최근의 시대적 요구에 따라 창의적인 인재를 육성하는 것은 국가적 차원의 목표로 삼을 만큼 창의성의 중요성이 절실해지고 있다. 이에 문화예술 교육을 통한 창의성 함양을 목표로 다양한 연구가 진행되고 있으며 특히 창의성 발달의 결정적 시기인 유아를 대상으로 한 문화예술 교육은 창의성 계발의 중요한 가치를 낳을 것이라고 기대된다. 이에 본 연구는 유아를 대상으로 문화예술활동 기반 프로그램을 개발하고 적용하여 창의성의 유창성, 융통성, 독창성, 상상력을 중심으로 효과성을 알아보고자 하였다. 연구 방법으로는 먼저 구성주의 학습원칙 및 문화예술 교육의 개발방향과 유치원 교육과정의 예술경험 영역을 살펴보고 이를 반영하여 유아 문화예술 교육의 설계 원칙을 정하였다. 설계원칙을 토대로 13차시 수업의 프로그램을 개발하고 이를 Y시 소재의 어린이집 만 5세 유아 13명에게 적용하여 효과성을 분석하였다. 효과성 분석을 하고자 유아 종합 창의성 검사와 그림저널 검사를 실시하여 분석한 자료를 활용하였다. 그 결과 문화예술 활동 기반 수업은 유아들에게 창의성 전체에 긍정적인 효과를 준 것으로 나타났으며 유창성, 융통성, 독창성, 상상력의 하위 요인에서도 유의미한 결과를 보여주었다. 문화예술활동 기반의 수업에서 이루어졌던 자발적 참여, 실생활과의 연계, 감각적 통합, 교과의 통합, 과정적 성찰 중심의 활동들이 창의성에 효과를 준 것을 알 수 있었으며 또한 활동을 수행하는 과정 중에서 흥미도 자신감, ...
최근의 시대적 요구에 따라 창의적인 인재를 육성하는 것은 국가적 차원의 목표로 삼을 만큼 창의성의 중요성이 절실해지고 있다. 이에 문화예술 교육을 통한 창의성 함양을 목표로 다양한 연구가 진행되고 있으며 특히 창의성 발달의 결정적 시기인 유아를 대상으로 한 문화예술 교육은 창의성 계발의 중요한 가치를 낳을 것이라고 기대된다. 이에 본 연구는 유아를 대상으로 문화예술활동 기반 프로그램을 개발하고 적용하여 창의성의 유창성, 융통성, 독창성, 상상력을 중심으로 효과성을 알아보고자 하였다. 연구 방법으로는 먼저 구성주의 학습원칙 및 문화예술 교육의 개발방향과 유치원 교육과정의 예술경험 영역을 살펴보고 이를 반영하여 유아 문화예술 교육의 설계 원칙을 정하였다. 설계원칙을 토대로 13차시 수업의 프로그램을 개발하고 이를 Y시 소재의 어린이집 만 5세 유아 13명에게 적용하여 효과성을 분석하였다. 효과성 분석을 하고자 유아 종합 창의성 검사와 그림저널 검사를 실시하여 분석한 자료를 활용하였다. 그 결과 문화예술 활동 기반 수업은 유아들에게 창의성 전체에 긍정적인 효과를 준 것으로 나타났으며 유창성, 융통성, 독창성, 상상력의 하위 요인에서도 유의미한 결과를 보여주었다. 문화예술활동 기반의 수업에서 이루어졌던 자발적 참여, 실생활과의 연계, 감각적 통합, 교과의 통합, 과정적 성찰 중심의 활동들이 창의성에 효과를 준 것을 알 수 있었으며 또한 활동을 수행하는 과정 중에서 흥미도 자신감, 자기표현 능력이 향상되어진 것을 알 수 있었다. 유아의 문화예술활동 기반 수업이 잘 실현되고 이를 통해 유아의 창의성 성취를 향상시키기 위해서는 유아 개인, 교사, 학부모, 유아가 속한 사회의 다각적인 접근이 필요하며 유아가 경험한 실제 생활과 연계된 활동이 통합적으로 이루어져야한다. 또한 효과적인 수업을 위해서는 문화예술 교육에 대한 교사의 인식 변화와 국가적 차원의 유아 문화예술 교사양성을 통한 노력이 필요할 것이다. 문화예술교육은 예술을 통해 개인, 개인이 속한 사회와 연계된 문화를 학습 하는 환경하는 제공한다. 또한 통합적이고 상호보완적인 학습 방법은 유아의 창의성에 발달에 긍정적인 효과를 주고 있다는 것을 보여주고 있다. 이에 사회 전반의 유아 대상의 문화예술 활동이 예술을 체험하는 퍼포먼스식의 활동에서 유아가 내재되어 있는 자신의 감정과 생각을 충분히 발휘될 수 있는 활동으로의 전환이 필요하며 구체적이고 실천적인 대안이 요구되어야 할 것이다.
최근의 시대적 요구에 따라 창의적인 인재를 육성하는 것은 국가적 차원의 목표로 삼을 만큼 창의성의 중요성이 절실해지고 있다. 이에 문화예술 교육을 통한 창의성 함양을 목표로 다양한 연구가 진행되고 있으며 특히 창의성 발달의 결정적 시기인 유아를 대상으로 한 문화예술 교육은 창의성 계발의 중요한 가치를 낳을 것이라고 기대된다. 이에 본 연구는 유아를 대상으로 문화예술활동 기반 프로그램을 개발하고 적용하여 창의성의 유창성, 융통성, 독창성, 상상력을 중심으로 효과성을 알아보고자 하였다. 연구 방법으로는 먼저 구성주의 학습원칙 및 문화예술 교육의 개발방향과 유치원 교육과정의 예술경험 영역을 살펴보고 이를 반영하여 유아 문화예술 교육의 설계 원칙을 정하였다. 설계원칙을 토대로 13차시 수업의 프로그램을 개발하고 이를 Y시 소재의 어린이집 만 5세 유아 13명에게 적용하여 효과성을 분석하였다. 효과성 분석을 하고자 유아 종합 창의성 검사와 그림저널 검사를 실시하여 분석한 자료를 활용하였다. 그 결과 문화예술 활동 기반 수업은 유아들에게 창의성 전체에 긍정적인 효과를 준 것으로 나타났으며 유창성, 융통성, 독창성, 상상력의 하위 요인에서도 유의미한 결과를 보여주었다. 문화예술활동 기반의 수업에서 이루어졌던 자발적 참여, 실생활과의 연계, 감각적 통합, 교과의 통합, 과정적 성찰 중심의 활동들이 창의성에 효과를 준 것을 알 수 있었으며 또한 활동을 수행하는 과정 중에서 흥미도 자신감, 자기표현 능력이 향상되어진 것을 알 수 있었다. 유아의 문화예술활동 기반 수업이 잘 실현되고 이를 통해 유아의 창의성 성취를 향상시키기 위해서는 유아 개인, 교사, 학부모, 유아가 속한 사회의 다각적인 접근이 필요하며 유아가 경험한 실제 생활과 연계된 활동이 통합적으로 이루어져야한다. 또한 효과적인 수업을 위해서는 문화예술 교육에 대한 교사의 인식 변화와 국가적 차원의 유아 문화예술 교사양성을 통한 노력이 필요할 것이다. 문화예술교육은 예술을 통해 개인, 개인이 속한 사회와 연계된 문화를 학습 하는 환경하는 제공한다. 또한 통합적이고 상호보완적인 학습 방법은 유아의 창의성에 발달에 긍정적인 효과를 주고 있다는 것을 보여주고 있다. 이에 사회 전반의 유아 대상의 문화예술 활동이 예술을 체험하는 퍼포먼스식의 활동에서 유아가 내재되어 있는 자신의 감정과 생각을 충분히 발휘될 수 있는 활동으로의 전환이 필요하며 구체적이고 실천적인 대안이 요구되어야 할 것이다.
The significance of creativity has been much emphasized, exhibiting such phenomenon as a promotion of creative manpower being set up as the national goal to promptly meet the needs of the times. Accordingly, there have been a diversity of researches on the process with a goal of cultivating creativi...
The significance of creativity has been much emphasized, exhibiting such phenomenon as a promotion of creative manpower being set up as the national goal to promptly meet the needs of the times. Accordingly, there have been a diversity of researches on the process with a goal of cultivating creativity through arts and culture education, and this, in particular, would bear a significant value for the children, those in the critical stage of creativity development. Hence, this research has tried to develop and apply classes based on arts and cultural activities for children and find out the effectiveness, with the main focus on fluency, flexibility, originality, imagination of creativity. As for the research methods, a study was done on the constructivist principles of study, the direction of development for arts and culture education, and the area of arts experience in the kindergarten curriculum, and the outcome was reflected to determine the principles to draw the arts and culture education for children. Further, based on these principles, the program for thirteen classes was developed and applied to thirteen children under the age of 5 at a nursery in a city for the analysis of the effectiveness. As for the analysis of the effectiveness, Korean Comprehensive Creativity Test for Young Children (K-CCTYC) and Drawing and Journal were performed for the utilization of the analyzed data. As a result, the arts and cultural activity based classes were shown to have positive influences on the overall creativity of the children, while the subordinated factors including the fluency, flexibility, and originality have also displayed meaningful results. It was shown that the voluntary participation, the connection with everyday life, a sensory integration, a curricular integration, and activities focusing on progressive examination in the arts and cultural activity based classes were effective for the creativity, while the interests, self-confidence, and the capacity of self-expression were also shown to have been improved during the activities. As for the arts and culture activity based classes of the children to settle in and improve the creativity accomplishment of the children, there should be a multi-dimensional approach from each of the children, as well as the teacher, the parents, and the society where the children belong to, while the activities should be integrated with the actual life experiences of the children. Moreover, a change in the perception of the teachers on the arts and culture education, along with the efforts in the national level to bring up more teachers in the filed of children's arts and culture education are crucial. The arts and culture education provides an environment that enables the learning the culture of the society an individual belongs to, through a mode of arts. Furthermore, an integrated and complementary learning methods have proved to have a positive effects on the development of creativity in children. In this regard, a shift in the arts and cultural activities for children in the society, from the activities in the form of performance to experience arts to the activities allowing children to sufficiently express their feelings and thoughts, is required with more concrete and practical alternatives in hand.
The significance of creativity has been much emphasized, exhibiting such phenomenon as a promotion of creative manpower being set up as the national goal to promptly meet the needs of the times. Accordingly, there have been a diversity of researches on the process with a goal of cultivating creativity through arts and culture education, and this, in particular, would bear a significant value for the children, those in the critical stage of creativity development. Hence, this research has tried to develop and apply classes based on arts and cultural activities for children and find out the effectiveness, with the main focus on fluency, flexibility, originality, imagination of creativity. As for the research methods, a study was done on the constructivist principles of study, the direction of development for arts and culture education, and the area of arts experience in the kindergarten curriculum, and the outcome was reflected to determine the principles to draw the arts and culture education for children. Further, based on these principles, the program for thirteen classes was developed and applied to thirteen children under the age of 5 at a nursery in a city for the analysis of the effectiveness. As for the analysis of the effectiveness, Korean Comprehensive Creativity Test for Young Children (K-CCTYC) and Drawing and Journal were performed for the utilization of the analyzed data. As a result, the arts and cultural activity based classes were shown to have positive influences on the overall creativity of the children, while the subordinated factors including the fluency, flexibility, and originality have also displayed meaningful results. It was shown that the voluntary participation, the connection with everyday life, a sensory integration, a curricular integration, and activities focusing on progressive examination in the arts and cultural activity based classes were effective for the creativity, while the interests, self-confidence, and the capacity of self-expression were also shown to have been improved during the activities. As for the arts and culture activity based classes of the children to settle in and improve the creativity accomplishment of the children, there should be a multi-dimensional approach from each of the children, as well as the teacher, the parents, and the society where the children belong to, while the activities should be integrated with the actual life experiences of the children. Moreover, a change in the perception of the teachers on the arts and culture education, along with the efforts in the national level to bring up more teachers in the filed of children's arts and culture education are crucial. The arts and culture education provides an environment that enables the learning the culture of the society an individual belongs to, through a mode of arts. Furthermore, an integrated and complementary learning methods have proved to have a positive effects on the development of creativity in children. In this regard, a shift in the arts and cultural activities for children in the society, from the activities in the form of performance to experience arts to the activities allowing children to sufficiently express their feelings and thoughts, is required with more concrete and practical alternatives in hand.
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