본 연구에서는 조직커뮤니케이션의 유형과 직무몰입, 직무성과의 관계에 대한 선행연구를 바탕으로 첫째, 조직 내 커뮤니케이션의 유형별 수준이 직무몰입에 어떠한 영향을 미치는 지와 이를 통해 직무성과에 미치는 영향에 대해 연구하였으며, 둘째, 조직 구성원의 효과적인 커뮤니케이션 관리를 통해 궁극적으로 조직과 직무에 몰입할 수 있는 방법을 검증하고자 하였다. 이를 위하여 총 9개의 연구가설을 설정하였고, 실증 분석의 결과 다음과 같은 연구결과가 도출되었다.
첫째, 상급자와의 커뮤니케이션 수준은 직무몰입에 유의한 긍정적인 영 향을...
본 연구에서는 조직커뮤니케이션의 유형과 직무몰입, 직무성과의 관계에 대한 선행연구를 바탕으로 첫째, 조직 내 커뮤니케이션의 유형별 수준이 직무몰입에 어떠한 영향을 미치는 지와 이를 통해 직무성과에 미치는 영향에 대해 연구하였으며, 둘째, 조직 구성원의 효과적인 커뮤니케이션 관리를 통해 궁극적으로 조직과 직무에 몰입할 수 있는 방법을 검증하고자 하였다. 이를 위하여 총 9개의 연구가설을 설정하였고, 실증 분석의 결과 다음과 같은 연구결과가 도출되었다.
첫째, 상급자와의 커뮤니케이션 수준은 직무몰입에 유의한 긍정적인 영 향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 하급자와의 커뮤니케이션 수준은 직무몰입에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 동료와의 커뮤니케이션 수준이 직무몰입에 미치는 영향에 대한 가설은 통계적으로 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 넷째, 비공식적 커뮤니케이션 수준은 직무몰입에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 상급자와의 커뮤니케이션 수준은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 하급자와의 커뮤니케이션 수준은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 동료와의 커뮤니케이션 수준은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 비공식적 커뮤니케이션은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 직무몰입은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과 첫째, 조직 내 구성원들의 직무에 대한 몰입도와 직무에 대한 성과를 향상시키기 위해서는 조직 커뮤니케이션의 유형별 수준이 고려되어져야 할 것이며, 둘째, 공식적인 커뮤니케이션 유형인 상급자 및 하급자와의 커뮤니케이션 수준이외에도 비공식적인 조직 내 커뮤니케이션도 구성원의 직무 몰입 및 성과 창출에 기여하는 바가 있음이 확인되었다. 셋째, 조직 구성원의 직무성과를 극대화하여 기업의 성과를 높이기 위해서는 커뮤니케이션의 활성화와 더불어 이를 통해 궁극적으로 구성원의 직무 몰입도가 증대되어야 한다. 즉 커뮤니케이션의 활성화와 직무몰입, 직무성과의 상호 관계는 유기적으로 연계되어야 할 것이다.
본 연구에서는 조직커뮤니케이션의 유형과 직무몰입, 직무성과의 관계에 대한 선행연구를 바탕으로 첫째, 조직 내 커뮤니케이션의 유형별 수준이 직무몰입에 어떠한 영향을 미치는 지와 이를 통해 직무성과에 미치는 영향에 대해 연구하였으며, 둘째, 조직 구성원의 효과적인 커뮤니케이션 관리를 통해 궁극적으로 조직과 직무에 몰입할 수 있는 방법을 검증하고자 하였다. 이를 위하여 총 9개의 연구가설을 설정하였고, 실증 분석의 결과 다음과 같은 연구결과가 도출되었다.
첫째, 상급자와의 커뮤니케이션 수준은 직무몰입에 유의한 긍정적인 영 향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 하급자와의 커뮤니케이션 수준은 직무몰입에 유의한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 동료와의 커뮤니케이션 수준이 직무몰입에 미치는 영향에 대한 가설은 통계적으로 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 넷째, 비공식적 커뮤니케이션 수준은 직무몰입에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 상급자와의 커뮤니케이션 수준은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 하급자와의 커뮤니케이션 수준은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 동료와의 커뮤니케이션 수준은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 비공식적 커뮤니케이션은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아홉째, 직무몰입은 직무성과에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과 첫째, 조직 내 구성원들의 직무에 대한 몰입도와 직무에 대한 성과를 향상시키기 위해서는 조직 커뮤니케이션의 유형별 수준이 고려되어져야 할 것이며, 둘째, 공식적인 커뮤니케이션 유형인 상급자 및 하급자와의 커뮤니케이션 수준이외에도 비공식적인 조직 내 커뮤니케이션도 구성원의 직무 몰입 및 성과 창출에 기여하는 바가 있음이 확인되었다. 셋째, 조직 구성원의 직무성과를 극대화하여 기업의 성과를 높이기 위해서는 커뮤니케이션의 활성화와 더불어 이를 통해 궁극적으로 구성원의 직무 몰입도가 증대되어야 한다. 즉 커뮤니케이션의 활성화와 직무몰입, 직무성과의 상호 관계는 유기적으로 연계되어야 할 것이다.
This study has a base that previous studies researched relationship with types of organizational communication, job commitment, and job performance. First, this study researched how type levels of organizational communication influenced job commitment, and through it this study researched job perfor...
This study has a base that previous studies researched relationship with types of organizational communication, job commitment, and job performance. First, this study researched how type levels of organizational communication influenced job commitment, and through it this study researched job performance. Second, this study tried to certify a method to immerse people into organization and job by using effective communication management for each person in the group. For that, all 9 hypotheses were set, and results from empirical analysis were deduced as same as following.
First, it was shown that a communication level of supervisors affected positive meaningful effects for job commitment. Second, it was shown that a communication level of subordinates affected positive meaningful effects for job commitment. Third, there were not statistical meaningful results from a hypothesis of communication level of colleague for job commitment. Fourth, it was shown that a communication level of informal communication affected positive meaningful effects for job commitment. Fifth, it was shown that a communication level of supervisors affected positive meaningful effects for job performance. Sixth, it was shown that a communication level of subordinates affected positive meaningful effects for job performance. Seventh, it was shown that a communication level of colleague affected positive meaningful effects for job performance. Eighth, it was shown that informal communications affected positive meaningful effects for job performance. Ninth, it was shown that job commitment could give positive meaningful effects to job performance.
This study deduced some results. First, for improving job commitment and performance of people in the organization, type levels of organizational communication should be considered. Second, this study could find that informal communication in the organization could make effectiveness for job commitment and performance, even though the communication levels of formal communication such as communications with supervisors and subordinates could affect job commitment and performance. Third, job commitment of people in organization should be maximized for developing job performance of people in the organization to improve corporate performance. Indeed, correlation among activating communication, job commitment, and job performance must become connected organically.
This study has a base that previous studies researched relationship with types of organizational communication, job commitment, and job performance. First, this study researched how type levels of organizational communication influenced job commitment, and through it this study researched job performance. Second, this study tried to certify a method to immerse people into organization and job by using effective communication management for each person in the group. For that, all 9 hypotheses were set, and results from empirical analysis were deduced as same as following.
First, it was shown that a communication level of supervisors affected positive meaningful effects for job commitment. Second, it was shown that a communication level of subordinates affected positive meaningful effects for job commitment. Third, there were not statistical meaningful results from a hypothesis of communication level of colleague for job commitment. Fourth, it was shown that a communication level of informal communication affected positive meaningful effects for job commitment. Fifth, it was shown that a communication level of supervisors affected positive meaningful effects for job performance. Sixth, it was shown that a communication level of subordinates affected positive meaningful effects for job performance. Seventh, it was shown that a communication level of colleague affected positive meaningful effects for job performance. Eighth, it was shown that informal communications affected positive meaningful effects for job performance. Ninth, it was shown that job commitment could give positive meaningful effects to job performance.
This study deduced some results. First, for improving job commitment and performance of people in the organization, type levels of organizational communication should be considered. Second, this study could find that informal communication in the organization could make effectiveness for job commitment and performance, even though the communication levels of formal communication such as communications with supervisors and subordinates could affect job commitment and performance. Third, job commitment of people in organization should be maximized for developing job performance of people in the organization to improve corporate performance. Indeed, correlation among activating communication, job commitment, and job performance must become connected organically.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.