본 연구는 치과위생사와 환자의 관계혜택과 의료전문성이 환자만족 및 장기적 관계지향성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 2012년 2월 20일부터 3월 20일까지 치과위생사가 근무하는 포항에 소재한 치과병원 1개소에 내원한 270명의 환자를 조사대상으로 설문조사하였다. 전체 대상자들의 일반적인 특성은 여성이 남성보다 많았고, 연령은 50세 이상이, 결혼여부는 기혼이, 학벌은 전문대이상의 졸업자가, 직업은 무직인 주부와 학생이, 월 소득은 200∼499만원이 많았다. 대상자들의 의료이용 특성은 지인의 소개가 많았고, 총진료비의 경우 90만원 이상의 지출이, 방문횟수는 4∼9회의 경우가 많았다. 일반적인 특성과 관계혜택 및 의료전문성 비교는 ...
본 연구는 치과위생사와 환자의 관계혜택과 의료전문성이 환자만족 및 장기적 관계지향성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 2012년 2월 20일부터 3월 20일까지 치과위생사가 근무하는 포항에 소재한 치과병원 1개소에 내원한 270명의 환자를 조사대상으로 설문조사하였다. 전체 대상자들의 일반적인 특성은 여성이 남성보다 많았고, 연령은 50세 이상이, 결혼여부는 기혼이, 학벌은 전문대이상의 졸업자가, 직업은 무직인 주부와 학생이, 월 소득은 200∼499만원이 많았다. 대상자들의 의료이용 특성은 지인의 소개가 많았고, 총진료비의 경우 90만원 이상의 지출이, 방문횟수는 4∼9회의 경우가 많았다. 일반적인 특성과 관계혜택 및 의료전문성 비교는 심리적 혜택과 의료전문성이 연령과 유의한 차이를 보였고, 직업 중 전문직이 의료전문성과 가장 큰 유의한 차이를 보였다. 의료이용 특성과 관계혜택 및 의료전문성 비교는 사회적 혜택, 심리적 혜택, 고객화 혜택, 의료전문성과 내원계기, 최근 6개월간 총진료비가 유의한 차이를 보였다. 일반적인 특성에 따른 환자만족도는 성별, 연령, 가구소득이 유의한 차이를 나타냈다. 의료이용 특성에 따른 환자만족도는 내원계기와 총진료비용에 따라서 유의한 차이가 있었으며 방문횟수는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 일반적인 특성에 따른 장기적 관계지향성은 연령이 유의한 차이를 나타났다. 의료이용 특성에 따른 장기적 관계지향성은 내원계기, 총진료비의 경우 유의한 차이가 있었다. 사회적, 심리적, 경제적, 고객화 혜택 및 의료전문성에 따른 환자만족도와 장기적 관계지향성의 이변량 상관계수는 모두 유의한 차이를 나타냈다. 환자만족도를 종속변수로 한 경우 심리적 혜택이, 장기적관계지향성을 종속변수로 한 경우 만족도가 가장 유의하게 나타났다. 환자만족도와 장기적 관계지향성을 종속변수로 하는 회귀분석의 경우 환자만족도 에 있어서는 성별, 내원계기, 심리적 혜택, 고객화 혜택, 의료전문성이 유의한 차이 가 있었다. 장기적 관계지향성의 경우 경제적 혜택이 환자만족도가 유의하였다. 이상의 연구 결과에 따르면 치과위생사의 관계혜택과 의료전문성이 환자만족도와 장기적 관계지향성에 높은 유의성을 보임을 알 수 있다. 더 높은 관계혜택과 의료전문성을 보이기 위하여 치과위생사 본연의 업무에 대한 교육과 노력이 필요하며 환자의 연령에 따른 차별화된 관계혜택의 연구와 서비스 마인드가 필요할 것이다.
본 연구는 치과위생사와 환자의 관계혜택과 의료전문성이 환자만족 및 장기적 관계지향성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 2012년 2월 20일부터 3월 20일까지 치과위생사가 근무하는 포항에 소재한 치과병원 1개소에 내원한 270명의 환자를 조사대상으로 설문조사하였다. 전체 대상자들의 일반적인 특성은 여성이 남성보다 많았고, 연령은 50세 이상이, 결혼여부는 기혼이, 학벌은 전문대이상의 졸업자가, 직업은 무직인 주부와 학생이, 월 소득은 200∼499만원이 많았다. 대상자들의 의료이용 특성은 지인의 소개가 많았고, 총진료비의 경우 90만원 이상의 지출이, 방문횟수는 4∼9회의 경우가 많았다. 일반적인 특성과 관계혜택 및 의료전문성 비교는 심리적 혜택과 의료전문성이 연령과 유의한 차이를 보였고, 직업 중 전문직이 의료전문성과 가장 큰 유의한 차이를 보였다. 의료이용 특성과 관계혜택 및 의료전문성 비교는 사회적 혜택, 심리적 혜택, 고객화 혜택, 의료전문성과 내원계기, 최근 6개월간 총진료비가 유의한 차이를 보였다. 일반적인 특성에 따른 환자만족도는 성별, 연령, 가구소득이 유의한 차이를 나타냈다. 의료이용 특성에 따른 환자만족도는 내원계기와 총진료비용에 따라서 유의한 차이가 있었으며 방문횟수는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 일반적인 특성에 따른 장기적 관계지향성은 연령이 유의한 차이를 나타났다. 의료이용 특성에 따른 장기적 관계지향성은 내원계기, 총진료비의 경우 유의한 차이가 있었다. 사회적, 심리적, 경제적, 고객화 혜택 및 의료전문성에 따른 환자만족도와 장기적 관계지향성의 이변량 상관계수는 모두 유의한 차이를 나타냈다. 환자만족도를 종속변수로 한 경우 심리적 혜택이, 장기적관계지향성을 종속변수로 한 경우 만족도가 가장 유의하게 나타났다. 환자만족도와 장기적 관계지향성을 종속변수로 하는 회귀분석의 경우 환자만족도 에 있어서는 성별, 내원계기, 심리적 혜택, 고객화 혜택, 의료전문성이 유의한 차이 가 있었다. 장기적 관계지향성의 경우 경제적 혜택이 환자만족도가 유의하였다. 이상의 연구 결과에 따르면 치과위생사의 관계혜택과 의료전문성이 환자만족도와 장기적 관계지향성에 높은 유의성을 보임을 알 수 있다. 더 높은 관계혜택과 의료전문성을 보이기 위하여 치과위생사 본연의 업무에 대한 교육과 노력이 필요하며 환자의 연령에 따른 차별화된 관계혜택의 연구와 서비스 마인드가 필요할 것이다.
This study undertakes the relationship between the patient and dental hygienist in terms of sustaining a relationship that is beneficial and specialization of medical care in regards to patient satisfaction, and the effect on the long-term patient / care-giver relationship. The study took place at t...
This study undertakes the relationship between the patient and dental hygienist in terms of sustaining a relationship that is beneficial and specialization of medical care in regards to patient satisfaction, and the effect on the long-term patient / care-giver relationship. The study took place at the dental hospital in Pohang, where the dental hygienist currently works, between the dates of February 20th 2012 and March 20th, with 270 patients taking part in the survey. The following are major characteristics that were found from the study group: there were more female participants than male; they were over 50 years old; most were married; most were educated from graduate from a college or university level; most were unemployed housewives and students; their monthly income was between 2 ~ 4.99 million won. The patients visited the hospital mainly through the recommendation of an acquaintance, medical costs would amount to more than 900,000 won, visitations would be between 4 to 9 times. In terms of patient satisfaction, there was a difference in terms of sex, age and montly income of the patients, but there was no noticeable difference in terms of marriage status, employment or education. The characteristics of medical care utilization in the patient’s satisfaction showed a difference in terms of the assistance opportunity and total cost of care, but not in terms of visitation amounts. The main characteristic in terms of long-term patient / care-giver relationship was shown to be in ‘age’ but the other characteristics of sex, marriage, employment, monthly income and education did not show any distinctions. In terms of medical care utilization of the long-term patient / care-giver relationship showed assistance opportunity and total cost of care to how a noticeable distinction, but in the characteristics of amount of visitations, there was not noticeable distinction. Socio-psycho-economical patient benefits and medical specialization showed to have a noticeable bivariate distribution in terms of patient satisfaction and the long-term patient / care-giver relationship. The subordinate variable for patient satisfaction was found to be the psychological benefit and this also the most noticeable variable for the long-term patient / care-giver relationship. By using regression analysis between patient satisfaction and the long-term patient / care-giver relationship, there was a noticeable factor in terms of sex, assistance opportunity, psychological benefit, patient benefit and medical specialization. In terms of long-term patient relationship, the economical benefits had the biggest impact on patient’s satisfaction. From the results of the undertaken study, it can be shown that there is a high degree of impact of the dental hygienist’s relationship benefits and medical specialization towards the patient’s satisfaction. In order to increase the relationship benefit and medical specialization of the dental hygienist and the patient, which will increase the patient’s satisfaction, there needs to be education and an effort made by the hygienist in order to discern between the patient’s age, patient relationship and specialized patient service-mind.
This study undertakes the relationship between the patient and dental hygienist in terms of sustaining a relationship that is beneficial and specialization of medical care in regards to patient satisfaction, and the effect on the long-term patient / care-giver relationship. The study took place at the dental hospital in Pohang, where the dental hygienist currently works, between the dates of February 20th 2012 and March 20th, with 270 patients taking part in the survey. The following are major characteristics that were found from the study group: there were more female participants than male; they were over 50 years old; most were married; most were educated from graduate from a college or university level; most were unemployed housewives and students; their monthly income was between 2 ~ 4.99 million won. The patients visited the hospital mainly through the recommendation of an acquaintance, medical costs would amount to more than 900,000 won, visitations would be between 4 to 9 times. In terms of patient satisfaction, there was a difference in terms of sex, age and montly income of the patients, but there was no noticeable difference in terms of marriage status, employment or education. The characteristics of medical care utilization in the patient’s satisfaction showed a difference in terms of the assistance opportunity and total cost of care, but not in terms of visitation amounts. The main characteristic in terms of long-term patient / care-giver relationship was shown to be in ‘age’ but the other characteristics of sex, marriage, employment, monthly income and education did not show any distinctions. In terms of medical care utilization of the long-term patient / care-giver relationship showed assistance opportunity and total cost of care to how a noticeable distinction, but in the characteristics of amount of visitations, there was not noticeable distinction. Socio-psycho-economical patient benefits and medical specialization showed to have a noticeable bivariate distribution in terms of patient satisfaction and the long-term patient / care-giver relationship. The subordinate variable for patient satisfaction was found to be the psychological benefit and this also the most noticeable variable for the long-term patient / care-giver relationship. By using regression analysis between patient satisfaction and the long-term patient / care-giver relationship, there was a noticeable factor in terms of sex, assistance opportunity, psychological benefit, patient benefit and medical specialization. In terms of long-term patient relationship, the economical benefits had the biggest impact on patient’s satisfaction. From the results of the undertaken study, it can be shown that there is a high degree of impact of the dental hygienist’s relationship benefits and medical specialization towards the patient’s satisfaction. In order to increase the relationship benefit and medical specialization of the dental hygienist and the patient, which will increase the patient’s satisfaction, there needs to be education and an effort made by the hygienist in order to discern between the patient’s age, patient relationship and specialized patient service-mind.
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