본 연구는 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동을 적용하고 있는 유아교육기관의 학부모를 대상으로 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동에 대한 학부모의 인식과 만족도를 알아보는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 수행하기 위해 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동원리의 적용에 대한 학부모의 인식은 어떠하며 학부모의 개인변인(연령, 학력, 직업)에 따라 어떤 차이가 있는가? 2. 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동의 운영에 대한 유치원 학부모의 만족도는 어떠하며 학부모의 ...
본 연구는 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동을 적용하고 있는 유아교육기관의 학부모를 대상으로 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동에 대한 학부모의 인식과 만족도를 알아보는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 수행하기 위해 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동원리의 적용에 대한 학부모의 인식은 어떠하며 학부모의 개인변인(연령, 학력, 직업)에 따라 어떤 차이가 있는가? 2. 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동의 운영에 대한 유치원 학부모의 만족도는 어떠하며 학부모의 개인변인(연령, 학력, 직업)에 따라 어떤 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 3년 이상 레지오 접근법을 도입 적용하고 있는 전라북도 전주 시내 지역 3곳과 익산 시내지역 1곳의 유치원 학부모 186명을 대상으로 하였다. 본 연구의 도구는 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동에 대한 유치원 학부모의 인식과 만족도를 알아보기 위해 학부모용 질문지를 사용하였다. 질문지의 문항 구성은 크게 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동에 대한 학부모의 인식과 만족도로 구분되며, 학부모의 만족도는 5점 평점으로 응답하게 하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동 원리 적용에 대한 학부모의 인식은 높으며, 학력과 직업 유무에 따라 학부모의 인식 차이가 있다. 즉, 4년제를 졸업한 학부모와 직업이 있는 학부모의 인식 수준이 그렇지 않은 학부모보다 높다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동 운영에 대한 학부모의 만족도는 높으며, 특히 직업이 있는 학부모의 만족도가 직업이 없는 학부모보다 높아 학부모의 직업이 영향을 준다.
본 연구는 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동을 적용하고 있는 유아교육기관의 학부모를 대상으로 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동에 대한 학부모의 인식과 만족도를 알아보는데 연구의 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 수행하기 위해 설정된 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동원리의 적용에 대한 학부모의 인식은 어떠하며 학부모의 개인변인(연령, 학력, 직업)에 따라 어떤 차이가 있는가? 2. 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동의 운영에 대한 유치원 학부모의 만족도는 어떠하며 학부모의 개인변인(연령, 학력, 직업)에 따라 어떤 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 3년 이상 레지오 접근법을 도입 적용하고 있는 전라북도 전주 시내 지역 3곳과 익산 시내지역 1곳의 유치원 학부모 186명을 대상으로 하였다. 본 연구의 도구는 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동에 대한 유치원 학부모의 인식과 만족도를 알아보기 위해 학부모용 질문지를 사용하였다. 질문지의 문항 구성은 크게 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동에 대한 학부모의 인식과 만족도로 구분되며, 학부모의 만족도는 5점 평점으로 응답하게 하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동 원리 적용에 대한 학부모의 인식은 높으며, 학력과 직업 유무에 따라 학부모의 인식 차이가 있다. 즉, 4년제를 졸업한 학부모와 직업이 있는 학부모의 인식 수준이 그렇지 않은 학부모보다 높다. 둘째, 레지오 에밀리아 접근법의 프로젝트 활동 운영에 대한 학부모의 만족도는 높으며, 특히 직업이 있는 학부모의 만족도가 직업이 없는 학부모보다 높아 학부모의 직업이 영향을 준다.
The purpose of this study is to reveal parents’ understanding and satisfaction on project activities of Reggio Emilia approach. For the purpose of this study, the researcher sets two research questions. 1. How do parents understand Reggio Emilia approach and its application on project activities? Is...
The purpose of this study is to reveal parents’ understanding and satisfaction on project activities of Reggio Emilia approach. For the purpose of this study, the researcher sets two research questions. 1. How do parents understand Reggio Emilia approach and its application on project activities? Is their understanding different by their individual variables (age, years of education, occupation)? 2. How are parents satisfied by project activities of Reggio Emilia approach? Is their satisfaction different by their individual variables (age, years of education, occupation)? 186 parents of four kindergartens (three in Jeonju and one in Iksan) which have adapted Reggio Emilia approach for three or more years participated in this study. In order to study parents’ understanding and satisfaction on project activities of Reggio Emilia approach, survey questionnaires have been used. The questionnaire consisted of 17 questions on parents’ understanding and 10 questions on parents’ satisfaction on project activities of Reggio Emilia approach. Five points likert scale was adapted to measure parental satisfaction level. The summarized result of this study is followed. First, the parents generally understood well Reggio Emilia approach and its application on project activities. The levels of parents’ understanding were different by their education and occupation. Parents who have Bachelor’s degree showed high scores on their understanding on project activities of Reggio Emilia. Also, parents who have occupation showed higher scores than the parents without occupation on their understanding on project activities of Reggio Emilia. Second, the parents were generally highly satisfied by Reggio Emilia approach and its application on project activities. Especially, the parents who have occupation showed more satisfaction than the parents without occupation on project activities of Reggio Emilia.
The purpose of this study is to reveal parents’ understanding and satisfaction on project activities of Reggio Emilia approach. For the purpose of this study, the researcher sets two research questions. 1. How do parents understand Reggio Emilia approach and its application on project activities? Is their understanding different by their individual variables (age, years of education, occupation)? 2. How are parents satisfied by project activities of Reggio Emilia approach? Is their satisfaction different by their individual variables (age, years of education, occupation)? 186 parents of four kindergartens (three in Jeonju and one in Iksan) which have adapted Reggio Emilia approach for three or more years participated in this study. In order to study parents’ understanding and satisfaction on project activities of Reggio Emilia approach, survey questionnaires have been used. The questionnaire consisted of 17 questions on parents’ understanding and 10 questions on parents’ satisfaction on project activities of Reggio Emilia approach. Five points likert scale was adapted to measure parental satisfaction level. The summarized result of this study is followed. First, the parents generally understood well Reggio Emilia approach and its application on project activities. The levels of parents’ understanding were different by their education and occupation. Parents who have Bachelor’s degree showed high scores on their understanding on project activities of Reggio Emilia. Also, parents who have occupation showed higher scores than the parents without occupation on their understanding on project activities of Reggio Emilia. Second, the parents were generally highly satisfied by Reggio Emilia approach and its application on project activities. Especially, the parents who have occupation showed more satisfaction than the parents without occupation on project activities of Reggio Emilia.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.