PPP 수업 모형과 ESA 수업 모형의 효과 비교 : 영어 듣기.말하기 능력 신장과 정의적 측면 A Comparative Study on the Effects of PPP and ESA Teaching Models:with Reference to English Listening Speaking Ability and Afftective Aspects원문보기
초등영어교육의 목표는 학생들이 영어에 대한 흥미와 관심을 가지고, 일상생활에 사용하는 기초적인 영어를 이해하고 표현하는 능력을 기르는데 있다. 우리나라와 같은 EFL 상황에서 학생들의 의사소통능력 신장을 위해 학생들이 영어에 흥미를 갖고 적극적으로 참여할 수 있도록 언어에 대한 노출과 사용을 매우 강조하고 있다. 그러나 교수 모형에 대해서는 여전히 PPP 수업 모형을 제시하고 있으며 이 모형은 실생활에서 학생들의 의사소통을 신장시키기에는 한계가 있다고 말하고 있다. 이에 본 연구는 PPP 수업 모형과 ...
초등영어교육의 목표는 학생들이 영어에 대한 흥미와 관심을 가지고, 일상생활에 사용하는 기초적인 영어를 이해하고 표현하는 능력을 기르는데 있다. 우리나라와 같은 EFL 상황에서 학생들의 의사소통능력 신장을 위해 학생들이 영어에 흥미를 갖고 적극적으로 참여할 수 있도록 언어에 대한 노출과 사용을 매우 강조하고 있다. 그러나 교수 모형에 대해서는 여전히 PPP 수업 모형을 제시하고 있으며 이 모형은 실생활에서 학생들의 의사소통을 신장시키기에는 한계가 있다고 말하고 있다. 이에 본 연구는 PPP 수업 모형과 ESA 수업 모형을 실제 적용하여 학생들의 듣기․말하기 능력 및 흥미도와 자신감에 어떤 변화를 나타내는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 초등학교 6학년 두 개 반을 대상으로, 약 6개월 동안 한 개의 실험반과 한 개의 비교반을 4단원부터 14단원까지 일주일에 3시간씩 모두 동일한 영어전담교사에 의해 지도하였다. 실험 연구에 앞서 실험반과 비교반의 동질성 검사를 실시하여 동일한 반임을 확인한 후 실험반에는 ESA 수업 모형을, 비교반에는 PPP 수업 모형을 적용하였다. 이러한 일련의 실험을 통하여 다음과 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 듣기 능력에서 ESA 수업 모형을 적용한 실험반이 PPP 수업 모형을 적용한 비교반보다 더 유의미한 차이를 보였다. 수준별 집단으로 나누어 살펴보았을 떄 중위 및 하위 수준의 학생들에게 ESA 수업 모형이 더 효과적임을 알 수 있었다. 둘째, 말하기 능력에 있어서 ESA 수업 모형을 적용한 실험반과 PPP 수업 모형을 적용한 비교반의 경우 상위 수준의 학생과 하위 수준의 학생의 경우 수업 모형에 영향을 받지 않았다. 하지만 중위 수준의 경우 ESA 수업 모형을 적용한 실험반의 학생들이 PPP 수업 모형을 적용한 비교반의 학생들보다 말하기 능력이 더 향상되었다. 셋째, 정의적 영역과 관련하여 ESA 수업 모형을 적용한 실험반 학생들이 영어에 대한 흥미도와 자신감이 더 높았다. 면담을 통해 살펴볼 때 학생들이 CD-Rom 외에 EBSe나 영화, 유투브, 학생들이 모습이 담긴 사진 자료를 통한 학습을 통해 더 흥미 있게 영어를 학습할 수 있었다고 응답하였다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 앞으로 우리 초등영어교육의 듣기․말하기 지도에 주는 교육적 시사점을 다음과 같이 제언한다. 첫째, ESA 수업 모형이 중위 수준과 하위 수준 학습자의 듣기 능력 및 중위 수준 학습자의 말하기에 유의미한 효과를 나타내는 것을 볼 때 초등영어수업도 수준별 이동 수업으로 나아가야 한다. 둘째, 듣기․말하기 능력 외에 학습자의 읽기와 쓰기 능력 향상에도 적용하여 보는 연구가 필요하다. 셋째, ESA 수업 모형 중 부메랑 수업 모형은 활동이 두 번 반복되므로 학생들이 좀 더 실제적으로 영어 의사소통할 수 있는 기회를 제공해 줄 수 있으며 아울러 이를 위한 학생들의 인지 수준에 맞는 다양한 활동 자료가 개발되어야 한다.
초등영어교육의 목표는 학생들이 영어에 대한 흥미와 관심을 가지고, 일상생활에 사용하는 기초적인 영어를 이해하고 표현하는 능력을 기르는데 있다. 우리나라와 같은 EFL 상황에서 학생들의 의사소통능력 신장을 위해 학생들이 영어에 흥미를 갖고 적극적으로 참여할 수 있도록 언어에 대한 노출과 사용을 매우 강조하고 있다. 그러나 교수 모형에 대해서는 여전히 PPP 수업 모형을 제시하고 있으며 이 모형은 실생활에서 학생들의 의사소통을 신장시키기에는 한계가 있다고 말하고 있다. 이에 본 연구는 PPP 수업 모형과 ESA 수업 모형을 실제 적용하여 학생들의 듣기․말하기 능력 및 흥미도와 자신감에 어떤 변화를 나타내는지 살펴보고자 하였다. 이를 위해 초등학교 6학년 두 개 반을 대상으로, 약 6개월 동안 한 개의 실험반과 한 개의 비교반을 4단원부터 14단원까지 일주일에 3시간씩 모두 동일한 영어전담교사에 의해 지도하였다. 실험 연구에 앞서 실험반과 비교반의 동질성 검사를 실시하여 동일한 반임을 확인한 후 실험반에는 ESA 수업 모형을, 비교반에는 PPP 수업 모형을 적용하였다. 이러한 일련의 실험을 통하여 다음과 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 듣기 능력에서 ESA 수업 모형을 적용한 실험반이 PPP 수업 모형을 적용한 비교반보다 더 유의미한 차이를 보였다. 수준별 집단으로 나누어 살펴보았을 떄 중위 및 하위 수준의 학생들에게 ESA 수업 모형이 더 효과적임을 알 수 있었다. 둘째, 말하기 능력에 있어서 ESA 수업 모형을 적용한 실험반과 PPP 수업 모형을 적용한 비교반의 경우 상위 수준의 학생과 하위 수준의 학생의 경우 수업 모형에 영향을 받지 않았다. 하지만 중위 수준의 경우 ESA 수업 모형을 적용한 실험반의 학생들이 PPP 수업 모형을 적용한 비교반의 학생들보다 말하기 능력이 더 향상되었다. 셋째, 정의적 영역과 관련하여 ESA 수업 모형을 적용한 실험반 학생들이 영어에 대한 흥미도와 자신감이 더 높았다. 면담을 통해 살펴볼 때 학생들이 CD-Rom 외에 EBSe나 영화, 유투브, 학생들이 모습이 담긴 사진 자료를 통한 학습을 통해 더 흥미 있게 영어를 학습할 수 있었다고 응답하였다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 앞으로 우리 초등영어교육의 듣기․말하기 지도에 주는 교육적 시사점을 다음과 같이 제언한다. 첫째, ESA 수업 모형이 중위 수준과 하위 수준 학습자의 듣기 능력 및 중위 수준 학습자의 말하기에 유의미한 효과를 나타내는 것을 볼 때 초등영어수업도 수준별 이동 수업으로 나아가야 한다. 둘째, 듣기․말하기 능력 외에 학습자의 읽기와 쓰기 능력 향상에도 적용하여 보는 연구가 필요하다. 셋째, ESA 수업 모형 중 부메랑 수업 모형은 활동이 두 번 반복되므로 학생들이 좀 더 실제적으로 영어 의사소통할 수 있는 기회를 제공해 줄 수 있으며 아울러 이를 위한 학생들의 인지 수준에 맞는 다양한 활동 자료가 개발되어야 한다.
To seek an effective way of teaching English for students in elementary school, this study researches the comparative effects between PPP and ESA procedures in terms of listening, speaking and affective domains. The questions that were researched in this study were: (1) How does ESA teaching model a...
To seek an effective way of teaching English for students in elementary school, this study researches the comparative effects between PPP and ESA procedures in terms of listening, speaking and affective domains. The questions that were researched in this study were: (1) How does ESA teaching model affect students' listening and speaking ability? (2) How does the ESA teaching model affect students' affective domains (interest and competence)?. This study was conducted for over six months in 2011. 58 subjects participated, all 6th graders in Seoul. The experimental group was taught tasks using the Engage-Activate-Study-Activate (ESA) model, the control group was taught tasks using the Presentation - Practice - Production. (PPP) procedure. To measure changes in their listening, speaking and affective domains, students were given tests of listening and speaking ability, including affective domains questionnaires about interest and confidence before and after the six month experimental classes. This study also included a further questionnaire and in-depth interview to analyze the students's speaking and affective domains responses to the ESA procedure. The results of the study are as follows: First, the students who were taught tasks by ESA showed significant improvement in their listening ability as a result of this method. According to students' level, all the middle and lower level groups showed significant improvement in listening ability but the higher level group was not affected. Second, based on the students' speaking proficiency level, the experiment found significant differences in the middle group's speaking ability who were exposed to the ESA procedure. Third, according to the analysis of the questionnaires and the interview the students with the ESA procedure showed significant changes in the affective domains such as interest and confidence. This paper focuses on the application of listening, speaking and affective domains. It is suggested that further research on the ESA teaching model is necessary utulizing reading and writing tasks. Also, the direction of elementary English education should go towards level based teaching.
To seek an effective way of teaching English for students in elementary school, this study researches the comparative effects between PPP and ESA procedures in terms of listening, speaking and affective domains. The questions that were researched in this study were: (1) How does ESA teaching model affect students' listening and speaking ability? (2) How does the ESA teaching model affect students' affective domains (interest and competence)?. This study was conducted for over six months in 2011. 58 subjects participated, all 6th graders in Seoul. The experimental group was taught tasks using the Engage-Activate-Study-Activate (ESA) model, the control group was taught tasks using the Presentation - Practice - Production. (PPP) procedure. To measure changes in their listening, speaking and affective domains, students were given tests of listening and speaking ability, including affective domains questionnaires about interest and confidence before and after the six month experimental classes. This study also included a further questionnaire and in-depth interview to analyze the students's speaking and affective domains responses to the ESA procedure. The results of the study are as follows: First, the students who were taught tasks by ESA showed significant improvement in their listening ability as a result of this method. According to students' level, all the middle and lower level groups showed significant improvement in listening ability but the higher level group was not affected. Second, based on the students' speaking proficiency level, the experiment found significant differences in the middle group's speaking ability who were exposed to the ESA procedure. Third, according to the analysis of the questionnaires and the interview the students with the ESA procedure showed significant changes in the affective domains such as interest and confidence. This paper focuses on the application of listening, speaking and affective domains. It is suggested that further research on the ESA teaching model is necessary utulizing reading and writing tasks. Also, the direction of elementary English education should go towards level based teaching.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.