유아기는 정서지능 발달의 중요한 시기로 이후의 정서지능 발달에 큰 영향을 미친다. 정서지능은 교사 주도적 교육방식으로는 계발되기 힘들고, 유아들이 자연스럽게 감정을 표현하고 수용하며 생각을 나누고 서로 어울려 노는 경험을 통해서 키워질 수 있다. 이런 측면에서 볼 때 비구조화된 놀잇감으로 사전에 어떤 계획이나 교사의 의도 없이 그날의 숲 상태나 유아들의 관심을 중심으로 유아가 자신의 욕구나, 흥미에 따라 스스로 놀이를 만들고 선택하여 유아의 주도 하에 자유롭게 이루어지는 숲 체험 활동은 유아들의 정서지능을 길러주기에 가장 좋은 교육 방식이다. 본 연구는 숲 체험 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써, 숲 체험 활동에 포함된 교육적 가치를 기반으로 어린이집 현장에 숲 체험 활동을 제공하여 유아들의 정서지능 발달을 위한 기초 자료로 제공하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 숲 체험 활동이 유아의 정서지능에 영향을 미치는가? 1) 숲 체험 활동이 정서의 인식과 ...
유아기는 정서지능 발달의 중요한 시기로 이후의 정서지능 발달에 큰 영향을 미친다. 정서지능은 교사 주도적 교육방식으로는 계발되기 힘들고, 유아들이 자연스럽게 감정을 표현하고 수용하며 생각을 나누고 서로 어울려 노는 경험을 통해서 키워질 수 있다. 이런 측면에서 볼 때 비구조화된 놀잇감으로 사전에 어떤 계획이나 교사의 의도 없이 그날의 숲 상태나 유아들의 관심을 중심으로 유아가 자신의 욕구나, 흥미에 따라 스스로 놀이를 만들고 선택하여 유아의 주도 하에 자유롭게 이루어지는 숲 체험 활동은 유아들의 정서지능을 길러주기에 가장 좋은 교육 방식이다. 본 연구는 숲 체험 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써, 숲 체험 활동에 포함된 교육적 가치를 기반으로 어린이집 현장에 숲 체험 활동을 제공하여 유아들의 정서지능 발달을 위한 기초 자료로 제공하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 숲 체험 활동이 유아의 정서지능에 영향을 미치는가? 1) 숲 체험 활동이 정서의 인식과 표현능력에 영향을 미치는가? 2) 숲 체험 활동이 정서에 의한 사고촉진능력에 영향을 미치는가? 3) 숲 체험 활동이 정서적 지식의 활용능력에 영향을 미치는가? 4) 숲 체험 활동이 정서의 반영적 조절능력에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 경기도 B시에 위치한 B어린이집의 만5세 유아 18명과 만4세 유아 18명, 총 36명을 실험집단으로 하고, 경기도 B시에 위치한 W어린이집의 만5세 유아 18명과 만4세 유아 18명, 총 36명을 통제집단으로 하였다. 실험집단으로 선정된 B어린이집은 숲 체험 활동을 매주 1회 37주간(총37회) 실시하였고, 비교집단은 표준보육과정을 중심으로 한 활동을 실시하였다. 유아의 정서지능을 검사하기 위하여 이영자, 이종숙, 신은수(2000)가 제시한 「교사 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구」를 사용하여 숲 체험 활동의 전․후로 사전․사후 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 t-검증을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 숲 체험 활동이 유아의 정서지능에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 정서지능의 하위영역으로 살펴보면 숲 체험 활동이 정서의 인식과 표현, 정서에 의한 사고 촉진, 정서적 지식의 활용, 정서의 반영적 조절에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이와 같은 결과를 통하여 유아교육현장에서는 숲 체험 활동을 통해 유아들이 지속적으로 숲을 접할 수 있는 기회를 제공하고 숲이라는 자연 안에서 직접 보고, 듣고, 만지고, 느낄 수 있는 경험을 갖게 하여 정서적으로 안정된 환경 속에서 유아의 정서지능 발달에 기여할 수 있도록 해야 할 것이다.
유아기는 정서지능 발달의 중요한 시기로 이후의 정서지능 발달에 큰 영향을 미친다. 정서지능은 교사 주도적 교육방식으로는 계발되기 힘들고, 유아들이 자연스럽게 감정을 표현하고 수용하며 생각을 나누고 서로 어울려 노는 경험을 통해서 키워질 수 있다. 이런 측면에서 볼 때 비구조화된 놀잇감으로 사전에 어떤 계획이나 교사의 의도 없이 그날의 숲 상태나 유아들의 관심을 중심으로 유아가 자신의 욕구나, 흥미에 따라 스스로 놀이를 만들고 선택하여 유아의 주도 하에 자유롭게 이루어지는 숲 체험 활동은 유아들의 정서지능을 길러주기에 가장 좋은 교육 방식이다. 본 연구는 숲 체험 활동이 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써, 숲 체험 활동에 포함된 교육적 가치를 기반으로 어린이집 현장에 숲 체험 활동을 제공하여 유아들의 정서지능 발달을 위한 기초 자료로 제공하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 숲 체험 활동이 유아의 정서지능에 영향을 미치는가? 1) 숲 체험 활동이 정서의 인식과 표현능력에 영향을 미치는가? 2) 숲 체험 활동이 정서에 의한 사고촉진능력에 영향을 미치는가? 3) 숲 체험 활동이 정서적 지식의 활용능력에 영향을 미치는가? 4) 숲 체험 활동이 정서의 반영적 조절능력에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 경기도 B시에 위치한 B어린이집의 만5세 유아 18명과 만4세 유아 18명, 총 36명을 실험집단으로 하고, 경기도 B시에 위치한 W어린이집의 만5세 유아 18명과 만4세 유아 18명, 총 36명을 통제집단으로 하였다. 실험집단으로 선정된 B어린이집은 숲 체험 활동을 매주 1회 37주간(총37회) 실시하였고, 비교집단은 표준보육과정을 중심으로 한 활동을 실시하였다. 유아의 정서지능을 검사하기 위하여 이영자, 이종숙, 신은수(2000)가 제시한 「교사 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구」를 사용하여 숲 체험 활동의 전․후로 사전․사후 검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 t-검증을 실시하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 숲 체험 활동이 유아의 정서지능에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 정서지능의 하위영역으로 살펴보면 숲 체험 활동이 정서의 인식과 표현, 정서에 의한 사고 촉진, 정서적 지식의 활용, 정서의 반영적 조절에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이와 같은 결과를 통하여 유아교육현장에서는 숲 체험 활동을 통해 유아들이 지속적으로 숲을 접할 수 있는 기회를 제공하고 숲이라는 자연 안에서 직접 보고, 듣고, 만지고, 느낄 수 있는 경험을 갖게 하여 정서적으로 안정된 환경 속에서 유아의 정서지능 발달에 기여할 수 있도록 해야 할 것이다.
Early childhood is a crucial period for the development of emotional intelligence and has great influence upon the development of emotional intelligence in the future. Emotional intelligence is difficult to develop by teacher-oriented educational method only. It can be cultivated when children expre...
Early childhood is a crucial period for the development of emotional intelligence and has great influence upon the development of emotional intelligence in the future. Emotional intelligence is difficult to develop by teacher-oriented educational method only. It can be cultivated when children express and accept their feeling naturally, share their idea, and play and get along with each other. From this aspect, forest experience activities in which children invent and choose a play for themselves focusing on the status of forest of the day or their interests and desires, using non-structuralized playthings, without advanced planning or teacher's intention and then experience forest naturally under their own leadership is the best method of education that cultivates children's emotional intelligence. The purpose of this study was to examine the influence of forest experience activities upon children's emotional intelligence and then provide basic data of including forest experience activities in the actual scene of child care centers for the development of children's emotional intelligence, based on educational values of forest experience activities. For this, following study questions were established: 1. 'Does forest experience activities have influence upon children's emotional intelligence?' 1) 'Does forest experience activities have influence upon young children's ability of perception and expression emotion?' 2) 'Does forest experience activities have influence upon young children's ability of emotional facilitation of thinking?' 3) 'Does forest experience activities have influence upon young children's ability of understanding analyzing emotions?' 4) 'Does forest experience activities have influence upon young children's ability of reflexive regulation of emotion?' Study subjects were 72 children, and an experiment group consisted of 36 children (18 children in their 5 years of age and 18 children in their 4 years of age) from B Child Care Center in B City, Gyeonggi-Do, and a control group consisted of 36 children (18 children in their 5 years of age and 18 children in their 4 years of age) from W Child Care Center in B City, Gyeonggi-Do. The experiment group carried out forest experience activities once a week for 37 weeks (total 37 times), whereas the control group carried out a standard edu-care course. In order to test children's emotional intelligence, 「Teacher's Rating-oriented Children's Emotional Intelligence Assessment Tool」by Lee Yeong-ja, Lee Jong-suk and Sin Eun-su (2000) was used and pre- and post-test were carried out before and after forest experience activities. Collected data were analyzed with t-test using the SPSS 12.0 Program. Study findings are as follows: Forest experience activities had positive influence upon children's emotional intelligence. Regarding sub-factors of emotional intelligence, forest experience activities had positive influence upon the perception and expression emotion, emotional facilitation of thinking, understanding analyzing emotions and reflexive regulation of emotion. Study findings suggest that actual scenes of children's education must provide forest experience activities, thus providing them opportunities to contact forest continuously and making them have the experience of firsthand seeing, hearing, touching and feeling within the nature of forest. By doing so, actual scenes of young children's education must contribute to the development of young children's emotional intelligence under emotionally stable environment.
Early childhood is a crucial period for the development of emotional intelligence and has great influence upon the development of emotional intelligence in the future. Emotional intelligence is difficult to develop by teacher-oriented educational method only. It can be cultivated when children express and accept their feeling naturally, share their idea, and play and get along with each other. From this aspect, forest experience activities in which children invent and choose a play for themselves focusing on the status of forest of the day or their interests and desires, using non-structuralized playthings, without advanced planning or teacher's intention and then experience forest naturally under their own leadership is the best method of education that cultivates children's emotional intelligence. The purpose of this study was to examine the influence of forest experience activities upon children's emotional intelligence and then provide basic data of including forest experience activities in the actual scene of child care centers for the development of children's emotional intelligence, based on educational values of forest experience activities. For this, following study questions were established: 1. 'Does forest experience activities have influence upon children's emotional intelligence?' 1) 'Does forest experience activities have influence upon young children's ability of perception and expression emotion?' 2) 'Does forest experience activities have influence upon young children's ability of emotional facilitation of thinking?' 3) 'Does forest experience activities have influence upon young children's ability of understanding analyzing emotions?' 4) 'Does forest experience activities have influence upon young children's ability of reflexive regulation of emotion?' Study subjects were 72 children, and an experiment group consisted of 36 children (18 children in their 5 years of age and 18 children in their 4 years of age) from B Child Care Center in B City, Gyeonggi-Do, and a control group consisted of 36 children (18 children in their 5 years of age and 18 children in their 4 years of age) from W Child Care Center in B City, Gyeonggi-Do. The experiment group carried out forest experience activities once a week for 37 weeks (total 37 times), whereas the control group carried out a standard edu-care course. In order to test children's emotional intelligence, 「Teacher's Rating-oriented Children's Emotional Intelligence Assessment Tool」by Lee Yeong-ja, Lee Jong-suk and Sin Eun-su (2000) was used and pre- and post-test were carried out before and after forest experience activities. Collected data were analyzed with t-test using the SPSS 12.0 Program. Study findings are as follows: Forest experience activities had positive influence upon children's emotional intelligence. Regarding sub-factors of emotional intelligence, forest experience activities had positive influence upon the perception and expression emotion, emotional facilitation of thinking, understanding analyzing emotions and reflexive regulation of emotion. Study findings suggest that actual scenes of children's education must provide forest experience activities, thus providing them opportunities to contact forest continuously and making them have the experience of firsthand seeing, hearing, touching and feeling within the nature of forest. By doing so, actual scenes of young children's education must contribute to the development of young children's emotional intelligence under emotionally stable environment.
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