경주마의 부상은 대부분이 근골격계와 관련된 부상이다. 근골격계 부상의 여러 가지 위험요인 중 경주로가 주요 위험요인으로 인식되어 그 동안 과학적인 연구가 진행되어 왔다. 그러나 국내에서는 아직 부상 위험요인으로서의 경주로에 대한 연구 사례가 없어 계량화된 정보가 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 경주로의 상태를 결정 짓는 함수율이 경주마의 부상과 밀접한 관계가 있다고 판단하고, 2002년부터 2011년까지 10년간 서울경마장에서 출주한 120,907두 중에서 골관절 골절과 건·인대가 손상된 근골격계 부상마 693두를 대상으로 경주로 상태별 부상률과의 관계를 분석하였으며, 경주로에서의 시험을 통해 물성치를 파악하고 부상 원인을 분석함으로써 함수율과 경주마 부상과의 상관성을 입증하고자 하였다. 이를 토대로 경주로 함수율 관리의 기준을 제시하였으며, 부상 발생을 최소화하기 위한 경주로 품질관리 방안을 제안하였다. 1) 경주마 부상률 분석결과 부상률 분석 결과에 의하면 함수율이 12%인 ‘다습’ 상태에서 출주마 1,000두당 부상률이 3.7로서 가장 낮게 나타났다. 특히 ‘포화’ 상태에서는 함수율이 높아질수록 부상률이 급격히 증가하였고, 18%에서 부상률이 10.6으로 가장 높았다. 2) 경주로 시험결과 분석 경주로 경도 시험결과에서는 쿠션층의 두께에 관계없이 충격가속도값(G)이 함수율 4%의 낮은 조건과 18%이상의 높은 조건에서 각각 크게 나타났다. 특히 충격값이 최대치인 함수율 26%조건이 최소치인 13%조건 보다 쿠션층 두께 8cm 조건에서는 44%가 더 높게 나타났고, 두께 10cm 조건에서는 31.2%가 더 높게 나타났다. 그리고 발굽자국 길이를 측정한 결과 함수율 18%상태가 6% 보다 미끄러짐이 21.4% 더 발생하였으며, 쿠션층 두께는 21.9%가 줄어 들었다. 상기 시험 물성치를 부상률과 비교한 결과, 경주로의 경도는 경주마 골절 부상과 직접 관련이 있고, 미끄럼은 건·인대 부상 발생에 영향을 끼치고 있다는 사실을 확인하였다. 그러나 쿠션 모래의 ...
경주마의 부상은 대부분이 근골격계와 관련된 부상이다. 근골격계 부상의 여러 가지 위험요인 중 경주로가 주요 위험요인으로 인식되어 그 동안 과학적인 연구가 진행되어 왔다. 그러나 국내에서는 아직 부상 위험요인으로서의 경주로에 대한 연구 사례가 없어 계량화된 정보가 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 경주로의 상태를 결정 짓는 함수율이 경주마의 부상과 밀접한 관계가 있다고 판단하고, 2002년부터 2011년까지 10년간 서울경마장에서 출주한 120,907두 중에서 골관절 골절과 건·인대가 손상된 근골격계 부상마 693두를 대상으로 경주로 상태별 부상률과의 관계를 분석하였으며, 경주로에서의 시험을 통해 물성치를 파악하고 부상 원인을 분석함으로써 함수율과 경주마 부상과의 상관성을 입증하고자 하였다. 이를 토대로 경주로 함수율 관리의 기준을 제시하였으며, 부상 발생을 최소화하기 위한 경주로 품질관리 방안을 제안하였다. 1) 경주마 부상률 분석결과 부상률 분석 결과에 의하면 함수율이 12%인 ‘다습’ 상태에서 출주마 1,000두당 부상률이 3.7로서 가장 낮게 나타났다. 특히 ‘포화’ 상태에서는 함수율이 높아질수록 부상률이 급격히 증가하였고, 18%에서 부상률이 10.6으로 가장 높았다. 2) 경주로 시험결과 분석 경주로 경도 시험결과에서는 쿠션층의 두께에 관계없이 충격가속도값(G)이 함수율 4%의 낮은 조건과 18%이상의 높은 조건에서 각각 크게 나타났다. 특히 충격값이 최대치인 함수율 26%조건이 최소치인 13%조건 보다 쿠션층 두께 8cm 조건에서는 44%가 더 높게 나타났고, 두께 10cm 조건에서는 31.2%가 더 높게 나타났다. 그리고 발굽자국 길이를 측정한 결과 함수율 18%상태가 6% 보다 미끄러짐이 21.4% 더 발생하였으며, 쿠션층 두께는 21.9%가 줄어 들었다. 상기 시험 물성치를 부상률과 비교한 결과, 경주로의 경도는 경주마 골절 부상과 직접 관련이 있고, 미끄럼은 건·인대 부상 발생에 영향을 끼치고 있다는 사실을 확인하였다. 그러나 쿠션 모래의 전단강도는 부상의 위험인자가 아닌 것으로 나타났다. 3) 함수율과 부상과의 관계 경주로의 경도와 미끄럼은 모래주로의 특성인 동시에 부상의 주요 원인으로 작용하고 있음을 확인하였으며, 경주로의 함수율에 직접 지배를 받고 있었다. 따라서 함수율은 경주마 부상 발생과 밀접한 상관성이 있다고 할 수 있다. 4) 경주로 품질관리 방안 경주로 함수율 관리 측면에서는 현행의 비산먼지 방지를 위한 살수를 지양하고 동절기를 제외한 건조기에는 인위적인 살수를 통해 부상률이 가장 낮은 함수율 12% 기준을 목표로 관리할 필요가 있다. 또한 함수율이 15%이상의 경주로 상태에서는 신속한 배수작업과 세밀한 관리를 통해 함수율을 조기에 하향 조정할 필요가 있다. 또한 경주로의 품질개선 측면에서는 높은 함수율 조건에서도 쿠션력을 유지시킬 수 있도록 쿠션층의 완충성을 개선하여야 한다. 이를 위해서는 모래의 조립률과 쿠션층의 두께를 조정하여야 하며, 기층에 형성된 퇴적층을 정기적으로 제거할 필요가 있다.
경주마의 부상은 대부분이 근골격계와 관련된 부상이다. 근골격계 부상의 여러 가지 위험요인 중 경주로가 주요 위험요인으로 인식되어 그 동안 과학적인 연구가 진행되어 왔다. 그러나 국내에서는 아직 부상 위험요인으로서의 경주로에 대한 연구 사례가 없어 계량화된 정보가 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 경주로의 상태를 결정 짓는 함수율이 경주마의 부상과 밀접한 관계가 있다고 판단하고, 2002년부터 2011년까지 10년간 서울경마장에서 출주한 120,907두 중에서 골관절 골절과 건·인대가 손상된 근골격계 부상마 693두를 대상으로 경주로 상태별 부상률과의 관계를 분석하였으며, 경주로에서의 시험을 통해 물성치를 파악하고 부상 원인을 분석함으로써 함수율과 경주마 부상과의 상관성을 입증하고자 하였다. 이를 토대로 경주로 함수율 관리의 기준을 제시하였으며, 부상 발생을 최소화하기 위한 경주로 품질관리 방안을 제안하였다. 1) 경주마 부상률 분석결과 부상률 분석 결과에 의하면 함수율이 12%인 ‘다습’ 상태에서 출주마 1,000두당 부상률이 3.7로서 가장 낮게 나타났다. 특히 ‘포화’ 상태에서는 함수율이 높아질수록 부상률이 급격히 증가하였고, 18%에서 부상률이 10.6으로 가장 높았다. 2) 경주로 시험결과 분석 경주로 경도 시험결과에서는 쿠션층의 두께에 관계없이 충격가속도값(G)이 함수율 4%의 낮은 조건과 18%이상의 높은 조건에서 각각 크게 나타났다. 특히 충격값이 최대치인 함수율 26%조건이 최소치인 13%조건 보다 쿠션층 두께 8cm 조건에서는 44%가 더 높게 나타났고, 두께 10cm 조건에서는 31.2%가 더 높게 나타났다. 그리고 발굽자국 길이를 측정한 결과 함수율 18%상태가 6% 보다 미끄러짐이 21.4% 더 발생하였으며, 쿠션층 두께는 21.9%가 줄어 들었다. 상기 시험 물성치를 부상률과 비교한 결과, 경주로의 경도는 경주마 골절 부상과 직접 관련이 있고, 미끄럼은 건·인대 부상 발생에 영향을 끼치고 있다는 사실을 확인하였다. 그러나 쿠션 모래의 전단강도는 부상의 위험인자가 아닌 것으로 나타났다. 3) 함수율과 부상과의 관계 경주로의 경도와 미끄럼은 모래주로의 특성인 동시에 부상의 주요 원인으로 작용하고 있음을 확인하였으며, 경주로의 함수율에 직접 지배를 받고 있었다. 따라서 함수율은 경주마 부상 발생과 밀접한 상관성이 있다고 할 수 있다. 4) 경주로 품질관리 방안 경주로 함수율 관리 측면에서는 현행의 비산먼지 방지를 위한 살수를 지양하고 동절기를 제외한 건조기에는 인위적인 살수를 통해 부상률이 가장 낮은 함수율 12% 기준을 목표로 관리할 필요가 있다. 또한 함수율이 15%이상의 경주로 상태에서는 신속한 배수작업과 세밀한 관리를 통해 함수율을 조기에 하향 조정할 필요가 있다. 또한 경주로의 품질개선 측면에서는 높은 함수율 조건에서도 쿠션력을 유지시킬 수 있도록 쿠션층의 완충성을 개선하여야 한다. 이를 위해서는 모래의 조립률과 쿠션층의 두께를 조정하여야 하며, 기층에 형성된 퇴적층을 정기적으로 제거할 필요가 있다.
Most of the racehorse injury is related to musculoskeletal system. Among the several risk factors of musculoskeletal system injury, racetrack have been recognized as critical risk factor, thus scientific research were performed. However, there is no research on racetrack as risk factor of injury, th...
Most of the racehorse injury is related to musculoskeletal system. Among the several risk factors of musculoskeletal system injury, racetrack have been recognized as critical risk factor, thus scientific research were performed. However, there is no research on racetrack as risk factor of injury, thus information is not enough in Korea. In this study, on the assumption that moisture content which determine racetrack condition is closely related to racehorse injury, among 120,907 raced horse for 10 years from 2002 to 2011 in Seoul Racecourse, 693 of racehorse which fractured, tendon and ligament injured in musculoskeletal system were analyzed relationship between racetrack condition and injury rates. And racetrack material properties were also investigated and analyzed cause of injury to prove the correlation between racetrack moisture content and racehorse injury. Based on these results management criteria of moisture content and improvement method to minimize injury rate were suggested. 1) Result of racehorse injury rate Injury rate analysis result showed that racehorse injury rate recorded lowest value of 3.7 per 1000 starts in ‘slow’ condition which moisture content is 12%. Especially in ‘muddy’ condition injury rate steeply increased with moisture content and highest injury rate is revealed in 18% as 10.6 per 1000 starts. 2) Result of racetrack tests Racetrack hardness test results indicated that impact value (G) is revealed highest value in 4% of low moisture content and 18% of high moisture content. Especially, impact value (G) is 44% higher in 26% of moisture content than that of 13% on 8cm of cushion thickness and 31.2% higher on 10cm of cushion thickness. And measurement of hoof print length result showed sliding on 18% of moisture content is 21.4% higher than 6% of moisture content while cushion thickness decreased about 21.9%. Comparison test results with injury rate showed that hardness of racetrack is directly related to racehorse fracture injury and sliding affect to tendon and ligament injury, while shear strength of cushioning sand is not an injury risk factor. 3) Relationship between moisture content and injury Test results indicate that hardness and sliding of racetrack is not only inherent properties of sand track but also act as principle cause of injury and directly depend on moisture content of racetrack injury. Therefore moisture content is closely related to the occurrence of racehorse injury. 4) Racetrack quality control In the aspect of moisture content control, there is need to intentionally watering track to reach 12% of moisture content which revealed lowest injury rate, except winter season. And present watering method for just preventing dust should be avoided. Also work for rapid drainage and delicate management method should be applied over 15% of moisture content to lower the water content. To improve previously listed problems, shock absorbing ability of cushion layer should be improved to maintain cushioning effect in high moisture content. To achieve this, fineness modulus of sand and thickness of cushion layer should be adjusted, and settlement layer which formed on base need to be removed periodically.
Most of the racehorse injury is related to musculoskeletal system. Among the several risk factors of musculoskeletal system injury, racetrack have been recognized as critical risk factor, thus scientific research were performed. However, there is no research on racetrack as risk factor of injury, thus information is not enough in Korea. In this study, on the assumption that moisture content which determine racetrack condition is closely related to racehorse injury, among 120,907 raced horse for 10 years from 2002 to 2011 in Seoul Racecourse, 693 of racehorse which fractured, tendon and ligament injured in musculoskeletal system were analyzed relationship between racetrack condition and injury rates. And racetrack material properties were also investigated and analyzed cause of injury to prove the correlation between racetrack moisture content and racehorse injury. Based on these results management criteria of moisture content and improvement method to minimize injury rate were suggested. 1) Result of racehorse injury rate Injury rate analysis result showed that racehorse injury rate recorded lowest value of 3.7 per 1000 starts in ‘slow’ condition which moisture content is 12%. Especially in ‘muddy’ condition injury rate steeply increased with moisture content and highest injury rate is revealed in 18% as 10.6 per 1000 starts. 2) Result of racetrack tests Racetrack hardness test results indicated that impact value (G) is revealed highest value in 4% of low moisture content and 18% of high moisture content. Especially, impact value (G) is 44% higher in 26% of moisture content than that of 13% on 8cm of cushion thickness and 31.2% higher on 10cm of cushion thickness. And measurement of hoof print length result showed sliding on 18% of moisture content is 21.4% higher than 6% of moisture content while cushion thickness decreased about 21.9%. Comparison test results with injury rate showed that hardness of racetrack is directly related to racehorse fracture injury and sliding affect to tendon and ligament injury, while shear strength of cushioning sand is not an injury risk factor. 3) Relationship between moisture content and injury Test results indicate that hardness and sliding of racetrack is not only inherent properties of sand track but also act as principle cause of injury and directly depend on moisture content of racetrack injury. Therefore moisture content is closely related to the occurrence of racehorse injury. 4) Racetrack quality control In the aspect of moisture content control, there is need to intentionally watering track to reach 12% of moisture content which revealed lowest injury rate, except winter season. And present watering method for just preventing dust should be avoided. Also work for rapid drainage and delicate management method should be applied over 15% of moisture content to lower the water content. To improve previously listed problems, shock absorbing ability of cushion layer should be improved to maintain cushioning effect in high moisture content. To achieve this, fineness modulus of sand and thickness of cushion layer should be adjusted, and settlement layer which formed on base need to be removed periodically.
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