본 연구를 통해 치과위생사가 환자들이 만족하는 커뮤니케이션 유형과 비언어적 커뮤니케이션 유형을 유도하여 치과위생사들의 커뮤니케이션 기술 향상에 중요성을 인식하는데 도움을 주고, 커뮤니케이션 기술 교육의 기초자료에 활용하고자 하는 목적이 있다. 본 연구를 위해 2017년 9월 11일부터 9월 19일까지 서울에 소재한 치과 병·의원에 내원한 환자들을 대상으로 350명에게 설문조사를 실시하여 총 303부를 최종 분석에 사용하였고, 설문지는 선행연구에서 개발한 측정 도구를 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 총 52문항으로 하였다. 수집된 자료를 ...
본 연구를 통해 치과위생사가 환자들이 만족하는 커뮤니케이션 유형과 비언어적 커뮤니케이션 유형을 유도하여 치과위생사들의 커뮤니케이션 기술 향상에 중요성을 인식하는데 도움을 주고, 커뮤니케이션 기술 교육의 기초자료에 활용하고자 하는 목적이 있다. 본 연구를 위해 2017년 9월 11일부터 9월 19일까지 서울에 소재한 치과 병·의원에 내원한 환자들을 대상으로 350명에게 설문조사를 실시하여 총 303부를 최종 분석에 사용하였고, 설문지는 선행연구에서 개발한 측정 도구를 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 총 52문항으로 하였다. 수집된 자료를 SPSSWIN 21.0을 사용하여 분석하였다. 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 커뮤니케이션 유형, 비언어적 커뮤니케이션 유형, 환자 만족도의 평균을 비교하기 위해 독립표본 t-test와 one-way ANOVA를 시행하였다. 일반적 특성, 커뮤니케이션 유형, 비언어적 커뮤니케이션 유형이 환자 만족도에 미치는 영향에 대해 분석한 결과 신체적 언어, 신뢰성, 협력성, 공간적 언어 순으로 환자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과 치과위생사의 커뮤니케이션 유형, 비언어적 커뮤니케이션 유형 환자 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다.
핵심어: 치과위생사, 신뢰성, 협력성, 신체적 언어, 공간적 언어
본 연구를 통해 치과위생사가 환자들이 만족하는 커뮤니케이션 유형과 비언어적 커뮤니케이션 유형을 유도하여 치과위생사들의 커뮤니케이션 기술 향상에 중요성을 인식하는데 도움을 주고, 커뮤니케이션 기술 교육의 기초자료에 활용하고자 하는 목적이 있다. 본 연구를 위해 2017년 9월 11일부터 9월 19일까지 서울에 소재한 치과 병·의원에 내원한 환자들을 대상으로 350명에게 설문조사를 실시하여 총 303부를 최종 분석에 사용하였고, 설문지는 선행연구에서 개발한 측정 도구를 연구의 목적에 맞게 수정·보완하여 총 52문항으로 하였다. 수집된 자료를 SPSS WIN 21.0을 사용하여 분석하였다. 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 커뮤니케이션 유형, 비언어적 커뮤니케이션 유형, 환자 만족도의 평균을 비교하기 위해 독립표본 t-test와 one-way ANOVA를 시행하였다. 일반적 특성, 커뮤니케이션 유형, 비언어적 커뮤니케이션 유형이 환자 만족도에 미치는 영향에 대해 분석한 결과 신체적 언어, 신뢰성, 협력성, 공간적 언어 순으로 환자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과 치과위생사의 커뮤니케이션 유형, 비언어적 커뮤니케이션 유형 환자 만족도에 영향을 주는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to help the dental hygienists to recognize the importance of improving the communication skills of dental hygienists by inducing communication styles and non-verbal communication factors satisfying the patients visiting the dental clinic, and it is used as basic data of ...
The purpose of this study is to help the dental hygienists to recognize the importance of improving the communication skills of dental hygienists by inducing communication styles and non-verbal communication factors satisfying the patients visiting the dental clinic, and it is used as basic data of communication technology education. From September 11 to September 19, 2017, 303 patients who visited a dental hospital or a clinic in Seoul were selected by the convenience sampling method. The questionnaire consisted of 6 items of general characteristics, 30 items of communication styles, 12 items of non-verbal communication factors, and 4 items of patient satisfaction. The collected data were analyzed using SPSS WIN 21.0. There were differences in reliability, proxemics, patient satisfaction, according to gender and controllability, patient satisfaction according to gender. There were differences in patient satisfaction, according to education and job. The more reliable, collaborative, the better the kinesics, the better the management of proxemics, the higher the patient satisfaction. Non-verbal communication plays an important role in patient satisfaction as well as communication. Dental hygienists should be aware of the communication and non-verbal communication that satisfies the patients who visited a dental hospital or a clinic, and try to improve their ability.
The purpose of this study is to help the dental hygienists to recognize the importance of improving the communication skills of dental hygienists by inducing communication styles and non-verbal communication factors satisfying the patients visiting the dental clinic, and it is used as basic data of communication technology education. From September 11 to September 19, 2017, 303 patients who visited a dental hospital or a clinic in Seoul were selected by the convenience sampling method. The questionnaire consisted of 6 items of general characteristics, 30 items of communication styles, 12 items of non-verbal communication factors, and 4 items of patient satisfaction. The collected data were analyzed using SPSS WIN 21.0. There were differences in reliability, proxemics, patient satisfaction, according to gender and controllability, patient satisfaction according to gender. There were differences in patient satisfaction, according to education and job. The more reliable, collaborative, the better the kinesics, the better the management of proxemics, the higher the patient satisfaction. Non-verbal communication plays an important role in patient satisfaction as well as communication. Dental hygienists should be aware of the communication and non-verbal communication that satisfies the patients who visited a dental hospital or a clinic, and try to improve their ability.
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