이 연구는 요리활동을 통한 언어중재가 자폐성 아동의 언어능력 향상에 미치는 효과를 알아보는 것에 목적을 두고 실험은 의사소통에 어려움을 보이는 만 8세 6개월에서 11개월의 자폐아동 3명을 대상으로 주 2회 매회 40분씩 총16회기에 걸쳐서 연구를 실시하였으며, 하나의 프로그램을 모의 요리활동과 실제 요리활동단계로 나누어 실시하였다. 평가는 사전검사, 중재, 사후검사순으로 진행하였으며, 수용 및 표현어휘의 다양도와 화용론적 언어능력의 하위항목인 대상요구하기, 행위요구하기, 정보요구발화, 정보진술로 나누어 평가하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 요리활동을 통한 언어중재를 자폐성아동에게 적용한 결과 대상아동들의 수용 및 표현어휘력향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 요리활동 자체가 강화제가 되어 아동의 ...
이 연구는 요리활동을 통한 언어중재가 자폐성 아동의 언어능력 향상에 미치는 효과를 알아보는 것에 목적을 두고 실험은 의사소통에 어려움을 보이는 만 8세 6개월에서 11개월의 자폐아동 3명을 대상으로 주 2회 매회 40분씩 총16회기에 걸쳐서 연구를 실시하였으며, 하나의 프로그램을 모의 요리활동과 실제 요리활동단계로 나누어 실시하였다. 평가는 사전검사, 중재, 사후검사순으로 진행하였으며, 수용 및 표현어휘의 다양도와 화용론적 언어능력의 하위항목인 대상요구하기, 행위요구하기, 정보요구발화, 정보진술로 나누어 평가하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 요리활동을 통한 언어중재를 자폐성아동에게 적용한 결과 대상아동들의 수용 및 표현어휘력향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 요리활동 자체가 강화제가 되어 아동의 동기유발을 촉진하였으며, 이에 따른 명사, 형용사, 동사의 어휘이해 및 표현이 긍정적으로 나타났다. 둘째, 요리활동을 통한 언어중재를 자폐성아동에게 적용한 결과 대상아동들의 화용론적 언어능력향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 화용론적 언어능력의 하위영역에서도 긍정적인 반응이 나타났는데, 그 중 정보요구발화와 정보진술에 특히 어려움을 보였던 아동들이 회기가 진행되면서 자발적인 요청과 반응이 긍정적으로 살펴지는 등 아동 스스로의 생각하기 및 표현하기가 나타났다. 이상의 결과에서 볼 때, 요리활동을 통한 언어중재가 자폐성아동의 언어능력 향상에 효과가 있음을 알 수 있다.
이 연구는 요리활동을 통한 언어중재가 자폐성 아동의 언어능력 향상에 미치는 효과를 알아보는 것에 목적을 두고 실험은 의사소통에 어려움을 보이는 만 8세 6개월에서 11개월의 자폐아동 3명을 대상으로 주 2회 매회 40분씩 총16회기에 걸쳐서 연구를 실시하였으며, 하나의 프로그램을 모의 요리활동과 실제 요리활동단계로 나누어 실시하였다. 평가는 사전검사, 중재, 사후검사순으로 진행하였으며, 수용 및 표현어휘의 다양도와 화용론적 언어능력의 하위항목인 대상요구하기, 행위요구하기, 정보요구발화, 정보진술로 나누어 평가하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 요리활동을 통한 언어중재를 자폐성아동에게 적용한 결과 대상아동들의 수용 및 표현어휘력향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 요리활동 자체가 강화제가 되어 아동의 동기유발을 촉진하였으며, 이에 따른 명사, 형용사, 동사의 어휘이해 및 표현이 긍정적으로 나타났다. 둘째, 요리활동을 통한 언어중재를 자폐성아동에게 적용한 결과 대상아동들의 화용론적 언어능력향상에 긍정적인 영향을 미쳤다. 화용론적 언어능력의 하위영역에서도 긍정적인 반응이 나타났는데, 그 중 정보요구발화와 정보진술에 특히 어려움을 보였던 아동들이 회기가 진행되면서 자발적인 요청과 반응이 긍정적으로 살펴지는 등 아동 스스로의 생각하기 및 표현하기가 나타났다. 이상의 결과에서 볼 때, 요리활동을 통한 언어중재가 자폐성아동의 언어능력 향상에 효과가 있음을 알 수 있다.
The purpose of this study was to find out the effect of language program through cooking activities on improving language ability of autistic children. Three autistic children aged 8 years 6 to 11 months who have difficulties in communicating with. This study was designed a total of 40 minutes each ...
The purpose of this study was to find out the effect of language program through cooking activities on improving language ability of autistic children. Three autistic children aged 8 years 6 to 11 months who have difficulties in communicating with. This study was designed a total of 40 minutes each time twice a week over 16 sessions were conducted. Cooking activities were divided into two stages. one is simulated trial and the other is actual cooking activities. This evaluation was performed pre-screening, intervention, post-test in order. It was evaluated as variety of receptive and expressive vocabulary, and pragmatic language competency. Sub-areas of pragmatic language competency is to demand object, to demand action, to express information needs and to state information. The results of this study was as follows : First, it had a positive effect on improving receptive and expressive vocabulary through cooking activities for language intervention for children with autism. Cooking enhancer activity itself becomes the child's motivation was to promote, and it helped to express and understand of the vocabulary of nouns, adjectives and verbs. Second, it had a positive help to improve pragmatic language ability through cooking activities for language intervention for children with autism. Also, sub-regions of pragmatic language skill showed a positive response. Especially, hard on children with express information needs and state information were observed voluntary requests and spontaneous responses as the sessions progress. From the above results, it have a positive effect on improving language competency of children with autism through cooking activities language intervention.
The purpose of this study was to find out the effect of language program through cooking activities on improving language ability of autistic children. Three autistic children aged 8 years 6 to 11 months who have difficulties in communicating with. This study was designed a total of 40 minutes each time twice a week over 16 sessions were conducted. Cooking activities were divided into two stages. one is simulated trial and the other is actual cooking activities. This evaluation was performed pre-screening, intervention, post-test in order. It was evaluated as variety of receptive and expressive vocabulary, and pragmatic language competency. Sub-areas of pragmatic language competency is to demand object, to demand action, to express information needs and to state information. The results of this study was as follows : First, it had a positive effect on improving receptive and expressive vocabulary through cooking activities for language intervention for children with autism. Cooking enhancer activity itself becomes the child's motivation was to promote, and it helped to express and understand of the vocabulary of nouns, adjectives and verbs. Second, it had a positive help to improve pragmatic language ability through cooking activities for language intervention for children with autism. Also, sub-regions of pragmatic language skill showed a positive response. Especially, hard on children with express information needs and state information were observed voluntary requests and spontaneous responses as the sessions progress. From the above results, it have a positive effect on improving language competency of children with autism through cooking activities language intervention.
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