혹은 교육과정이 바뀌더라도 일관되게 강조되어 온 가치에는 어떠한 것들이 있는지를 탐색한다. 분석 준거는 한국교육개발원의 민주 시민의 자질 영역 분석 준거를 근간으로 이정섭(2002)이 수정·보완한 분석 준거 중 가치·태도 측면의 분석 준거를 이용하였다. 분석의 범위는 제 3차 교육과정부터 2007 개정 교육과정에 이르기까지 6개의 교육과정이며, 교과서의 내용 중 본문, 탐구 활동, 삽화(사진)의 내용을 분석 대상으로 하여 관련 시민성 내용의 빈도수와 구성비를 분석하였다. 분석을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 민주화 이전 교육과정기에는 책임과 의무, 자유권적 기본권, 규칙준수와 준법, 공동체 의식과 같은 기존의 가치들을 더욱 공고히 하기 위한 시민성 내용을 강조했던 반면, 민주화 이후 교육과정기에는 인간의 존엄성, 개방적인 태도, 관용과 타협, 다원주의 인정, 민족의 자존의식, 환경의 가치, 정보화 사회의 태도와 같은 시민성 내용을 강조하고 있다. 인간의 존엄성, 책임과 의무, 공동체 의식, 민족 공동체 의식과 같은 민주 시민성 내용의 경우 빈도의 차이는 있으나 모든 교육과정에서 언급되고 있으며, 사회가 다양화되고 복잡해짐에 따라 민주 시민성의 내용이 교과서에서 다루어지고어지는 빈도수가 점차 많아지고 있음을 알 수 있다. 앞으로의 사회과 교과서에서 민주시민교육 내용을 다루는 데에 있어서는 사회적·시대적으로 필요로 하는 시민성 내용 및 가치를 강조하되, 교육과정이 바뀌더라도 민주시민교육에서 기본적이고 중요한 내용과 가치는 반드시 일정 부분 다루어야 할 것이다. 또한 미래 사회는 지금의 사회보다 세계화, 개방화, 정보화의 추세가 심화된다는 점을 고려할 때, 현재 사회에서 필요로 하는 가치를 파악함과 동시에 미래 사회에서 강조될 가치가 무엇인지 예상하여 민주시민교육의 내용에 적절히 반영해야 할 것이다.
사회과의 목적은 민주 시민으로서의 올바른 자질을 길러주는 데 있으며, 초등학교 시기는 기본 생활 습관이 형성되는 시기로 이 시기의 민주시민교육은 매우 중요하다. 학교 현장에서 민주시민교육이 교과서 중심으로 이루어짐을 고려해 볼 때, 교과서에서 관련되고 있는 민주시민교육의 내용 구성을 비판적으로 검토할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 초등 사회 교과서의 민주시민교육 내용을 민주화 전후 교육과정을 중심으로 비교 분석하고 교육과정별로 강조되거나 퇴보된 가치는 무엇인지 탐색하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 제 3차 교육과정부터 2007 개정 교육과정까지의 초등학교 사회과 교과서를 가치·태도라는 관점에 초점을 맞추어 이와 관련이 있는 15가지의 분석 준거에 의거하여 그 내용을 비교 분석한다. 둘째, 민주화 이전 교육과정기, 과도기 교육과정기, 민주화 이후 교육과정기의 교과서 비교 분석을 통해 각 교육과정기마다 강조되거나 퇴보된 가치는 무엇인지, 새롭게 부각되거나 혹은 교육과정이 바뀌더라도 일관되게 강조되어 온 가치에는 어떠한 것들이 있는지를 탐색한다. 분석 준거는 한국교육개발원의 민주 시민의 자질 영역 분석 준거를 근간으로 이정섭(2002)이 수정·보완한 분석 준거 중 가치·태도 측면의 분석 준거를 이용하였다. 분석의 범위는 제 3차 교육과정부터 2007 개정 교육과정에 이르기까지 6개의 교육과정이며, 교과서의 내용 중 본문, 탐구 활동, 삽화(사진)의 내용을 분석 대상으로 하여 관련 시민성 내용의 빈도수와 구성비를 분석하였다. 분석을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 민주화 이전 교육과정기에는 책임과 의무, 자유권적 기본권, 규칙준수와 준법, 공동체 의식과 같은 기존의 가치들을 더욱 공고히 하기 위한 시민성 내용을 강조했던 반면, 민주화 이후 교육과정기에는 인간의 존엄성, 개방적인 태도, 관용과 타협, 다원주의 인정, 민족의 자존의식, 환경의 가치, 정보화 사회의 태도와 같은 시민성 내용을 강조하고 있다. 인간의 존엄성, 책임과 의무, 공동체 의식, 민족 공동체 의식과 같은 민주 시민성 내용의 경우 빈도의 차이는 있으나 모든 교육과정에서 언급되고 있으며, 사회가 다양화되고 복잡해짐에 따라 민주 시민성의 내용이 교과서에서 다루어지고어지는 빈도수가 점차 많아지고 있음을 알 수 있다. 앞으로의 사회과 교과서에서 민주시민교육 내용을 다루는 데에 있어서는 사회적·시대적으로 필요로 하는 시민성 내용 및 가치를 강조하되, 교육과정이 바뀌더라도 민주시민교육에서 기본적이고 중요한 내용과 가치는 반드시 일정 부분 다루어야 할 것이다. 또한 미래 사회는 지금의 사회보다 세계화, 개방화, 정보화의 추세가 심화된다는 점을 고려할 때, 현재 사회에서 필요로 하는 가치를 파악함과 동시에 미래 사회에서 강조될 가치가 무엇인지 예상하여 민주시민교육의 내용에 적절히 반영해야 할 것이다.
The purpose of the social studies education is to prepare young people for democratic citizenship. Since the children’s basic lifestyle is mostly built in the elementary school days, the democratic citizenship education of this time is very crucial. At school, the democratic citizenship education de...
The purpose of the social studies education is to prepare young people for democratic citizenship. Since the children’s basic lifestyle is mostly built in the elementary school days, the democratic citizenship education of this time is very crucial. At school, the democratic citizenship education depends largely on the textbook, so it is necessary to critically examine the contents of social studies textbook. Therefore, this study comparatively analyzes the contents of the social studies textbook between pre- and post-democratization curriculum periods and figures out the values that are emphasized or neglected in each period. Main objectives are as follows. First, this study comparatively analyzes the contents of the social studies textbooks from the 3rd curriculum to 2007 revised curriculum by means of fifteen criteria on the value and attitude area. Second, this study comparatively analyzes the contents of the social studies textbooks by dividing the curricula into three parts; pre- and post-democratization curriculum periods and the transitional period in-between. In each of these three stages, this study investigates the values that are emphasized or neglected, and also finds out the newly risen and consistently highlighted values. This study implements the analysis criteria of Jung-sub Lee(2002), which he modified from the criteria of KEDI’s qualifications of democratic citizenship area. This study deals with the six curricula, from the 3rd curriculum to 2007 revised curriculum, and analyzes the frequency and component ratio of citizenship contents based on the main texts, inquiry activities, and illustrations of the textbooks. The results are as follows. In the pre-democratization curriculum period, the citizenship contents of responsibility and obligation, fundamental rights, compliance, and community spirit are emphasized. However, in the post-democratization curriculum period, human dignity, open mindedness, tolerance and compromise, pluralism, national self-respect, environmental values, and the attitude toward information society are emphasized. Among these citizenship contents, all the curricula include human dignity, responsibility and obligation, community spirit, and national consciousness. In addition, as the society becomes diverse and complex, the citizenship contents are addressed more frequently. This study concludes with the following suggestions. For the future social studies textbooks, one should stress not only on the citizenship contents of timely importance but also on the basic and essential citizenship contents. Considering that the trend toward globalization and informatization continues, it is critical to understand the values of the future society as well as the present one, and to include them properly in the contents of democratic citizenship education.
The purpose of the social studies education is to prepare young people for democratic citizenship. Since the children’s basic lifestyle is mostly built in the elementary school days, the democratic citizenship education of this time is very crucial. At school, the democratic citizenship education depends largely on the textbook, so it is necessary to critically examine the contents of social studies textbook. Therefore, this study comparatively analyzes the contents of the social studies textbook between pre- and post-democratization curriculum periods and figures out the values that are emphasized or neglected in each period. Main objectives are as follows. First, this study comparatively analyzes the contents of the social studies textbooks from the 3rd curriculum to 2007 revised curriculum by means of fifteen criteria on the value and attitude area. Second, this study comparatively analyzes the contents of the social studies textbooks by dividing the curricula into three parts; pre- and post-democratization curriculum periods and the transitional period in-between. In each of these three stages, this study investigates the values that are emphasized or neglected, and also finds out the newly risen and consistently highlighted values. This study implements the analysis criteria of Jung-sub Lee(2002), which he modified from the criteria of KEDI’s qualifications of democratic citizenship area. This study deals with the six curricula, from the 3rd curriculum to 2007 revised curriculum, and analyzes the frequency and component ratio of citizenship contents based on the main texts, inquiry activities, and illustrations of the textbooks. The results are as follows. In the pre-democratization curriculum period, the citizenship contents of responsibility and obligation, fundamental rights, compliance, and community spirit are emphasized. However, in the post-democratization curriculum period, human dignity, open mindedness, tolerance and compromise, pluralism, national self-respect, environmental values, and the attitude toward information society are emphasized. Among these citizenship contents, all the curricula include human dignity, responsibility and obligation, community spirit, and national consciousness. In addition, as the society becomes diverse and complex, the citizenship contents are addressed more frequently. This study concludes with the following suggestions. For the future social studies textbooks, one should stress not only on the citizenship contents of timely importance but also on the basic and essential citizenship contents. Considering that the trend toward globalization and informatization continues, it is critical to understand the values of the future society as well as the present one, and to include them properly in the contents of democratic citizenship education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.